Aangifte IB na overlijden zonder F-biljet?
Hallo,
Mijn opa is in oktober 2007 overleden. Wij hebben nooit een F-biljet van de Belastingdienst ontvangen tot een paar weken geleden.
Ik had gelezen dat je ook via de normale weg aangifte kon doen voor een overleden persoon. Ik heb dus de aangifte inkomstenbelasting voor mijn opa en oma samen ingevuld. Een paar weken na deze aangifte kregen we dus het F-biljet dat ingevuld moet worden.
Nu is mijn vraag: weet iemand of dit ook echt moet? Of is het voldoende om de gewone aangifte inkomstenbelasting te doen?
Mijn opa en oma hebben geen eigen huis, geen aandelen of iets dergelijks, ze hebben eigenlijk alleen hun pensioentje. Er is ook geen erfenis.
Ik hoor het graag als iemand hier het antwoord op heeft. Alvast bedankt!
Mijn vader is vorig jaar in april overleden en wij ontvingen dus ook een F-biljet in te vullen voor 1 april 2008.
Dit jaar heb ik voor mijn moeder de aangifte via de computer verzorgd en ook, net als jij, het gedeelte van mijn overleden vader erin kunnen verwerken. Het f-biljet heb ik dus niet meer ingevuld.
Volgens mij heb je het zo goed gedaan!
Mijn man is overleden in 2006 en over het jaar waarin de partner is overleden kun je ervoor kiezen om gezamenlijk aangifte te doen. Je hoeft dan inderdaad geen f biljet opsturen.
In december 2007 had een aangifte F ontvangen moeten worden. waarom die niet is verzonden door de Bdst is vreemd. U heeft nu al aangifte gedaan, dus het F biljet hoeft niet meer te worden ingevuld.
Maar even iets anders: U kunt voor opa apart aangifte doen en voor oma ook apart. Een derde mogelijkheid is om samen aangifte te doen, dat kan omdat een gedeelte van het jaar het huwelijk bestond. Om de fiscale vergoeding voor begrafeniskosten zo voordelig mogelijk te kunnen bepalen, is het noodzakelijk en verstandig om voor uzelf 3 x aangifte te doen. Wat het voordeligste is, stuurt u in.
Hint: Bij apart aangifte doen voor oma is de drempel bgu lager! Ga niet over een nacht ijs. Kan honderden euri schelen!
Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik ben blij dat ik het toch goed gedaan heb. Het F-biljet zag er erg ingewikkeld en lang uit...
@Krieties,
Ik denk waarschijnlijk even weer heel ouderwets, maar volgens mij waren opa en oma gehuwd en dus van rechtswege fiscaal partner. Je kunt die niet kiezen, je moet gezamenlijk aangifte doen.
@TS
Als het goed is komt er binnenkort ook een brief van de Belastingdienst inzake de successierechten. Verwar die niet met het F-Biljet. Het F-Biljet moet u invullen als iemand komt te overlijden. Op het F-biljet kunt u namelijk speciale aftrekposten kwijt, die u bij de gewone IB-aangifte niet kwijt kunt.
Even doorbijten dus en F-biljet invullen.
marcel75: opa en oma zijn niet het hele jaar gehuwd, dus in principe apart aangifte doen. Op verzoek kunnen de partners toch voor het hele jaar worden beschouwd als fiscale partners.
Maar nogmaals: vaak is in zo'n geval gezamenlijk aangifte doen niet de voordeligste manier. Begrafeniskosten komen bij oma in de aangifte, zij heeft een (eigen) lagere drempel bgu. Bij specifieke kosten kan het zo zijn dat de factor 113% wel bij oma apart van toepassing is door lager inkomen.
Dat er in het F biljet speciale (extra) aftrekposten zijn is niet waar. F biljet wijkt (ook wat aftrekposten betreft) niet af van andere aangiften. Een F biljet wordt alleen eerder verzonden om de verdeling van de erfenis eventueel niet zo lang op zich te laten wachten.
marcel75: opa en oma zijn niet het hele jaar gehuwd, dus in principe
apart aangifte doen. Op verzoek kunnen de partners toch voor het hele
jaar worden beschouwd als fiscale partners.
De F-aangifte moet gewoon gedaan worden, waarbij moet worden aangegeven dat opa en oma fiscaal partners zijn, zodat vanaf de sterfdatum van opa, oma geen fiscaal partnerschap meer heeft met opa (wellicht met een huisgenoot, maar daar valt wel voor te kiezen).
Het F-biljet is er zeker niet voor bedoelt (en werkt dat ook niet in de hand) dat een nalatenschap sneller afgewikkeld zou kunnen worden. Het F-biljet heeft alleen tot nut en taak om de IB-plicht en verschuldigdheid per de sterfdatum te regelen en af te wikkelen.
Beste marcel75: je zit er gewoon naast! Raadpleeg eens een willekeurige almanak of help-functie in de digitale aangifte. Niet het gehele jaar gehuwd (oma) dan in principe geen fiscale partnerschap (alleen op verzoek).
Een F biljet wordt een paar maanden na het overlijden verzonden, zodat men niet hoeft te wachten tot het voorjaar in het volgend jaar.
@Krieties,
Het f-biljet gaat niet om de aangifte van oma, maar om die van opa. En die was gehuwd met oma en had dus een fiscaal partner. Zie ook www.belastingdienst.nl waar ze nog even het volgende vermelden:
"Als u niet heel 2007 was getrouwd of samenwoonde, is er geen sprake van
fiscaal partnerschap voor het hele jaar. Maar voor het deel van het
jaar dat u getrouwd bent, bent u wél fiscaal partner."
Oma kan weliswaar opteren voor fiscaal partnerschap, maar voor de aangifte van opa valt er niets te opteren! Dus kun je er ook niet voor kiezen om verschillende berekeningen er op los te laten als het de aangifte van opa betreft.
marcel75: Lees punt 2.3.3 en de eerste alenia van 2.3.4 eens van elsevier belastingalmanak 2008.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer