ro
door ropama Oct 16, 2007 om 21:02
Garantie & verzekeringen

Tussentijds opzeggen inboedelverzekering

Wie kan mij duidelijkheid geven over het tussentijds opzeggen van een inboedel- en aansprakelijkheidverzekering? Ik had gelezen dat ik het RECHT had, door de nieuwe verzekeringswet per 1-1-2006, deze te beeindigen. Een hevige briefwisseling gehad met Nationale Nederlanden, maar deze weigeren de verzekering te beeindigen voor de contractvervaldatum. Voor de ene verzekering is dit 2010 en de andere 2012. Ik wil ze beeindigen omdat ik deze verzekeringen met een hogere dekking en minder premie ergens anders kan afsluiten.

1680 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 16, 2007 om 21:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Opzegging is tegenwoordig wettelijk geregeld in BW 7:940 en daarin is bepaald dat u als verzekeringnemer het recht heeft om de polis per contractsvervaldatum te beeindigen. Die data heeft NN opgegeven en zij houden vast aan de resterende looptijd.
Vanaf 2000 is het advies van het Verbond van Verzekeraars geweest dat 5 jaars termijnen dienen te worden gehanteerd. Men was niet verplicht om dat advies op te volgen.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2007 om 23:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste Ropama

Ik kan mij van een wetswijziging voor inboedel en aansprakelijkheid per 1-1-2006 niets herinneren. Volgens mij was alleen de zorgverzekeringswet toen nieuw.

Overigens kun je bij wijzigingen in de dekking alleen van de verzekering af als de dekking in jouw nadeel wijzigt (bij gelijke premie).

Helaas dus,

Canna

ve
door verwijderd - Oct 17, 2007 om 00:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij bedoeld vraagsteller dit;

---Het nieuwe verzekeringsrecht wordt ingevoerd   invoering per 1 januari 2006.

-Wat voor nieuws brengen de opzegbepalingen van 7.17?

1. Verzekeraar kan verzekeringnemer voor ten hoogste vijf jaar binden aan een verzekeringscontract

(dwingend recht tegenover consumenten volgens 7.17.1.16 (7:943) lid 2; regelend recht tegenover

bedrijfsmatig handelende verzekeringnemers volgens 7.17.1.16 (7:943) lid 3). ...............................

http://www.verbondvanverzekeraars.nl

Groetjes,

ve
door verwijderd - Oct 17, 2007 om 11:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik verwacht dat je geen kans maakt op tussentijdse opzegging, er is een en ander over te doen en (nog) geen uitsluitsel over.

De nieuwe regel was dat als verzekeraar in de voorwaarden het recht had tussentijds de verzekering te beindigen dat dan de  verzekeringsnemer dit recht ook zou moeten hebben, er zou Gelijkheid in het recht hierin/op moeten zijn.

Klinkt heel mooi, maar waarom lukt het dan niet ?

Verzekeraar mag alleen tussentijds beeindigen bij zwaarwegende gronden- (bv fraude gepleegd door verzekeringsnemer). Nu zegt de verzekeraar dus (terecht) gelijkheid oke, de zwaarwegende redenen gelden dan ook voor verzekernemer. .....(dat is gelijkheid tenslotte) Maar dat werkt dus niet echt.......ergens anders goedkoper ? dat is geen zwaarwegende reden...

De klachten die hierover in behandeling zijn genomen zijn afgewezen;

--De Raad van Toezicht Verzekeringsbedrijf heeft inmiddels een aantal klachten behandeld waarbij de verzekeringnemer zich beriep op artikel 7:940 lid 3 van het Burgerlijk Wetboek. Zij richtten hun klacht tegen hun verzekeraar, die weigerde de verzekeringsovereenkomst tussentijds op te zeggen of de contractsduur om te zetten naar één jaar. In beide zaken verklaarde de Raad de klacht ongegrond.    Tussentijdse opzegging

Naar wat ik begreep worden er weer kamervragen gesteld over de uitleg van het nieuwe artikel en zou er duidelijkheid over moeten komen ( maar dat zal wel een 10-jarenplan worden....)

Belangrijkste wijziging is dus feitelijk dat ze je niet meer voor jaaaaren mogen vastleggen, maar voor max.5 jaar .

Succes,

ve
door verwijderd - Oct 17, 2007 om 16:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Door jurisprudentie zal er meer duidelijkheid moeten komen over de contractsduur van maximaal 5 of het op verzoek omzetten naar een contractduur van 1 jaar. Helaas zijn tot heden slechts zaken bij de Raad van Toezicht geweest en die klachten zijn ongegrond verklaard.
Het wachten is dus op een rechtszaak van enig belang.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2007 om 20:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb van jaren terug hetzelfde meegemaakt , ook omdat ik elders mijn verzekeringen wou onderbrengen met wel tot 60 % minder premie.
ik heb alle verzekeringen opgezegd per aangetekend schrijven bij interpolis en ze hebben bij 1/2 jaar gevochten om hun recht van mij te krijgen.
ze hadden recht maar ik betaalde geen premies meer en dan vervallen de verzekringen na 30 dagen automatisch.
ze wilde het gerechtelijk aanvechten waarop ik zei dan doe je dat maar .
ik had inmiddeles alle verzekringen ondergebracht bij www.verzekeruzelf.nl en heb dus niet aan dubelle verzekeirngen .
ze hebben bij interpolis tenslotte geaccepteerd dat ik al 1/2 jaar geen premies meer had betaald en uiteindelijk hebben ze de verzekeringen toch maar geannuleerd behalve de auto en motor verzekering die liepen toen nog 4 maanden en daarne ook ondergebracht bij verzekeruzelf.nl.
en hier ben ik inmiddels al 5 jaar vezekerd en goed en harstikke goedkoop .
voorbeeld voor mij focus betaalde ik bij interpolis 44 euro bij verzekruzelf.nl mar 19,90.
Mvg stingray

ve
door verwijderd - Oct 17, 2007 om 20:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

--ze hadden recht maar ik betaalde geen premies meer en dan vervallen de verzekringen na 30 dagen automatisch ---

Dat verzekering vervalt kan wel zo zijn, maar dat betreft je recht op een claim,  ze hebben dan wel het recht te blijven incasseren tot officiele einddatum van je overeengekomen contract.......en het verjaard overigens pas na 5 jaar, dus als je die termijn zonder problemen hebt gehaald heb je geluk gehad, anders kun je alsnog een nota verwachten als je pech hebt,

maar ik zou niemand dit aanraden..

Zelfde als je gsm abo tussentijds wilt beeindigen, dat kan maar dan betaal je wel de rest van je aboperiode ineens en ben je er vanaf, duur grapje.........

ve
door verwijderd - Oct 17, 2007 om 22:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even wat meer informatie over mijn eerder gestelde vraag.Het was een contract met een looptijd van 10 jaar, met stilzwijgende verlenging. Ik was nu al over de helft van het 2e termijn van 10 jaar. Het kijken voor een goedkopere verzekering, was pure noodzaak, ik kan mijn rekeningen niet meer betalen.Heb een soc.dienst uitkering. Dus om te besparen wilde ik een andere verzekering. Toen ik die looptijd zag van 10 jaar, vond ik dat belachelijk en niet meer van deze tijd. Nat. Ned. wilde er uiteindelijk wel een 5 jarige looptijd van maken, maar daar was ik al aantoe, dus maakt voor mij geen verschil. Omzetten naar een jaarcontract was ook mogelijk, met een premiestijging van 5%, maar dat kan ik helemaal niet betalen. Ik heb nu een advocaat om advies gevraagd, maar weet niet of dat wel zin heeft. Als die Raad van beroep, of hoe die ook mogen heten de eerdere conflicten over dit onderwerp, heeft afgewezen, zal de rechter dat advies dan niet overnemen? Voordat ik de polissen ging opzoeken, wist ik echt niet dat het een looptijd had van 10 jaar, ze hebben in al die jaren toch wel genoeg aan mij verdiend? Dom natuurlijk van mij dat ik daar niet op gelet heb. Trouwens iedereen die zo snel antwoord heeft gegeven BEDANKT

ve
door verwijderd - Oct 17, 2007 om 22:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ze voor de schuld alsnog een deurwaarder inschakelen en de zaak loopt door tot de kantonrechter dan wordt het een hamerstuk en moet u alsnog het gelag betalen. Maar verder een prima advies hoor !!!

ve
door verwijderd - Oct 18, 2007 om 00:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Ropama,

Jammer dat je van 70% van het minimumloon moet leven. Dat doet je
inderdaad uitkijken naar mogelijkheden om lasten te verminderen. Of
ergens wat bijgespijkerd zien te krijgen.

Weet dat uit eigen ervaring, tot voor kort 5 jaar! Maar nu AOW en dat
is ten opzichte van die 5 jaar een verademing. Hoe krijg ik het op!

Met die verzekeringen is het slecht kersen eten, letterlijk en figuurlijk.

Eigenlijk is de enige manier om eraf te komen een wijziging in
voorwaarden: Als zij wat wijzigen, in de kleine lettertjes of in de
premiehoogte is je kans gekomen. En de premie willen ze tussentijds nog
wel eens verhogen. Hoe komen ze anders aan die luxe gebouwen en zeer
vette winsten????

Maar..... er is nog een kansje: Als je onverhoopt in de schulden zit,
zou je gebruik kunnen maken van een schuldhulpproject in je woonplaats.
Inlichtingen bij de sociale dienst=afd. Welzijn (hoezo met die 70%??)
van je gemeente.

Via die schuldhulp kan een nette brief aan de verzekeraar met de vraag de polis(sen) te beeindigen op grond van onvermogen.

Als de verzekeraar daar een tegenprestatie in geld voor voor verlangt

wordt door die schuldhulpverlening daarover onderhandeld met de verzekeraar. Soms wordt dan van die tegenprestatie af gezien.

Denk erom dat nagenoeg alle gemeenten regelingen hebben voor mensen met
een tot 120% van het minimum inkomen(= 1,2 x 70% van het minimumloon)
uitkering, voor kwijtschelding van gemeentelijke heffingen en
tegemoetkomingen voor sociale contacten en sportvereniging/fitness
contributies. En een langdurigheids toeslag, voor zover dat van
toepassing is. Informeer bij uw afd. "Welzijn".

Voor het overige kan ik eenieder adviseren alleen datgene te verzekeren
wat per se noodzakelijk is. Vuistregel: alleen dat waarbij je failliet
zou geraken als het je overkomt.

Veel succes in het draaglijk maken van je karige bestaan.

Hardware ERror MAN.