ec
door ecf Jan 20, 2015 om 16:58
Garantie & verzekeringen

Vergoeding medisch noodzakelijk geneesmiddel

Apotheek weigert zelf medisch noodzakelijk geneesmiddel te declareren bij Menzis. En Menzis neemt alleen rechtstreekse declaraties van de apotheek aan en NIET van de verzekerde. Wat is hier aan te doen?

6142 25 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jan 20, 2015 om 17:02
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Contact opnemen met Menzis wat er gebeuren moet. Geeft de apotheek de reden waarvoor zij het zo willen. Menzis kan u daar voor ook de reden vertellen.

tenormin
door tenormin - Jan 20, 2015 om 18:29
16933 Antwoorden / 108 Vragen

Is dat zo? De arts schrijft toch een medicijn voor; volgens mij voert de apotheek de handelingen uit, lees eens door .

wi
door wilhelmina59 - Jan 20, 2015 om 18:41
552 Antwoorden / 0 Vragen

Niet alle zo noodzakelijke medicijnen vallen onder het GVS en zijn voor eigen rekening.
Voorts geldt voor sommige medicijnen een Eigen Bijdrage die ook weer niet altijd door de verzekeraar vergoed gaat worden(variant op Concerta oa).
En we hebben nog altijd het Eigen Risico, maar als ik uw vraag goed lees is dit niet in beeld.
Voorts wordt anticonceptiva en homeopathische middelen niet rechtstreeks door de apotheek gedeclareerd maar moet men deze zelf voorschieten en daarna declareren.
Ergens in dit stukje staat datgene wat van toepassing is.

ja
door janf43 - Jan 20, 2015 om 20:59
733 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt, dit is weer een wijziging in de uitvoeringsregeling, die de macht van de verzekeraars weer eens onderstreept. In het verleden werden niet voorkeursmedicijnen in rekening gebracht onder het eigen risico en moest dan aan de verzekering worden betaald. Nu is het eerst zelf betalen. Vergeet echter niet de declaratie in te dienen; je krijgt niets vergoed, maar het bedrag wordt dan wel in mindering gebracht op je eigen risico. Dat kan aan het einde van de rit (€375) weer iets schelen.

gerbera
door gerbera Dec 16, 2015 om 23:21
7459 Antwoorden / 14 Vragen

Vergeet echter niet de declaratie in te dienen; je krijgt niets vergoed, maar het bedrag wordt dan wel in mindering gebracht op je eigen risico.
Is dat zo ?? is voor mij nieuw.

aurora1
door aurora1 - Jan 21, 2015 om 01:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft de apotheek geen reden daarvoor gegeven? Kan het misschien zijn dat Menzis geen contract met die apotheek heeft?
Dat zou dan op de website van Menzis te vinden moeten zijn via de Zorgvinder. Zoals al is gezegd, Menzis kan u daar antwoord op geven dus neem contact met ze op.

ma
door manwijf - Jan 21, 2015 om 12:52
574 Antwoorden / 1 Vragen

Een apotheker doet het niet uit eigenbelang. Hij krijgt opdracht van de zorgverzekeraars. Als hij al weet, dat het toch niet vergoed gaat worden, is het zinloos om het op te sturen. Andere zorgverzekeraar die het wel vergoed nemen wellicht?

de
door denotto - Jan 21, 2015 om 13:02
66 Antwoorden / 17 Vragen

Nou, daar gaan we.....
Ik had een nieuwe voorzetkamer nodig voor mijn pufje. Recept gekregen van huisarts. Bij de apotheek wilde deze dat ik 43 euro betaalde. even niet....dus bellen met Menzis.
Ten eerst kende zij het gebruik niet van de zg aerochamber...maar dit terzijde.
Na 6 medewerkers aan de lijn gehad te hebben (en uren wachten), kwam ik er achter, dat Menzis met mijn apotheek (en alle andere apotheken in mijn woonplaats) alleen een contract had voor medicijnen, maar NIET voor hulpstukken.
Ik moest maar een declaratie indienen, met het risico dat ik die 43 euro niet geheel vergoed kreeg. (Wel eigen risico aftrek)...
Dus wat moeten we nu....nou, ik kreeg het advies het hulpstuk bij een andere apotheek te halen (10 km rijden), deze apotheek moet mij inschrijven, formulier invullen) en uitschrijven, 3 kwartier bezig en wat kost dat dan....
Uiteindelijk dus zonder betaling mijn aerochamber meegekregen....
Zo blijven we dus lekker bezig....
Lang leve de zorgverzekeraars.....krijgen steeds meer invloed....:-(

audb
door audb - Jan 21, 2015 om 17:20
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het is niet Menzis maar uw apotheek die de afhandeling contract niet heeft ondertekend waardoor u slechts 75% van de kosten vergoed zou krijgen.
Echter kan u wel degelijk de kosten declareren bij Menzis en dan krijg u denkelijk wel voor 100% vergoed.
http://www.menzis.nl/web/Consumenten/Klantenservice/OnlineUwZorgkostenDeclareren.htm
Maar dat een voorzet kamer zo €43 gaat kosten? dan weten we meteen waarom onze zorgkosten zo hoog zijn.
Ik vond deze via google Volumatic Inhalator Glaxo kost €11.12 + €4,90 verzendkostenen nee dat is geen type fout maar wel een heel groot verschil.

http://www.24pharma.be/volumatic-inhalator-glaxo.html?gclid=CLyZ38--pcMCFe3MtAodEAUAQQ

de
door denotto - Jan 21, 2015 om 19:53
66 Antwoorden / 17 Vragen

Dank voor uw bericht...audb
Nou, bij de Apotheek kreeg is dus een ander verhaal te horen....
Inderdaad, 43 euro....2 jaar terug nog 37....
Ik kan niet zonder dus ga ik zeker die website bezoeken....
Heel hartelijk bedankt

de
door denotto - Jan 21, 2015 om 20:06
66 Antwoorden / 17 Vragen

Bij genoemde website ben ik voor dezelfde aerochamber die ik nu gebruik € 30,28 (invl verzendkosten) kwijt....en geen eigen risico dus....zo leer je nog eens wat...nooit bij stilgestaan, dat je die ook privé kon kopen....

pi
door pieterwolters - Jan 22, 2015 om 00:34
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Dit soort producten zouden eigenlijk gewoon helemaal niet uit een verzekering betaald moeten worden. De overhead om de hele declaratie af te handelen is hoger dan wat het product kost (uiteraard is het anders als je zoiets iedere week nodig hebt). De premies kunnen fors omlaag als kleine bedragen niet meer uit de verzekering hoeven te komen. Ik heb geen cijfers, maar mijn gevoel zegt wel dat het overgrote deel van de declaraties voor relatief kleine bedragen is (je breekt immers niet ieder jaar een been, maar vrijwel iedereen heeft wel ieder jaar wat kleins).

tenormin
door tenormin - Jan 22, 2015 om 00:50
16933 Antwoorden / 108 Vragen

@pieterwolters, voor al dit "gedoe" met eigen risico begon, stond er op je recepten doosje de prijzen: ik had b.v. schrikbarende prijzen van €159,00 tot €200,00 per 90 dagen. Nu ziet men geen enkele prijs meer op het label, ook niet meer waar het voor dient: de patiënt heeft op dit moment geen idee meer wat hij waarvoor slikt: bij mij staat er in ieder geval niets meer op alle dozen met medicatie: dan heel grote dozen ( met andere naam) dan weer een andere kleur tablet. En dan ben ik niet iemand die ieder jaar "wel iets kleins heeft" maar hoe ouder men wordt hoe moeilijker het de patiënt maakt. Kan u verzekeren, hoewel ik denk nog niet te dementeren: iedere 3 maanden moet ik wel heel goed opletten wat er nu weer anders is. En ik, eerlijk gezegd, word er wel eens radeloos van!

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2015 om 10:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"De patient heeft op dit moment geen idee meer wat hij waarvoor slikt"?

Er wordt u voor een kwaal iets voorgeschreven en bij de medicijnen zitten bijsluiters.

Voorheen stond ook bijvoorbeeld niet op de doos: " tegen hoge bloeddruk " of zo.

@denotto

En kunt u die nota van die website wel bij Menzis declareren dan?

Cookies
door Cookies - Jan 22, 2015 om 10:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......voor al dit "gedoe" met eigen risico begon, stond er op je recepten doosje de prijzen......

Prijzen staan er bij mij nog steeds op, heeft dus niks met 'gedoe' ER te maken.

tenormin
door tenormin - Jan 22, 2015 om 12:29
16933 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, het geloof kan ik u niet geven maar voorheen stond er wel op de doosjes waar het voor diende, *cholesterol*, *hart*, *suiker* enz. Staat er niet meer op; ik weet dat je bijsluiters moet lezen maar daar ben je na zoveel jaar best wel 'klaar' mee,

en

@Carola.83, als de prijzen er nog wel op zouden staan zou ik toch niet schrijven dat ze er niet meer op staan?

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2015 om 12:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Die vermeldingen heb ik er nog nooit op zien staan.

gerbera
door gerbera Dec 16, 2015 om 23:18
7459 Antwoorden / 14 Vragen

Heb ik blijkbaar een goede apotheek, die zet het op het etiket waarvoor het medicijn dient en de prijs vindt ik terug op het declaratieformulier van de verzekering.

Cookies
door Cookies - Jan 22, 2015 om 12:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 22 jan 2015, 12:29]

@Carola.83, als de prijzen er nog wel op zouden staan zou ik toch niet schrijven dat ze er niet meer op staan?

Ik schrijf toch niet dat ik jou niet geloof? Ik schrijf alleen dat ze er bij mij nog steeds op staan en dat het dus niks te maken heeft met 'gedoe' ER. Vraag je apotheker eens waarom de prijzen bij jou niet meer vermeld worden.

wi
door wilhelmina59 - Jan 22, 2015 om 13:42
552 Antwoorden / 0 Vragen

Heb mijn apotheek gevraagd waarom er geen prijs meer op het doosje medicijnen staat.
Het antwoord ga je van stuiteren. Alle verzekeraars betalen een ander bedrag voor hetzelfde doosje medicijnen.
Bij de ene kost je dat dus 17 euro en bij een andere 20 euro.

ja
door janf43 - Jan 25, 2015 om 16:44
733 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=manwijf schreef op woensdag 21 jan 2015, 12:52]Als hij al weet, dat het toch niet vergoed gaat worden, is het zinloos om het op te sturen. Andere zorgverzekeraar die het wel vergoed nemen wellicht?

De betaalde nota moet juist wel worden opgestuurd. U krijgt weliswaar geen vergoeding maar het eigen risico wordt. wel met dit bedrag verminderd. Dit geldt natuurlijk alleen voor zgn voorkeursmedicijnen als u het generieke medicijn niet kunt of mag gebruiken.
De zorgverzekeraars trekken wat dat betreft denk ik één lijn; dure merkmedicijnen worden niet vergoed, generieke wel.
Er zit, zeggen ze, dezelfde werkzame stof in en zou de werking hetzelfde moeten zijn. In theorie zal dat wel kloppen, maar iedere huisarts weet dat daar toch echt uitzonderingen op zijn.
Bovendien zijn de contracten met de farmaceutische industrie tijdelijk, het kan best zijn dat u na 2 of 3 jaar een ander merk krijgt dat dan de goedkoopste is voor de zorgverzekering.

Cookies
door Cookies - Jan 25, 2015 om 16:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=wilhelmina59 schreef op donderdag 22 jan 2015, 13:42]Heb mijn apotheek gevraagd waarom er geen prijs meer op het doosje medicijnen staat.
Het antwoord ga je van stuiteren. Alle verzekeraars betalen een ander bedrag voor hetzelfde doosje medicijnen.
Bij de ene kost je dat dus 17 euro en bij een andere 20 euro.

Dat klopt, die informatie was mij ook bekend. En daarom dus zetten niet alle apothekers er nog een prijs op. Vinden ze te veel werk.

ma
door manwijf - Jan 26, 2015 om 12:56
574 Antwoorden / 1 Vragen

@janf43 U heeft gelijk.

de
door denotto - Jan 26, 2015 om 13:13
66 Antwoorden / 17 Vragen

@Tijger1,

Uiteraard kan ik deze nota indienen bij Menzis, maar ik moet hem toch eerst voorschieten, en 43 euro is een heel bedrag voor mij, heb Menzis een mail gestuurd met vragen daarover, kreet aerochamber niet te vinden bij hun vergoedingenlijst...wacht op antwoord...

@ecf
Heeft u wat gehad aan deze antwoorden ?

ja
door janf43 - Jan 26, 2015 om 13:18
733 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ecf schreef op dinsdag 20 jan 2015, 16:58]Apotheek weigert zelf medisch noodzakelijk geneesmiddel te declareren bij Menzis. En Menzis neemt alleen rechtstreekse declaraties van de apotheek aan en NIET van de verzekerde. Wat is hier aan te doen?

Dit is de regeling van Menzis:

Beoordeling medische noodzaak van geneesmiddelen
Als uw arts beslist dat behandeling met een preferent geneesmiddel niet medisch verantwoord is en u dus een ander, niet preferent, geneesmiddel moet gebruiken, dan heeft u volgens de verzekeringsvoorwaarden voorafgaande toestemming van Menzis nodig. Menzis heeft met gecontracteerde huisartsen en apothekers afgesproken hoe zij hiermee om kunnen gaan.

Als uw arts beslist dat een behandeling met een preferent geneesmiddel niet medisch verantwoord is vermeldt hij MN (medische noodzaak) op het recept. De apotheek mag dan de duurdere variant afleveren. Deze variant wordt onder aftrek van het eigen risico volledig vergoed. Wel moet een preferent middel eerst geprobeerd zijn, voordat de arts kan verklaren dat er medische noodzaak bestaat voor een niet preferent middel.

Gaat u naar een apotheker waarmee Menzis geen overeenkomst heeft gesloten, dan vraagt u met het aanvraagformulier farmaceutische zorg toestemming aan Menzis. Bij dit formulier moet u een gemotiveerde toelichting van uw arts sturen. Als het gaat om medicatie die u voor het eerst gebruikt heeft, dan heeft u de eerste 15 dagen ook zonder toestemming van Menzis recht op het geneesmiddel. U moet dan wel binnen die 15 dagen een aanvraag voor toestemming bij Menzis indienen.

jo
door jobo182 - Dec 13, 2015 om 10:04
14 Antwoorden / 11 Vragen

hallo, ik ontvang ineens een rekening voor mijn cholestorol tabletten (atorvastatine 20mg) van mijn apotheek mediq, voor mijn herhaalrecept, nl 90 st bedrag 19.38 euro

ik slik deze al 5 jaar en werden steeds vergoed, nu ineens een rekening,

zo ook voor mijn pnathoprazol tabletten, 90 st 10,47 euro

worden deze tabletten niet meer vergoed ?

m.v.g.

tijger1
door tijger1 Dec 13, 2015 om 10:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U had beter zelf een nieuwe vraag kunnen stellen, dan het hier te plaatsen bij ern oude vraag. En hebt u dat al nagevraagd bij de apotheek en de zorgverzekeraar?

Cookies
door Cookies Dec 16, 2015 om 23:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen
Cookies
door Cookies - Dec 16, 2015 om 23:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@jobo182: die vraag heb je al eerder gesteld en er is ook al op geantwoord https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/voeding-gezondheid/vergoeding-geneesmiddel?id=580499