in
door injhendriks Apr 19, 2004 om 15:49
Garantie & verzekeringen

Vloeibare voeding/IZZ

Ik ben geruime tijd onder behandeling in het AZG voor ernstige kaakproblemen. In het jaar 1997 heb ik geruime tijd vloeibare voeding moeten gebruiken, vanwege deze kaakproblemen. Dit is des tijds vergoed via het VGZ. Ik ben nu verzekerd bij het IZZ (dochterondernemning van het VGZ) en wil weer aanspraak maken op de vergoeding van deze vloeibare voeding. De dieetiste van het ziekenhuis, mijn huisarts hebben beiden een verklaring/machtiging geschreven voor vergoeding van deze voeding. Ook mijn behandelend specialist heeft zijn accoord gegeven. Toch heeft het IZZ dit  niet goedgekeurd. De reden is erg vreemd. Zoals ik het lees moet er sprake zijn van erstige obstructie, erstige slikstoornissen etc... Hoe het op mij overkomt is als je het eten wel in je mond kunt krijgen maar niet kunt door slikken dan krijg je deze vloeibare voeding vergoed. Zodra je het eten niet in je mond kunt krijgen dan is deze vergoeding niet geldig. Ik kan geen vast voedsel naar binnen krijgen, aangezien ik mijn mond nauwelijks open krijg.

Mijn vraag aan u is of een verzekering op deze grond kan weigeren om deze voeding niet te vergoeden met alle gevolgen van dien. Ik weeg nu 56 kilo en ben 174 cm. Zit dus al fors onder mijn gewicht. Ik ben drie weken geleden door een epileptisch insult afgevoerd met de ambulance waar ik het antwoord kreeg dat dit insult door een aantal factoren tot stand is gekomen waaronder ondervoeding.

Hoe ver moet ik afvallen met alle gevolgen van dien (geld, medisch) om wel vergoeding te krijgen van deze voeding , maar dan niet meer in mijn thuissituatie maar in het ziekenhuis?

Ik hoop op een spoedige reactie.

Bedankt voor het lezen,

Ingrid Hendriks

601 1 Rapporteer

lu
door luca_1 - Apr 21, 2004 om 15:54
11 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Ingrid,

Je schrijft niet wat voor soort verzekering je hebt lopen bij het IZZ.wanneer dit een Z-F polis of een Standaard pakket polis is heeft de zorgverzekeraar geen inspraak in de polisvoorwaarden. Deze worden landelijk vast gesteld en zijn bij elke zorgverzekeraar gelijk.Wel is er vaak sprake van een aanvullende particuliere verzekering waar de verzekeraar wel de polisvoorwaarden van vast stelt.Bij een aanvraag vergoeding dieetpreperaten wordt er vaak verwezen naar regeling dieetpreperaten. In deze regeling worden een aantal indicaties beschreven die recht op vergoeding geven.Bijvoorbeeld de door jou beschreven gronden obstructie en slikstoornissen. Je moet dan bv denken aan tumoren of mensen die een CVA gehebben gehad.In jou situatue is er sprake dat je niet gewoon kunt eten maar wel kunt slikken en dat je spijsvertering normaal is. In dit geval kom je comform de regeling dieetpreperaten niet voor vergoeding in aanmerking omdat er van uit gegaan word dat omdat je wel vloeibaar voedsel tot je kunt nemen er voldoende mogelijkheden zijn om je te voeden buiten de (dure) dieetprearaten om. Door je voedsel vloeibaar te maken b.v. IN jou geval lukt dit blijkbaar niet voldoende daar je enorm aan het afvallen bent. In deze situatie kun je altijd een verzoek indienen om toch voor vergoeding in aanmerking te komen.Deze aanvraag kun je het beste laten indienen door je behandelend arts waarin hij duidelijkaangeeft waarom het noodzakelijk is dat je gebruik maakt van deze middelen.Veel kans maak je wanneer de arts aangeeft dat het gebruik van dieetpreperaten opname in het ziekenhuis kan voorkomen. Op basis van substitutie (dieetkosten zijn goedkoper dan opname in het ziekenhuis) kan er dan soms besloten worden door de verzekeraar toch tot vergoeding over te gaan. Dit gaat echter meestal alleen maar op wanneer je een particuliere polis hebt (niet zijnde een standaardpakketpolis). In dit geval komen  zowel opname als dieetkosten voor rekening van de zorgverzekeraar. Wanneer je een ziekenfondspolis of een SPP polis hebt betaald de zorgverzekeraar de opname kosten niet zelf maar moeten zij de kosten voor dieetpreperaten wel zelf betalen als er geen juiste indicatie voor is. In dit geval zal de verzekeraar dus niets vergoeden wat zij conform polis niet hoeven te betalen omdat zij geen risico lopen dat er een opname gaat volgen. Deze kosten betalen zij niet zelf.

Succes! Luca