of
door ofm Nov 30, 2009 om 15:51
Garantie & verzekeringen

Zorgplicht assurantie kantoor

Ik heb weinig verstand van verzekeringen en dus heb ik vanaf 1980 altijd al mijn verzekeringen en hypotheken onder gebracht bij één assurantie kantoor.
Je betaald waarschijnlijk wat meer maar je hoeft je ook geen zorgen te maken omdat alles voor je geregeld wordt wat ook gebeurde, ze namen contact op als er iets aangepast moest worden.

Door de verschillende fusie's veranderde ons ass. kantoor in de loop der jaren regelmatig van naam.

Vanwege de "woekerpolisaffaire" kom ik er eind 2008 achter dat we onder een ander ass. kantoor vallen?
Waarschijnlijk is dit wel middels een brief doorgegeven maar hebben wij gedacht dat het weer om een naamsverandering ging.
De overname moet na januari 2006 geweest zijn, omdat ik van die periode nog een brief in mijn bezit heb met de oude naam.

Het eerste contact met dit ass. kantoor is dus vanuit ons gekomen ivm het beeindigen van de "woekerpolis",
( eind 2008 begin 2009)

Nu hebben we ivm brandschade opnieuw contact gezocht.

Echter, de "schade expert" meld ons dat de opstalverzekering onderverzekerd is en er op het schadebedrag een verdeelsom wordt toegepast.
Ik heb meteen contact gezocht met het ass. kantoor en heb de polis aan laten passen.
Je moet er niet aan denken dat ons huis afgebrand zou zijn.
Ik heb gevraagd waarom ons nooit medegedeeld is dat de opstal aangepast moest worden .

Hun verweer was dat ze achter lagen met hun werk. ( 2 á 3 jaar??)

- Is het de zorgplicht van een ass.
kantoor om te waarschuwen
als een verzekering aangepast moet
worden?

- Ligt de fout van het niet aanpassen
van de opstal verzekering bij het
ass. kantoor of had ik dit zelf
moeten regelen?

- Moet ik akkoord gaan met de
verdeelsom of kan ik het ass.
kantoor wijzen op evt. zorgplichten?

Graag u advies hoe verder te handelen

Met vriendelijke groet,
ofm

1913 23 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 30, 2009 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste OFM,
Ik weet het niet zeker maar ben wel bang dat het aanpassen en actualiseren van de polis uw eigen zaak is.
Uw verzekeringstussenpersoon kan niet zien wat u aan waardevermeerdering in uw huis heeft gekregen of welke waarde deze spullen (incl uw huis) vertegenwoordigen.
Dit is wel heel zuur als u al zolang bent verzekerd, helaas geef ik u weinig kans. Misschien dat een andere collega hier exact weet hoe dit zit. Maar naar mijn mening kan een verzekeraar moeilijk al zijn klanten nabellen, faxen of mailen wat er aan de de polis aangepast zou kunnen worden.
Succes
en met groet
Mastag

ve
door verwijderd - Nov 30, 2009 om 16:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Mastag,

Dank voor u snelle reactie.

De aanpassingen in huis ( keuken en badkamer) zijn destijds doorgebeld, maar onze inboedel verzekering was erg hoog, misschien daar iets fout gegaan??

De onderverzekering had met name te maken met de huizenprijzen die gestegen zijn, waar ik als leek nooit bij stil gestaan heb maar wat wel logisch klinkt.

Verder heb ik gehoord van een ander ass. kantoor dat ze een "zorgplicht" hebben bij overname wat inhoudt dat ze binnen een redelijke termijn de "nieuwe klanten" moeten benaderen om te kijken of al de verzekeringen nog in orde zijn en te attenderen op en eventuele aanpassingen door te voeren.

Met vriendelijke groet,
ofm

ve
door verwijderd - Nov 30, 2009 om 16:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

De stijging van de huizenprijzen heeeft helemaal niets met het te verzekeren bedrag te maken. Waar het om gaat is de herbouwwaarde / prijzen van herstel van de brandschade. Dat is dus de materiaalkosten en uurlonen. Niet wat de huizenprijzen op de markt doen.

Als het een inboedelverzekering betreft geldt hetzelfde. Afhankelijk van het soort verzekering wordt nieuwwaarde of dagwaarde vergoed.

Vladja

ve
door verwijderd - Nov 30, 2009 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Vladja,

Het gaat om de opstalverzekering en de nieuwbouwwaarde ligt nu dus hoger omdat vlg de schade Expert de huizen in waarde gestegen zijn.

Hij zal dus waarschijnlijk bedoeld hebben dat de herbouwwaarde nu aanzienlijk hoger ligt.

U ziet wel,ik weet er weinig vanaf vandaar dat ook alles loopt bij een ass. kantoor, je huurt andere mensen in om alles voor je te regelen, nu gezien dus onterecht, je moet nog alles zelf doen.

Aan mijn huis is nl niets veranderd in de loop der tijd, alleen de herbouwwaarde, dus het materiaal en de uurlonen vallen hoger uit.

Gaat zo'n opstalverzekering dan niet automatisch met de tijd mee en dus in premie omhoog, of moet iedereen dat maar zelf uitzoeken??

Met vriendelijke groet,
ofm

ve
door verwijderd - Nov 30, 2009 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet zelf altijd de verzekerde waarde in de gaten houden. Op zich niet zo moeilijk, je krijgt immers ieder een WOZ-beschikking. Die waarde is weliswaar niet gelijk aan de herbouwwaarde, maar als de WOZ-waarde flink stijgt, kun je er van uit gaan dat je herbouwwaarde ook gestegen is. Het advies is ook vaak om minstens eens in de vijf jaar de herbouwwaarde te laten bepalen. Daar moet je dus zelf voor zorgen.

De toe te passen verdeelsleutel vloeit voort uit de wet en rechtsspraak en zal waarschijnlijk ook in de voorwaarden opgenomen zijn.

ve
door verwijderd - Nov 30, 2009 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag ofm,

Je vraagt: Gaat zo'n opstalverzekering dan niet automatisch met de tijd mee en dus in premie omhoog, of moet iedereen dat maar zelf uitzoeken??

Dat ligt eraan. Er zijn verzekeraars waarbij de opstalverzekering geïndexeerd wordt, maar er zijn ook verzekeraars waarbij de opstalverzekering niet geïndexeerd wordt. Bij die laatste groep ben je dus zelf verantwoordelijk voor tijdige indexering. Ik geef je weinig kans om in jouw geval een claim neer te leggen bij jouw huidige tussenpersoon. Naar mijn mening valt dit (net) niet onder nalatigheid en/of verwijtbaar gedrag.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Nov 30, 2009 om 17:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Read,
Ook bij een geindexeerde verzekering kun je behoorlijk onderverzekerd zijn. Het kan zijn dat in jouw regio de herbouwkosten sneller gestegen zijn, je bepaalde luxe zaken hebt aangebracht in je huis etc, waardoor de indexatie (gebaseerd op landelijk gemiddelde) achterblijft.

ve
door verwijderd - Nov 30, 2009 om 17:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb dus een automatische indec clausule kijk dus elk jaar met de nieuwe nota of het het dekt volgens mijn normen als ik het teveel of te weinig vind reclameer ik en wordt het aangepast.
Met vr.grt. Valerius

ve
door verwijderd - Nov 30, 2009 om 20:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

bp100 schreef op maandag 30 nov 2009, 17:17: Hun verweer was dat ze achterstand hebben. U heeft daar niets mee te maken.
U geeft aan niet deskundig te zijn en vertrouwt op uw assurantie-adviseur.
Doordat de adviseur er wel verstand van heeft, legt dit een zorgplicht op hem.
De AFM legt aan adviseurs de regel op om minimaal 1 x jaarlijks voeling te houden met hun clienten. In de praktijk blijkt dit niet goed uitvoerbaar, maar doet geen afbreuk aan de zorgplicht. Waarschijnlijk is uw adviseur wel bereid om de kwestie met u in de minne te schikken.

Hallo bp100,

Dank u voor de tip wat betreft de AFM.
Ook wat betreft de zorgplicht, daar had iemand anders mij ook al op gewezen.
En inderdaad als ik het zelf kan zou ik geen assurantiekantoor nemen.
De polisvoorwaarden van mijn "oude verzekering" heb ik doorgelezen en hierin staat dat ik niet onderverzekerd kan zijn.
De jaarlijkse premie ging automatisch omhoog, ik kan echter niet zeggen of dat de afgelopen jaren ook gebeurt is omdat alles automatisch gaat, je vertrouwd er gewoon op dat het goed is.
Van het huidige Assurantie kantoor heb ik verder geen voorwaarden ontvangen, ze hebben ook nooit contact met mij gezocht.
Hoop inderdaad dat alles goed komt.

Met vriendelijke groet,
ofm
Ik ben op de site geweest en

ve
door verwijderd - Nov 30, 2009 om 20:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

marcel75 schreef op maandag 30 nov 2009, 17:25: Je moet zelf altijd de verzekerde waarde in de gaten houden. Op zich niet zo moeilijk, je krijgt immers ieder een WOZ-beschikking. Die waarde is weliswaar niet gelijk aan de herbouwwaarde, maar als de WOZ-waarde flink stijgt, kun je er van uit gaan dat je herbouwwaarde ook gestegen is. Het advies is ook vaak om minstens eens in de vijf jaar de herbouwwaarde te laten bepalen. Daar moet je dus zelf voor zorgen.

De toe te passen verdeelsleutel vloeit voort uit de wet en rechtsspraak en zal waarschijnlijk ook in de voorwaarden opgenomen zijn.

Hallo Marcel75,

Het probleem is dat mijn 1ste assurantie-adviseur ( hij is helaas overleden) het altijd in de gaten hield en automatisch aanpaste.
Ik ging er dus ook van uit dat dat gewoon zo was en kwam er ook per toeval achter dat wij bij een andere maatschappij zaten.
Ging er echter nog steeds van uit dat het gewoon geregeld was.

Als ik zelf iets wil regelen heb ik geen assurantie-adviseur nodig.
Zal me er eens in gaan verdiepen.

Met vriendelijke groet,
ofm

ve
door verwijderd - Nov 30, 2009 om 20:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

OFM
Hoe vervelend ook, maar van aannames kun je niet leven is mij ooit geleerd. Ook de overstap naar een andere verzekeringsmaatschappij kan niet geruisloos. Je zult een nieuwe polis hebben ontvangen. Daarnaast is het eigen keuze waarvoor, waartegen en voor welk bedrag je verzekerd wilt zijn (even de verplichting jegens een hypothecair financier om een opstalverzekering te hebben en te houden buiten beschouwing te laten).

Voorleggen aan de AFM is uiteraard mogelijk, maar ik vrees toch dat dit onder eigen risico valt. Volgende keren beter opletten dus en zo om de vijf jaar goed naar laten kijken (maar dat geldt voor de meeste contracten/juridische stukken).

ve
door verwijderd - Nov 30, 2009 om 20:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

read schreef op maandag 30 nov 2009, 17:25: Dag ofm,

Je vraagt: Gaat zo'n opstalverzekering dan niet automatisch met de tijd mee en dus in premie omhoog, of moet iedereen dat maar zelf uitzoeken??

Dat ligt eraan. Er zijn verzekeraars waarbij de opstalverzekering geïndexeerd wordt, maar er zijn ook verzekeraars waarbij de opstalverzekering niet geïndexeerd wordt. Bij die laatste groep ben je dus zelf verantwoordelijk voor tijdige indexering. Ik geef je weinig kans om in jouw geval een claim neer te leggen bij jouw huidige tussenpersoon. Naar mijn mening valt dit (net) niet onder nalatigheid en/of verwijtbaar gedrag.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

Hallo Read,

In mijn verzekeringsvoorwaarden staat inderdaad dat de premie jaarlijks 3% omhoog gaat om onderverzekering te voorkomen. ( ge-indexeerd bedrag)
Verder staat er dat als bij schade blijkt dat je onderverzekerd bent het verzekerde bedrag opgewaardeerd wordt met een maximum van 25%.
Deze polisvoorwaarden zijn echter al oud en ik heb nooit nieuwe ontvangen.
Ik weet dan dus ook niet of het nog rechtsgeldig is.

Met vriendelijke groet,
ofm

ve
door verwijderd - Nov 30, 2009 om 20:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zijn het overigens de voorwaarden van de vorige verzekeraar? In dat geval heb je er nu niets meer aan omdat je zelf aan hebt gegeven dat je inmiddels bij een andere maatschappij verzekert bent.

ve
door verwijderd - Nov 30, 2009 om 21:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee Marcel75,

Sorry, mijn fout, ik ben niet bij een andere maatschappij verzekerd.

Alleen is onze polis ( en met mij vele andere) bij een ander "assurantiekantoor" ondergebracht.

Dat is dus waarschijnlijk ook de rede dat ik nooit een andere polis ontvangen heb.

Maar we wachten af.
Zoals ik al eerder vermeld heb, gelukkig was het niet mijn huis.

Met vriendelijke groet,
ofm

ve
door verwijderd - Dec 2, 2009 om 14:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het vervolg

De contact persoon is vandaag geweest en ze willen inderdaad schikken.

Veel gegevens van ons zijn niet terug te vinden, ons dossier is niet compleet, of ze zouden niet alles ontvangen hebben?
Het blijkt dat we al 5 jaar bij dit ass. kantoor hun verzekerd zijn maar de eerste jaren ging dat nog onder de oude naam en het oude briefpapier ( t/m 2006)

Het schikkings-bedrag wordt uitgekeerd maar,
DAN MOET IK WEL BIJ DIT ASS.KANTOOR VERZEKERD BLIJVEN EN MAG IK NIET OPZEGGEN?

Als ik hiermee akkoord ga wordt er eerst 40% uitgekeerd.
Het rest-bedrag wordt uitgekeerd na overlegging van een factuur.

Echter voor het schikkings-bedrag kan ik het niet laten repareren en het bedrag wat ik bij moet leggen is aanzienlijk, wat ik dus niet heb.
Als ik het zelf, of door een klusbedrijf, laat repareren heb ik geen fatsoenlijke rekening en krijg ik het rest- bedrag niet uitgekeerd.

Trouwens mocht hierdoor het bedrag ( om de boel te laten repareren) lager uitvallen wordt er ook weer gekort op het schikkings-bedrag.

Veranderingen in huis ( keuken en badkamer) heb ik in het verleden doorgegeven maar onder de noemer van inboedel ( ik weet het nu, het valt onder opstal).
De inboedelverzekering ( trouwens zelfde maatschappij) is dus ook gigantisch hoog maar door de hyaten in ons dossier is niet terug te vinden waardoor dat komt.

Wie geeft mij raad.

Moet ik akkoord gaan met het schikkings-bedrag waardoor ik dus ook bij dit ass. kantoor verzekerd moet blijven!
Waarschijnlijk komt het er dan op neer dat ik 40% uitgekeerd krijg, omdat ik het ( voor het schikkingsbedrag) niet kan laten repareren en dus ook geen rekening kan overleggen.

ve
door verwijderd - May 11, 2010 om 21:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag ofm,

Je schrijft: Moet ik akkoord gaan met het schikkings-bedrag waardoor ik dus ook bij dit ass. kantoor verzekerd moet blijven!

Ik zeg niet dat je niet moet schikken, maar het moeten blijven bij hetzelfde kantoor, is zonder meer een onredelijk bedwing en dus onwettig. Als ik jou was zou ik jouw rechtbijstandverzekeraar inschakelen, want de tussenpersoon en de schadewerzekeraar spelen onder 1 hoedje. Kortom: deze zaak stinkt!!!

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - May 11, 2010 om 21:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hun verweer was dat ze achterstand hebben. U heeft daar niets mee te maken.
U geeft aan niet deskundig te zijn en vertrouwt op uw assurantie-adviseur.
Doordat de adviseur er wel verstand van heeft, legt dit een zorgplicht op hem.
De AFM legt aan adviseurs de regel op om minimaal 1 x jaarlijks voeling te houden met hun clienten. In de praktijk blijkt dit niet goed uitvoerbaar, maar doet geen afbreuk aan de zorgplicht. Waarschijnlijk is uw adviseur wel bereid om de kwestie met u in de minne te schikken.

ve
door verwijderd - May 11, 2010 om 21:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Allemaal,

Even een reactie wat betreft het vervolg van de brandschade en de verzekeringsmaatschappij.

Ik heb opnieuw, met hulp, een brief geschreven en ben niet accoord gegaan met de schikking.

Ik heb de maatschappij aansprakelijk gesteld voor de onderverzekering en opnieuw verwezen naar de zorgplicht die ze hebben.

Ik ben volledig in mijn gelijk gesteld en krijg het volledige schadebedrag uitgekeerd.

Iedereen bedankt voor de reactie's.
Met vriendelijke groet,
ofm

ve
door verwijderd - May 11, 2010 om 22:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

De aanhouder wint...

Het heeft even geduurd maar dan heb je ook wat hè ;-)

Groetjes,

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 07:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste ofm,

Aan de hand van hoe je de sitatie schetst, ligt de fout niet bij de verzekeringsmaatschappij maar bij de tussenpersoon. Geef naar deze tussenpersoon aan dat je volledige schadeloosstelling wilt, bij gebreke waarvan je deze kwestie gaat melden bij het Kifid. Zo'n melding wordt door Kifid doorgezonden naar de AFM die vervolgens de adminstratie van dat assurantiekantoor onder de loep neemt en bij structurele administratieve ongeorganiseerdheid al gauw bestuurlijke boetes van 6.000,= uitdeelt Jouw tussenpersoon weet dit ook en zal liever eieren voor z'n geld kiezen dan het risico lopen van controle door de AFM. Ik vind dat je zeer geduldig bent geweest.
Overigens, die schikking was dat 25 procent meer dan het bedrag wat anders door onderverzekering zou zijn uitgekeerd ?

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 09:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

bp100 schreef op woensdag 12 mei 2010, 07:12: Beste ofm,

Aan de hand van hoe je de sitatie schetst, ligt de fout niet bij de verzekeringsmaatschappij maar bij de tussenpersoon. Geef naar deze tussenpersoon aan dat je volledige schadeloosstelling wilt, bij gebreke waarvan je deze kwestie gaat melden bij het Kifid. Zo'n melding wordt door Kifid doorgezonden naar de AFM die vervolgens de adminstratie van dat assurantiekantoor onder de loep neemt en bij structurele administratieve ongeorganiseerdheid al gauw bestuurlijke boetes van 6.000,= uitdeelt Jouw tussenpersoon weet dit ook en zal liever eieren voor z'n geld kiezen dan het risico lopen van controle door de AFM. Ik vind dat je zeer geduldig bent geweest.
Overigens, die schikking was dat 25 procent meer dan het bedrag wat anders door onderverzekering zou zijn uitgekeerd ?

ofm schrijft:

Ik ben volledig in mijn gelijk gesteld en krijg het volledige schadebedrag uitgekeerd.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 14:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

ofm

Proficiat!!! Zo zie je maar wat een bewuste consument kan bereiken.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 14:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ok, geweldig dat het opgelost is. Ben nog wel benieuwd naar wie de schade uiteindelijk voor z'n rekening genomen heeft. De verzekeraar of de tussenpersoon?
Ik vroeg of die aanvankelijke schikking bestond uit 25 % extra uitkering.
De reden waarom ik die 25 % noem is omdat dit de normale maximale extra uitkering betreft bij onderverzekering en dus eigenlijk geen schikking is.