wp
door wp2011 Jan 22, 2011 om 13:40
Garantie & verzekeringen

Waarom kan je woekerpolis niet gewoon beeindigen?

Ik heb afgelopen 10 jaar aan 2 woekerpolissen zo'n 50.000 euro betaald en er geen cent van teruggezien. Ik moest nog bijbetalen. Nu heb ik nog 1 polis die van 2000 af loopt bij Achmea en tot 2040 duurt. Ik begrijp dat oversluiten mag. Ik wil eigenlijk het product beeindigen nu blijkt dat het product niet is wat ik er van had mogen verwachten. Ik vind het volgende opmerkelijk:
1: ik kan het product niet beeindigen zonder torenhoge boeteclausules. Waarom maakt de staat die clausules niet ongedaan?
2: een slecht product daar zit garantie op of er moet reparatie verricht worden. Waarom is dat in de bancaire sector niet het geval?

Wie is er verantwoordelijk dat dit juridisch zo kan?

834 4 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Jan 22, 2011 om 13:55
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Waarom zou de staat moeten ingrijpen in een overeenkomst die tussen jou en een verzekeraar is gesloten? Dat is namelijk een privaatrechtelijke overeenkomst waar de staat in het geheel buiten staat. Het zou namelijk veel te ingrijpend zijn als de staat ineens bepaalde overeenkomst aan zou kunnen passen.

Op diensten zit nooit garantie, alleen op goederen.

Niet dat ik zelf blij wordt van die woekerpolissen en de schimmigheid waarmee deze opgetuigd zijn, maar je hebt een deel eigen verantwoordelijkheid. Wil je iets aan die overeenkomst doen, dan zul je moeten wenden aan het Kifid of via de civiele rechter een claim moeten indienen.

wp
door wp2011 - Jan 22, 2011 om 14:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

De vraag stel ik omdat er fiscaal gezien niet meer afgerekend hoeft te worden bij het oversluiten van de polis. Dit is iets wat de staat heeft voorzien. Als je een polis oversluit dan beeindig je de polis toch ook bij de ene verzekeraar en schuif je de polis toch door naar de ander? Waarom kan beeindigen zonder boeteclausule dan niet? Een slecht product wil je toch niet behouden?

marcel75
door marcel75 - Jan 22, 2011 om 14:29
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Je moet een fiscale tegemoetkoming (meer is het niet) niet verwarren met een civiele afspraak. De Belastingdienst zal niet meer heffen waar het eigenlijk wel een belastbaar feit is. Maar de Belastingdienst heft belasting, geen boeterente. De Staat geeft je dus al een behoorlijke tegemoetkoming.