maandmei
door maandmei Nov 19, 2004 om 18:14
Garantie & verzekeringen

Ziektekostenverzekering

Vraag: Je bent nu  particulier verzekerd maar kan (moet)in het ziekenfonds i.v.m. tijdelijke verlaging van je inkomen. Moet de particuliere verzekering je later terugnemen onder dezelfde condities, als je weer boven de ziekenfondsgrens zit. Het gaat om mijn dochter, zij is reumapatient en gebruikt veel medicijnen, zij heeft geen goede vooruitzichten. Zij is bang dat de particuliere ziektekostenverzekering haar een veel hogere premie wil laten betalen. Toen zij n.l. de verzekering bij hen afsloot was zij nog niet ziek. De verlaging van haar inkomen is van korte duur, dus moet zij snel weer uit het ziekenfonds.

Ria

411 2 Rapporteer

re
door relaxmocro - Nov 20, 2004 om 16:26
2 Antwoorden / 3 Vragen

Indien het recht op ziekenfonds maar tijdelijk is kan men bij enkele zorgverzekeraars een zogenaamde sluimerverzekering afsluiten. Hierdoor kan men altijd terugkeren in de particuliere verzekering onder de oude voorwaarden. Dus als ik u was en het is maar voor een korte periode zou ik de sluimerverzekering afsluiten

as
door ascbreur - Dec 3, 2004 om 23:08
6 Antwoorden / 0 Vragen

Er is voor zorgverzekeraars een acceptatieplicht voor mensen die uit het ziekenfonds moeten vasnwege een te hoog inkomen! Zij mogen u echter accepteren op basis van een Standaardoakketpolis. Duur en een beperkte dekking.

De wetgever heeft zoiets onzinnigs ok bedacht voor zelfstandigen met weinig (of wisselend) inkomen. Voortsdurend gezeur rond het veranderen van particulier naar fonds.

Vanaf 01-01-2006 wordt dat met de basisverzekering beslist anders!

Nico Breur