empee
door empee Oct 25, 2024 om 21:22
Garantie & verzekeringen

Wel garantie, toch betalen

We hebben vorig jaar een nieuwe cv-ketel gekocht. Af en toe wordt het nu 25 graden in huis en dus hebben we de firma Verbé opgebeld om te controleren wat er mis is. De monteur had het snel gezien, we hadden het knopje "programmeren" aangeraakt. De ketel valt nog tot januari 2025 in de garantie, toch kregen we de dag na de monteur een rekening van maar liefst € 85,18.
Moet ik dat toch betalen?

660 12 Rapporteer
Mabelle
door Mabelle - Oct 25, 2024 om 21:38
645 Antwoorden / 1 Vragen

Maar dit probleempje was door jullie zelf veroorzaakt, een gebruikersfout dus. Garantie is voor zaken die kapot gaan waar een gebruiker niets aan kan doen. Dus ja, het klopt dat je daarvoor een factuur hebt ontvangen.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 25, 2024 om 21:41
7388 Antwoorden / 3 Vragen

Lijkt mij wel dat u moet betalen nu is gebleken dat die hitte is ontstaan doordat het programmeer knopje aangeraakt is.

ju
door juliomariner - Oct 25, 2024 om 21:42
1387 Antwoorden / 2 Vragen

sorry maar wat denkt u zelf?
U doet iets fout dus valt dit natuurlijk niet onder garantie.
U hebt yrouwens een verkeerde titel geplaats. Het moet zijn; geen garantie door eigen fout dus moet ik factuur betalen.
U had kunnen aanvullen: heb ik recht op coulance?

gerbera
door gerbera - Oct 25, 2024 om 22:35
7483 Antwoorden / 14 Vragen

Bij de CV ketel krijg je altijd een gebruiksaanwijzing en daarbij  ook van de thermostaat. En het zomaar aanraken van een knopje zal niets veranderen, u moet hem dan echt bewust ingedrukt hebben en het programma op 25 graden hebben ingesteld.
Begrijpelijk dat u een rekening krijgt, het is immers een gebruikers en geen installatie fout. De monteur werkt  niet voor niets, moet komen voorrijden en vervolgens de boel nakijken en tot de conclusie komen dat er niets mis is met de CV. dus ja u moet dat gewoon betalen en in het vervolg toch echt even de gebruiksaanwijzing lezen alvorens u wat wilt veranderen aan de CV/ thermostaat instellingen.

mahadma
door mahadma - Oct 25, 2024 om 23:08
11742 Antwoorden / 52 Vragen

Ja, U heeft de temperatuur (uiteindelijk) op 25 graden gezet, en daar kan de verkoper ook niks aan doen. (als u met een auto 200 km kan rijden waar max 100 toegestaan is zou u dus de bekeuringen ook kunnen claimen). De rekening lijkt mij op voorrijkosten en wat arbeid + btw.

Mabelle
door Mabelle - Oct 26, 2024 om 00:13
645 Antwoorden / 1 Vragen

"een rekening van maar liefst € 85,18."

Ik zie nu dat je de rekening ook aan de hoge kant vindt, maar voorrijden kost tegenwoordig al gauw € 75,-. Echt het factuurbedrag is gewoon reëel en volg het advies van @gerbera, lees de gebruiksaanwijzing.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 26, 2024 om 01:29
1877 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Empee,

Waarschijnlijk verwart u service met garantie, lees daarom de link onderaan goed door.

Ik raad u aan om een service-/onderhouds-abonnement te nemen voor uw CV-ketel.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Garantie

ne
door neodutchio Oct 26, 2024 om 08:49
5263 Antwoorden / 12 Vragen

Uw glazen bol zegt dat TS dat niet zou hebben? En met een service en onderhoudsabonnement komen ze wel gratis aan huis om de zelf gedane instellingen ongedaan te maken?

1paul
door 1paul - Oct 26, 2024 om 08:31
3350 Antwoorden / 0 Vragen

Ja gewoon betalen, als u zelf de oorzaak bent van een storing valt dit niet onder de garantie!!

ro
door ronny530 - Oct 26, 2024 om 11:27
2907 Antwoorden / 41 Vragen

Ik sta er toch iets anders in want zodra het knopje programmeren aangeraakt wordt veranderd er niets aan de temperatuur instellingen tenzij die door de gebruiker zelf ingesteld worden en na nogmaals de knop aanraken door de thermostaat opgeslagen worden.
Als de thermostaat bij aan raken op de programmeerstand gaat en zonder de temperatuur in te stellen op een hoge temperatuur stand overgaat is er wel degelijk iets met de thermostaat aan de hand dan enkel een reset van de thermostaat instellingen.
Voor alsnog raad ik u wel aan om die kosten te betalen maar als blijkt dat de thermostaat weer kuren gaat vertonen en weer op de programmeer stand gaat duidt het wel degelijk op een defect.

Ozymandias
door Ozymandias Oct 26, 2024 om 12:05
223 Antwoorden / Vragen

Aangezien Empee nergens ontkent dat hij dat gedaan heeft geloof ik wel dat dit de oorzaak is. Want dat zou logischerwijs het eerste verweer zijn.

En aangeraakt, tja misschien meer dan één keer.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 26, 2024 om 16:05
2284 Antwoorden / Vragen

Vergezocht, vooral omdat er voor dat scenario geen enkel bewijs bestaat, maar als het inderdaad zo gegaan is kan TS het inbrengen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 26, 2024 om 16:02
2284 Antwoorden / Vragen

Garantie hen er 'ergens op', juridisch zijn er wellicht betere woorden maar ik noem het maar even 'gebreken'. Garantie is geen ontzorgen, en als er in dit geval dus niets kapot was maar de gebruiker zelf de zaak verkeerd ingesteld had blijkt er dus geen sprake van een beroep op garantie maar van gebruikersondesteuning. Niet onredelijk dat je daarvoor betaalt.

sira
door sira - Oct 26, 2024 om 18:17
2571 Antwoorden / 24 Vragen

U heeft de fout zelf veroorzaakt en ja, u moet de gebruiksaanwijzing lezen.

Ware het niet dat ik van mening ben dat de leverancier in de prijs wel wat coulance had mogen tonen, per slot van rekening heeft u een ketel bij hem afgenomen en ik neem aan dat u in de toekomst ook het onderhoud door hem laat doen.

De leverancier hoeft het niet gratis te doen. Was de rekening gespecificeerd (arbeidsloon + voorrijkosten of ritkosten)? Moet het bedrijf van ver komen? Hij had bijv. het arbeidsloon kunnen weglaten of u een korting geven, vooral als het de 1e maal is dat u belt met een probleem. Komt iets vriendelijker over.

in
door inno1 - Oct 27, 2024 om 10:00
143 Antwoorden / Vragen

De vraag is waarvoor u moet betalen. Als hetom voorrijkosten gaat kunnen die heel goed buiten de garantievoorwaarden vallen.