zi
door ziekenkosten Dec 1, 2016 om 16:58
Garantie & verzekeringen

Voorwaarden zorgvrijpolis

Beste heer/mevrouw,

Als ik kijk in de polisvoorwaarden van mijn huidige ziektekostenverzekeraar maar ook bij een andere verzekeraar dan ontdek ik dat ondanks dat ik een vrije ziekenhuis/arts keuze wil er toch restricties zijn. Namelijk dat bij overschrijden van een bepaald bedrag voor de behandeling het kan zijn dat ik een deel zelf moet betalen.

Dat vind ik absoluut onwenselijk uiteraard. Ziekenhuiskosten zijn naar mijn weten zelden vooraf bekend. Als ik meer betaal voor een vrije keuze wil ik niet achteraf geconfronteerd worden met een rekening.

3055 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 1, 2016 om 17:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik kan mij voorstellen dat u dat onwenselijk vindt en fijn dat u dat ook aan mij mededeelt. Persoonlijk heb ik daar geen last van, want ik heb een naturapolis. Misschien dat eens overwegen?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 1, 2016 om 17:03
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, helaas is dat het geval en zult u onverhoopt geconfronteerd worden met een rekening. Maar ik neem aan dat u het hier heeft over de voorwaarden van een aanvullende verzekering?

ja
door jackyh Dec 1, 2016 om 17:13
953 Antwoorden / 4 Vragen

Nee heeft ook te maken met de basisverzekering. Ik heb een restitutiepolis en toch is het mogelijk dat ik niet  alles vergoed krijg. Ga ik bv naar een oogarts waar zij geen contract mee hebben dan wordt er een max. vergoed. Is de rekening hoger dan de standaard dan moet je de rest bijbetalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 1, 2016 om 17:04
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Ps. bij behandeling in het buitenland kan dit altijd gelden!

Cookies
door Cookies - Dec 1, 2016 om 17:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Bedankt voor de mededeling.

Dat vind ik absoluut onwenselijk uiteraard.

zi
door ziekenkosten - Dec 1, 2016 om 17:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties,

Het gaat hier om de basisverzekering waarbij de verzekeraars adverteren met vrije keuze. De duurdere variant dus. Bij beiden staat dat indien de zorgverlener een "te hoge"declaratie indient er dus een deel van de rekening bij mij terecht kan komen.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die hun zorgpolis voor 2017 doornemen en zo ja, of bij hen ook deze bepaling staat.

tijger1
door tijger1 Dec 1, 2016 om 17:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan controleert u toch eerst of die zorgverlener een contract heeft? Komt u niet voor verrassingen te staan. En ja, die zinsnede is standaard,

zi
door ziekenkosten Dec 1, 2016 om 17:58
2 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij  staat vrije keuze nu net voor het feit dat je ook bij niet gecontracteerde zorgverleners terecht kunt. Daar betaal je ook meer premie voor. Waarom meer premie betalen als je feitelijk via een omweg alsnog bij een gecontracteerde zorgverlener terecht komt omdat je verzekering eventuele meerkosten weigert te betalen en dit kan dus achteraf gebeuren.

Dan is het dus eigenlijk zaak om eerst uit te zoeken waar de verzekeraar allemaal contracten heeft lopen zodat je hierna de keuze maakt tussen de 'natura' en 'restitutie' polis. Tevens heb je kennis nodig vwb de kosten die wel of niet gedekt zijn. Dus bij iedere zorgvraag moet je uitzoeken hoe het zit bij de verzekering.

Ligt misschien aan mij maar ik vind het nogal ondoorzichtig allemaal.

tijger1
door tijger1 Dec 1, 2016 om 20:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Juist, dus neem gewoon een naturapolis. Klaar. Maar wat voor polis hebt u nu dan?

Ni
door Nientje1980 Dec 1, 2016 om 22:08
46 Antwoorden / Vragen

De vrije zorgkeuze staat idd voor echte vrije keuze, maar het gebeurt maar al te vaak dat zorgverleners in geval van geen contracten een hogere vergoeding vragen voor ingrepen. De verzekering gaat uit ban gemiddelden, maar ook in veel gevallen van wettelijk toegestane bedragen. Helaas is dit voor de patiënten in veel gevallen als het om ziekenhuizen ed gaan niet vooraf na te gaan, en dan kunt u dus inderdaad geconfronteerd worden met niet vergoede zorgkosten.
Ook in geval van een natura polis dient men tegenwoordig goed uit te zoeken of de zorgverlener wel een contract heeft, want ook hier geld dat men anders achteraf een gepeperde rekening krijgt.
Dit kan zelf gebeuren als men kiest voor de apotheek om de hoek, die dan toevallig net geen contract heeft.
Het nadeel van tegenwoordig is dat veel verzekeraars zelfs op 31-12 nog aan het onderhandelen zijn over hun contracten met de zorgverleners.
En dus is een telefoontje, of nog beter, een schriftelijke bevestiging altijd gewenst als u naar een zorgverlener gaat voor behandeling waar nog bij staat "in onderhandeling"

Ni
door Nientje1980 Dec 1, 2016 om 22:13
46 Antwoorden / Vragen

Ik heb vorig jaar meegedaan aan een onderzoek waarbij een paar honderd mensen uitgebreide vergelijkingen moesten maken mbt hun nieuwe zorgverzekering, en ik heb talloze gesprekken online gehad over de voors en tegens van de verschillende soorten, en in (bijna) alle gevallen kwam de natura verzekering het beste uit de vergelijkingen.
Natuurlijk zijn er dan ook talloze varianten (budget etc). Maar qua echte kosten/vergoedingen, kwam deze soort het voordeligste uit de bus.

me
door mein33 - Dec 1, 2016 om 18:03
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@ziektenkosten,

Als u de naam van uw zorgverzekering en de door u gekozen polis zou willen noemen dan zal het een stuk makkelijker zijn het e.e.a. nader te bekijken.

tijger1
door tijger1 Dec 1, 2016 om 18:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar is gewoon een standaard zin in dat type verzekering.

Topantwoord

zoekster1
door zoekster1 - Dec 1, 2016 om 18:14
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Die restitutiepolis waar u het over heeft, is inderdaad dure flauwekul. Neem gewoon een goedkopere naturapolis waarbij de ziekenhuizen/zorgverleners die bij u in de buurt zijn of die u wenselijk vindt onder contract staan.

ha
door halex - Dec 2, 2016 om 07:56
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Een restitutiepolis biedt u 'het gemak' om zelf uw zorgaanbieder te kiezen. U bent niet gebonden aan contracten met ziekenhuizen, huisartsen en andere specialisten die de zorgverzekeraar kent. Deze polis kent echter twee nadelen: 1) de premie is hoger en 2) er zit soms een maximum aan het bedrag zorgkosten dat vergoed wordt.
Nu u dat weet, kunt u er rekening mee houden bij uw keuze. Uw stelling 'als ik meer betaal voor vrije keuze wil ik niet achteraf geconfronteerd worden met een rekening' is niet juist. Want voordat u de polis afsluit, weet u dat de kans bestaat dat u moet bijbetalen. Dat is natuurlijk niet iets waar u dan achteraf mee geconfronteerd wordt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 2, 2016 om 15:54
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Doe eventueel hier navraag:

info@skgz.nl  Geschillen ziektekosten

zi
door ziekenkosten - Dec 5, 2016 om 10:10
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties,

Ik vind het pure misleiding. Er staat in de advertenties vaak 100% vergoeding ook bij een niet gecontracteerde verzekeraar. Vervolgens staat dan in de polisvoorwaarden dat bij een te hoog bedrag etcetcetc.....

Dat is eigenlijk waar ik op doel. Na verder zoeken, zie ik wat hier ook al genoemd wordt dat er met heel veel zorgverleners nog een onderhandeling gaande is. Zo weet je dus niet of de zorgverlener waar je naartoe wilt wel onder contract staat. Het zou dus zomaar kunnen gebeuren dat mensen(zoals ik, to nu toe) die niet van verzekering veranderen toch voor dit probleem komen te staan.

Of is er een verplichting vanuit de verzekeraar aan te geven dat bepaalde zorgverleners niet meer onder contract staan in het komende jaar.

Ik blijf dus uitkomen op een ondoorzichtig woud aan regels. Dat is toch niet meer uit te zoeken. Iig is mij duidelijk dat zelf kiezen dus niet ECHT zelf kiezen is.

@Halex, werk jij alle polisvoorwaarden door als er aangegeven wordt dat je 100% vergoeding krijgt in het beginscherm?

mvg

tijger1
door tijger1 Dec 5, 2016 om 11:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik kijk altijd verder dan een beginscherm. En u hebt die vorm van verzekering blijkbaar al langer, dus wonderlijk dat u daar nu pas achterkomt. Is overigens ook uitgebreid in de media behandeld. U kunt inloggen bij uw zorgverzekeraar en dan kunt u zien of de ziekenhuizen/specialisten waar u onverhoopt een beroep op moet doen gecontracteerd zijn, dan weet u waar u aan toe bent.

ha
door halex Dec 5, 2016 om 12:42
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ja. Zeker bij een verzekering wil ik goed weten wat voor dekking ik kan verwachten.

zi
door ziekenkosten Dec 5, 2016 om 13:37
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste beiden,

Ik ben nooit overgestapt eerlijk gezegd. Teveel gedoe, andere prioriteiten. Nu ben ik dus voor het eerst aan het kijken of dat handig is en kom daarom nu pas achter deze ondoorzichtige verzekeringen. Wist uiteraard van Natura etc maar niet dat verzekeringen je bewust op het verkeerde been proberen te zetten. Uiteraard weet ik ook waar ik wat moet zoeken, ik kan ook bellen maar blijf het gezien wat ik eerder schreef zeer omslachtig gedoe vinden en zeker als er misleiding om de hoek komt kijken.