al
door allesofniks Jun 11, 2009 om 10:47
Garantie & verzekeringen

Te laat betaalde autoverzekering

Door omstandigheden (Echtscheiding en huisverbod) is mijn premie voor de autoverzekering bewust niet overgemaakt door mijn vrouw. Een betalingsachterstand van 1 maand, dus. Laat ik nu net in deze maand een autongeluk veroorzaken door eigen schuld. Heb altijd de premie netjes betaald en nog nooit een ongeval of schade gehad.

Interpolis zegt nu glashard dat er niks vergoed word omdat ik de premie niet heb betaald. Kan dit zomaar ? En wat zijn mijn rechten ?De verzekering is niet opgeheven door de betalingsachterstand. Wat moet ik doen, want deze situatie is voor mij een nekslag.

7043 23 Rapporteer

sp
door speurneus - Jun 11, 2009 om 11:26
54 Antwoorden / 3 Vragen

Alle gegevens verzamelen (echtscheidingspapieren, polisautoverzekering, schadeafhandeling) en z.s.m contact opnemen met het (gratis) lokaal Juridisch loket.

Denk aan eventueel WA-schade (verhaal, e.d.)

vladja
door vladja - Jun 11, 2009 om 11:55
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wat wordt er niet uitbetaald? De eigen schade of ook de schade aan derde?

Interpolis heeft in feite niets met uw prive omstandigheden te maken zoals echtscheiding, huisverbod etc. Dt is tussen u en uw (ex)vrouw en daar staat Interpolis buiten.

Vladja

koekeloer
door koekeloer - Jun 12, 2009 om 13:51
562 Antwoorden / 18 Vragen

zulk soort zaken staat beschreven in de zgn polisvoorwaarden. Wat lees je daar dan over niet op tijd betalen?

vladja
door vladja - Jun 12, 2009 om 13:59
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Hoe is de aanrijding ontstaan? Wie heeft schuld?

Vladja

pa
door panthouse - Jun 12, 2009 om 14:39
1 Antwoorden / 0 Vragen

De maatschappij heeft idd niets te maken met uw perikelen, maar beperkt zich tot de voorwaarden. Bij de meeste verzekeraars staat zoiets als

'de premie is verschuldigd bij vooruitbetaling, bij een betalingsachterstand van 30 dagen vervalt de dekking van de verzekering terwijl de betalingsverplichting wel blijft bestaan.'

Dit houdt in dat als je de rekening van een verzekerings-maatschappij 30 dagen laat liggen en er op die wijze een betalingsachterstand ontstaat, er op een bepaald moment de verzekering dus niets meer dekt en dus bij schade niets meer uitkeert. U moet nog wel steeds betalen, mar heeft er geen profijt van (u krijgt bij schade niets uit de verzekering). Een goede verzekeraar stuurt u nog een herinnering voor de betaling met op de laatste herinnering een mededeling dat zometeen uw dekking vervalt, want niet iedereen heeft de tekst zo in zij hoofd zitten.

MAAR billikheid is ook alles: als u een nette brief schrijft waarin u de omstandigheden uiteenzet (waarom u dus betalingen heeft gemist en evt herinneringen) dan heeft u kans dat een deel van de schade wèl betaald wordt. Wel is er grote kans dat u uiteindelijk 10 of 20% van de schade zelf moet betalen.

De verzekeraar staat in zijn recht als ze niets uitbetalen, maar ze willen u wellicht ook als klant houden. Daarnaast is er een moreel oordeel te geven over hun beslissing.
Als u jaar-in jaar-uit altijd op tijd betaalde, zullen ze dat meewegen. Mocht de schade in de tienduizenden euro's lopen (uw schade en die van de tegenpartij), tja dan zal men afwegen of het behouden van een klant hen wel zo veel geld waard is.

Dus: een nette brief, duidelijk maken waarom de betaling is misgelopen en verzoeken om coulance.

Groeten en succes,

Henk
'panthouse'

getty
door getty - Jun 12, 2009 om 14:51
4179 Antwoorden / 10 Vragen

kansloos! mijn ervaring is in dit soort gelijke gevallen (ben sociaal raadsvrouw) is dat de verzekeringsmaatschappijen hier volstrekt geen coulance geven en niet mee willen gaan in het waarom er te laat betaald is. Niet betaald is opschorten verzekering en dus geen dekking. Staat zo beschreven in de voorwaarden.

vladja
door vladja - Jun 12, 2009 om 14:57
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Panthouse,

De WA-schade wordt zeer waarschijnlijk wel verplicht betaald door de verzekeringsmaatschappij. Bij een kleine overschrijfing van de betalingstermijn wordt het kenteken niet onmiddellijk afgemeld bij de RDW (anders kunnen ze wel aan de gang blijven).

Na de datum van werkelijk afmelding bij de RDW gaat de periode van narisico lopen. Narisoco is:

Bij de WAM-verzekering wordt met narisico bedoeld de periode van zestien dagen gedurende welke de WAM-verzekeraar ondanks beëindiging van de dekking én opgave daarvan aan de Rijksdienst Wegverkeer toch nog risico loopt zolang niet elders een WAM-dekking van kracht is geworden.

WAM = Wet Aansprakelijkheid Motorrijtuigen.

Vladja

vladja
door vladja - Jun 12, 2009 om 15:06
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Getty, inderdaad volstrekt kansloos met rechtstreeks afgesloten verzekeringen.

Als de verzekering loopt via een grote tussenpersoon, dan kan alleen die nog iets proberen in de richting van coulance bij de verzekeringsmaatschappij. Hij/zij moet daar dan wel zin in hebben.

Vladja

vladja
door vladja - Jun 12, 2009 om 15:07
8293 Antwoorden / 27 Vragen

overschrijfing van de  = overschrijDing van de

kenwel2
door kenwel2 - Jun 12, 2009 om 15:13
1574 Antwoorden / 13 Vragen

allesofniks: De premie voor de polis moet zijn voldaan, per vervaldatum, die op het polisblad van uw autoverzekering is vermeld.

Is de premie niet betaald, zoals in uw geval, dan behoeft de verzekeringsmaatschappij niets uit te betalen. De premie is niet op tijd voldaan...ze kunnen u geheel uitsluiten in het ergste geval. Een verz. my hoeft in het geheel geen rekening te houden met uw prive-aangelegenheden, het gaat om een overenkomst tenslotte..

Wel is er nog de mogelijkheid, om e.e.a nog neer te leggen bij:

Stichting Klachteninstituut Financiele Dienstverlening

Postbus 93257   2509AG  Den Haag

Tel: 0900-3552248  (www.kifid.nl)

Succes, Gr. Henri

keessie1
door keessie1 - Jun 12, 2009 om 15:45
138 Antwoorden / 9 Vragen

Belangrijk !!

Gaat het om veel schade b.v. ketting botsing op de snelweg, is er politie bij geweest?

Kijk als het een deukje betreft in het spatbord op de parkeerplaats,

kun je ff wachten met aan melden.

Met andere woorden (mag natuurlijk niet maar...) kun je de schade melding in trekken (in overleg met de tegen partij) en het op een later tijd stip (als de premie weer betaald is) als nog weer aan melden??

Groetjes Keessie

vladja
door vladja - Jun 12, 2009 om 15:59
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Kenwel,

Een klacht indienen bij de Kifid? Omdat een schade niet vergoed wordt wegens wanbetaling?

johanpc
door johanpc - Jun 12, 2009 om 15:59
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Keessie .

De schade melding nu intrekken en op een later tijdsip als de premie betaald is weer aanmelden??????

Dacht je dat ze de eerstemelding weggooiejn of zo?

Verzekeringsmaatschappijen en hun personeel is niet gek hoor en fraude zoals jij nu voorsteld wordt keihard afgestraft.

vladja
door vladja - Jun 12, 2009 om 16:09
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Keessie,

Aanzetten tot verzekeringsfraude ? Dacht je dat Interpolis achterlijk is (die schade staat dan als afgesloten in het systeem) ? Een oude deuk met beginnende roestontwikkeling claimen als recente schade ?

Op de zwarte lijst geplaatst worden voor verzekeringsfraude en dan nergens meer een verzekering kunnen afsluiten (behalve bij Rialto en dat maar voor een enkele verzekering) ? Uit de al lopende verzekeringen gegooid worden ?

kenwel2
door kenwel2 - Jun 12, 2009 om 17:12
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Ja, oke vladje, lach er maar om, mag hoor, had (potverdorie!)iets verkeerd gelezen :-) Je hebt gelijk hoor!! (Zo ben ik wel, dat weet je)

Echter: De ts zal dik geld moeten betalen: Onverzekerd voertuig, schade's betalen, eventuele boete onverzekerd rondrijden....dan lach je echt niet meer, en is het inderdaad voor ts een echte 'nekslag'....

En ja, Interpolis lacht zich nu wel rot: Ze behoeven geen schade(s) uit te betalen, maar kunnen wel alsnog de premie incasseren,  wie lacht er dan??

Ik wens de vraagsteller veel sterkte toe, met deze toch wel zeer vervelende situatie voor hem...

Henri

audb
door audb - Jun 12, 2009 om 17:15
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het probleem is dat u verandwoordelijk bent voor het betalen van de premie.

Dat u door omstandigheden niet de aceptgiro(?) hebt gekregen ontslaat u niet van de betalings verplichting.

Echter is dit een zaak van biddelijkheid en daar u (hopelijk) niet in het verleden ook een aand ben vegeten te betalen zou het zo moeten zijn dat Interpolis met inhouding van de premie u toch uit moet betalen dan wel de tegen partij.

Stuur een aangetekende brief met het verzoek tot clementie aan interplos en leg daar in korte maar duidelijke bewoording in wat de omstandig heden zijn.

Beschuldig echter uw ex niet van het achterhouden van de gegevens maar zet er in dat er een contakt verbod is.

Er werken namelijk ook vrouwen bij Interpolis.....

kenwel2
door kenwel2 - Jun 12, 2009 om 17:23
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@audb: En je denkt dat dat zo werkt? Vergeet dat maar gerust! Het is geen Efteling... Deze zaak ligt nu allang in behandeling bij de afdeling debiteuren van Interpolis.....en alles wordt direct doorgegeven aan de RDW, geloof me maar: Voertuig is als onverzekerd geregistreerd nu...met alle gevolgen van dien.Met dit voertuig mag niet meer worden gereden zelfs!

Gr. Henri

aj
door ajtr - Jun 12, 2009 om 19:47
46 Antwoorden / 7 Vragen

Ja das dubbel vervelend van dit alles en nog wel buiten je schuld om.Wannneer de schade binnen een maand vor de laaste vervaldata heeft plaats gevonden dan MOET de verzekeringmij de schade als nog uti betalen hoe dan ook.Er is namelijk ettelijk geregeld dat bij dit zoort gevallen (te late betaling) de verzekering wettelijk verplicht is bij een schade geval binnen een maand deze als nog te vergoeden.Nu even goed kijken welke data je op het schade form. hebt in gevuld en wanneer  de overschreden data is.Hoop voor jou dat je al is het maar i minuut binnen gestelde termijn voor de verlooptermijn jij als nog aanspraak kunt maken om vergoeding en

tonnieboy
door tonnieboy - Jun 13, 2009 om 07:50
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Had Interpolis u al een herinnering gestuurd met kennisgeving dat de dekking zou worden opgeschort totdat premiebetaling plaatsgevonden heeft ? Zo neen, dan bestaat er een gerede kans dat ze alsnog gewoon de schade gaan afwikkelen als was de premie betaald. Zo ja, dan zal de verplichte WAM dekking wel de schade aan derden uitkeren, maar niet de eigen casco schade. Overigens is een maand achterstand een relatief kleine (administratieve) fout en kunt u zich er op beroepen nooit eerder betalingsachterstand gehad te hebben. Voor het oordeel van Interpolis dient men daarmee rekening te houden. De aanhouder wint. Succes.

ma
door majrim_1 - Jun 13, 2009 om 22:34
11 Antwoorden / 0 Vragen

heb hier helaas te weinig verstand van, maar wel een paar vragen:

als je gescheiden bent en je hebt een huisverbod, op wiens naam staat dan de auto en wie moet dan de verzekering betalen. Je meldt dat je vrouw bewust de autoverzekering niet heeft overgemaakt. Heb je dat dan niet met een automatische afschrijving? Of heb je de alimentatie niet overgemaakt?

Zelf had je je administratie ook in orde moeten.

Mocht het zo zijn dat de auto en verzekering voor jullie beiden waren, kan je je vrouw laten delen in de kosten.

Succes met het regelen, maar ik denk dat je achter het net vist.

kenwel2
door kenwel2 - Jun 14, 2009 om 13:27
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@allesofniks, misschien toch nog hoop? Dit is wat er vermeld op de site van Interpolis:

"Houdt u goed de uiterste betaaldata op onze nota’s in de gaten. Op het moment dat u van ons een factuur of een herinnering ontvangt heeft u namelijk vaak nog een periode de tijd om te betalen"

"Levert dit problemen op en wilt u met ons een afspraak maken, neemt u dan tijdig contact op met ons Debiteuren Service Team, telefoonnummer (013) 462 20 30"

Aan vraagsteller/ster zou ik willen adviseren (nogmaals) Neem contact op met het Debiteuren Service Team, als je al jaren netjes de premie hebt betaald, kan ik mij voorstellen, dat ze enige coulace ook wel willen toepassen, overigens zijn de incasso's altijd dmv. automatische incasso, ofwel per maand, of per jaar.

Hoop dat u alsnog succes zult hebben, en ze de schade dan ook normaal af zullen willen gaan handelen. Leg e.e.a rustig uit.

Gr. Henri

edwardus
door edwardus - Jun 14, 2009 om 13:38
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Op wiens naam de auto staat, is de naam op wiens naam de auto staat. Oftewel: dat verandert niet door een scheiding. Degene die de verzekeringspremie dient te betalen is de verzekeringnemer (eigenlijk: de premibetaler, dat is voor een autoverzekering meestal/altijd(?) hetzelfde).

vladja
door vladja - Jun 14, 2009 om 14:10
8293 Antwoorden / 27 Vragen

ajtr,

.Wannneer de schade binnen een maand vor de laaste vervaldata heeft plaats gevonden dan MOET de verzekeringmij de schade als nog uti betalen hoe dan ook.

Binnen een maand voor de vervaldatum is er altijd dekking. Die periode is namelijk betaald bij de vorige premiebetaling. De premie loopt tot de vervaldatum en daarna is er nieuwe premie verschuldigd voor de aansluitende periode.

Er is namelijk ettelijk geregeld dat bij dit zoort gevallen (te late betaling) de verzekering wettelijk verplicht is bij een schade geval binnen een maand deze als nog te vergoeden.

Dit is flauwekul. Dit zit misschien in je duim/nekharen, maar dit staat nergens in de wet. In de wet staat dat de verzekeringsmaatschappij schade moet vergoeden, die valt binnen 16 dagen na het afmelden van het kentekenbewijs bij de RDW (niet meer verzekerd zijn), als er geen nieuwe WA-verzekering is afgesloten, zie mijn antwoord aan Panthouse op de vorige pagina over het wettelijke narisico.  En dit betreft alleen het WA-gedeelte, dus schade aan derde.

Hoop voor jou dat je al is het maar i minuut binnen gestelde termijn voor de verlooptermijn jij als nog aanspraak kunt maken om vergoeding en

De casco-dekking (eigen schade) vervalt op het moment van dat er geen premie betaald is, dus per premievervaldag. Bij de casco-dekking is er geen verlooptermijn.

Zou wel leuk zijn: geen nieuw geldig lootje kopen en toch de hoofdprijs krijgen. Misschien iets voor het Sprookjesbos in de Efteling of het Land van Ooit.

Vladja