Su
door Susannev Nov 6, 2020 om 17:04
Geldzaken & recht

4 weken later salaris krijgen. Mag dit?

Hallo, Ik had een klein vraagje.

Ik ben 5 weken terug begonnen bij een nieuwe baan.

Daar kreeg ik bij mijn sollicitatie gesprek te horen dat dit vrijdag werd uitbetaald en de 2 dagen die ik zou werken in die week de volgende maand betaald zou worden.

Nu zou ik vorige week uitbetaald krijgen en ik vroeg me dus af waarom dit geld niet op mijn rekeing terecht kwam. Misschien een verkeerd rekeningnummer ofzo?

Dus ik heb gebeld met mijn werkgever en deze kwam ermee dat ze 4 weken achter lopen op het salaris. Ik had hier persoonlijk nog niet van gehoord vandaar de vraag. Dit was namelijk ook niet aangegeven in het contract en ik heb er niets over gehoord van mijn baas.

Maar mag een werkgever het salaris een maand later uitbetalen. Dus oktober word eind november betaald en november word eind december betaald.

Alvast bedankt als je de moeite neemt om te reageren!

11706 12 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 6, 2020 om 17:13
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Ben zelf niet op de hoogte maar hebt u mogelijk iets aan deze link.  Klik hier

rj
door rjw - Nov 6, 2020 om 17:55
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Op welke dag ben je begonnen, op welke dag worden de salarissen betaald en wanneer ga je het nu krijgen?

Su
door Susannev Nov 6, 2020 om 18:22
Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben begonnen op 29-10.

Ik word elke 4 weken betaald, en er zou die vrijdag 02-11 uitbetaald worden.

Dus mijn baas had gezegd dat ik die 2 dagen die ik die week moest komen inwerken bij de volgende loonstrook zou krijgen.

Er is hier dus ook niets gezegt dat het elke keer 4 weken langer zou duren.

Dus ik zou vroige week 4 weken werken daar. Dus nu nog 3 weken voor ik voor het eerst word uitbetaald.

rj
door rjw Nov 7, 2020 om 13:52
3280 Antwoorden / 5 Vragen

OK, dus begonnen op de laatste donderdag van de maand. Dan snap ik wel dat die dagen worden doorgeschoven naar het salaris van in november. Op zo'n korter termijn nog iets toevoegen in een salarisadministratie is meestal lastig omdat de verwerking al dagen voor de uitbetaling begint. Bij je eerst volgende salaris zullen de eerste dagen erbij opgeteld zijn en vanaf dat moment iedere 4 weken het reguliere salaris.

tijger1
door tijger1 Nov 8, 2020 om 12:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vorige week vier weken werken daar. Dus 29-10 is onjuist

panter22
door panter22 - Nov 6, 2020 om 18:13
6599 Antwoorden / Vragen
Su
door Susannev Nov 6, 2020 om 18:24
Antwoorden / 1 Vragen

Mijn collega's hebben wel uitbetaald gekregen.

Of teminste de collega's die er langer dan 2 maanden werken.

Blijkbaar word er elke keer voor 2 maanden ervoor uitbetaald. Dus ik moet nu 2 maanden wachten voor ik voor mijn 1e maand betaald krijg.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 8, 2020 om 09:54
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Vraagsteller is kennelijk in dienst gekomen nadat de salarisverwerking heeft plaats gevonden.

tijger1
door tijger1 - Nov 6, 2020 om 18:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 8, 2020 om 09:40
16885 Antwoorden / 202 Vragen

.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 8, 2020 om 09:54
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Vraagsteller is kennelijk in dienst gekomen nadat de salarisverwerking heeft plaats gevonden.

tijger1
door tijger1 Nov 8, 2020 om 11:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is vraagsteller dus niet. Lees de vraag nog eens ern keer, dan snapt u het.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 8, 2020 om 12:48
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Amen

mahadma
door mahadma - Nov 6, 2020 om 18:36
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Normaal wordt er bij maandsalaris uitbetaald over de lopende maand, dus van 1 maand x 2020 tot 30/31 maand x rond de 24 tot 26 of 27 maand x uitbetaald.
Werk je net 2 of 3 dagen dan gaan die dagen mee naar de eerstkomende maand.

getty
door getty - Nov 6, 2020 om 18:59
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Je bent 29-10 pas begonnen schrijf  je?

heel normaal dat je die 2 dagen pas eind november met het loon van november krijgt.

Je krijgt natuurlijk je salaris achteraf betaald en niet vooraf betaald..,.

Niet te laat dus

Ben je toch 29-09 begonnen, dan zou ik het juridisch loket bellen

koekeloer
door koekeloer Nov 9, 2020 om 15:00
562 Antwoorden / 18 Vragen

De schrijver zegt dat hij eind september is gaan werken, dus uw antwoord (het eerste deel) is niet van toepassing

getty
door getty Nov 9, 2020 om 18:05
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Koekeloer
Elders schrijft ts 29-10 .... ( zie bij reacties vraagsteller)

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 6, 2020 om 19:24
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Suzanne,

Het antwoord op uw vraag is : nee, dat mag niet.

Is dit uw eerste baan?

Heeft u een contract van 36 uur per week?

Om welk bedrijf gaat het?

Bent U lid van een vakbond? Zo nee, meteen lid worden zodat u daar met uw vragen over werk terecht kunt.

rj
door rjw Nov 7, 2020 om 13:53
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Heb je de tijdlijnen gezien? TS is een paar dagen voor de eerstvolgende salarisrun begonnen. Het is dan praktisch onmogelijk om nog een nieuw personeelslid toe te voegen. Wordt gewoon bij de volgende run rechtgetrokken.

mahadma
door mahadma Nov 7, 2020 om 15:09
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Waarde geboren amsterdammer, lees dit:

DOOR SUSANNEV 6 NOV. 2020 OM 18:22
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Ik ben begonnen op 29-10.

Ik word elke 4 weken betaald, en er zou die vrijdag 02-11 uitbetaald worden.

Dus mijn baas had gezegd dat ik die 2 dagen die ik die week moest komen inwerken bij de volgende loonstrook zou krijgen.

Er is hier dus ook niets gezegt dat het elke keer 4 weken langer zou duren.

Dus ik zou vroige week 4 weken werken daar. Dus nu nog 3 weken voor ik voor het eerst word uitbetaald.

Dus begonnen op 29-10, het is eerst werken, dan geld. Dus eind nov 2020 krijgt ze dus de maand nov betaald plus de paar dagen van oktober.

mahadma
door mahadma Nov 7, 2020 om 15:10
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Waarde geboren amsterdammer, lees dit:

DOOR SUSANNEV 6 NOV. 2020 OM 18:22
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Ik ben begonnen op 29-10.

Ik word elke 4 weken betaald, en er zou die vrijdag 02-11 uitbetaald worden.

Dus mijn baas had gezegd dat ik die 2 dagen die ik die week moest komen inwerken bij de volgende loonstrook zou krijgen.

Er is hier dus ook niets gezegt dat het elke keer 4 weken langer zou duren.

Dus ik zou vroige week 4 weken werken daar. Dus nu nog 3 weken voor ik voor het eerst word uitbetaald.

Dus begonnen op 29-10, het is eerst werken, dan geld. Dus eind nov 2020 krijgt ze dus de maand nov betaald plus de paar dagen van oktober.

mahadma
door mahadma Nov 7, 2020 om 15:14
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Waarde geboren amsterdammer, lees dit:

DOOR SUSANNEV 6 NOV. 2020 OM 18:22
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Ik ben begonnen op 29-10.

Ik word elke 4 weken betaald, en er zou die vrijdag 02-11 uitbetaald worden.

Dus mijn baas had gezegd dat ik die 2 dagen die ik die week moest komen inwerken bij de volgende loonstrook zou krijgen.

Er is hier dus ook niets gezegt dat het elke keer 4 weken langer zou duren.

Dus ik zou vroige week 4 weken werken daar. Dus nu nog 3 weken voor ik voor het eerst word uitbetaald.

Dus begonnen op 29-10, het is eerst werken, dan geld. Dus eind nov 2020 krijgt ze dus de maand nov betaald plus de paar dagen van oktober.

lottesanne
door lottesanne Nov 12, 2020 om 15:06
438 Antwoorden / 47 Vragen

@Mahadma, Als die geboren Amsterdammer het nou nog niet weet...........

Trouwens, op 29-10-2020 beginnen dan krijg je echt niet op 2-11-2020 je salaris. Dat is gewoon onmogelijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 8, 2020 om 09:38
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Wijziging: als iemand in dienst komt van een werkgever als de salarisverwerking al heeft plaats gevonden is het uiteraard heel erg logisch dat de salarisbetaling
dan eerst tegen het einde van de volgende maand plaats vindt.

Zodra er sprake is van een gehele volle maand werken moet de salarisbetaling voor het einde van de maand geschieden. Als dat niet zo is ontstaat recht op wettelijke rente.

Als uw werkver in die zin inderdaad wel degeijk correct handelt weet ik niet of die dan blijk zal zijn met uw vraagstelling hier.

Nog een aanvulling: als u via een uitzendbureau werkt is de uitbetaling ook altijd een maand later omdat dan eerst de urenverwantwoording voor de gehele maand moet zijn ontvangen die dan ook pas daarna verwerkt kan worden.

tijger1
door tijger1 - Nov 8, 2020 om 12:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op welke datum bent u nu begonnen met werken?

Vijf weken terug is geen 26-10.

Heideveldje
door Heideveldje - Nov 9, 2020 om 12:01
2 Antwoorden / Vragen

Of het mag weet ik niet. Waar ik altijd voor heb gepleit, maar wat me nooit gelukt is (zelfs nu ik pensioen en AOW ontvang) is dat de salarissen/lonen/uitkeringen  op of omstreeks de 15e van de maand op mijn rekening zouden staan. Daarmee geeft de werkgever als het ware 2 weken voorschot en betaalt ie 2 weken achteraf.
Da's nu misschien niet zo interessant meer met die lage rentes, maar we hebben ook andere tijden gekend.

lottesanne
door lottesanne Nov 12, 2020 om 15:08
438 Antwoorden / 47 Vragen

Natuurlijk wordt er niet op de 15e betaald. Stel je komt te overlijden, wat gebeurt er dan met die twee weken voorschot.

marijke77
door marijke77 - Nov 9, 2020 om 12:19
158 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo, dit gebeurd wel bij oproepkrachten omdat zij nog niet weten welke uren ze moeten werken, vandaar 1maand of 4 weken later. Als je dan stopt met werken krijg je 1 maand later je laatste loonbetaling.

ru
door ruudkruit@outlook.com - Nov 9, 2020 om 13:26
1 Antwoorden / Vragen

Heb 44 jaar bij een werkgever gewerkt die een maand later betaalde. Na de eerste werkmaand een overbruggingsvoorschot ontvangen die aan het einde van het dienstverband weer is verrekend.

Is wel bij de sollicitatieprocedure verteld dus was bekend.