ma
door mailvoorjohn Jan 23, 2017 om 13:39
Garantie & verzekeringen

Verzekering waar begravenis kan inkopen eenmalig bedrag

Mijn ouders hebben bedrag gereserveerd voor begravenis echter dat wordt als eigen vermogen gezien. Kunnen ze een begravenis inkopen met eenmalig bedrag?

4311 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2017 om 13:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat is het bezwaar als dat bedrag als eigen vermogen wordt gezien? De vrijstelling van vermogen voor de vermogensrendementsheffing is per 1 januari 2017 voor een stel € 50.000,00. En als zij beiden AOW hebben en bijvoorbeeld uw moeder daarnaast geen ander persioen, kan dat bedrag nog aanzienlijk hoger zijn, omdat zij dan niet haar volledige heffingskortingen gebruikt.

Maar om uw vraag te beantwoorden, bij elke uitvaarverzorger, Monuta, Dela, kan een koopsom gestort worden om tzt de uitvaart mee te betalen.

Kijk op Google voor telefoonnummers.

tenormin
door tenormin - Jan 23, 2017 om 13:47
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Edit.

tijger1
door tijger1 Jan 23, 2017 om 13:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is niet waar.

tijger1
door tijger1 Jan 23, 2017 om 14:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is nog steeds geen een bankinstelling die belastingvrije deposito's aanbiedt voor de uitvaart.

tenormin
door tenormin Jan 23, 2017 om 14:32
16836 Antwoorden / 108 Vragen

.

tijger1
door tijger1 Jan 23, 2017 om 14:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. De overheid heeft vanaf 2010 goedgekeurd dat er dergelijke geblokkeerde rekeningen geopend mochten worden bij een bank voor de uitvaart. Maar zoals gezegd, geen een bankinstelling biedt dat tot op heden aan. Je kunt wel bij een uitvaartonderneming een deposito storten, die dan buiten de heffing valt, maar je bent dan wel gebonden aan die uitvaaronderneming.

hansje klein
door hansje klein - Jan 23, 2017 om 14:02
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Géén contract afsluiten........

Misschien € 5.000,- (als voorschot) door uw ouders aan u laten schenken (eenmaal p.A. belastingvrij). Heeft u nog een broer of zus zijn dat al € 10.000,- belastingsvrij en dat moest genoeg voor een voorspoedige begravenis zijn ..... maar laten we dat niet hopen! De fiscus zèlf heeft deze 'ontsnappingsroute' geschapen.

tijger1
door tijger1 Jan 23, 2017 om 14:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien moeten de kinderen dan wel vermogensrendementsheffing gaan betalen.:-)) Of maken ze het op.

hansje klein
door hansje klein Jan 23, 2017 om 14:13
3037 Antwoorden / 62 Vragen

....wanneer ze het òpmaken wordt de erfenis kleiner en betalen ze meer weer successierechten!

tijger1
door tijger1 Jan 23, 2017 om 14:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee hoor, want dan worden de begrafenissen betaald uit het overgebleven vermogen en die kosten kunnen eerst van de nalatenschap worden afgetrokken, voordat er erfrechten betaald moeten worden,

hansje klein
door hansje klein Jan 23, 2017 om 14:34
3037 Antwoorden / 62 Vragen

....... maar daar schieten die ouders dus nu niets mee op. Wat zouden de extra voordelen van een 'verzekering' dan zijn, behalve de voordelen voor een 'verzekeraar' zèlf? Ik denk niet dat een goede verstandshouding tussen ouders en kinderen hier een risico zal zijn waarmee gerekend moet worden. Wachten we een eventuele reactie van TS maar eens af........

tijger1
door tijger1 Jan 23, 2017 om 14:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Persoonlijk zie ik ook geen voordelen van een verzekering, of van een koopsom of van een deposito. Mensen hebben vaak een heel verkeerd idee van de vermogensrendementsheffing, en de grens daarvoor is nu ook nog verhoogd en het tarief verlaagd.

La
door Laelia1955 - Jan 23, 2017 om 14:04
21 Antwoorden / Vragen

Ja hoor dat kan.
Bel maar met een verzekeraar die ook uitvaartpolissen in zijn bestand heeft.
Dan kun je direct een bedrag storten en krijg je een polis toegestuurd.
Ook handig om 'als het zover is' niet nog allerlei rompslomp te hebben.
Ik heb een keer een verzekering afgesloten voor iemand die zwaar onderverzekerd
was maar wel genoeg geld had. Beter dat al geregeld en wat minder vermogen voor
de belastingdienst. In dit geval was het iets van 3500,-  euro in één keer betalen en
voor 5000,-  euro verzekerd zijn. Betrof echter nog niet een hoogbejaard persoon
dus geen idee of de premie naar leeftijd gaat!
Succes

tijger1
door tijger1 Jan 23, 2017 om 14:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is een koopsom en geen premie, en uiteraard hangt de hoogte van de leeftijd af. En als er meer dan € 50.000 vermogen is, waar zou je je dan druk om maken?

La
door Laelia1955 Jan 23, 2017 om 14:19
21 Antwoorden / Vragen

Het is een eenmalige koopsompolis geweest om een begrafenispolis mee te kopen.
Het ging om iemand die dingen niet goed zelf kon regelen. Er kon misbruik gemaakt
worden van zijn vermogen door derden. Dat zal in dit geval met deze mensen en
hun kinderen niet het geval zijn. Maar de ouders kunnen nu nog aangeven wat hun
wensen zijn bij hun overlijden en ervoor zorgen dat later niet allerlei zaken geregeld
moeten worden nadat eerst b.v. een vermogen is vastgezet na een overlijden omdat
er b.v. een eigen woning is en er een notaris aan te pas moet komen om het vermogen
vrij te geven en de erven uit te betalen. De begrafenisonderneming hoeft dan niet op
zijn geld te wachten en niemand hoeft de nota voor te schieten.

Het was bij Axxent uitvaartverzekeringen als ik me goed herinner.
En het gaat er ook om dat het vermogen wat minder wordt? Anders
krijg je achteraf nog weer een aanslag die eigenlijk niet klopt omdat
geen rekening wordt gehouden met kosten voor een begrafenis.
Dit zijn kosten die niet aftrekbaar zijn volgens mij.

tijger1
door tijger1 Jan 23, 2017 om 14:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die kosten zijn juist wel aftrekbaar van de nalatenschap. En elke bank betaalt de rekening van de uitvaart, als er voldoende op de rekening staat, dus niemand hoeft dat voor te schieten of te wachten op de notaris.

La
door Laelia1955 Jan 24, 2017 om 17:36
21 Antwoorden / Vragen

O.k., dank voor je informatie Tijger!

La
door Laelia1955 Jan 24, 2017 om 17:38
21 Antwoorden / Vragen

O.k., dank voor je informatie Tijger!f

La
door Laelia1955 Jan 24, 2017 om 17:39
21 Antwoorden / Vragen

En ik bedoelde aftrekbaar voor de belastingdienst.

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2017 om 17:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Was me duidelijk.

hansje klein
door hansje klein - Jan 23, 2017 om 15:51
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Mailvoorjohn. Het vooruitbetalen van een begrafenis zet óók geen zoden aan de dijk ...... Hulplijn

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 23, 2017 om 16:26
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, dat kan als al genoemd. In dat geval staat het bedrag vast bij de begrafenisondernemer (bijv. ook Yarden die momenteel zo veel reclame maakt met 'eerst wilde ik foto's maar nu denk ik aan een Italiaanse koffietafel voor mijn ... .)

gerbera
door gerbera - Jan 23, 2017 om 22:35
7366 Antwoorden / 14 Vragen

U kunt dit gewoon bij een begrafenisonderneming onderbrengen. Dus niks koopsompolis of wat dan ook. Het is een gewone begrafenisverzekering waarbij, in mijn geval, ik de keuze had in jaarlijkse rente bijschrijving of een eenmalige inleg, zonder rente, waarbij dan een vast bedrag wordt gereserveerd voor de begrafenis. In het laatse geval is het bedrag hoger dan de inleg. Laat u goed informeren door de div. ondernemingen alvorens te beslissen.
OT, om discussie van mijn vaste reageerder te voorkomen, ik spreek uit ervaring. Heb dit jaren geleden al geregeld bij Yarden.

tijger1
door tijger1 Jan 23, 2017 om 22:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u hebt gewoon een koopsom gestort, waarbij uiteraard de uitkering hoger is dan de inleg. Dat is compleet logisch. En niets bijzonders. Hoeft ook niet over gediscussieerd te worden.

ma
door malhy2 - Jan 26, 2017 om 20:03
309 Antwoorden / 13 Vragen

Helaas,

Kapitaalsverzekeringen die uitkeren bij overlijden dienen opgegeven te worden in BOX-3

Niet-vrijgesteld deel kapitaalverzekeringen

Verzekeringen die een kapitaal (een bedrag ineens) uitkeren bij leven of overlijden, horen bij uw bezittingen in box 3. Bij de volgende verzekeringen krijgt u misschien een vrijstelling:

  • een kapitaalverzekering die alleen uitkeert bij overlijden
  • een kapitaalverzekering die u op of vóór 14 september 1999 hebt afgesloten

Kapitaalverzekering die alleen uitkeert bij overlijden

Bij een kapitaalverzekering die alleen uitkeert bij overlijden, bijvoorbeeld een begrafenisverzekering met een uitkering in geld of in natura, moet het gaan om een verzekering die uitkeert bij overlijden van:

  • uzelf
  • uw fiscale partner
  • een bloed- of aanverwant, zoals uw kinderen, ouders, broers of zussen en hun echtgenoten

Voor een kapitaalverzekering die alleen uitkeert bij overlijden, geldt dat deze 'los' moet zijn afgesloten. Dat houdt in dat deze kapitaalverzekering geen combinatie mag vormen met een verzekerde uitkering bij in leven zijn op een bepaalde datum.

Vrijstelling kapitaalverzekering bij overlijden

Is het verzekerd bedrag per verzekerde lager dan het bedrag in de tabel hieronder?

Tabel vrijstelling kapitaalverzekering bij overlijden

JaarVrijstelling
2017 € 6.977
2016 € 6.957
2015 € 6.922

Dan valt het gehele bedrag onder de vrijstelling. U geeft het verzekerd bedrag dan niet op in de aangifte.

Hebt u als verzekerde 1 of meer verzekeringen waarvan het verzekerd kapitaal hoger is dan in onderstaande tabel?

Tabel geen vrijstelling kapitaalverzekering bij overlijden

JaarMaximale vrijstelling
2017 € 6.976
2016 € 6.956
2015 € 6.921

Dan moet u de totale waarde van het verzekerd bedrag opgeven in de aangifte. Is de waarde in het economisch verkeer van deze verzekering lager dan in de tabel vrijstelling kapitaalverzekering bij overlijden? Dan hoeft u deze verzekering niet op te geven in de aangifte. De verzekering is dan vrijgesteld. De waarde in het economisch verkeer kunt u opvragen bij uw verzekeraar.

tijger1
door tijger1 Jan 26, 2017 om 20:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Helaas? Hoezo?

ma
door malhy2 Jan 27, 2017 om 19:22
309 Antwoorden / 13 Vragen

Helaas omdat het als eigen vermogen gezien blijft worden als U meer stort dan de genoemde bedragen.
De TS schiet er dus misschien niet veel mee op.
Misschien kan hij aangeven om welk bedrag het gaat.

Ed

ma
door malhy2 Jan 27, 2017 om 19:27
309 Antwoorden / 13 Vragen

Bron is de belastingdienst.
En ja ik heb het gelezen maar dat doet niet veel terzake.
Het ging de TS om het dat het gereserveerde bedrag als eigen vermogen wordt gezien en dat blijft het ook al is het ondergebracht bij een verzekeraar.

U stelt dat bij elke uitvaartverzorger zoals monuta en dela een bedrag ineens gestort kan worden maar ik waarschuw ervoor dat dat dan nog steeds als eigen vermogen gezien kan worden.
Misschien is het wel zo netjes dat te vermelden in uw antwoord zodat de TS niet teleurgesteld is als blijkt dat dat ook zo is.

Ed

ma
door malhy2 Jan 28, 2017 om 18:01
309 Antwoorden / 13 Vragen

Ik kan U uit eigen ervaring vertellen dat dat niet voor iedereen geldt.
Ik heb verleden jaar de uitvaart van mijn moeder geregeld en dat kwam ruim boven de 7000 euro uit.
En wij hebben het echt niet raar gedaan.
Maar zolang de TS geen verdere informatie geeft heeft het weinig zijn dit topic te blijven vullen met welles nietis discussies.
Ik houd mij dus van verder kommentaar totdat TS meer helderheid van zaken geeft.

Ed

tijger1
door tijger1 - Jan 26, 2017 om 20:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ malhy2

Waarom schrijft u "helaas".?

Hebt u eigenlijk zelf wel gelezen wat u daaronder geplakt hebt?

En als u ergens iets kopieert om hier te plaatsen, is het wel zo netjes de bron te vermelden.

tijger1
door tijger1 - Jan 27, 2017 om 20:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@malhy2

Maar waarom zouden de ouders van de Ts meer storten dan het vrij te laten bedrag? En elke uitvaartverzorger informeert aankomende klanten daarover.

En het vrij te laten bedrag is al ruimschoots voldoende voor een uitvaart.