li
door liliasophie Apr 5, 2022 om 16:02
Garantie & verzekeringen

Wat houden materiaalkosten bij de apotheek in?

Bij het afrekenen van mijn hooikoorts-mediactie moest ik de afgelopen paar keer zelf betalen. Dit vond ik vreemd en ben ik op de nota gaan kijken waarbij voor specifiek de MK (materiaalkosten) aanzienlijk hoger waren dan de WMG (Wet Marktorderning Gezondheidszorg), in tegenstelling tot andere medicatie (zoals de anticonceptie). Mij is het niet helemaal duidelijk wat deze materiaalkosten precies inhouden en of (en zo ja hoe) ik ze omlaag zou kunnen krijgen..

4030 8 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 5, 2022 om 16:05
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Dat zal naar mijn mening uw apotheker toch aan u duidelijk kunnen maken. U kunt dit ook voorleggen aan uw zorgverzekeraar en vragen om nadere uitleg. Het lijkt er op dat dit iets betreft dat buiten de volgens uw polis(sen) vallen. Herhaald, uw apotheker moet dat ook kunnen zeggen.

Zo er oenigheid zou bliven dan wijs ik u op http://www.skgz.nl  (Geschillencommissie ziektekosten)

gerbera
door gerbera - Apr 5, 2022 om 16:06
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Vraag het de apotheker, die zal het u vast kunnen vertellen.

panter22
door panter22 - Apr 5, 2022 om 16:31
6599 Antwoorden / Vragen

Het zijn terhandstellingskosten die de apotheek in rekening mag brengen. De kosten verschillen per apotheek en per medicijn.
De kosten krijg je alleen omlaag door de hooikoortspillen in de supermarkt of de drogist te kopen.
https://www.promovendum.nl/zorgverzekering/vragen/wat-terhandstellingskosten

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 5, 2022 om 16:58
16869 Antwoorden / 202 Vragen

.

joost12
door joost12 Apr 6, 2022 om 16:00
52 Antwoorden / 0 Vragen

Sinds wanneer verkopen ze hooikoortspillen die je op recept haalt bij de apotheek bij de supermarkt en/of drogist, deze kan je niet daar echt niet kopen

panter22
door panter22 Apr 6, 2022 om 16:27
6599 Antwoorden / Vragen

DOOR SIRA APR 5, 2022 OM 21:50
991 ANTWOORDEN / 23 VRAGEN

Ik heb er zelfs nooit over nagedacht om het in te dienen.
Bijna alle antihistaminica merken zijn bij drogisterijen (en sommige supermarkten) te verkrijgen. Op internet koop je Loratadine Sandoz 100 stuks al voor € 14,68, uiteraard komen er nog wel verzendkosten bij, maar als de vraagstelster ze zo vaak slikt, kan ze ook meerdere verpakkingen bestellen, zodat het gratis wordt verzonden. Overigens zijn de verzendkosten € 5,95, dus minder dan de apotheek rekent voor de terhandstelling.

Googel eens even. Er zijn genoeg middelen die ook werken en veel goedkoper zijn. Kijk eens bij de Lidl, het Kruidvat en de Etos. Als je elke dag, het hele jaar door die hooikoortsmiddelen moet gebruiken en je krijgt ze vergoed van de zorgverzekering, dan kun je die pillen goedkoper slikken.

sira
door sira - Apr 5, 2022 om 18:10
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Indien ik ze nodig heb, haal ik mijn allergiemedicijnen bij het Kruidvat, Etos of supermarkt en ik betaal ze al 50/60 jaar zelf, ook nooit geprobeerd om deze in te dienen bij mijn verzekeraar. Allergie- en hooikoortsmedicijnen zijn hetzelfde, maar t.o.v. de apotheek scheelt het een slok op een borrel.

Hoeveel bedroegen die MK kosten?

rj
door rjw Apr 5, 2022 om 21:24
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Heel verstandig om dit soort middelen gewoon zelf te betalen. De administratiekosten als het via de verzekering loopt zijn vele malen hoger dan wat je bij de drogist betaalt. En die administratiekosten worden allemaal weer doorberekend in de premie. Ik zou wel eens een berekening willen zien van hoeveel de premie omlaag kan als alles wat in de orde van euro's (zeg < 20 euro) zit niet meer door de verzekering hoeft te worden betaald.

sira
door sira Apr 5, 2022 om 21:50
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb er zelfs nooit over nagedacht om het in te dienen.
Bijna alle antihistaminica merken zijn bij drogisterijen (en sommige supermarkten) te verkrijgen. Op internet koop je Loratadine Sandoz 100 stuks al voor € 14,68, uiteraard komen er nog wel verzendkosten bij, maar als de vraagstelster ze zo vaak slikt, kan ze ook meerdere verpakkingen bestellen, zodat het gratis wordt verzonden. Overigens zijn de verzendkosten € 5,95, dus minder dan de apotheek rekent voor de terhandstelling.

va
door vanlotjegetikt Apr 8, 2022 om 11:01
809 Antwoorden / Vragen

En medicijnen vallen onder het Eigen Risico of hebben een eigen bijdrage

sira
door sira Apr 8, 2022 om 11:10
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Dus is het voordeliger naar de drogist te gaan en niet via de apotheek.

mo
door mof - Apr 6, 2022 om 19:30
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Welkom in de wereld van het Nederlandse Zorgsysteem dat van codes in intransparantie in elkaar gevlochten is. Hat zorgsysteem moet anders!

El
door Elgje - Apr 8, 2022 om 08:53
14 Antwoorden / Vragen

Alleen wanneer u langer dan 6 maanden per jaar allergie-medicatie nodig hebt wordt dit vergoed. Gebruikt u het korter dan zijn de kosten inderdaad voor eigen rekening. Misschien kunt u het middel dat u gebruikt eens opzoeken op medicijnkosten.nl .
Als u daar de betreffende werkzame stof en toedieningsvorm(tablet, neusspray, oogdruppels etc) invult kunt u zien wat de prijzen voor dit middel van de diverse fabrikanten zijn.
Gaat het om tabletten, druppels, spray... Al dat soort dingen kunnen een rol spelen. Gaan bijvoorbeeld de tabletten in een medicijn rol dan zijn er uiteraard meer materiaalkosten etc.
Of u ook kunt overstappen op een vrij verkrijgbaar middel zoals anderen opperen, kunnen wij natuurlijk niet bepalen. Niet elk middel (werkzame stof) is voor iedereen geschikt en niet alles is ook in een vrij verkrijgbare versie beschikbaar. Dit zou u dan kunnen overleggen met huisarts of eventueel apotheek.

sira
door sira Apr 8, 2022 om 11:15
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Praktisch iedere anti-histaminica is vrij verkrijgbaar, of de drogisterijen alle merken op voorraad hebben, is een ander verhaal. Gelukkig zijn er meer drogisterij-ketens, er leiden meerdere wegen naar Rome.

va
door vanlotjegetikt - Apr 8, 2022 om 10:30
809 Antwoorden / Vragen

Koop mijn cetirizine gewoon in het groot bij de drogist en dan op stofnaam ipv merknaam.(100stuks)
Scheelt best wel in de kosten.