Mi
door Mike2205 Oct 2, 2018 om 15:09
Garantie & verzekeringen

Uitvaartverzekering

Ik heb via de website uitvaartdirekt een uitvaartverzekering [link verwijderd, redactie] bij Monuta afgesloten. Het gaat om een kapitaalverzekering met een waarde van 6000 euro. Hoe weet ik nu of dit genoeg zal zijn om de uitvaart te dekken? Loopt de dekking automatisch mee met de stijgende kosten?

1665 9 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 2, 2018 om 15:12
16876 Antwoorden / 202 Vragen

De voorwaarden etc. zullen ongetwijfeld in de polis staan. Normaliter is er sprake van indexering op basis van prijsindex maar herhaald, dat zal in uw polis vermeld staan. Zie: https://www.monuta.nl/uitvaartverzekeringen/polisvoorwaarden-monuta/

(
Ik zou dat hebben willen weten alvorens af te sluiten)

gerbera
door gerbera - Oct 2, 2018 om 15:17
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Dat is allemaal hier te lezen;  https://www.uitvaartdirekt.nl/
FF naar onder scrollen en links klikken op kapitaalverzekering. U bent verzekerd voor het vastgezette bedrag wat niet verhoogd zal worden.

Het nadeel van de kapitaal verzekering is dat u vooraf moeilijk kunt inschatten wat uw uitvaart gaat kosten. U kunt dus te laag verzekerd zijn, in dat geval zullen uw nabestaanden voor de extra kosten opdraaien.

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2018 om 15:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In principe kan die € 6.000 nu al te weinig zijn. Het hangt er maar vanaf hoe luxe u uw uitvaart wil hebben.

Maar u kunt met de tijd ook zelf wat reserveren.

me
door mein33 - Oct 2, 2018 om 15:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Vooralsnog is € 6000,00 genoeg om uw stoffelijkoverschot op een nette manier te begraven of te cremeren.
Mocht er toch nog een tekort ontstaan na uw verscheiden, dan kan dat vast en zeker wel uit "uw" nalatenschap worden aangevuld, u zou zich daar niet al te druk over moeten maken.
Van elke Eurocent die u nu investeerd voor zaken voor na uw overlijden, bent u vergeten om te genieten.
De uitvaart, hoe 'sober of 'luxe' die ook mag zijn, is alleen maar voor de nog levenden, maar u heeft er helemaal niets meer aan.
Leef uw leven "nu" !

Misschien een wat nugtere benadering van een droevig gegeven, maar wel de realiteit van alle dag !

jo
door jorisw Oct 2, 2018 om 17:31
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn vader was daar heel simpel in: hij was verzekerd voor een basisuitvaart en heeft altijd gezegd dat als wij meer wilden, dan mochten wij de rest betalen :-) En ondertussen heeft hij gewoon lekker geleefd en veel gezien van de wereld!

edrick3
door edrick3 - Oct 2, 2018 om 15:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Loopt de dekking automatisch mee met de stijgende kosten?
Dat zal ongetwijfeld in de polisvoorwaarden staan.
Maar waarom heb je je niet EERST georiënteerd voordat je die polis afsloot?

aurora1
door aurora1 - Oct 2, 2018 om 16:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt voor de zekerheid een internetspaarrekening openen en daar regelmatig geld op storten.
Verder zou ik de polisvoorwaarden maar eens doornemen.
Wel apart dat u niet vooraf zaken doorgenomen en overdacht heeft, want u had anders gewoon ervoor kunnen sparen zoals boven omschreven en eventueel af kunnen zien van een dergelijke verzekering.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Oct 2, 2018 om 16:59
330 Antwoorden / 15 Vragen

Dat is echt niet genoeg hoor. Mijn man is 3 weken geleden overleden. Een heel simpele uitvaart zonder koopgraf of volgauto's zit al tegen 10.000 euro aan. Zelfs al is dekking geindexeerd, is 6000 echt niet genoeg.

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2018 om 17:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerdamarijke

Gecondoleerd met het verlies van uw man.

Maar uw reactie is onzin. Nu is € 6.000 echt voldoende. € 10.000 is een hele luxe uitvaart.

jo
door jorisw Oct 2, 2018 om 17:34
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad. Mijn vader is niet zo lang geleden overleden en de uitvaart was ca. 5000 euro met 75 genodigden, inclusief koffie en broodjes na afloop.

gerdamarijke
door gerdamarijke Oct 2, 2018 om 17:38
330 Antwoorden / 15 Vragen

Dank je wel Tijger1. Wij hadden het heel erg eenvoudig gehouden. Ik zou niet weten wat we anders/minder hadden kunnen doen. En toch ruim 9500 euro. Ik zag ook op verschillende sites bedragen staan tussen 6000 en 11000. Maar is ons echt niet gelukt.

tijger1
door tijger1 Oct 2, 2018 om 18:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou daar heel wat over naar voren kunnen brengen, maar dat lijkt me nu niet gepast.

Sterkte gewenst.

Ka
door Kassagebruiker - Oct 2, 2018 om 20:05
683 Antwoorden / 5 Vragen

Er wordt gesproken over "een" begrafenis of "een" crematie.Wil dat zeggen dat "elke" uitvaart "een" uitvaart is? Nee.
Voorbeeld: Je kan een budgetuitvaart nemen met crematie al vanaf € 1.250,00, oké, luxe nul maar wel respectvol.
Wil je toch een luxe crematie kost dat € 2.999,00.
Begraven is altijd duurder door de grafhuur van meestal 10 jaar (kopen is nog duurder) maar kan ook minimalistisch voor € 1.749,00
en compleet/luxe voor € 3.759,00.
Diegene die de verzekering afsluit bepaald wat hij/zij wil.
Wil de verzekeringnemer/ster een uitvaart (begrafenis/crematie) met alles erop en eraan, tja, dàn gaat de meter lopen en wordt de prijs sky high.
Wil de verzekeringnemer/ster een uitvaart gewoon sober/simpel/in stilte zoals hij/zij geleefd heeft of juist die wens heeft of gewoon geen/weinig publiek dan kan je probleemloos voor aanzienlijk minder dan € 6.000,00 (zelfs) begraven worden.(zie bovenstaande).
Probeer een in te schatten wat een koniklijke uitvaart kost ...............
Tot slot:  laat je niet gek maken door de verzekeraars en uitvaartleiders die je maximaal (zouden) willen verkopen. Respecteer de wens van de overledene.