ha
door hannah254 Jun 21, 2018 om 08:42
Garantie & verzekeringen

Teveel betaalde inboedelverzekering

heb al 28 jaar bij de abnamro een inboedelverzekering. Elk jaar nieuw polisblad en vaak een index verhoging. Betaalde 26 euro per maand. Vond dat nogal duur en dacht ik ga eens shoppen.
Heb vergelijkingssite bekeken en bij de Consumentenbond bleek mijn verzekering bij de abnamro rond de 10 euro te zitten.
Heb de bank gebeld en nu blijkt dat de premieberekening al jaren gewijzigd is en je nooit meer onderverzekerd kan zijn. Dus het verzekerd  bedrag wordt niet meer genoemd in de polis en gekoppeld aan de premie. Heb inmiddels een goedkopere verzekering  afgesloten.
Ik vind de communicatie met de bank heel slecht, betaal dus al jaren rond de 15 euro per maand teveel en er is nooit een signaal geweest dat het anders kon? De dame aan de telefoon kon zien dat er vanuit de bank al 16 jaar geen telefonisch contact is geweest.
Kan ik daarover een klacht indien en compensatie eisen? Ben benieuwd. Bedankt!

1769 8 Rapporteer

ja
door janf43 - Jun 21, 2018 om 09:02
733 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zou u compensatie kunnen eisen? U heeft 28 jaar lang, ieder jaar de gelegenheid gehad uw verzekering bij een premieaanpassing op te zeggen en naar een ander te gaan.

tijger1
door tijger1 - Jun 21, 2018 om 09:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom zou er vanuit de bank telefonisch contact geweest moeten zijn om over uw inboedelverzekering te praten?

U kreeg er elk jaar de papieren over toegestuurd of gemaild.

Maar wat u schrijft kan volgens mij echt niet kloppen. Een verzekering simpel op basis van niet meer onderverzekerd zijn, kan heus niet 150 procent duurder zijn dan eentje op basis van alleen de verzekerde som. Dus er moeten meer verschillen inzitten.

Dus nee, u kunt hierover geen klacht, in ieder geval niet terecht, indienen en u hebt geen recht op conpensatie.

Maar hebt u ook al 16 jaar dezelfde energieleverancier of mobiele telefoonprovider? Dan kunt u daarmee waarschijnlijk ook goedkoper terecht.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 21, 2018 om 10:21
16959 Antwoorden / 202 Vragen

U heeft toch al die jaren n.a.v. het verkrijgen van een nieuw polisblad al kunnen nagaan of u mogelijk niet te veel betaalde? Afgezien van het gegeven dat de premie is gebaseerd op het totaal verzekerde bedrag m.a.w. wat u wel of niet als inboedel heeft verzekerd en eventueel maximum.

ma
door maarten heest - Jun 21, 2018 om 11:08
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Hannah, daar is niks aan te doen. Maar misschien is dit een goede aanleiding om al uw verzekeringen eens nader te bekijken. Zit ik nog wel goed, klopt de dekking met mijn situatie, betaal ik niet teveel? Zo'n actie kan maar zo eens heel veel geld besparen.

jo
door jorisw - Jun 21, 2018 om 11:42
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind de communicatie met de bank heel slecht, betaal dus al jaren rond de 15 euro per maand teveel en er is nooit een signaal geweest dat het anders kon? De dame aan de telefoon kon zien dat er vanuit de bank al 16 jaar geen telefonisch contact is geweest.
Kan ik daarover een klacht indien en compensatie eisen?

Waarom zou een leverancier mee moeten werken aan inkomstenderving? Als klant staat het je vrij om een lagere prijs te vragen of om over te stappen. Als jij ziet dat iemand anders jouw werk voor minder geld kan doen (of dat jij zelf vindt dat je hetzelfde werk best voor minder geld kunt doen), ga je dat ook pro-actief aangeven bij je werkgever?

edrick3
door edrick3 - Jun 21, 2018 om 12:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kan ik daarover een klacht indien en compensatie eisen?
Natuurlijk niet.
Je wordt geacht zelf de polisvoorwaarden en de premie te bekijken.
Blijkbaar nooit eerder aan een prijsvergelijking gedaan.
Uiteraard gaat die bank je niet aangeven dat je wellicht elders goedkoper uit bent.

panter22
door panter22 - Jun 21, 2018 om 17:10
6599 Antwoorden / Vragen

Je betaalt nu wel minder premie, maar het verzekerde bedrag zal een stuk lager zijn.
Maar het verzekerde bedrag wordt niet meer genoemd? Maar wel gekoppeld aan de premie? Je moet toch weten wat de verzekering uitkeert, mocht er brand komen.
Nooit  meer onderverzekerd? Wordt de premie niet berekend met de waardemeter.
https://staticgeld.nl/pdf/waardemeter-inboedel.pdf

aurora1
door aurora1 - Jun 22, 2018 om 09:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u zovele jaren niets controleert, dan zou ik maar eens de andere verzekeringen  bekijken en bijv. ook abonnementen e.d.
Waarom zou een verzekeraar u moeten bellen?