Te laat betaalde autoverzekering
Door omstandigheden (Echtscheiding en huisverbod) is mijn premie voor de autoverzekering bewust niet overgemaakt door mijn vrouw. Een betalingsachterstand van 1 maand, dus. Laat ik nu net in deze maand een autongeluk veroorzaken door eigen schuld. Heb altijd de premie netjes betaald en nog nooit een ongeval of schade gehad.
Interpolis zegt nu glashard dat er niks vergoed word omdat ik de premie niet heb betaald. Kan dit zomaar ? En wat zijn mijn rechten ?De verzekering is niet opgeheven door de betalingsachterstand. Wat moet ik doen, want deze situatie is voor mij een nekslag.
Alle gegevens verzamelen (echtscheidingspapieren, polisautoverzekering, schadeafhandeling) en z.s.m contact opnemen met het (gratis) lokaal Juridisch loket.
Denk aan eventueel WA-schade (verhaal, e.d.)
Wat wordt er niet uitbetaald? De eigen schade of ook de schade aan derde?
Interpolis heeft in feite niets met uw prive omstandigheden te maken zoals echtscheiding, huisverbod etc. Dt is tussen u en uw (ex)vrouw en daar staat Interpolis buiten.
Vladja
zulk soort zaken staat beschreven in de zgn polisvoorwaarden. Wat lees je daar dan over niet op tijd betalen?
De maatschappij heeft idd niets te maken met uw perikelen, maar beperkt zich tot de voorwaarden. Bij de meeste verzekeraars staat zoiets als
'de premie is verschuldigd bij vooruitbetaling, bij een betalingsachterstand van 30 dagen vervalt de dekking van de verzekering terwijl de betalingsverplichting wel blijft bestaan.'
Dit houdt in dat als je de rekening van een verzekerings-maatschappij 30 dagen laat liggen en er op die wijze een betalingsachterstand ontstaat, er op een bepaald moment de verzekering dus niets meer dekt en dus bij schade niets meer uitkeert. U moet nog wel steeds betalen, mar heeft er geen profijt van (u krijgt bij schade niets uit de verzekering). Een goede verzekeraar stuurt u nog een herinnering voor de betaling met op de laatste herinnering een mededeling dat zometeen uw dekking vervalt, want niet iedereen heeft de tekst zo in zij hoofd zitten.
MAAR billikheid is ook alles: als u een nette brief schrijft waarin u de omstandigheden uiteenzet (waarom u dus betalingen heeft gemist en evt herinneringen) dan heeft u kans dat een deel van de schade wèl betaald wordt. Wel is er grote kans dat u uiteindelijk 10 of 20% van de schade zelf moet betalen.
De verzekeraar staat in zijn recht als ze niets uitbetalen, maar ze willen u wellicht ook als klant houden. Daarnaast is er een moreel oordeel te geven over hun beslissing.
Als u jaar-in jaar-uit altijd op tijd betaalde, zullen ze dat meewegen. Mocht de schade in de tienduizenden euro's lopen (uw schade en die van de tegenpartij), tja dan zal men afwegen of het behouden van een klant hen wel zo veel geld waard is.
Dus: een nette brief, duidelijk maken waarom de betaling is misgelopen en verzoeken om coulance.
Groeten en succes,
Henk
'panthouse'
kansloos! mijn ervaring is in dit soort gelijke gevallen (ben sociaal raadsvrouw) is dat de verzekeringsmaatschappijen hier volstrekt geen coulance geven en niet mee willen gaan in het waarom er te laat betaald is. Niet betaald is opschorten verzekering en dus geen dekking. Staat zo beschreven in de voorwaarden.
Panthouse,
De WA-schade wordt zeer waarschijnlijk wel verplicht betaald door de verzekeringsmaatschappij. Bij een kleine overschrijfing van de betalingstermijn wordt het kenteken niet onmiddellijk afgemeld bij de RDW (anders kunnen ze wel aan de gang blijven).
Na de datum van werkelijk afmelding bij de RDW gaat de periode van narisico lopen. Narisoco is:
Bij de WAM-verzekering wordt met narisico bedoeld de periode van zestien dagen gedurende welke de WAM-verzekeraar ondanks beëindiging van de dekking én opgave daarvan aan de Rijksdienst Wegverkeer toch nog risico loopt zolang niet elders een WAM-dekking van kracht is geworden.
WAM = Wet Aansprakelijkheid Motorrijtuigen.
Vladja
Getty, inderdaad volstrekt kansloos met rechtstreeks afgesloten verzekeringen.
Als de verzekering loopt via een grote tussenpersoon, dan kan alleen die nog iets proberen in de richting van coulance bij de verzekeringsmaatschappij. Hij/zij moet daar dan wel zin in hebben.
Vladja
allesofniks: De premie voor de polis moet zijn voldaan, per vervaldatum, die op het polisblad van uw autoverzekering is vermeld.
Is de premie niet betaald, zoals in uw geval, dan behoeft de verzekeringsmaatschappij niets uit te betalen. De premie is niet op tijd voldaan...ze kunnen u geheel uitsluiten in het ergste geval. Een verz. my hoeft in het geheel geen rekening te houden met uw prive-aangelegenheden, het gaat om een overenkomst tenslotte..
Wel is er nog de mogelijkheid, om e.e.a nog neer te leggen bij:
Stichting Klachteninstituut Financiele Dienstverlening
Postbus 93257 2509AG Den Haag
Tel: 0900-3552248 (www.kifid.nl)
Succes, Gr. Henri
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Webwinkel
Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.
Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden.
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g
...
Lees meer
Sns 2008 afschrift
Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden
En we gaan er echt ge
...
Lees meer
Post.NL geeft je geen mogelijkheid om je Post.NL afhaalpunt te wijzigen. Dit wor
Wanneer je een pakket ontvangt via Post.NL kun je alleen je afhaalpunt wijziggen bij de bestelling.
Als ontvanger kun je niet via de Post.NL App en de Klantenservice niet je afhaalpunt van Post.NL bepalen.
Post.NL doet dit voor jou en wel via je postcode.
Als ontvanger kun je dat niet zelf bepalen.
Wel bij het plaatsen van je bestelling bij de verzender.
Je mag dus als ont
...
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer