vu2615
door vu2615 Mar 12, 2017 om 11:56
Garantie & verzekeringen

Zorgverzekering buitenland en eigenrisico in Nederland

Hallo,

Sinds begin 2016 ben ik belastingplichtig in Duitsland, ook heb ik daar een zorgverzekering bij AOK-Niedersachsen. Aangezien ik nog in Nederland woon doet CZ de registratie van mijn zorgverzekering. Vorig jaar had ik antibiotica nodig die ik via de huisarts in Nederland bij een Nederlandse apotheek gekregen heb. Daarna kreeg ik een rekening die onder mijn eigenrisico viel hier in Nederland, maar hier heb ik geen zorgverzekering. Iemand enig idee hoe dit zit?

Met vriendelijke groeten

Everhard Goos

7121 8 Rapporteer

Ge
door Genee - Mar 12, 2017 om 12:15
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik lees in onderstaande link is dat als u in Nederland gebruik maakt van de zorgverzekering dat gaat volgens de voorwaarden van de Nederlandse verzekering, dus eigen risico van €385.
Lees eens
http://www.go-euregio.eu/sites/default/files/Ziektekosten_1.pdf

vu2615
door vu2615 - Mar 12, 2017 om 12:20
81 Antwoorden / 3 Vragen

Die folder ken ik, dankje voor de moeite. Maar er wordt daarin gesproken over een nederlandse verzekering en die heb ik dus niet.

Everhard

Ge
door Genee Mar 12, 2017 om 12:41
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Het is toch op u van toepassing, wonen in Nederland en werken in Duitsland. Als u in Nedeland woont moet u een zorgverzekering hebben, alleen u betaalt hier geen premie voor omdat u in Duitsland al verzekerd bent.

hansje klein
door hansje klein - Mar 12, 2017 om 12:25
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wat de Overheid zegt: Lees Hier

Verder: kijk en lees Hier

marita5
door marita5 - Mar 12, 2017 om 12:36
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Vu2615 ,

U heeft een Verdragspolis  :

  • U betaalt geen premie voor de Verdragspolis, omdat u al premie betaalt aan uw buitenlandse ziektekostenverzekeraar. Het verplicht eigen risico is wel van toepassing. Dit is door de overheid vastgesteld
Voor verdere informatie , klik op de rode regels ( klik in de link ook op de blauwe regels )

https://www.cz.nl/zorgverzekering/buitenland/wonen-of-werken-in-het-buitenland/wonen-in-nederland-en-werken-in-het-buitenland

Scroll in deze link naar beneden , daar vind u alle informatie ,

https://www.cz.nl/zorgverzekering/buitenland/verdragspolis

edrick3
door edrick3 - Mar 12, 2017 om 12:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Als je werkt in een EU-/EER- of verdragsland heb je geen recht op een Nederlandse zorgverzekering. Je moet je dan wel melden bij zorgverzekeraar CZ voor een verdragspolis. Je hebt namelijk wel recht op zorg in Nederland omdat je hier ingeschreven staat. CZ is door de Nederlandse overheid aangewezen voor de administratie en uitvoering van dit pakket. De CZ verdragspolis vergoedt hetzelfde als de Nederlandse basisverzekering. Heb je meer zorg nodig? Dan kun je naast de verdragspolis ook een aanvullende verzekering bij CZ aanvragen.

Gezinsleden

Wonen je gezinsleden in Nederland en hebben zij geen inkomen uit het buitenland? Dan hebben ze hoogstwaarschijnlijk recht op een Nederlandse zorgverzekering. Willen ze zich meeverzekeren op de gedragspolis? Dan moeten ze dit ook aanvragen bij CZ.
(Bron:Independer)

mo
door mof - Mar 13, 2017 om 12:41
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als je in duitsland ziektekostenverzekerd bent dan heb je een duitse krankenkasse pasje.
de rekening die je in nl moet betalen zul je dan bij je krankenkasse moeten declareren.
die hebben regels voor welke kosten ze wel en niet vergoeden.
Eigen risico in NL heeft geen betekenis, in principe kan men in NL jou alle kosten laten betalen,
een rekening meegeven, en jou het probleem met je eigen krankenkasse laten oplossen.

audb
door audb - Mar 13, 2017 om 14:35
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Bent u in Nederland woonactig dan maakt het niets uit waar u verzekerd bent dan valt u onder de Nederlandse regels.

Had u in Duitsland gewoond dan had u niets bij hoeven te betalen.

Sterker nog als ik in Duitsland medichijnen voor geschreven zou krijgen dan krijg ik toch te maken met me eigen bijdrage.

ma
door marie47 - Mar 13, 2017 om 18:59
40 Antwoorden / 0 Vragen

Ik woon al 16 jaar in Duitsland en ben ook verzekerd bij AOK en krijg mijn AOW uit Nederland. Sinds ik die ontvang wordt de premie voor de ziekte kosten verzekering ingehouden. Zolang ik in Duitsland naar de dokter of specialist ga hoef ik niks te betalen met uitzondering van medicijnen, daar belaal je voor elk medicijn minimaal €5,00 en maximaal €10 toe. Ik kan ook in Nederland gaan maar dan moet ik wel mijn eigen risico betalen hetgeen in Duitsland niet het geval is. Jij moet dus in Duitsland naar de dokter gaan en daar ook de medicijnen kopen.