pa
door pabloos Nov 1, 2011 om 22:45
Garantie & verzekeringen

Wezen uitkering

Mevrouw, heer,
Mijn dochter is een gescheiden moeder van twee zonen één van 13 jaar en de ander 14 jaar. Mijn dochter heeft geen vriend en/of leeft samen.
De vader is recent overleden en betaalde geen alimentatie, wel droeg hij bij met kleine bedragen bij vakanties en af en toe schoolgeld.
Hebben de kinderen recht hebben op een wezenuitkering.
Bij voorbaat dank voor uw reactie / advies.
Vriendelijke groet, Pablo

4706 5 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Nov 1, 2011 om 23:14
16873 Antwoorden / 108 Vragen

Uw kleinkinderen hebben recht op halfwezenpensioen. Ik weet niet hoe lang uw dochter getrouwd is geweest maar ook zij heeft, als er een partnerpensioen was opgebouwd, recht op een pensioen over de gehuwde jaren.

kaneeltje
door kaneeltje - Nov 2, 2011 om 12:04
18 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zit in de zelfde situatie.
Mijn ex betaalde ook nooit allimentatie.
Door het overlijden ontvangt mijn dochter( 15) nu maandelijks een pensioenbedrag van een pensioen bureau (pensioen dat haar vader opbouwde toen hij werkte).
Verder ontvang ik als moeder maandelijks een bedrag en vakantie geld (halfwezengeld) van de Sociale Verzekeringsbank ( die ook voor de kinderbijslag zorgen).
Zelf kreeg ik een pensioen over de gehuwde jaren ( een klein bedrag werd in 1 keer uitbetaald).
Daar wordt belasting op geheven, maar dat is met een bezwaarschrift ( onder het mom van bijzondere ontvangen inkomsten) soms terug te vragen. Let op want de belastingdienst zelf wijst je niet op dit voordeel , je moet dit snel aanvragen.Ik zelf kwam hier bijna 3 maanden te laat achter , maar heb dankzij nog een bezwaarschrift, toch nog iets geld daarvan terug gekregen.
Succes! En sterkte voor de kleinkinderen , voor hen blijft het toch een trieste zaak.

birdies
door birdies - Nov 2, 2011 om 12:22
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Wanneer heb ik recht op een halfwezenuitkering?

Heeft uw kind een ouder verloren en is dit kind jonger dan 18 jaar, dan krijgt u voor dit kind een halfwezenuitkering. Ook als u gescheiden bent van de overleden ouder of als u niet meer samenwoonde met hem of haar, heeft u recht op deze uitkering. De uitkering vervalt niet als u gaat trouwen of met een ander gaat samenwonen.

Hoogte halfwezenuitkering
De halfwezenuitkering bedraagt 20% van het nettominimumloon. De hoogte wordt elk jaar op 1 januari en op 1 juli aangepast. Vanaf 1 juli 2011 bedraagt de halfwezenuitkering € 251,41 bruto per maand, exclusief vakantietoeslag van € 19,49 bruto per maand. De vakantietoeslag bouwt u per maand op en ontvangt u in mei.

Tegemoetkoming
Als u in aanmerking komt voor een halfwezenuitkering, krijgt u in 2011 ook een eenmalige tegemoetkoming van € 187,32 bruto als aanvulling op deze uitkering.

Voor het volledige artikel klik hier

Aanvragen halfwezen uitkering kan bij www.svb.nl

birdies
door birdies - Nov 2, 2011 om 12:24
6104 Antwoorden / 31 Vragen

P.S. Mocht de moeder een WWB-uitkering ontvangen, dan wordt de halfwezen uitkering waarschijnlijk gekort op de bijstand.

kaneeltje
door kaneeltje - Nov 2, 2011 om 13:20
18 Antwoorden / 0 Vragen

Het klopt dat gekort wordt bij een WWb uitkering