ts
door tsuitc Oct 5, 2012 om 23:57
Geldzaken & recht

2 keer dezelfde boete

Beste deskundigen,

Ik heb 2 beschikkingen gekregen. Waar ik 50 km mag rijden, reed ik 54 en 55 km. Boete 32 en 38 euro. Maar let op: kenteken, gemeente, plaats, locatie, datum, tijdstip, fotofilmnummer en opsporinginstantie zijn identiek. De officier van justitie heeft mijn bezwaarschrift afgewezen. Zijn argumenten zijn “U geeft aan dat binnen korte tijd voor eenzelfde gedraging meermaals een sanctie is opgelegd. Uit de beschikbare informatie blijkt, dat er sprake is van meerdere afzonderlijke gedragingen”.
Ik geef toe dat ik waarschijnlijk te hard heb gereden. Maar het is toch onmogelijk dat ik twee verschillende snelheden op precies dezelfde dag, precies hetzelfde tijdstip en op precies dezelfde locatie heb gereden. Zelfs het fotofilmnummer is hetzelfde! Dan is er toch geen sprake van meerdere afzonderlijke gedragingen?
Wat denkt u: beroepschrift sturen naar de kantonrechter? Is er een kans dat één van twee boetes wordt geseponeerd?

Alvast bedankt!

18337 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 00:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt mij dat uw bezwaar op onjuiste gronden is afgewezen. Het gebeurd wel eens dat iemand zowel op de heen- als op de terugweg wordt geflitst door dezelfde post. Bezwaar tegen dergeljk bekeuringen heeft geen zin.

In uw geval lijkt mij sprake van een fout. Mocht u meerdere gedragingen hebben verricht dan moet er tenminste verschil in het tijdstip zijn.

Het lijkt me zeker de moeite in bezwaar te gaan bij de kantonrechter.

De kans op sepot is nihil aangezien in deze administratiefrechtelijke procedures een beschikking alleen vernietigd kan worden als deze niet juist is. Seponeren is een strafrechtelijke term.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gezien de boete prijzen lijkt het erop of er "te weinig" berekent is (bekeuringen liggen hoger). 't Is raar, want op de site van de Politie lees ik dat iedere km "te hard" €19,00 kost, maar dan kom ik niet op die bedragen. Lijkt op een fout maar hoever gaat u om er een principe kwestie van te maken.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 15:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat ze 1 foto meerdere keren gebruiken kan de snelheid niet verschillen.

Ook de tijd is gelijk dus 2x langs rijden moet tenminste 1 minuut verschil hebben gegeven en 2e foto.
Ga in protest en de kans dat U niets hoeft te betalen is zeer groot.

Een boete 2x opleggen mag niet en de agent heeft dus op bureau een foutje gemaakt.
De kans dat niet 1 maar beide geseponeerd worden is dus erg groot.
Het kost je ook tijd en een snipperdag maar dat verdien je zo wel terug.

Maak wel goed duidelijk dat niet de overtreding maar de dubbele boete de reden is.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 16:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op zaterdag 6 okt 2012, 15:02: Gezien de boete prijzen lijkt het erop of er "te weinig" berekent is (bekeuringen liggen hoger). 't Is raar, want op de site van de Politie lees ik dat iedere km "te hard" €19,00 kost, maar dan kom ik niet op die bedragen. Lijkt op een fout maar hoever gaat u om er een principe kwestie van te maken.

Roepie Roepie.........
Je moet en zal gewoon Wat zeggen al weet niet niet eens precies waar je het over hebt, zoals gewoonlijk.

Misschien moet je even beter lezen, nadenken en/of rekenen, want je komt met de 6 euro administratiekosten gewoon precies op die bedragen............
dus niets foutje te weinig berekend.

---Onderstaand vindt u een overzicht van de nieuwe boetebedragen voor snelheidsovertredingen met personenauto's. De bedragen voor de snelheidsboetes zijn in euro's.
Iedere kilometer die harder gereden wordt, levert een hogere boete op.

# km/h te hard : 4 –
snelweg 23, buiten bebouwde kom 23, binnen bebouwde kom 26
# km/h te hard : 5 –
snelweg 28, buiten bebouwde kom 29, binnen bebouwde kom 32

-- Info

26+6 = 32
32+6= 38

Bovendien gaat het daar helemaal niet om............

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 16:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op zaterdag 6 okt 2012, 15:02: Gezien de boete prijzen lijkt het erop of er "te weinig" berekent is (bekeuringen liggen hoger). 't Is raar, want op de site van de Politie lees ik dat iedere km "te hard" €19,00 kost, maar dan kom ik niet op die bedragen. Lijkt op een fout maar hoever gaat u om er een principe kwestie van te maken.

Gevalletje schoenmaakster blijf bij je leest (breien, haken, bingo???)

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 17:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het heeft absoluut zin om in beroep te gaan tegen de beslissing van de ovj.

Op een beschikking staat namelijk het exacte tijdstip, op de minuut nauwkeurig.

Maar..... dan moet u er zeker van zijn dat u inderdaad NIET binnen één minuut langs die camera bent gereden. Theoretisch zou u namelijk binnen één minuut daar langs gereden kunnen zijn (behalve indien u op de snelweg geflitst bent). Heen rijden, omdraaien en snel weer terug rijden.

Als er fouten zijn gemaakt, zou het zelfs kunnen dat u beide boetes niet (meer) hoeft te betalen. Het kan in theorie zover gaan, dat niemand (meer) hoeft te betalen, die geflitst zijn (op dat 'filmrolletje').

Gewoon de foto's opvragen, dan heeft u (meer) zekerheid aangaande die boetes.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 21:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste deskunidigen,

Hartelijk dank voor jullie reactie. Ik geef toe dat ik te hard heb gereden, anders was ik niet geflitst. Ik ben zeker bereid de boete te betalen. Het gaat dus niet om het bedrag maar wel om twee boetes.

Ik ging toen van het werk naar huis. Het was geen snelweg want ik mocht maar 50 km per uur rijden. Ik heb de route zeker niet binnen zeer korte tijd twee keer afgelegd. Ik vind het gewoon vreemd dat ik twee boetes met twee verschillende snelheden (54 en 55 km), maar met hetzelfde tijdstip en hetzelfde fotofilmnummer krijg.

Ik heb de CJIB gebeld. De medewerker zei dat er een fout is gemaakt. Hij raadde me om beroep in te stellen bij de officier van justitie. Het resultaat is bekend. Waarom heeft de officier van justitie de fout niet gezien?

Na de afwijzing van de officier van justitie heb ik de CJIB weer gebeld. Ook deze keer zei de medewerker dat er een fout is gemaakt. Maar zij kunnen er niets aan doen omdat zij slechts een incassobureau zijn. Haar advies was beroep instellen bij de kantonrechter

Maandag a.s. ga ik het beroepschrift opsturen. Is er een kans aanwezig dat ik niet naar de kantonrechter hoef?

Alvast bedankt

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 22:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

*mijn inschatting is, dat de rechter hier aan te pas moet/zal komen*

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 22:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

**mijn inschatting is dat u zich dan bij de kantonrechter zult moeten verweren**

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 22:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

***mijn inschatting is dat u naar de kantonrechter moet***

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 22:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien heeft u nog iets aan deze voorbeeldbrief?
klik

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 22:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

****mijn inschatting is dat de sterretjes zo wel heel snel op raken****

ve
door verwijderd - Oct 7, 2012 om 11:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste deskundigen,

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik heb verschillende keren geprobeerd via mijnpolitie.nl de foto's op te vragen. Let op: ik heb hetzelfde fotofilmnummer voor twee boetes. Tot mijn verbazing krijg ik steeds dezelfde melding: Boete niet gevonden. Hoe is het mogelijk?

Intussen heb ik ook via de website van politie.nl/limburg-zuid de foto opgevraagd. Ik ben benieuwd of ik een foto krijg en wat het kost. Op de achterzij van de beschikking staat geen kosten vermeld voor de foto.