WA onverzekerd en nu schade
Wij zijn WA onverzekerd, niet verstandig. Wij zijn samenwonend en helaas heeft mijn vriendin recentelijk een scooter (Yamaha Neo's) aangereden met haar fiets. Gelukkig heeft zij geen letsel en die kromme voorband is een futlititeitje. Op haar vraag of de scooter schade had kreeg zij te horen dat het best wel mee viel. Het is mij duidelijk dat alle schade door ons voldaan zal moeten worden. Nu viel van de week een claim op de deurmat. Bijna € 500,00! Ik kan begrijpen dat een eerste beoordeling door de scooter bestuurder naderhand anders uitpakt. Maar de volgende zaken zijn vervangen van de scooter, windscherm (122.50), spatbord (91.50), voorkap onder (176.25) en een reflector (2.85). Ook klein materiaal (5.80) en arbeid (90,00) zijn in rekening gebracht. Ik zit met een paar vragen en hoop dat jullie mij daarin kunnen bijstaan. Als schade geclaimt gaat worden is het niet gebruikelijk dat er een contraexpertise mogelijk is? Wordt er bij schade niet ook bekeken welk bouwjaar de scooter heeft? Het kan natuurlijk zijn dat er voorgaande schade was die nu "meegenomen" wordt. Ook de kosten van alle producten komen op mij over als erg hoog. Hoe nu om te gaan met dit? Alle informatie is welkom en uiteraard zullen we toch moeten betalen, dat is een nadeel van niet verzekerd zijn.
Geen AVP betekent dat u de schade zelf zal gaan betalen. De opgave van de te vervangen onderdelen van de scooter lijkt me gebaseerd op de offerte van de reparateur. Als de dagwaarde van de scooter hoger is dan 1.000 euro dan lijkt de specificatie me op het eerste oog correct te zijn. Als de dagwaarde lager is dan zou ik de reparateur vragen hoeveel de reeele waardevermindering bedraagt rekening houdend met de waard voor en na het evenement.
WA onderverzekerd ??
Weet u zeker dat u over een WA verzekering praat. In de regel betaald u hiervoor een vast bedrag waardoor u verzkerd bent tot 500.000 euro en soms wel tot 1.500.000 Euro. Wat te denken dat u elders een brand in een woning veroorzaakt of dat u tgv een ongeval iemand levenslang invalide maakt. Deze bedragen heeft u dan zondermeer nodig en een normale Wettelijk Aansprakelijkheids verzekering is dan zondermeer nodig.
Ik denk een beetje dat u over een inboedelverzekering praat waarbij u wel onderverzekerd kan geraken. In geval schade aan een scooter praat u enkel over een WA verzekering. Raadpleeg uw tussenpersoon of polisblad bij een direct aanbieder zoals Centraal beheer, FBTO of Ohra.
Ps de bedragen voor de onderdelen zin wel hoog (maar wat niet tegenwoordig ) maar wel rieel. Arbeid a euro 90 zal wellicht 2 uur zijn. klein materiaal a E 5,80 is meestal een klein percentage van de totale schade.
Dag Janwillem,
U hoeft alleen de schade te betalen als de reparaties, incl. arbeidsloon, feitelijk uitgevoerd zijn. Dus betaal niet eerder dan u de ondertekende rekening van de erkende reparateur hebt ontvangen.
Of de bedragen correct zijn kunt u bij de reparateur opvragen. Daarbij speelt de dagwaarde een rol als deze minder zou zijn dan de €500,--. Ook dat kan de reparateur u vertellen.
Stel, de dagwaarde was vóór de aanrijding nog € 400,--, dan hoeft u niet meer te betalen dan de dagwaarde en is de scooter total loss.
Tegen betaling van de dagwaarde bent u eigenaar van het "wrak".
Als er alleen krassen op zaten, dan hoeft u alleen het spuiten, of krasvrij maken te betalen. Krassen op een windscherm (acrylaat) zijn met polijstmiddel weg te werken.
Bij deuken, gaten, scheuren of knikken wordt al snel vervangen.
Wordt de scooter niet gerepareerd en is deze vrij nieuw, betaalt u waardevermindering.
Als nog niet gerepareerd is, kunt u een terzake deskundige aan de scooter laten beoordelen of de totale schade veroorzaakt kán zijn door een aanrijding met een fiets.
Hoeveel tijd zat tussen aanrijding, de taxatie en de rekening?
Hardware ERror MAN.
????? of wel: dit roept toch de nodige vragen op en dus graag nadere uitleg: - Van wie kreeg u de rekening? Kreeg u die van een verzekeringsmaatschappij? - bent u door een verzekeringsmaatschappij aansprakelijk gesteld (uw partner?)?
of is de nota rechtstreeks van de scooterbezitter gekomen?
Is het een echte scooter of een bromfiets (een echte scooter heeft een geel kenteken net als auto's, een bromfiets/scooter heeft een kleine gele en een snorfiets/scooter blaue).
In alle gevallen dient de bezitter van een dergelijk voertuig verzekerd te zijn.
Het bovenstaande geldt tenzij zelf al ter plekke schuld is bekend EN de afspraak is gemaakt om de schade te vergoeden. D scootereigenaar dient een en ander via zijn/haar verzekeraar te spelen en ook geldt dan nog het aspect van de kwetsbare weggebruiker. Overigens: neem wel een WA verzekering voor dekking van schade aan derden.
Even wat misverstanden recht zetten.
Hardware man,
De schadeveroorzaker is wettelijk verplicht de schade te
vergoeden, als deze daaraan wettelijk schuldig is bevonden. Het maakt niet uit
of er gerepareerd wordt of niet. Benadeelde/tegenpartij heeft geen wettelijke
reparatieplicht. Tegenpartij kan het schadegeld ontvangen en aan hem verder de
keus of hij laat repareren en door wie. Benadeelde mag er echter niet “beter”
van worden. En daarop kom ik terug in een ander antwoord.
Als het een nieuwe scooter is, kan benadeelde naast de
reparatiekosten ook nog een claim indienen voor waardevermindering. Ook met een
heel goede reparatie kan er waardevermindering optreden, daar het nu een
gerepareerde scooter betreft en geen nieuwe meer. Een dergelijke claim wordt
meestal alleen ingediend als er een hele grote schade is geweest, waarbij er
bijvoorbeeld richtwerk aan het frame/carrosserie aan de orde is. Dus niet het
alleen maar vervangen/repareren van onderdelen.
Een expert inschakelen om de schade te laten vaststellen
kost geld (reken maar vanaf € 150,-- ex BTW). Dit moet betaald worden door
degene, die de expert inhuurt en komt bovenop het schadebedrag en is nergens te
verhalen.
Gerrit,
In alle gevallen dient de bezitter van een dergelijk
voertuig verzekerd te zijn. De
scootereigenaar dient een en ander via zijn/haar verzekeraar te spelen.
Elk gemotoriseerd voertuig dient wettelijk voorgeschreven
WA verzekerd te zijn. Dat is voor schade, die aan een ander wordt toegebracht
en heeft dus niets te maken met schade aan het voertuig zelf. De scooter-eigenaar
heeft dus niets aan zijn WA-verzekering in deze zaak (het is eigen schade) om
de schade te verhalen. Alleen als de scooter-eigenaar een All Risk/volledig
cascoverzekering heeft of een rechtsbijstandverzekering met verkeersdekking
heeft, kan hij een beroep doen op een verzekering om de schade namens hem af te
handelen.
Vladja
Om die reden nooit al meteen aansprakelijkheid aanvaarden. Immers kan de scootereigenaar ook best al of niet mede aansprakelijk zijn en het is aan de verzekeraar om dat uit te zoeken.
Goedemiddag, Ik vraag mij af of je niet verplicht wa verzekerd bent in Nederland. Groetjes Ingrid
Jan Willem,
De tegenpartij dient u in staat te stellen om de schade
vast te laten stellen door een door u of een gezamenlijk aan te wijzen
reparateur of expert. Als de schade al gerepareerd is, is het niet meer
mogelijk om de schade objectief vast te laten stellen en daarmee verspeelt
tegenpartij een deel van zijn rechten, tenzij hij alle vervangen onderdelen nog
heeft om de schade te kunnen bewijzen.
Uit het verhaal maak ik op dat er een reparatienota van
een scooterwinkel is ingediend en geen officieel expertiserapport opgemaakt
door een door de scooter-eigenaar benoemde expert.
Bij de schadevaststelling dien rekening te worden gehouden
met de ouderdom en de staat van de scooter. Een scooter die al enige jaren oud
is, heeft een bepaalde dagwaarde, die mede beïnvloed wordt door de staat waarin
de scooter verkeerd (glimmend krasvrij opgepoetst tot roestig afgeragd).
Bij vervanging van “oude” onderdelen van een scooter door
nieuwe treedt er meestal een verbetering van de scooter op. Er behoort bij de
vervanging (en dus verbetering) rekening gehouden te worden met de : nieuw voor
oud-regeling. Met andere woorden een deel van de vernieuwing kan niet op de
schadeveroorzaker verhaald worden en komt voor rekening van de scooter-eigenaar
als deze het onderdeel geheel laat vernieuwen. Dan wordt hij er immers beter
van; de scooter wordt daardoor meer
waard dan dat de scooter voor de aanrijding waard was.
Een simpel voorbeeld: bij een aanrijding wordt een band
vernield. Deze moet vervangen worden. Stel de band gaat 40.000 km mee en de
aanrijding gebeurt als de band al 20.000 km gelopen heeft. Er is dan een stuk
profiel afgesleten en bij die band vervangen door een nieuwe krijg je die
afgesleten 20.000 km cadeau. Er vindt dan een verrekening plaats van 50%. Er
wordt dus maar 50% vergoed. Zo wordt het bij een officiële expertise door een
expert gedaan. Een scooter-winkel houdt hiermee meestal geen rekening en kjkt
enkel naar de kosten van de vervanging.
Had u een Aansprakelijkheidsverzekering Voor Particulieren
(AVP, in de volksmond ook wel WA genoemd) afgesloten en dan wordt de schade op
deze wijze afgehandeld. En op deze wijze dient de schade tussen 2 partijen
onderling ook afgehandeld te worden. In een apart antwoord, zal ik het wetsartikel
plaatsen dat u hiervoor kunt gebruiken.
Voor gerichte beantwoording van een aantal zaken heb ik de
volgende vragen :
Hoe vond de aanrijding plaats? Nam de scooter op dat
moment deel aan het verkeer? Dan ontstaat er een geheel andere situatie.
Is de scooter al gerepareerd (onderdelen bewaard?) of is
er alleen een begroting van de scooter-winkel?
Wat is het bouwjaar van de scooter en de staat van de
scooter op het moment van de aanrijding?
Vladja
spooky@ als fietser of gewoon particulier is er geen verplichting om WA verzekerd te zijn. het is wel handig. De verplichte verzekering geldt alleen voor gemotoriseerde voertuigen en fietsen.
Gerrit,
Immers kan de scootereigenaar ook best al of niet mede
aansprakelijk zijn en het is aan de verzekeraar om dat uit te zoeken.
Zoals ik al schreef, dan moet je er wel voor verzekerd
zijn. Als dat niet zo is, dan zoek de verzekeraar dus niets uit!!
Jan Willem en vriendin hebben geen AVP
(Aansprakkelijkheidsverzekering Voor Particulieren) en als tegenpartij (All Risk/Casco/rechtsbijstand)
ervoor verzekerd was, dan had die zijn verzekering wel ingeschakeld en niet
zelf het schadebedrag komen claimen. Hij kan zijn WA-verzekering pas in te
schakelen/beroep op doen als bij hem een claim voor schadevergoeding wordt
ingediend.
Spooky,
Een AVP is niet wettelijk verplicht, wel een WA-verzekering
(schade aan derde) voor alle motorvoertuigen.
Vladja
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Ben ik verplicht mee te doen aan steekproef Enexis gasmeter?
Een onduidelijke brief gekregen van Enexis om mee te doen aan een steekproef. Deze steekproef stelt vast of mijn gasmeter betrouwbaar meet. Ben ik verplicht daar aan mee te doen en een hele middag thuis te moeten wachten op een monteur van weer een ander bedrijf ? Dus een vrije dag te moeten opnemen hiervoor ? Lees meer
Neato robotstofzuiger gekocht bij Albert Heijn, binnen garantie onbruikbaar. Wie is er verantwoordelijk?
Wij hebben Maart 2023 bij Albert Heijn een Neato D8 gekocht voor €199,-. Mooi ding, werkte goed tot een paar weken geleden de app niet meer opstart en verbinding kan maken. Resultaat > stofzuiger kun je niet meer instellen of aanzetten via de app. Na wat onderzoek lees ik dat Neato falliet is. Hij gaat nog wel aan en uit maar uiteindelijk heb je toch de app nodig om de robot in te stellen om ... Lees meer
AirBNB
Ik heb een boeking gemaakt via AIRBNB, die moet je vervolgens meteen betalen anders vervalt de boeking.
De knop van het betalen deed het niet. En daarom heb ik handmatig geld overgemaakt naar AIRBNB.
Ik heb een boekingsnummer en ik heb een rekeningnummer van hen.
Echter doordat de betaalknop niet is gebruikt is de boeking geannuleerd. Zij hebben mijn geld niet op de correcte m
...
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer