thom schraa
door thom schraa Dec 17, 2017 om 23:34
Geldzaken & recht

Regelks betrefend: Aanpassen snelheid bij naderen veranderd snelheidslimiet.

Hallo allemaal.
IK zit met een vraagje. 2 maanden geleden ben ik geflits. Ik reed na correctie 86 in een 100 zone. Echter staat 15 meter verderop een bord voor een 70 zone. Dit is te zien op de foto. Nu moet ik een bekeuring betalen van 146 voor 16 te hard in een 70 zone. Echter is de plek waar ik rijd nog een 100 zone. Dus in princiepe lijkt mij dat ik hier geen fout bega, Ik had het 70bord gezien en gas los gelaten. Vandaar dat ik 86 rijd ipv 100. De weg waar het gebeurde was net nieuw en de flitspalen ook. Ik ben in beroep gegaan en heb het volgende antwoord gekregen. Volgens de officier van justitie mag verwacht worden van een bestuurder dat zijn snelheid tijdig word aangepast en niet abrupt mag gaan remmen.  Daar heeft die natuurlijk volkomen gelijk in. Alleen hoe ga je dan oordelen of het te hard is. Hoe hard had ik moeten rijden 15 meter voor het 70 bord? Als ik 75 had gereden daar, was het dan ook te hard geweest. En was de boette dan geweest 5km te hard. Waar trek je een grens van hoe hard iemand moet rijden bij een bepaald aantal meters voordat je een zone binnen rijd? Als we gaan kijken naar de feiten rijd ik 86 in een gebied waar je officieel 100 mag, of zie ik dit verkeerd? Is er iemand die hier meer over weet en mij eventueel meer duidelijkheid over kan geven? Indien gewenst kan ik je de foto prive toesturen.
Bijvoorbaat dank voor je tijd.

4666 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 17, 2017 om 23:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is echt simpel. Als u 86 km pu rijdt waar u 100 mag, krijgt u geen boete. U zult wel een bord over het hoofd gezien hebben.

Maar als u denkt gelijk te hebben, bezwaar maken.

We willen hier helemaal geen prive foto’s.

thom schraa
door thom schraa Dec 17, 2017 om 23:41
3 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb gelijk gekregen van de officier van justitie over dat ik 86 rijd in een 100 zone. Echter moet ik mijn snelheid tijdig aanpassen. Zo stond het in de brief die ik terug kreeg. Ik mag nog een keer bezwaar maken, vandaar dat ik hier eerst vraag naar meer informatie.

mathijs_b
door mathijs_b - Dec 17, 2017 om 23:50
641 Antwoorden / 77 Vragen

Bij Wegmisbruikers werd die vraag ook ooit gesteld.

Het antwoord was dat pas gecontroleerd wordt op 2x de afstand in meters achter het bord van wat het bord in Km aangeeft.

Dus als op een bord 70Km staat, wordt normaal gesproken pas vanaf 140m voorbij het bord gecontroleerd. Dit is echter geen wet, alleen een richtlijn.

Cookies
door Cookies - Dec 18, 2017 om 00:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Stel je vraag ook op dit forum https://www.wegenforum.nl/viewforum.php?f=63

Overigens kun je hier op @Kassa ook een foto plaatsen.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Dec 18, 2017 om 00:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog een keer bezwaar maken? Hebt u dan een boete gekregen? Gewoon echt bezwaar maken.

ne
door neodutchio - Dec 18, 2017 om 08:27
5157 Antwoorden / 12 Vragen

U zegt een nieuwe weg, geldt daar tijdelijk dan geen verlaagde snelheid vanwege het nieuwe asfalt?
Het OM maakt fouten, hebben ze bij mij ook ooit eens gedaan, een bezwaar afgewezen omdat zij niet de juiste informatie hebben. U moet foto's/filmopnames maken van de betreffende situatie. Dus al van ver voor het bord 70 beginnnen met opnames om te bewijzen dat er geen andere bebording staat. Daarmee voor laten komen.

Ge
door Genee - Dec 18, 2017 om 08:58
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Dat u 86 km/u in een 100km/u zone rijdt is mooi maar het probleem is dat u nog steeds 86km/u in een 70km/u zone rijdt en geflitst wordt.
U behoort inderdaad het 70km bord met een snelheid van max. 70 km/u te passeren.
Kan me niet voorstellen dat de flitspaal pal achter het 70km bord staat want dan zal het dikwijls ‘prijs’ zijn.
Wanneer die flitspaal wel pal bij het 70km bord staat heeft u een reden bezwaar te maken.
Bijna niemand zal zijn snelheid bij het passeren van zo’n bord genoeg verlaagd hebben.
Zie ook  http://wetten.overheid.nl/BWBR0036473/2015-04-01

Topantwoord

AWYeah28
door AWYeah28 - Dec 18, 2017 om 10:20
355 Antwoorden / Vragen

Beste Tom Schraa,

Jaren geleden werd er in Delft, waar ik ben opgegroeid, een flitspaal geplaatst op een punt waar de snelheid van 70 naar 50 km/u ging. Deze flitser werd vlak achter het bord 50 gezet. Alle boetes die werden uitgedeeld n.a.v. deze flitser werden in beroep ongedaan gemaakt, omdat de flitser te dicht bij het bord stond. Mensen moeten de kans krijgen hun snelheid aan te passen, was het oordeel. De flitspaal is kort na alle bezwaren ongeveer vijftig meter verplaatst.

Ik heb in mijn leven meermaals een onterechte bekeuring gekregen. Het is mij opgevallen dat bezwaar bij de Officier van Justitie vrijwel altijd wordt afgewezen en lang niet altijd met steekhoudende, of op zijn minst wettelijk onderbouwde, argumenten. Ik vermoed dat men hoopt dat de meeste mensen het bij het bezwaar laten en de boete dan maar betalen.

Mijn advies is dan ook: ga in beroep bij de kantonrechter. U dient dan wel eerst de boete te betalen als zekerheidssteling, maar dat geld krijgt u terug wanneer u in het gelijk wordt gesteld. De kantonrechter kijkt nauwkeurig naar de wet, en die zegt dat u niet te hard hebt gereden.

Succes!

aurora1
door aurora1 - Dec 18, 2017 om 16:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zo een bord zie je al ver tevoren en dus gas loslaten als je veel harder rijdt, en eventueel bijremmen.
U schrijft hier een lang en ingewikkeld verhaal om gelijk te krijgen, maar u reed toch gewoon te hard waar maar 70 mocht?
U moet niet hier in discussie gaan maar voor dat bezwaarschrift, ook al zie ik de zin en het nut daarvan niet in: is ook verspild belastinggeld. Ik denk dat u totaal ongelijk heeft. Vooral als die 70 km wegens wegwerkzaamheden was, wat volgen mij zwaar gestraft moet worden, maar ook in andere gevallen. Met te hard rijden kun je zomaar inrijden op files en dat anderen daar slchtoff er van worden.
Betaal de boete en stop met de smoesjes.

thom schraa
door thom schraa Dec 18, 2017 om 17:18
3 Antwoorden / 3 Vragen

Er waren geen wegwerkzaamheden. Sorry als mijn uitleg te uitgebreid was. Maar het komt er op neer dat ik 86 rijd in een 100 zone. Als ik inderdaad in een 70zone had gereden was de boette natuurlijk volkomen terecht geweest en had ik ook geen moeite gedaan het aan te vechten.

tijger1
door tijger1 Dec 18, 2017 om 17:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@thom. Maar hebt u nu bezwaar gemaakt en bent u bij die zitting geweest?

aurora1
door aurora1 Dec 18, 2017 om 19:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat wil ik dan ook wel weten.
Maar hij moet stoppen met zeuren en gewoon de boete betalen. Een volgende keer eerder snelheid minderen. Ook al waren er geen wegwerkzaamheden, te hard is te hard en die borden staan er niet voor niets. Dit is gewoon ook nog slecht autorijden. Net een scholier die een keer in de auto van mammie mag rijden en denkt dat hij nog op school zit met argumenteren met de onderwijzer.

boppe1943
door boppe1943 - Dec 18, 2017 om 20:17
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Het zal erom gaan hoe snel men, zonder gevaar op te leveren voor andere weggebruikers, kan afremmen van 86 naar 70 km. Dat kan uitgerekend worden: https://www.advocaat-verkeersstrafrecht.nl/berekening-snelheid-meter-per-seconde-ms/
U
 schrijft dat de weg net nieuw was. Stond er geen bord met de tekst: "nieuw wegdek, langere remweg"?

Topantwoord

sw
door swat1500 - Dec 18, 2017 om 23:33
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat u iets in de uitleg van de officier van justitie niet hebt begrepen. U bent niet in overtreding als u in een 100 km/u gebied 86 km/u rijdt. Als u het bord 70 km/u passeert mag u (formeel gezien) niet harder rijden dan 70 km/u. U mag dan dus niet afremmend harder dan 70 km/u rijden!
Om niet teveel (bezwaren tegen) boetes te moeten behandelen is er een richtlijn die bepaalt dat pas een bepaalde afstand na het bord gemeten mag worden. Dit betekent echter niet dat men tot aan de  meting dus harder dan 70 km/u mag rijden.