miekmol
door miekmol Apr 7, 2019 om 19:56
Geldzaken & recht

Aangiftecheck

In de nieuwsbrief van Kassa van woensdag 3 april stond een artikel dat 1 op de 6 mensen geld laat liggen met de belastingaangifte.

Uit onderzoek samen met de Bond voor Belastingbetalers blijkt dat de besparing van de Aangiftecheck zelfs op kan lopen tot honderden euro’s. Onderzocht is of mensen die de Aangiftecheck gebruiken minder voordeel hebben dan mensen die een belastingadviseur inschakelen voor hun aangifte. 3 van de 11 deelnemers uit dit onderzoek haalden met de Aangiftecheck een extra voordeel. Het voordeel liep in één geval op tot ruim € 500 door een vergeten heffingskorting voor AOW-gerechtigden. De belastingadviseur bleek in geen enkele onderzochte situatie meer voordeel te bieden dan de gratis Aangiftecheck, maar rekende wel een tarief variërend van €55 tot €270.

Aangiftecheck

De Aangiftecheck is samen met ervaren belastingadviseurs ontwikkeld en controleert de aangifte op de 5 meest vergeten fiscale voordelen. Deze online second opinion kijkt onder meer of de beste verdeling tussen partners is toegepast, of kortingen zijn vergeten of dat men recht heeft op toeslagen.

Natuurlijk wilde ik ook weleens weten of ik mijn belasting over 2017 goed had ingevuld en ben naar de website van Aangiftecheck gegaan. Ik heb daar mijn belastingaangifte geupload en binnen no time had ik al een mailtje met tips binnen.
Wat blijkt,... Door te schuiven met de te verdelen posten kun je € 1656 besparen. De optimale verdeling kan volgens ons worden bereikt als de verdeelposten als volgt worden verdeeld. Daarna naar de belastingdienst gegaan en mijn aangifte opnieuw geopend en de voorgestelde verdeling van de Bond voor Belastingbetalers ingevuld.

Ik kon mijn ogen niet geloven. Wat denk je... Ik moest 857 euro meer betalen dan mijn eigen verdeling.
Je denkt dat De Aangiftecheck betrouwbaar is omdat deze is ontwikkeld door belastingadviseurs, niets is minder waar, door hun advies laat je geld liggen!

8993 7 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 7, 2019 om 20:03
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Uw vraag is kennelijk bestemd voor de redactie van het TV programma kassa @bnnvara.nlkassa@bnnvara.nl
W
ij zijn vrijwilligers die consumentenvragen beantwoorden.

Hoe dan ook, naar mijn mening is het op zich heel eenvoudig om zelf uw aangiften te controleren en op basis van steeds vergelijken met de uitkomst na een aantal verschillende manieren van verschuiven van posten dan de meest gunstige te verzenden. Daar heeft u geen invulcheckhulp bij nodig.
Het onnodige advies kost u nu alleen maar extra geld. Helaas.

tijger1
door tijger1 Apr 7, 2019 om 20:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Even lezen. De Ts heeft het met een oude aangifte geprobeerd, en komt daarbij tot die conclusie dat hij er niets aan heeft. Dus het kost hem niets.

tenormin
door tenormin Apr 7, 2019 om 20:47
16851 Antwoorden / 108 Vragen

@heremietkreeft. + de vraagsteller/ster is zelf een forumlid, dus weet hij/zij zelf waar de vraag voor bestemd is. Voor het panel dus.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 7, 2019 om 20:58
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@TENORMIN, bij goed lezen is het geen vraag maar een constatering. Vandaar mijn eerste zin.
Het heeft mij niet belet en ook een collega niet belet om te reageren als ware het een vraag.

tijger1
door tijger1 - Apr 7, 2019 om 20:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat grappig.  En wat kon u dan allemaal heen en weer schuiven met dat vorstelijke resultaat?

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 7, 2019 om 20:46
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Kwestie van innovatief zijn en nadenken.

tijger1
door tijger1 Apr 7, 2019 om 20:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vroeg het MIekmol.

In het programma hadden ze het ook over zoveel fouten, maar welke, dat werd niet besproken. Schiet men toch niets mee op.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 7, 2019 om 20:50
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Waarom dan gereageerd onder mijn reactie?

tijger1
door tijger1 Apr 7, 2019 om 20:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

#kreeft

Omdat u niet leest. De Ts heeft het even met een oude, allang ingezonden aangifte, geprobeerd. Dus dat advies kost hem helemaal geen geld.

tenormin
door tenormin Apr 8, 2019 om 00:19
16851 Antwoorden / 108 Vragen

+10 tijger1

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 7, 2019 om 20:54
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend op mijn eerdere advies:
Heefdt u nog een kopie van de aangifte die u zelf had uitgewerkt? Hoe dan ook, u kunt op zeer eenvoudige wijze via 'mijn belastingdienst'hetgeen u heeft verzonden met dit negatieve resultaat wijzigen op de wijze zoals u die zelf had ingevuld dus op basis van uw eigen verdeling als u denkt dat die toch beter was. Vervolgens het gewijzigde opnieuw inzenden en dan het resultaat afwachten. Op basis van de dan te ontvangen aanslag weet u of het advies dat u kreeg inderdaad onterecht was.

jo
door jorisw - Apr 7, 2019 om 22:29
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Gaan mensen werkelijk een pdf-je met allerlei persoonlijke informatie zomaar uploaden naar een website alleen maar om eventueel minder belasting te betalen? Zo ja, stop dan verder alle discussies over privacy en identiteitsfraude.

tenormin
door tenormin Apr 8, 2019 om 00:18
16851 Antwoorden / 108 Vragen

joris, in dit geval gaat deze vraagsteller niets uploaden naar een website. Er is alleen een proef op de som genomen. Tijger1 heeft helemaal gelijk met commentaar, zo ook vraagsteller. Werd alleen maar als "proef" gebruikt.

tijger1
door tijger1 - Apr 8, 2019 om 00:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kreeft

Als u nu eens even nog een keer leest, wordt het u misschien duidelijk. De Ts heeft zijn cijfers van het jaar 2017 even gebruikt op die site. Die aangifte was allang en breed ingezonden en de aanslag zal beslist al lang en breed opgelegd zijn.

Als u dan ook nog even verder kijkt, zou u moeten weten dat je geen gewijzigde aangifte kunt inzenden inzake de verdeling.

Ten eerste had hij zelf al een betere uitkomst dan die site, en ook al zou dat niet het geval zijn, dan was aan die verdeling niets meer te doen na het definitief worden van die aanslag.

fi
door fisbel - Apr 8, 2019 om 01:41
851 Antwoorden / 3 Vragen

Vreemd verhaal. Niet te checken omdat gegevens ontbreken. Allereerst: de aangifte 2017 kan in het algemeen gewijzigd worden. Maar als de aangifte (van beide fiscaal partners) definitief zijn en slechts de verdeling wordt gewijzigd, zal de Belastingdienst de opnieuw opgestuurde aangifte niet in behandeling nemen.

Een te betalen bedrag van € 55 tot € 270 is voor een gecertificeerd belastingadviseur niet buitensporig hoog. Maar dan moet er wel een echt advies zijn waarmee men iets kan. Of er moet deskundig aangifte worden gedaan met iets meer werk dan het uitsluitend doorklikken van Vooringevulde Gegevens.

Vorige week zag ik nog een rekening voorbijkomen van een accountant verbonden aan een fiscaal kantoor van bijna € 400. Een aangifte met uitsluitend vooringevulde gegevens. Het enige wat de accountant had moeten doen was de VIA op het punt van: Belasting wijzigen van NEE naar JA. Fiscaal partners woonden vanwege de verpleeghuissituatie op 2 adressen. Dat er een AOW voor gehuwden was deed niets af van het RECHT op de AOW voor alleenstaanden.
Belastingschade: 2 partners x € 438 alleenstaande ouderenkorting. Gelukkig kan deze aangifte (2017) nog wel gecorrigeerd worden. Er is immers een wijziging in de aangifte zelf.

Engelse drop
door Engelse drop - Apr 8, 2019 om 12:57
63 Antwoorden / 5 Vragen

Scheelde mij een leuk bedrag .... kom ik zelf niet op uit en de aangifte check al helemaal niet