el
door elmo30 Dec 23, 2013 om 20:13
Geldzaken & recht

Aanmaningskosten h&m

Een tijdje geleden heb ik een bestelling gedaan bij H&M. Bij de herinnering kreeg ik aanmaningskosten van €13,50 in rekening gebracht. Dit is best veel.
De rekening heb ik uiteraard betaald maar de aanmaningskosten niet. Nu kreeg ik afgelopen week een brief waarin €13,50 aanmaningskosten over de aanmaningskosten berekend worden. Hoe absurd. Ze hebben het oorspronkelijke bedrag toch ontvangen en de factuur is nog niet in behandeling bij een incassobureau.
Volgens mij mag H&M dit helemaal niet berekenen,
Inmiddels heb ik hen gemaild met de vraag op grond waarvan zij dit mogen berekenen, maar ik heb nog geen antwoord ontvangen.

14586 10 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Dec 23, 2013 om 20:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo elmo30,

.... Hoe absurd......
Nou nee, ze hebben dus weer kosten (= € 13,50) moeten maken.
Dat heeft dus niets met de hoogte van het uitstaande bedrag te maken.

.....en de factuur is nog niet in behandeling bij een incassobureau. ......
Wees daar maar blij om; dan lopen de kosten veel harder op!

Zou dus maar gauw betalen.

Met vr.gr.

el
door elmo30 - Dec 23, 2013 om 20:23
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edrick3 schreef op maandag 23 dec 2013, 20:22]Hallo elmo30,

.... Hoe absurd......
Nou nee, ze hebben dus weer kosten (= € 13,50) moeten maken.
Dat heeft dus niets met de hoogte van het uitstaande bedrag te maken.

.....en de factuur is nog niet in behandeling bij een incassobureau. ......
Wees daar maar blij om; dan lopen de kosten veel harder op!

Zou dus maar gauw betalen.

Met vr.gr.

el
door elmo30 - Dec 23, 2013 om 20:27
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edrick3 schreef op maandag 23 dec 2013, 20:22]Hallo elmo30,

.... Hoe absurd......
Nou nee, ze hebben dus weer kosten (= € 13,50) moeten maken.
Dat heeft dus niets met de hoogte van het uitstaande bedrag te maken.

.....en de factuur is nog niet in behandeling bij een incassobureau. ......
Wees daar maar blij om; dan lopen de kosten veel harder op!

Zou dus maar gauw betalen.

Met vr.gr.

Hoezo weer kosten moeten maken? Het oorspronkelijke bedrag is toch betaald? Dan hoeven zij geen kosten meer te maken. Gewoon de eerdere aanmanings kosten die zij wettelijk gezien volgens mij niet mogen berekenen weg boeken.
Dit is bewust iets bij de klant in rekening brengen zonder dat het nodig is. Zeer on klant vriendelijk dus.

mahadma
door mahadma - Dec 23, 2013 om 20:31
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Uit de voorwaarden:

Acceptgiro/Maandfactuur

H&M behoudt zich het recht voor om een controle uit te voeren bij een aankoop die wordt betaald via een Acceptgiro of een Maandfactuur. Op basis van de verkregen informatie kan H&M een alternatieve betaalwijze aanbieden of de bestelling annuleren. Bij bedragen die boven je bestedingslimiet uitkomen, kunnen we eisen dat de bestelling onder rembours (COD, Cash on Delivery) wordt verzonden. In dat geval betaalt H&M de rembourskosten.

De acceptgiro bij de bestelling gaat automatisch over in een Maandfactuur als het openstaande bedrag op de vervaldatum niet is betaald. Als je niet op tijd betaalt, dan brengen wij aanmaningskosten in rekening die kunnen oplopen tot €13,50.

Zie hier de reden waarom u wèl moet betalen.

zwemmer
door zwemmer - Dec 23, 2013 om 20:43
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Als je betaalt hebt neemt dat niet weg dat je (veel) te laat betaald hebt en blijven de aanmaningskosten dus gewoon gerechtvaardigd.

el
door elmo30 - Dec 23, 2013 om 20:47
3 Antwoorden / 1 Vragen

Maar kosten berekenen over kosten mag volgens mij niet.

sonjaatje
door sonjaatje - Dec 23, 2013 om 20:51
1961 Antwoorden / 1 Vragen

http://www.consuwijzer.nl/thema/incassokosten

Lees hier even.

mahadma
door mahadma - Dec 23, 2013 om 20:53
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Wanneer heeft u de rekening/artikelen ontvangen?
Wat was de factuurbedrag?
Wanneer heeft u betaald en hoeveel?
Wanneer kreeg u de herinnering over de (in uw ogen onterechte) herinnerings kosten?

pino123
door pino123 - Dec 23, 2013 om 21:27
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Hoe absurd is het om wel iets te bestellen en niet te betalen?

tijger1
door tijger1 - Dec 23, 2013 om 21:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u te laat betaalt en te weinig, wordt het bedrag eerst afgeboekt op de kosten en dan pas op het factuurbedrag, waarvan dus een deel blijft openstaan en als u dat weer te last betaalt, krijgt u weer kosten te voldoen.