L1
door L12345 Sep 26, 2022 om 13:27
Garantie & verzekeringen

Verklaring niet-afgetrokken premies

Beste mensen van Kassa,

Ik vraag uw aandacht voor het volgende. In 2000 heb ik een lijfrente gekocht. Deze heb ik niet afgetrokken met het idee de inlegkosten af te trekken bij uitkering van de lijfrente. Ik ben arbeidsongeschikt geraakt en mag vervroegd daardoor de lijfrente laten uitkeren. Dat heb ik gang gezet bij OHRA/NN. Daarnaast had ik een Verklaring Niet-Afgetrokken Premies nodig van de Belastingdienst. Die krijg ik niet omdat ik niet voldoende aan kan tonen dat ik in 2000 de Lijfrente heb afgetrokken. De verzekeraar heeft vervolgens uitgekeerd....

De Belastingdienst, zo geeft de inspecteur na telefonisch contact aan, heeft 14 jaar de plicht de administratie van de aangiftes bij te houden, ouder wordt vernietigd. Zij hebben mijn aangifte niet meer. Ik heb nu de bestandjes gevonden op een datastick met de aangiftegegevens die horen bij de software van de Belastingdienst uit 2000. Echter deze draaien op hele oude windows software en die heb ik niet. Ik kan dus niet het programma draaien van de Belastingdienst met mijn bestandjes van toen. En dus niet aantonen dat ik het bedrag niet heb afgetrokken.

Is dit een bekend probleem?
Ik vind het raar dat de Belastingdienst niet de software van toen beschikbaar stelt om mijn aangifte bestandjes uit te lezen. Dat is nu niet mogelijk, Daar is echt de software van toen voor nodig…

Welke mogelijkheden zien jullie om mij te helpen aan te tonen dat ik het echt niet heb afgetrokken toen. Ik heb de aangifte niet meer op papier, maar dus wel in die nu onleesbare bestandjes.

Ik loop nu 1500 euro netto mis.

Ik hoor het graag!

3884 8 Rapporteer

sira
door sira - Sep 26, 2022 om 13:40
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Ga naar een IT-bedrijf en vraag of zij u kunnen helpen. Daar zullen wel kosten aan verbonden zijn.

Om welke Windows versie gaat het eigenlijk? Kunt u de bestanden wel zien? Misschien dat u met de rechtermuisknop de bestanden wel kunt printen. Kost wel veel papier, maar ja, u moet wat. Lees ook dit even door: https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/oudere-apps-of-programma-s-compatibel-maken-met-windows-10-783d6dd7-b439-bdb0-0490-54eea0f45938

Aanvulling: er zijn zelfs IT-bedrijven die de gegevens kunnen ophalen van kapotte usb-sticks.
https://www.baaten.com/blog/usb-stick-kapot-en-dan/
https://www.disktuna.com/usb-stick-kapot-gegevens-redden/

me
door meganega - Sep 27, 2022 om 08:32
43 Antwoorden / Vragen

ik wil je wel gratis helpen met het dataherstel

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 27, 2022 om 11:03
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Ik lees dit nu pas en mijn advies, om mee te beginnen, infomeer de belastingdienst dat u de bestanden heeft en vraag hoe u die aan hen kan toezenden.

Ten tweede: vraag advies bij uw verzekeraar waar men mogelijk u ook kan helpen. Ten derde: ik zie deze info https://computertotaal.nl/artikelen/apps-software/oude-software-op-windows-10-68123/  en ten vierde als optie: ga naar een computerexpert in uw omgeving of benader https://www.seniorweb.nl/

Ag
door Agamemnon - Sep 28, 2022 om 11:00
82 Antwoorden / 7 Vragen

Omdat de fiscus in die tijd ieder jaar een ander programma leverde, die je dus het programma van dat ene jaar zien te krijgen. Gaat het echt om het jaar 2000 precies? Dan kan iemand hier dat wellicht leveren....?

Ja
door JanNimwegen - Sep 28, 2022 om 12:14
7 Antwoorden / Vragen

Ik vraag me af of de gevraagde aktie (het zichtbaar maken van oude aangiftes) wel zo zinvol is.
Premies van lijfrente zijn niet aftrekbaar zodra de lijfrente wordt uitgekeerd, maar in het jaar van betaling.
Ik denk dat aftrek nu door de belastingdienst geweigerd zal worden. Ook is aftrek van de premie in het jaar van betaling vaak aantrekkelijker, dat is vaak ook een argument om lijfrentepremies in te leggen.
Wel kan de belastingdienst uit coulance alsnog aftrek in het jaar van betaling goedkeuren, dat komt wel eens voor bij een vergeten aftrek in hert verleden.

speedy54
door speedy54 - Sep 28, 2022 om 13:23
19 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet bij de belastingdienst aantonen dat je de lijfrentes niet hebt afgetrokken.

Dan krijg je een verklaring van de belastingdienst hierover.

Voor zover ik weet moet deze verklaring ingeleverd worden voordat de lijfrente ingaat.

Mogelijk dat de maatschappij deze ook nog accepteerd na de ingangsdatum, dat kun je navragen bij hen.

Ik heb de aangifteprograma's voor een groot deel nog beschikbaar.
Je zult voor de programma's de compatibiliteit moeten aanpassen.
Volgens mij moet het dan lukken.

Deze kunnen geïnstaleerd worden en dan kun je bij je gegevens.

Ik weet alleen niet hoe ik deze bij je kan krijgen.

Overigens als je de hele lijfrente hebt uitgekeerd gekregen onder inhouding van belastingen kun je dit ook nog verwerken bij het doen van de aangifte dit nog verwerken en een deel, of alle belasting daarover alsnog terug krijgen.
GRTZ Ger

Ro
door RobZ - Sep 28, 2022 om 14:33
1 Antwoorden / Vragen

Heb het aangifteprogramma draaiende. Echter: kan het gebruiken na een wachtwoord . Dit heb ik niet. Pijnlijk.
Kent iemand een truc om dit wactwoord te omzeilen?

mvg

RobZ

@H
door @HENK@ - Sep 29, 2022 om 13:19
159 Antwoorden / 1 Vragen

ik vrees dat oude aangiften op een stick geen enkele geldigheid hebben als bewijs... aangifte kun je zo vaak doen als je zou willen en je kan op zo'n stickje wegschrijven wat je het beste uitkomt

Pas de laatste opgave samen met de definitieve aanslag heeft m.i.z. waarde!