k.
door k.luiting5 Apr 25, 2010 om 18:34
Garantie & verzekeringen

Wel of niet

Afgelopen winter heb ik mijn rechter voorvelg stuk gereden door een gat in de weg.
Heb toen een foto gemaakt van het gat in de weg en de dichtsbijzijnde hectometerpaal en bij mijn verzekering ingeleverd.
Maar ik krijg niets vergoed, en als ik het wel vergoed krijg is dat maar voor 1 velg.
Maar ik kan deze velg er niet meer bij krijgen en hij kan niet meer gerepareerd worden.
Nu is mijn vraag, kan ik dit ook op mijn alrisk-verzekering verhalen als ik niets vergoed krijg.
Wie kan mij daar antwoord opgeven?

Klaas

5004 3 Rapporteer

vladja
door vladja - Apr 25, 2010 om 18:46
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik kan het verhaal niet helemaal volgen.

U heeft een velg stuk gereden op een gat in de weg. Daarvoor heeft u een claim ingediend bij uw verekeringsmaatschappij. Op welke dekking?

Op de All Risk-dekking? Of op een rechtsbijstanddekking om de schade te verhalen op de wegbeheerder? Wie heeft de claim afgewezen?

Vladja

k.
door k.luiting5 - Apr 25, 2010 om 18:55
6 Antwoorden / 16 Vragen

Rechtsbijstanddekking om het te verhalen op de wegbeheerder, die heeft deze claim afgewezen.
Ik hoop dat je hier meer aan hebt.

vladja
door vladja - Apr 25, 2010 om 19:09
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dan kan je nog een claim indienen op de All Risk dekking. Maar die vergoed alleen de schade, dus de velg die stuk is. Niet de aanvullende velgen, omdat die vervangen moeten worden om de auto rondom op dezelfde wielen te krijgen. Die hebben geen schade.

Dan moet je rekening houden met een eventueel eigen risico en een verval van no-claim. Afhankelijk van het soort verzekering dat je afgesloten hebt. Als de band, die om de kapotte velg zit, niet nieuw meer is, vindt aftrek plaats door het principe nieuw voor oud. Als je namelijk een nieuwe band krijgt, wordt er beter van, je dan kan veel meer kilometers maken met die nieuwe band, dan met de oude al gebruikte band. Daarom wordt er een percentage (afhankelijk van de slijtage) afgetrokken van de vergoeding, die je ervoor krijgt.

Al met al wordt het een heel rekensommetje of het de moeite loont om een claim op je All Risk te doen.

Hoe heb je het tot nu toe opgelost met die velg? Tijdelijk er een afwijkende velg onder gemonteerd? Of is het reservewiel dezelfde als de andere wielen? Dan kan je overwegen om een"thuiskomertje" aan te schaffen als nieuw reservewiel.

Vladja