Hv
door HvdE Feb 13, 2017 om 12:24
Garantie & verzekeringen

Zorg verzekering overgezet door tussenpersoon zonder toestemming verzekerde

Mijn schoonmoeder is al jaren bij IAK Volmacht bv verzekerd en ondergebracht bij VGZ. Vorig jaar is door het IAK de electronische brievenbus ingevoerd en daarin is de polis terecht gekomen. Zij heeft zelf geen internet. Wij behartigen haar zaken maar kijken niet elke keer in haar dossier, omdat we er van uitgaan dat alles gewoon doorloopt. In februari kregen we per post de zorgpas. Daarop stond geen VGZ maar Avero Achmea.
Zij heeft nooit getekend of toestemming gegeven om van zorgverzekering te veranderen. IAK zegt dat zij als gevolmachtigd tussenpersoon ze overal mag onderbrengen en wil dit niet terug draaien aangezien er geen tegenbericht is gekomen van verzekerde binnen de termijn. Het zogenaamde piep format. Contact opgenomen met VGZ en Avero maar daar is geen polis van haar bekend. Het IAK gevraagd of ze de polis willen terugdraaien maar dat wordt geweigerd omdat de termijn verlopen is. Uitzonderingen maken ze niet. Ik vind het een vreemde gang van zaken. Mag dit allemaal maar zo en kan ik stappen ondernemen? Met IAK kom ik geen stap verder.

Met vriendelijke groet,
Hans

2790 11 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Feb 13, 2017 om 12:37
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Contact opgenomen met VGZ en Avero maar daar is geen polis van haar bekend.
Dit zou betekenen dat uw schoonmoeder niet verzekerd is. Het is vreemd dat u een zorgpas van Avero ontvangt maar daar geen gegevens bekend zijn.

marita5
door marita5 - Feb 13, 2017 om 12:52
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Hvde ,

Vreemde gang van zaken , wel een zorgpas maar geen polis bekend , dien een klacht in , klik op de rode regel .

https://iak.nl/service-en-contact/contact/klacht-indienen/klachten-zorgverzekering

tijger1
door tijger1 - Feb 13, 2017 om 12:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Jammer dat u haar post niet zorgvuldiger beheerd, dan was u op de hoogte geweest van de wijzigingen.

Als zij een zorgpas van Avero Achmea heeft ontvangen, is zij daar natuurlijk gewoon verzekerd. Dat zij u geen informatie door de telefoon verstrekken, is logisch.

Maar u zult dan toch in die elektronische brievenbus haar polis moeten kunnen zien?

En worden er dan geen premies geïnd?

akkerdistel
door akkerdistel - Feb 13, 2017 om 12:56
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Klinkt natuurlijk vreemd, echter bij Avéro Achmea is het dat niet. Blijf daarom ook uit de buurt van Avéro Achmea.

Cookies
door Cookies - Feb 13, 2017 om 13:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat zal ongetwijfeld in de AV staan die ze ooit ontvangen heeft. Wellicht verstandig om einde van het jaar maar naar een andere verzekeraar (dus geen tussenpersoon meer) over te stappen. IAK Volmacht kan blijkbaar switchen tussen:

Voor de volgende verzekeraars treden wij op als gevolmachtigd agent:

  • Achmea Zorgverzekeringen N.V.
  • ASR Aanvullende Ziektekostenverzekeringen N.V.
  • ASR Basis Ziektekostenverzekeringen N.V.
  • VGZ Zorgverzekeraar N.V.

IAK zegt dat zij als gevolmachtigd tussenpersoon ze overal mag onderbrengen

ne
door neodutchio - Feb 13, 2017 om 13:04
5165 Antwoorden / 12 Vragen

U behartigd de zaken van uw schoonmoeder, maar schijnbaar niet goed genoeg. Anders had u de gegevens wel gezien dat er een elctronische brievenbus is. Er worden altijd meerdere brieven over verstuurd. Als u gemachtigde bent had u beter de post moeten doornemen. Als u alleen maar af en toe haar post doorneemt vraag ik mij af of er vaker iets tussen wal en schip raakt.

Ro
door Rob_1000 - Feb 13, 2017 om 13:09
35 Antwoorden / Vragen

Een volmacht beheert volledig de polis. Bellen met Avero heeft dus geen zin. IAK is als gevolmachtigde volledig hierop aan te spreken.

ph
door philip36 - Feb 13, 2017 om 13:28
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Uw schoonmoeder heeft vorig jaar voor de electronische brievenbus gekozen.
Gewoon thuis de post ontvangen had ook gekund maar dat kost wel €12 per jaar.
Als ze voor het laatste had gekozen was de 'fout' eerder ontdekt en nog te corrigeren geweest.
Eind dit jaar maar doorgeven dat ze bij VGZ verzekerd wil zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 13, 2017 om 13:39
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Na enig zoekwerk o.a. m..b.t indienen van klacht tegen zorgverzekeraar en u aangeeft dat u met IAK niet verder komt kunt u ook een klacht neerleggen bij: https://www.consuwijzer.nl/hoe-dien-ik-een-klacht-in?gclid=CLGs-O6KjdICFUkQ0wodbzMCqAk

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 13, 2017 om 13:44
16885 Antwoorden / 202 Vragen

aanvullend omdat bij doorgang bij het vorige antwoord de linkaanduiding verschijnt:
Het lijkt mij volstrekt onrechtmatig dat een verzekeringstussenpersoon kan stellen dat die zonder meer verzekeringen ergens anders kan onderbrengen. Ik teken daar wel bij aan dat dit mogelijk een onderdeel is van de volmachtovereenkomst en als dat zo is adviseer ik u om deze volmacht zo snekl als mogelijk door uw schoonmoeder te doen/laten intrekken. Hetgeen IAK 'poneert'houdt o.a. in dat zij ook zonder meer zouden kunnen wijzigen met daarna hogere premiekosten en dat lijkt mij onrechtmatig...

Het gegeven dat er wel een zorgpas werd ontvangen betekent dat uw schoonmoeder wel verzekerd is. Wel via IAK! Die kunnen waarschijnlijk ook als gevolmachtigde door Achmea een pas afgeven.

tijger1
door tijger1 Feb 13, 2017 om 16:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Schoonmoeder heeft helemaal geen "volmacht" afgegeven. IAK is een gevolmachtigde en geen gewone tussenpersoon.

Hv
door HvdE - Feb 13, 2017 om 13:57
3 Antwoorden / 2 Vragen

Beste mensen, bedankt voor uw antwoorden.
Ook die menen ons te moeten wijzen op het niet goed bijhouden van post.....reageer dan niet want dat voegt niets toe! (tijger1,neodutchio, philip36)
Consuwijzer had ik al gebeld, stuurt me door naar AFM. Deze gebeld en adviseerd klacht bij IAK in te dienen.

groet,
Hans

ne
door neodutchio Feb 13, 2017 om 14:06
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Het voegt wel degelijk iets toe, want het merendeel van de vragen die hier voorbij komen heeft te maken met eigen onachtzaamheid. Een electronische brievenbus is uw schoonmoeder immers niet door de strot geduwd, maar daar is vooraf correspondentie over geweest. Er was een keuze. Ook al zou deze brief over het hoofd zijn gezien komt er zowel een brief met de inloggegegevens, alsook een brief met het wachtwoord. Dit zijn dus al 3 brieven die niet gelezen zijn.
Het enige dat u nu nog kunt doen is dit jaar uitzitten en niet vergeten aan het eind aan het jaar uw schoonmoeder te laten overstappen naar een andere verzekeraar.

gerbera
door gerbera Feb 13, 2017 om 16:12
7372 Antwoorden / 14 Vragen

@HVDE, bedankt voor het terugmelden, veel succes met het oplossen van dit probleem wat door IAK is veroorzaakt.

Cookies
door Cookies Feb 13, 2017 om 16:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En wat voor klacht wil je dan gaan indienen? Dat je verzuimd hebt op tijd te kijken naar de nieuwe polis? Dat je, toen je de zaken ging regelen voor je schoonmoeder niet de moeite hebt genomen om de alg. voorwaarden van IAK Volmacht door te nemen?

Hv
door HvdE Feb 13, 2017 om 16:41
3 Antwoorden / 2 Vragen

Klacht is nu ingediend bij SKGZ.
Ik ga hier niet meer reageren en bedank voor de bijdragen waar we iets aan hadden.
Als er van het SKGZ bericht is ontvangen zet ik dat hier neer, zowel positief als negatie :-)

tijger1
door tijger1 Feb 13, 2017 om 16:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ach ja, u "beheert" de zaken van uw schoonmoeder en gaat dan in de rondte jammeren omdat u nergens naar kijkt. Fijne beheerder.

wi
door wilhelmina59 Feb 13, 2017 om 16:46
519 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik mij niet vergis wordt er altijd een melding gemaakt dat een instantie gebruik gaat maken van een elektronische brievenbus (oa de Belastingdienst, UWV,  Gemeentelijke belastingen, Hoogheemraadschap).
Verder doet een Intermediair (atijd)  bij volmacht werken.............