fe
door ferryvwezel Aug 8, 2011 om 10:36
Garantie & verzekeringen

Vergoeding medisch hulpmiddel

Mijn dochter heeft een medisch hulpmiddel (insulinepomp vanwege diabetes type I). Deze pomp wordt geleverd door Medtronic en vergoed door de ziektekostenverzekering ONVZ.
Tijdens een vakantie werd de pomp nat en ging kapot. Daarom moet deze worden vervangen. Hiervoor hadden we zelf een reisverzekering met extra dekking afgesloten.
ONVZ heeft 2491,-- voor die pomp betaald bij Medtronic. De reisverzekering vergoedt dit bedrag aan ons.
De pompfirma Medtronic wil van ons 4121,-- voor een nieuwe pomp, want dat is de prijs die een particulier daarvoor betaalt.
Cruciale vraag is denk ik : van wie krijgen wij eigenlijk een medisch hulpmiddel : Is dat de pompfirma of de ziektekostenverzekeraar. En met wie moet ik dus onderhandelen voor een nieuwe pomp, en wie moet ik straks de vergoeding geven ?
Vraag daarnaast is dan : wat zou de reisverzekering ons moeten vergoeden : de kortingsprijs (2491) die de verzekeringsmaatschappij kennelijk betaalt aan Medtronic of de particuliere prijs (4121) die ik betaal ?

5955 10 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Aug 8, 2011 om 11:16
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik zou eerst met de zorgverzekeraar overleggen of u in aanmerking komt voor vergoeding van de kosten van een insulinepomp die op reis defect is geraakt. Simpel omdat dit de goedkoopste optie is.

Als dat niet het geval is, dan moet u dus de prijs voor een particulier betalen en kunt u dit bedrag aan de hand van de factuur bij de reisverzekering declareren.

bosbess
door bosbess - Aug 8, 2011 om 11:43
354 Antwoorden / 40 Vragen

Ik begrijp het niet helemaal. Waarom kan het niet op precies dezelde manier als de eerste keer dat je de pomp bestelde? Je schrijft dat ONVZ 2491 euro heeft betaald aan MedTronic. Betekent dat dat je toen de pomp bij ONVZ had besteld? En waarom doe je dat dan nu niet opnieuw? Of heb je de nieuwe pomp al?

Als de pomp inderdaad al is geleverd en MedTronic houdt voet bij stuk, dan dient je reisverzekering ook het hogere bedrag te vergoeden. Je bent immers verzekerd tegen de schade die je hebt geleden. Hooguit kunnen ze zeggen dat je, door direct bij MedTronic te bestellen en niet via ONVZ, er niet alles aan hebt gedaan om de schade te beperken. Daartoe ben je als verzekerde namelijk verplicht.

Dit geldt natuurlijk niet, als het de tweede keer niet mogelijk is om via ONVZ te bestellen.

valerius-2
door valerius-2 - Aug 8, 2011 om 11:56
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als de reisverzekering vervangende waarde is dan zullen zij er voor moeten opbrengen.Als u niet met u zorg verzekering eruit kan komen.

je
door jenren6 - Aug 8, 2011 om 20:29
14 Antwoorden / 1 Vragen

hallo ferryvwezel

De AWBZ vergoed de pomp, echter niet alle onderdelen.
Dit is een medisch hulpmiddel zoals zoveel hulp middelen en die komen uit de AWBZ.

vr.gr. jo

tdehond
door tdehond - Aug 8, 2011 om 20:42
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@ Jenren6

Bij mijn zorgverzekeraar lees ik:
Wat krijg ik vergoed?
Wij vergoeden de insulinepomp en toebehoren, zoals infusiesets en reservepomp volledig vanuit de basisverzekering, wanneer u voldoet aan de criteria in de Regeling Zorgverzekering artikel 6 van bijlage 3

Hieruit maak ik op dat de insulinepompen nu onder voorwaarden vergoed wordt vanuit de basisverzekering van de zorgverzekering.

poltol
door poltol - Aug 8, 2011 om 21:30
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Misschien bent u lid van de DVN?
Zo ja, dan daar contact mee opnemen.

pompverzekering voor DVN leden

Ik snap even niet hoe u nu aan een nieuwe pomp bent gekomen.
Bij ons ging dat altijd via de ziektenkostenverzekeraar.
Dus niet bij Medtronic.

Soms controleerde de ziektekostenverzekeraar wel bij ons of wij inderdaad alle spullen gekregen hadden die bij een pomp geleverd moeten worden.
Bij ons zat daar ook een tweede pomp bij, in een speciale "reiskoffer". Het enigste wat je over moest zetten waren de batterijen en de ampul. In die koffer zaten ook extra naalden en pleisters voor aantesluiten.

U moet alles regelen met de ziektekostenverzekeraar. U bent m.i geen partij van Medtronic.

Vr.gr. poltol

fe
door ferryvwezel - Aug 8, 2011 om 21:39
5 Antwoorden / 6 Vragen

Hartelijk dank voor uw reacties.

Echter dat de pomp wordt vergoed door de verzekering is mij bekend. Ze heeft er immers een. Die heeft ze gekregen op indicatie van de arts. Om de vijf jaar krijgt ze een nieuwe. Dat is het reguliere traject, allemaal vergoed.

Het probleem is dat de pomp door eigen toedoen defect is geraakt. Dan zegt de zorgverzekering : wij vergoeden nu geen nieuwe, want dat heb je zelf gedaan. Dit heeeft ze van te voren nagevraagd en daarom heeft ze een extra uitgebreide reisverzekering genomen die ook expliciet een diabetespomp vergoed, volgens hun voorwaarden.

Het toeval wil dat de pomp tijdens de vakantie kapot ging.
Voorlopig heeft ze een tijdelijke pomp van de fabrikant, want ze kan niet zonder.

De vraag is nu wie vergoed wat en wie betaalt hoeveel aan wie.

De reisverzekering heeft inmiddels 2491,-- uitbetaald aan ons, want dat was de prijs die de zorgverkering heeft betaald aan de fabrikant, 2 jaar geleden.

Aan wie moet ik dit nu geven voor een nieuwe pomp. De fabrikant vindt dit te weinig, want die wil 4121,--

Vandaar mijn (nog steeds onbeantwoorde) vraag : van wie krijgen wij eigenlijk een medisch hulpmiddel : Is dat de pompfirma of de ziektekostenverzekeraar. En met wie moet ik dus onderhandelen voor een nieuwe pomp, en wie moet ik de vergoeding geven ?

fe
door ferryvwezel - Aug 8, 2011 om 21:45
5 Antwoorden / 6 Vragen

Reactie op Poltol

Mijn dochter is lid van de DVN en het wrange is dat juist zij de veroorzaker zijn van de problemen : het was een survivalkamp van de DVN waar het is gebeurd.
Een eigen verzekering hadden ze toen (nog) niet.

bosbess
door bosbess - Aug 8, 2011 om 22:16
354 Antwoorden / 40 Vragen

Volgens mij is je vraag inmiddels wel degelijk beantwoord. Je vraagt bij wie je moet bestellen en aan wie je moet betalen. Uit diverse antwoorden blijkt dat je eerst aan ONVZ moet vragen of zij toch voor jou de pomp bij MedTronic willen bestellen. Zij krijgen hem voor 2491 euro, die jij dan aan ONVZ betaalt.

Als ze dit weigeren, zul je direct bij MedTronic moeten bestellen. Je moet dan aan MedTronic 4121 euro betalen. Vervolgens declareer je bij de reisverzekering het bedrag van 4121 euro, want dat is de schade die je hebt geleden. De reisverzekering zal dan nog 1730 euro moeten nabetalen.

poltol
door poltol - Aug 9, 2011 om 00:02
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=ferryvwezel schreef op maandag 8 aug 2011, 21:45]Reactie op Poltol

Mijn dochter is lid van de DVN en het wrange is dat juist zij de veroorzaker zijn van de problemen : het was een survivalkamp van de DVN waar het is gebeurd.
Een eigen verzekering hadden ze toen (nog) niet.

Beste Ferry,

Heeft u de DVN al gevraagd om te bemiddelen en/of uw "extra" kosten te vergoeden.

De pompverzekering bestaat al langer, maar dan moet je hem wel zelf afsluiten.
Doe een beroep op de DVN daar voor bent u immers lid.
Het feit dat het op hun kamp is gebeurd doet er niet toe. Zij moeten u bijstaan daar heeft u "recht"op.

Veel succes, poltol