annet1234
door annet1234 Apr 16, 2013 om 18:45
Geldzaken & recht

1 en 2 cent nog geldig betaal middel?

Geachte
Graag zou ik aan u door willen geven dat ik mij gestoord heb aan onze buurtwinkel in Hoogezand: C1000.
Wat is er gebeurd: bij het afrekenen van mijn boodschappen heb ik het te betalen bedrag alvast uitgerekend: hier waren ook 1 en 2 cent stuken bij: deze werden niet geaccepteerd bij de kassa omdat het tegen de nieuwe regels is van C1000. Ik heb toen opgemerkt dat 1 en 2 cent stuken ook een wettig betaalmiddel zijn, maar het mocht niet baten, men wou het niet aannemen.
Mijn vraag is: als alle winkels beginnen met dit soort gekheid: mag dit van de wet en wat moeten de mensen met miljoenen niet meer geldig geld= 1 en 2 cent munten.

39195 36 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2013 om 18:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, het is nog steeds een wettig betaalmiddel.

Alleen kunnen de detaillisten bepalen dat zij de munten 1 & 2 eurocent niet aannemen, dat moet vooraf bekend zijn gemaakt. Net zoals de biljetten 200,& 500 EURO niet worden aangenomen.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2013 om 18:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Trouwens in Nederland, zeer schaars nog, kun je nog met 1 & 2 cent munten betalen, zelfs niet afgerond. In Deutschland en België wordt op de cent afgerekend en betaalt men nog met 1 & 2 cent munten.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2013 om 18:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt wel een héééél erg lange winterslaap gehad, allemachtig.
Dit is al vele jaren zo.
Quote:

Ja, dat mag. Een verkoper mag kleingeld weigeren, als hij dit duidelijk heeft aangegeven. Zo zie je bij sommige winkels stickers bij de kassa met daarop geld afgebeeld met een kruis erdoor. De winkelier hoeft het geld dat is doorgekruist niet te accepteren.

Briefpapier of kleingeld
Hoewel Nederlandse bankbiljetten en munten wettige betaalmiddelen zijn, kan niemand verplicht worden om deze te accepteren. Zo weigeren sommige winkels niet alleen bepaald kleingeld, ook coupures van 100 euro of hoger worden vaak geweigerd. Dit laatste is vaak om veiligheidsredenen.

Klik-> Mag verkoper eurocenten weigeren?

ve
door verwijderd - Apr 16, 2013 om 18:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ga de volgende keer naar de Aldi. Zij nemen graag uw centen aan.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2013 om 19:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Annet1234, ik moet eigenlijk wel lachen door de opmerking van gompy, want dit is natuurlijk al jaren zo. Maar de Aldi, de Lidl en de kleinere winkels accepteren nog wel de 1 en 2 centen. Hoe dat zo in Hoogezand is zou ik niet weten, maar ga eens op zoek: de kleine winkelier neemt ze meestal wel. Ook hier in het Westen.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2013 om 19:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tenormin, ik zie een traan, je hebt hoop ik toch geen verdriet hè?

ve
door verwijderd - Apr 16, 2013 om 19:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zijn we daar nog niet over uit gepraat, het vaolt niot mee dat de cent voor de eerste levens behoeft eigelijk helemaal overbodig is. Als de handel nu een zels de prijzen afrond naar beneden of naar boven zijn we misschien eindelijk is verlost van dit ge...,,,

ve
door verwijderd - Apr 16, 2013 om 19:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

valerius-2 schreef op dinsdag 16 apr 2013, 19:09: Zijn we daar nog niet over uit gepraat, het vaolt niot mee dat de cent voor de eerste levens behoeft eigelijk helemaal overbodig is. Als de handel nu een zels de prijzen afrond naar beneden of naar boven zijn we misschien eindelijk is verlost van dit ge...,,,
Laten we hopen van niet. Veel prijzen eindigen als op 9 cent, zouden ze het afronden dan uiteraard naar boven... En het gaat natuurlijk om de totaalprijs bij afrekenen en niet om de prijs per artikel.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2013 om 19:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

gompy2 schreef op dinsdag 16 apr 2013, 19:05: Tenormin, ik zie een traan, je hebt hoop ik toch geen verdriet hè?

O.T. Heel veel. Jij bezorgt me nog eens een ban ;-)

ve
door verwijderd - Apr 16, 2013 om 19:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op dinsdag 16 apr 2013, 19:41:
O.T. Heel veel. Jij bezorgt me nog eens een ban ;-)

Sorry, ben even de weg kwijt, klik maar op mijn plaatje ;-)

Niet verdrietig worden hoor...

ve
door verwijderd - Apr 17, 2013 om 12:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, het is een wettig betaalmiddel, maar.....

De 1 en 2 cent betekende dat je niet 6 maar 8 vakken in kassa moet hebben voor munten.
Ook het tellen kost veel geld en inkoop losse 1 en 2 cent kost geld.

Daarom is het rendabel deze niet te accepteren en dat mag mits duidelijk bij de buitendeur dit is aangegeven, naast de 100, 200 en 500 biljetten ook de Cent en 2 cent niet geaccepteerd worden.

Bij afronden kun je kijken welke kant ze opgaan.
Naar boven afgerond dus iets van 98 cent dat €1,- word kun je pinnen.
Als het naar beneden gaat contact betalen en dat mag.

Gezien het gemiddelde van meestal meerdere producten is het kosten neutraal.
Ook mijn portemonnee heeft beperkte ruimte net als hun kassa dus ik ben juist blij
als ze deze weigeren en niet meer uitgeven.

In Finland is deze nooit ingevoerd en alleen arme landen hebben er voordeel van.
Ik ben voor afschaffen.

Wel een voorstel;
Na afschaffen 1 en 2 cent de €5,- munt invoeren omdat die briefjes erg snel goor worden en korte
levensduur hebben.
Tevens goed bruikbaar voor automaten zoals Parkeren en ik vermoed dat we zo veel
drukwerk van €5,- biljetten besparen.
Ook is een extra grote €5,- munt ideaal voor reclame zoals 30 april in NL.

Alleen zitten de winkels niet te wachten op 7 vakken want de meeste kassa laden hebben maar 6 vakken.
Daarom is mijn €5,- munt ook weer een probleem.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2013 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Over dit onderwerp heb ik al relatief lang geleden geklaagd bij AH. De reactie was dat, als je( precies) gepast kunt betalen, dus € 0,99 = b.v. 1 x € 0,50 + 2 x € 0,20 + 2 x € 0,02 dat aan de kassa moet worden geaccepteerd.

Overigens is dat afronden op € 0,05 voor zover ik weet een typisch Nederlandse kwaal; lekker arrogant zoals in veel winkels meer regel dan uitzondering is. In Duitsland ben ik dat b.v. nog nooit tegengekomen want daar betaal je wat er op het prijskaartje staat, dus die € 0,99 = € 0,99 en bij betalen met € 1,00 krijg je € 0,01 terug.. Vandaar denk ik dat Aldi dit, als Duits bedrijf, ook doet maar vreemd genoeg Lidl niet.

Jan

ve
door verwijderd - Apr 17, 2013 om 12:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja het is een knal lastige onderwerp , kwam vanenweek toevallig een keer bij de aldi , kreeg ik centen terug , zij wat moet ik daar nu mee, want uiteraard er zijn bijna geen winkels meer die ze aan nemen ,en er mee naar Deutschland te rijden , word duure centjes , en bij de aldi kom ik verder ook niet die is mij te duur geworden , ik zou zelf wel voor zijn dat omdat het een wettelijke betaal middel is ook overal mee mag betalen , en dat alle winkels ze aan moet nemen , waarom anders die wet ! is in Deutschland ook verplicht E.U. ?

ve
door verwijderd - Apr 17, 2013 om 12:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zou wettelijk vast gelegd moeten worden dat, als een winkel 1 en 2 cent weigert, ze verplicht de prijzen moeten neerzetten eindigend op 0 of 5 cent. Dan is het probleem uit de wereld.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2013 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik Frankrijk en België worden die muntjes wel geaccepteerd en krijg je ze ook terug. De Lidl rond hier ook af, maar vindt het geen doodzonde.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2013 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgende dwang-beleid stap is: dat we niet zonder het nummer kunnen betalen of ontvangen. Alles digitaal dus, virtueel.
"Ja, dat mag. Een verkoper mag kleingeld weigeren, als hij dit duidelijk heeft aangegeven. Zo zie je bij sommige winkels stickers bij de kassa met daarop geld afgebeeld met een kruis erdoor. De winkelier hoeft het geld dat is doorgekruist niet te accepteren."

Gewoon een A4tje met alle munt en papier afbeeldingen, met een kruis er door en de tekst:
Alleen pinnen, chippen, NFCen...

En zo, mede door stemgedrag en infiltratie van bedrijven in de politiek, zal men in NL steeds minder voor meer geld 'krijgen'.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2013 om 13:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

bvandenb schreef op woensdag 17 apr 2013, 13:44: Volgende dwang-beleid stap is: dat we niet zonder het nummer kunnen betalen of ontvangen. Alles digitaal dus, virtueel.
"Ja, dat mag. Een verkoper mag kleingeld weigeren, als hij dit duidelijk heeft aangegeven. Zo zie je bij sommige winkels stickers bij de kassa met daarop geld afgebeeld met een kruis erdoor. De winkelier hoeft het geld dat is doorgekruist niet te accepteren."

Gewoon een A4tje met alle munt en papier afbeeldingen, met een kruis er door en de tekst:
Alleen pinnen, chippen, NFCen...

En zo, mede door stemgedrag en infiltratie van bedrijven in de politiek, zal men in NL steeds minder voor meer geld 'krijgen'.

Echt handig bij een storing in het betalingsverkeer. Het NIBUD adviseert juist weer om in ieder geval contant in huis te hebben.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2013 om 14:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag me nog steeds af waarom ze die 1 en 2 eurocentmuntjes ooit hebben gemaakt! Binnen twee jaar verdwenen ze al uit de kassaladen van de winkels. In b.v. Portugal en Griekenland geen probleem, daar worden ze normaal als wisselgeld gebruikt.
Ik pin alles zo veel mogelijk ( je betaalt dan op de cent nauwkeurig) en moet nog steeds ( beschamend...) de muntjes in m'n beurs opdraaien wat het is....zo weinig heb ik dat muntgeld gebruikt al die jaren..
Maar een wettig betaalmiddel is het zeker, alleen vertikken vele zaken om ze als wisselgeld te gebruiken.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2013 om 17:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een wettig betaalmiddel is volgens het Nederlandse ministerie van Financiën een middel waarmee je kunt betalen, zoals geld en chipknip. De wet verplicht niemand om alle soorten wettige betaalmiddelen altijd te accepteren. Zo mag een winkelier munten van 1 en 2 eurocent en biljetten van 100 euro en hoger weigeren, bijvoorbeeld als wisselgeld een probleem is of men niet het risico van vervalsingen wil lopen. Dit moet dan wel duidelijk aangegeven zijn. Ook mag een gemeente bepalen dat parkeerautomaten alleen met een chipknip kunnen worden betaald. Ook dan betaalt de parkeerder echter in euro's. Ook is niemand verplicht, munten aan te nemen die vervalst of vermoedelijk vervalst zijn (Muntwet art. 8 lid 1, Wet geldstelsel BES art. 6 lid 1).

ve
door verwijderd - Apr 17, 2013 om 17:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

l1ntje schreef op woensdag 17 apr 2013, 17:09: Ook is niemand verplicht, munten aan te nemen die vervalst of vermoedelijk vervalst zijn

Ik sta paf!

ve
door verwijderd - Apr 17, 2013 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op woensdag 17 apr 2013, 17:14:
l1ntje schreef op woensdag 17 apr 2013, 17:09: Ook is niemand verplicht, munten aan te nemen die vervalst of vermoedelijk vervalst zijn

Ik sta paf!

Dat wist ik niet, ik kan mijn geldpers dan wel naar de schroothoop brengen en hij stampte net zo lekker.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2013 om 17:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op woensdag 17 apr 2013, 17:14:
l1ntje schreef op woensdag 17 apr 2013, 17:09: Ook is niemand verplicht, munten aan te nemen die vervalst of vermoedelijk vervalst zijn

Ik sta paf!

Het leger groeibriljanten is op dit forum onuitputtelijk... ;-)

ve
door verwijderd - Apr 17, 2013 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

.....Ik vraag me nog steeds af waarom ze die 1 en 2 eurocentmuntjes ooit hebben gemaakt! Binnen twee jaar verdwenen ze al uit de kassaladen van de winkels. In b.v. Portugal en Griekenland geen probleem, daar worden ze normaal als wisselgeld gebruikt......

Je geeft notabene zelf al antwoord op je vraag!

ve
door verwijderd - Apr 17, 2013 om 18:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

borg queen schreef op woensdag 17 apr 2013, 12:14: Het zou wettelijk vast gelegd moeten worden dat, als een winkel 1 en 2 cent weigert, ze verplicht de prijzen moeten neerzetten eindigend op 0 of 5 cent. Dan is het probleem uit de wereld.
Ja dat is echt een hele slimme oplossing. Jij betaald voor bijvoorbeeld vijf artikelen die allemaal € 0,99 kosten liever € 5,00 (5 x € 1,00) dan € 4,95?

ve
door verwijderd - Apr 17, 2013 om 18:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is maar één oplossing. Centen opsparen en op vakantie gaan naar Spanje of Griekenland. Dan krijgt de economie daar ook een boost.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2013 om 18:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit heeft weinig zin om daar verder op in te gaan alsu niet wil laten afronden is er de oplossing, pinnen of naar een winkel die dat dus niet doet.Toen er nog de gulden was, was het voor een hoop mensen ook al een probleem.

ve
door verwijderd - Apr 18, 2013 om 21:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

borg queen schreef op woensdag 17 apr 2013, 12:14: Het zou wettelijk vast gelegd moeten worden dat, als een winkel 1 en 2 cent weigert, ze verplicht de prijzen moeten neerzetten eindigend op 0 of 5 cent. Dan is het probleem uit de wereld.

dit vid ik echt een heel goed idee!

ve
door verwijderd - Apr 18, 2013 om 21:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

borg queen schreef op woensdag 17 apr 2013, 12:14: Het zou wettelijk vast gelegd moeten worden dat, als een winkel 1 en 2 cent weigert, ze verplicht de prijzen moeten neerzetten eindigend op 0 of 5 cent. Dan is het probleem uit de wereld.

dit vind ik echt een heel goed idee!

ve
door verwijderd - Apr 18, 2013 om 21:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

maron schreef op donderdag 18 apr 2013, 21:01:
borg queen schreef op woensdag 17 apr 2013, 12:14: Het zou wettelijk vast gelegd moeten worden dat, als een winkel 1 en 2 cent weigert, ze verplicht de prijzen moeten neerzetten eindigend op 0 of 5 cent. Dan is het probleem uit de wereld.

dit vind ik echt een heel goed idee!

Dat doen ze toch al lang? In een andere cijfercombinatie weliswaar, maar toch. 4,99 enz. Ik zie nooit een artikel wat 1,72 kost. Maar 't maakt helemaal geen worst uit, vooral niet als je per pin betaald.

ve
door verwijderd - Apr 18, 2013 om 21:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Annet,
9 jaar geleden werd in een uitzending van TrosRadar behandeld dat C1000 geen centen aanneemt.
U heeft zelf in al die jaren in winkels geen centen terugontvangen.
Dan weet u toch dat er in Nederland eigenlijk geen centen in omloop zijn ?
En, beste Annet, iedereen weet toch al jaren dat centen niet aangenomen worden ?
Op een paar kleine uitzonderingen na.

ve
door verwijderd - Apr 19, 2013 om 01:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op woensdag 17 apr 2013, 12:56: Ik Frankrijk en België worden die muntjes wel geaccepteerd en krijg je ze ook terug. De Lidl rond hier ook af, maar vindt het geen doodzonde.

En ook in Duitsland!

ve
door verwijderd - May 29, 2013 om 10:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een aantal tips
1: Foeter niet de cassierre/verkooper(ster) uit, deze krijgen namelijk de opdracht.
2: Vergeet niet dat ook de cassierre/verkooper(ster) consumenten zijn en hetzelfde probleem hebben bij hun aankopen.
3: Accepteer dan ook de 1 en 2 centjes als ze terug aangeboden worden in het wisselgeld.
4: Hier worden ze bij aanname gedeponeerd in de vuilnisbak, reden Zie PUNT 3

Al met al Klant begint woordenwisseling met verkoopster omdat ze er op staan dat het aangenomen wordt, en de volgende klant maakt woordenwisseling met verkoopster omdat hij/zij ze niet wil aannemen.

Voorstel, maak in elke stad of dorp een grote pot/krat waar iedereen zijn of haar 1 of 2 centjes in kan deponeren en schenk dit aan een goed doel!

ve
door verwijderd - May 29, 2013 om 11:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

bara schreef op woensdag 29 mei 2013, 10:49: Een aantal tips
1: Foeter niet de cassierre/verkooper(ster) uit, deze krijgen namelijk de opdracht.
2: Vergeet niet dat ook de cassierre/verkooper(ster) consumenten zijn en hetzelfde probleem hebben bij hun aankopen.
3: Accepteer dan ook de 1 en 2 centjes als ze terug aangeboden worden in het wisselgeld.
4: Hier worden ze bij aanname gedeponeerd in de vuilnisbak, reden Zie PUNT 3

Al met al Klant begint woordenwisseling met verkoopster omdat ze er op staan dat het aangenomen wordt, en de volgende klant maakt woordenwisseling met verkoopster omdat hij/zij ze niet wil aannemen.

Voorstel, maak in elke stad of dorp een grote pot/krat waar iedereen zijn of haar 1 of 2 centjes in kan deponeren en schenk dit aan een goed doel!

Dat in de vuilnisbak deponeren is helemaal geen goed idee, er zijn zat stichtingen die de 1 en 2 cents muntjes graag willen hebben, hoor. Vraag maar eens na bij diverse winkels en/of zoek op Internet wie ze graag wil hebben. Als een goed doel bij de Bank komt dan doen ze niet al te moeilijk, wel bij particulieren.

ve
door verwijderd - May 29, 2013 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

*het blijven geldige betaalmiddelen, maar in Nederland vrijwel niet meer te gebruiken

ve
door verwijderd - May 29, 2013 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

dearagain schreef op woensdag 29 mei 2013, 13:29: *het blijven geldige betaalmiddelen, maar in Nederland vrijwel niet meer te gebruiken

Dat is een beetje het punt.

Het is een eenrichtingsverkeer, wel geven maar NIET willen ontvangen.

ve
door verwijderd - May 29, 2013 om 14:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat in de vuilnisbak deponeren is helemaal geen goed idee, er zijn zat stichtingen die de 1 en 2 cents muntjes graag willen hebben, hoor. Vraag maar eens na bij diverse winkels en/of zoek op Internet wie ze graag wil hebben. Als een goed doel bij de Bank komt dan doen ze niet al te moeilijk, wel bij particulieren.
[edit redactie]