Zorgplicht assurantie kantoor
Ik heb weinig verstand van verzekeringen en dus heb ik vanaf 1980 altijd al mijn verzekeringen en hypotheken onder gebracht bij één assurantie kantoor.
Je betaald waarschijnlijk wat meer maar je hoeft je ook geen zorgen te maken omdat alles voor je geregeld wordt wat ook gebeurde, ze namen contact op als er iets aangepast moest worden.
Door de verschillende fusie's veranderde ons ass. kantoor in de loop der jaren regelmatig van naam.
Vanwege de "woekerpolisaffaire" kom ik er eind 2008 achter dat we onder een ander ass. kantoor vallen?
Waarschijnlijk is dit wel middels een brief doorgegeven maar hebben wij gedacht dat het weer om een naamsverandering ging.
De overname moet na januari 2006 geweest zijn, omdat ik van die periode nog een brief in mijn bezit heb met de oude naam.
Het eerste contact met dit ass. kantoor is dus vanuit ons gekomen ivm het beeindigen van de "woekerpolis",
( eind 2008 begin 2009)
Nu hebben we ivm brandschade opnieuw contact gezocht.
Echter, de "schade expert" meld ons dat de opstalverzekering onderverzekerd is en er op het schadebedrag een verdeelsom wordt toegepast.
Ik heb meteen contact gezocht met het ass. kantoor en heb de polis aan laten passen.
Je moet er niet aan denken dat ons huis afgebrand zou zijn.
Ik heb gevraagd waarom ons nooit medegedeeld is dat de opstal aangepast moest worden .
Hun verweer was dat ze achter lagen met hun werk. ( 2 á 3 jaar??)
- Is het de zorgplicht van een ass.
kantoor om te waarschuwen
als een verzekering aangepast moet
worden?
- Ligt de fout van het niet aanpassen
van de opstal verzekering bij het
ass. kantoor of had ik dit zelf
moeten regelen?
- Moet ik akkoord gaan met de
verdeelsom of kan ik het ass.
kantoor wijzen op evt. zorgplichten?
Graag u advies hoe verder te handelen
Met vriendelijke groet,
ofm
Beste OFM,
Ik weet het niet zeker maar ben wel bang dat het aanpassen en actualiseren van de polis uw eigen zaak is.
Uw verzekeringstussenpersoon kan niet zien wat u aan waardevermeerdering in uw huis heeft gekregen of welke waarde deze spullen (incl uw huis) vertegenwoordigen.
Dit is wel heel zuur als u al zolang bent verzekerd, helaas geef ik u weinig kans. Misschien dat een andere collega hier exact weet hoe dit zit. Maar naar mijn mening kan een verzekeraar moeilijk al zijn klanten nabellen, faxen of mailen wat er aan de de polis aangepast zou kunnen worden.
Succes
en met groet
Mastag
Hallo Mastag,
Dank voor u snelle reactie.
De aanpassingen in huis ( keuken en badkamer) zijn destijds doorgebeld, maar onze inboedel verzekering was erg hoog, misschien daar iets fout gegaan??
De onderverzekering had met name te maken met de huizenprijzen die gestegen zijn, waar ik als leek nooit bij stil gestaan heb maar wat wel logisch klinkt.
Verder heb ik gehoord van een ander ass. kantoor dat ze een "zorgplicht" hebben bij overname wat inhoudt dat ze binnen een redelijke termijn de "nieuwe klanten" moeten benaderen om te kijken of al de verzekeringen nog in orde zijn en te attenderen op en eventuele aanpassingen door te voeren.
Met vriendelijke groet,
ofm
De stijging van de huizenprijzen heeeft helemaal niets met het te verzekeren bedrag te maken. Waar het om gaat is de herbouwwaarde / prijzen van herstel van de brandschade. Dat is dus de materiaalkosten en uurlonen. Niet wat de huizenprijzen op de markt doen.
Als het een inboedelverzekering betreft geldt hetzelfde. Afhankelijk van het soort verzekering wordt nieuwwaarde of dagwaarde vergoed.
Vladja
Hallo Vladja,
Het gaat om de opstalverzekering en de nieuwbouwwaarde ligt nu dus hoger omdat vlg de schade Expert de huizen in waarde gestegen zijn.
Hij zal dus waarschijnlijk bedoeld hebben dat de herbouwwaarde nu aanzienlijk hoger ligt.
U ziet wel,ik weet er weinig vanaf vandaar dat ook alles loopt bij een ass. kantoor, je huurt andere mensen in om alles voor je te regelen, nu gezien dus onterecht, je moet nog alles zelf doen.
Aan mijn huis is nl niets veranderd in de loop der tijd, alleen de herbouwwaarde, dus het materiaal en de uurlonen vallen hoger uit.
Gaat zo'n opstalverzekering dan niet automatisch met de tijd mee en dus in premie omhoog, of moet iedereen dat maar zelf uitzoeken??
Met vriendelijke groet,
ofm
Je moet zelf altijd de verzekerde waarde in de gaten houden. Op zich niet zo moeilijk, je krijgt immers ieder een WOZ-beschikking. Die waarde is weliswaar niet gelijk aan de herbouwwaarde, maar als de WOZ-waarde flink stijgt, kun je er van uit gaan dat je herbouwwaarde ook gestegen is. Het advies is ook vaak om minstens eens in de vijf jaar de herbouwwaarde te laten bepalen. Daar moet je dus zelf voor zorgen.
De toe te passen verdeelsleutel vloeit voort uit de wet en rechtsspraak en zal waarschijnlijk ook in de voorwaarden opgenomen zijn.
Dag ofm,
Je vraagt: Gaat zo'n opstalverzekering dan niet automatisch met de tijd mee en dus in premie omhoog, of moet iedereen dat maar zelf uitzoeken??
Dat ligt eraan. Er zijn verzekeraars waarbij de opstalverzekering geïndexeerd wordt, maar er zijn ook verzekeraars waarbij de opstalverzekering niet geïndexeerd wordt. Bij die laatste groep ben je dus zelf verantwoordelijk voor tijdige indexering. Ik geef je weinig kans om in jouw geval een claim neer te leggen bij jouw huidige tussenpersoon. Naar mijn mening valt dit (net) niet onder nalatigheid en/of verwijtbaar gedrag.
Met vriendelijke groet, ReadAC.
Read,
Ook bij een geindexeerde verzekering kun je behoorlijk onderverzekerd zijn. Het kan zijn dat in jouw regio de herbouwkosten sneller gestegen zijn, je bepaalde luxe zaken hebt aangebracht in je huis etc, waardoor de indexatie (gebaseerd op landelijk gemiddelde) achterblijft.
Ik heb dus een automatische indec clausule kijk dus elk jaar met de nieuwe nota of het het dekt volgens mijn normen als ik het teveel of te weinig vind reclameer ik en wordt het aangepast.
Met vr.grt. Valerius
bp100 schreef op maandag 30 nov 2009, 17:17: Hun verweer was dat ze achterstand hebben. U heeft daar niets mee te maken.
U geeft aan niet deskundig te zijn en vertrouwt op uw assurantie-adviseur.
Doordat de adviseur er wel verstand van heeft, legt dit een zorgplicht op hem.
De AFM legt aan adviseurs de regel op om minimaal 1 x jaarlijks voeling te houden met hun clienten. In de praktijk blijkt dit niet goed uitvoerbaar, maar doet geen afbreuk aan de zorgplicht. Waarschijnlijk is uw adviseur wel bereid om de kwestie met u in de minne te schikken.
Hallo bp100,
Dank u voor de tip wat betreft de AFM.
Ook wat betreft de zorgplicht, daar had iemand anders mij ook al op gewezen.
En inderdaad als ik het zelf kan zou ik geen assurantiekantoor nemen.
De polisvoorwaarden van mijn "oude verzekering" heb ik doorgelezen en hierin staat dat ik niet onderverzekerd kan zijn.
De jaarlijkse premie ging automatisch omhoog, ik kan echter niet zeggen of dat de afgelopen jaren ook gebeurt is omdat alles automatisch gaat, je vertrouwd er gewoon op dat het goed is.
Van het huidige Assurantie kantoor heb ik verder geen voorwaarden ontvangen, ze hebben ook nooit contact met mij gezocht.
Hoop inderdaad dat alles goed komt.
Met vriendelijke groet,
ofm
Ik ben op de site geweest en
marcel75 schreef op maandag 30 nov 2009, 17:25: Je moet zelf altijd de verzekerde waarde in de gaten houden. Op zich niet zo moeilijk, je krijgt immers ieder een WOZ-beschikking. Die waarde is weliswaar niet gelijk aan de herbouwwaarde, maar als de WOZ-waarde flink stijgt, kun je er van uit gaan dat je herbouwwaarde ook gestegen is. Het advies is ook vaak om minstens eens in de vijf jaar de herbouwwaarde te laten bepalen. Daar moet je dus zelf voor zorgen.
De toe te passen verdeelsleutel vloeit voort uit de wet en rechtsspraak en zal waarschijnlijk ook in de voorwaarden opgenomen zijn.
Hallo Marcel75,
Het probleem is dat mijn 1ste assurantie-adviseur ( hij is helaas overleden) het altijd in de gaten hield en automatisch aanpaste.
Ik ging er dus ook van uit dat dat gewoon zo was en kwam er ook per toeval achter dat wij bij een andere maatschappij zaten.
Ging er echter nog steeds van uit dat het gewoon geregeld was.
Als ik zelf iets wil regelen heb ik geen assurantie-adviseur nodig.
Zal me er eens in gaan verdiepen.
Met vriendelijke groet,
ofm
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer