helena109
door helena109 Jan 12, 2013 om 16:25
Geldzaken & recht

Aangetekende brief niet gekregen, verzender zegt van wel.

Vraagje:
Ik heb een juridisch kwestietje met mijn verhuurder. Alles draait nu om de mededeling van de verhuurder dat hij me vorig jaar een brief aangetekend zou hebben verstuurd.

Ik was verbaasd, want heb betreffende brief nooit aangetekend ontvangen. ‘Jawel’, zegt de verhuurder, ‘via Post.nl. Check maar.’ Ik heb die code ingetypt, en tot mijn grote verbazing staat er inderdaad een aangetekende brief in het systeem, en ook dat die is afgeleverd. Met zelfs een handtekening erbij, en de voornaam van de ontvanger.

Echter, ik ben die persoon helemaal niet, laat stáán dat de handtekening klopt.

Ik heb dus gezegd dat ik die persoon helemaal niet ben. Dat is volgens de verhuurder geen probleem, want de aangetekende brief was niet naar mij op naam gestuurd, maar ‘gewoon naar het adres.’ (Zie ik ook bij Post.nl staan: naam ‘ onbekend’, alleen mijn adres. Ook is er in het systeem van Post.nl geen afzender bekend, ook ‘onbekend’.) Sterker nog, mijn verhuurder grijpt het feit dat ik blijkbaar niet heb ondertekend nu aan als argument dat ik dan blijkbaar stiekem onderverhuur ..!

Kan dit zomaar? Ik vrees dat de verhuurder zich gewoon kan beroepen op ‘tja, het is verzonden, en er is nu eenmaal getekend.’ Kan ik nog iets doen? En hoe zit het dat de geadresseerde niet een persoon zou hoeven zijn, maar slechts het adres? Heeft iemand hier ervaring mee ..?

Alvast heel hartelijk dank!

5983 8 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jan 12, 2013 om 16:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat klopt, iedereen die de deur open doet mag de brief in ontvangst nemen en er voor tekenen. Is het mogelijk dat iemand anders de brief in ontvangst heeft genomen en heeft getekend?

helena109
door helena109 - Jan 12, 2013 om 16:36
17 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor de reactie. Nee, ik heb het aan iedereen gevraagd, en niemand heeft getekend :-(

zoekster
door zoekster - Jan 12, 2013 om 16:40
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Wat is nu precies het probleem dat ontstaat doordat de verhuurder beweert dat je de aangetekende brief hebt ontvangen? Wat kan hij je daarmee 'aandoen' ?

diumenge
door diumenge - Jan 12, 2013 om 16:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan bestaat nog de mogelijkheid dat de brief op een verkeerd adres is aangeboden en op dat adres er dus iemand voor getekend heeft.

Misschien heb je hier iets aan. JuroFoon: Aangetekende brief is niet altijd bewijs. Is weliswaar niet helemaal dezelfde situatie, maar geeft misschien wat aanknopingspunten.

Hier nog een over dezelfde casus.

helena109
door helena109 - Jan 12, 2013 om 16:45
17 Antwoorden / 2 Vragen

Het gaat erom of een huurverhoging rechtmatig is. Dus dat kan ie me 'aandoen' ;-) Op zich niet levensbedreigend hoor, maar ik vroeg me gewoon af of bepaalde dingen kloppen. Vandaar.

helena109
door helena109 - Jan 12, 2013 om 16:52
17 Antwoorden / 2 Vragen

Dank je Diumenge, die had ik ook gevonden :-)

tijger1
door tijger1 - Jan 13, 2013 om 11:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus er is aan uw adres een brief gestuurd zonder dat uw naam erop staat en zonder dat bij de post de afzender bekend is? Hele rare zaak. Hoe kan de afzender dan bewijzen dat hij iets verstuurd heeft?

Woont u alleen op dat adres of met meer personen, omdat u zegt: ik heb het aan iedereen gevraagd enz..

helena109
door helena109 - Jan 13, 2013 om 12:39
17 Antwoorden / 2 Vragen

Dag Tijger1,

Dank voor je reactie,

Ja, dat vind ik ook gek. Ik ga morgen even met Post.nl bellen hoe dat kan. Kun je een aangetekende brief sturen zonder jouw eigen gegevens en zonder de naam van de ontvanger? (Dat laatste kan, heb ik uitgezocht. Zo kun je bijvoorbeeld ook een aangetekende brief sturen naar bijvoorbeeld een postbusnummer). Maar ik ben benieuwd of de gegevens van de afzender nog ergens moeten staan. Zo nee, dan lijkt mij dat voor de verzender inderdaad lastig te bewijzen.

Ik woon alleen op dat adres, en ik heb het aan alle buren gevraagd.