janjannes_1
door janjannes_1 Sep 1, 2012 om 20:46
Geldzaken & recht

Advies over acculader niet correct door verkoper, bij retour geen geld maar een kadobon?

Ik heb bij Quarter modelbouw in Pijnacker een acculader gekocht die volgens de verkoper aan de door mij gestelde eisen zou voldoen, hij moest via alle 4 de uitgangen 4 dezelfde accu's kunnen opladen, thuisgekomen bleek dat de lader die 4 uitgangen heeft om 4 accu’s te gelijk te laden dit niet kon, voor de € 255,= die deze lader kost kreeg ik er een kabeltje bij die mijn accu’s kan laden, dus de overige 3 aansluitingen kan ik niet gebruiken, ik ben de volgende dag al terug gegaan naar deze winkel en heb het probleem voorgelegd, hierop kreeg ik het advies om voor de overige aansluitingen extra kabels bij te kopen, maar dan was ik inmiddels over de € 300,= kwijt en dat was naar mijn mening teveel van het goede.
Ik daarop de verkoper te kennen gegeven de lader terug te willen geven, en mijn centen terug te geven, hierop antwoorde de verkoper dat ik een CADEAU bon kreeg en geen contant geld, deze bon kan ik dan binnen 2 jaar besteden bij de firma Quartel.

De tekst onder aan hun bon luidt:
RUILEN ?? Dat kan maar, met kassabon en binnen 8 dagen. Mogelijk een ander artikel of nog geen keuze gemaakt een cadeaubon. Wij geven helaas geen contanten retour.
Op uw verzoek speciaal bestelde artikelen kunnen niet worden geruild.

En hier moet je het dan mee doen, als ik niets meer besteed bij deze winkel ben ik gewoon mij € 255,= kwijt?

Mag dit zomaar? En hoe is dit in de wet geregeld?

Groet,

JanJannes

1863 56 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 1, 2012 om 21:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

janjannes schreef op zaterdag 1 sep 2012, 20:46: En hier moet je het dan mee doen, als ik niets meer besteed bij deze winkel ben ik gewoon mij € 255,= kwijt?

Mag dit zomaar? En hoe is dit in de wet geregeld?Groet,

JanJannes

Dat is in de wet geregeld als Koop=Koop, ruilen of retourneren Geen Recht.....
Wat betekend dat je Enkel mag ruilen of retourneren Als de verkoper hiermee accoord is en die mag daar zelf ook voorwaarden aan hangen zoals in dit geval geen geld terug maar een bon.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2012 om 21:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus met andere woorden, doordat de verkoper een verkeerd advies geeft ben ik mijn geld kwijt, of ik moet die € 255,= besteden aan iets wat ik niet nodig heb????

Jan Jannes

ve
door verwijderd - Sep 1, 2012 om 21:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft recht op geld terug, u heeft de verkoper nl naar specifieke eisen van het product gevraagd en die zijn niet geleverd. Daarom is de koop niet conform de overeenkomst. De verkoper mag u wel iets duurders aanbieden wat bij uw wensen past, maar daar hoeft u niets voor bij te betalen. Wil hij u niet leveren wat hij u oorspronkelijk had beloofd voor de 255 euro, dan kunt u de koop ontbinden. De regel koop=koop vervalt in dit geval. Bij het ontbinden van een koop, heeft u recht op geld terug. U hoeft geen genoegen te nemen met een tegoedbon.

Maar nu komt het, als de verkoper ontkent dat hij u die toezegging heeft gedaan, dat het product zou voldoen aan uw specifieke wensen, dan is het moeilijk om dat te bewijzen.

Dus zo zit het wettelijk in elkaar, u kunt de verkoper hiermee confronteren dat u recht heeft op uw geld terug omdat de overeeenkomst non-conform is. Nu maar eens zien of het een eerlijke vent is, of dat het gewoon een ordinaire zaak die eronderuit probeert te kruipen.

Succes!

ve
door verwijderd - Sep 1, 2012 om 23:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou het advies van zoekster (dat 100% korrekt is) eerst mondeling en in "den minne" volgen. Als de verkoper het non-conform-argument afwijst, dan zou ik (eventueel met hulp van jouw rbv) de koop ontbinden en eisen dat je je geld terug krijgt. De verkoper heeft immers niet geleverd waarom je expliciet gevraagd hebt.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2012 om 23:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is één van de redenen dat ik zelf graag met creditcard betaal.. Via Mastercard kan je je namelijk beroepen op hun regels. Die stellen óók dat als een product niet voldoet aan de vooraf gestelde eisen dat je recht hebt op retourneren. Retourneren betekent geld terug, niet cadeaubon.

Met afrekenen via bankpas is het behalen van je recht een stuk lastiger, je kan dan nog wel naar de rechter maar dat kost je ook weer geld.. Wellicht kan je je klacht nog via de consumentenbond laten behandelen.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2012 om 23:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

dearagain schreef op zaterdag 1 sep 2012, 23:22: Ik zou het advies van zoekster (dat 100% korrekt is) eerst mondeling en in "den minne" volgen. Als de verkoper het non-conform-argument afwijst, dan zou ik (eventueel met hulp van jouw rbv) de koop ontbinden en eisen dat je je geld terug krijgt. De verkoper heeft immers niet geleverd waarom je expliciet gevraagd hebt.

Klinkt allemaal heel interessant, maar ga het maar eens bewijzen dat je verkeerd bent geadviseerd en niet gewoon iets hebt gekocht dat je wilde/zelf uitzocht.
En een rechtsbijstand kan ook niets met jouw woord tegen het hunne........
Blij maken met een dode muis lijkt dat........
Blijkbaar is de verkoper niet geinteresseerd in wat koper er van vond om iets `in de minne` te doen anders was dat al gebeurd en het al accepteren van de bon had je ook dan niet moeten doen.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2012 om 23:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aanvulling: Ik vind overigens 255 euro voor een lader voor modelauto-accus wel boel veel geld (was vroeger ook klant bij Quartel). Kan je niet beter een 'normale' 12V acculader nemen met hoog vermogen en de accu's gewoon parallel aansluiten? Ik heb zelf de Black & Decker BDSBC10A Acculader bijvoorbeeld. Een electronicazaak kan je gemakkelijk aan een snoertje met verdeler en regelaar helpen om het voltage en ampèrage aan te passen.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2012 om 00:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

dearagain schreef op zaterdag 1 sep 2012, 23:22: De verkoper heeft immers niet geleverd waarom je expliciet gevraagd hebt.

Is dat zo read?

Hij heeft gevraagd om een lader die via alle 4 de uitgangen 4 accu's op kan laden en die heeft hij ook gekregen. Die lader is daartoe in staat. Alleen helaas niet bij zijn accu's, maar had hij er één bij zich dan als voorbeeld voor wat hij zocht?
Verkopers zijn niet helderziende. Hij heeft gekregen waar hij om heeft gevraagd.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2012 om 00:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Winterman,

Mijn helikopter was er om afgesteld te worden inclusief 1 accu 6s/22.2V -35C 2600mAh, Duidelijker kon ik het niet laten zien waarvoor de lader moest dienen.

Ik heb de verkoper die mij de lader heeft aan geraden en verkocht gesproken, en hij gaf toe niet gecontroleerd te hebben of er de juiste draden die ik nodig heb om mijn accu's te kunnen laden bij de lader in de doos mee geleverd werden.

Hij was ook niet aanwezig toen ik hem terug bracht, en het was de bedrijfsleider die besliste dat er geen contant geld terug gegeven werd.

Helaas komt deze manier van handelen het meest voor bij bedrijven die er financieel niet zo sterk voor staan, een beetje gerenomeerd bedrijf behandeld zijn klanten niet op deze onvriendelijke manier.

Jan Jannes

ve
door verwijderd - Sep 2, 2012 om 01:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt gelijk,maar als je alles bij je hebt, waarom controleer je dan zelf niet?

Contant geld terug geven is geen must.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2012 om 10:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik het zo lees in niet de lader het probleem maar het aantal mee geleverde kabels. De lader kan 4 accu's tegelijk laden, daar heeft de verkoper gelijk in. In de standaard verpakking wordt één kabel mee geleverd en de andere 3 kabels zijn optioneel dus moeten er bij gekocht worden.

Citaat.
"hierop kreeg ik het advies om voor de overige aansluitingen extra kabels bij te kopen"

Vraagsteller heeft een lader aangeschaft die wel aan de eisen voldoet maar wil van de koop af omdat er ipv. 4 aansluitkabels maar 1 kabel standaard wordt meegeleverd.
Geld terug is kansloos.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2012 om 21:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ron 530,

En om de accu lader zo te laten werken zoals ik er een gevraagd had aan de verkoper zou ik nogmaals een euro of 50,= uit moeten geven, en dat was ik niet van plan, voor mij was de 255,= de bovengrens van wat ik wilde besteden aan een acculader.

Jij werkt zeker ook in zo'n toko die zijn klanten op deze manier bedient!!!

JanJannes

ve
door verwijderd - Sep 2, 2012 om 22:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou als 255 de bovengrens was, had je dus een probleem gehad want een andere lader met wel 4 kabels was er niet voor die prijs anders hadden ze je dat wel aangeboden.

En nee ik werk daar niet.

Dat de verkoper er vanuit ging dat er 4 inzaten is een menselijke fout simpel zat.
De fout is op te lossen maar dat kost je extra geld.

Koop is koop in een winkel je had zelf ook kunnen vragen of er extra kabels nodig waren.

Verkoper kan coulant zijn maar hoeft dat niet.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2012 om 23:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oester,

Als je niet kan lezen kan jeje beter onthouden van het doen van zo'n domme opmerking.

JanJannes

ve
door verwijderd - Sep 3, 2012 om 11:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas in dit geval werk ik niet in deze toko maar ik had het in dit geval wel gewild. Stampvoetende klanten op hun plichten wijzen is het leukste wat er is. Punt 1 u heeft een lader gekocht die kan wat u wenst. Punt 2 u had op de verpakking al kunnen zien wat er in de standaard verpakking wordt meegeleverd. Punt 3 u wil de aankoop ongedaan maken omdat u niet volledig bent geïnformeerd. Zo werkt eea. natuurlijk niet. Gezien uw reacties hier zou ik niet eens als klant in mijn toko willen hebben.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2012 om 12:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Blijft zonde dat anno 2012 mensen zelf niet goed uitzoeken hoe het een en ander in elkaar zit ( product info, gebruik er van en risico's ). En dat met al die informatie op het web.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2012 om 13:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga juist naar deze winkel omdat ze pretenderen de klant goed te adviseren, en als je dan goed aangeeft wat je verlangt van het artikel dat je zoekt mag je er toch wel van uitgaan dat de Specialist je goed adviseert?.

Als je wat meer zou weten hoe complex de accu lader voor modelbouw zijn, dan zou je het begrijpen, het is niet even zoals je een accu lader voor een auto koopt!

Bij deze lader krijg je een handleiding in het duits en frans, een duidelijke nederlandse handleiding bestaat gewoon niet, maar er zit zelfs geen engelstalige handleiding bij, dus het zelf voorberijden is dan wel een stuk moeilijker.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2012 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

U blijft maar doorgaan om uw gelijk te halen, nu gaat het ineens om de handleiding en niet meer over het ontbreken van aansluitkabels.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 00:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Feit blijft klant heeft gekregen waar ie om vroeg een lader om 4 accu's op te laden simpel zat.
Dat de klant ze alle 4 tegelijk op wil laden kan ook standaard word er 1 kabel bijgeleverd.
Wil je meer zal je dat moeten kopen.

Je kan slechts verwachten dat de verkoper van elk product alles weet wat er in zit.

TS had ook kunnen vragen ik wil een lader waar ik gelijktijdig 4 accu's kan opladen dus ook met 4 kabels erbij.

Maar nee het is leuker een winkel af te zeiken terwijl de consument net zo goed plichten heeft.

Ik zou zeggen laat het voorkomen een normale rechter lacht je vierkant uit.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 14:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij kan Oester ook nog wel een cursus lezen volgen, de kern waar het om gaat is dat door een fout van de verkoper door een Acculader te adviseren die niet kan wat de klant vraagt, en dat je dan bij het retourneren van het artikel geen geld terug krijgt maar een cadeaubon die 2 jaar geldig is!

http://www.rcheliparts.nl/product.php?id_product=4909

Ook ik kan mijn geld maar een keer uitgeven, en dat ben ik nu kwijt, de verkoper van de acculader heeft toegegeven dat hij een fout heeft gemaakt, maar dan nog kan je de koop niet ontbinden bij deze winkel.
Ik zou iedereen willen adviseren wel twee keer na te denken alvorens bij deze winkel je geld te besteden, want de klant is koning daar hebben ze nog nooit van gehoord, en vindt je niet wat je zoekt dan wordt je afgescheept met een cadeaubon en je geld ben je gewoon kwijt!!!

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 14:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

"want de klant is koning daar hebben ze nog nooit van gehoord, en vindt je niet wat je zoekt dan wordt je afgescheept met een cadeaubon en je geld ben je gewoon kwijt!!!"
Ja de klant is koning MITS hij/zij zich daartoe gedraagt.
U heeft zich middels uw starre houding niet als een klant gedragen dus bent u ook geen koning.
Toch een voorstel, u gaat weer terug naar de verkoper (als u daar nog welkom bent) en doet het volgende, de bijbehorende kabels kosten 50 euro, probeer dan de middenweg te zoeken 25 euro is de wereld niet. Is een win win situatie de verkoper is van de problemen af en u tevreden, soms kan dat de relatie/klant enorm ten goede komen.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 15:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

relatie/klant moet relatie verkoper/klant zijn.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 15:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op dinsdag 4 sep 2012, 14:41: "want de klant is koning daar hebben ze nog nooit van gehoord, en vindt je niet wat je zoekt dan wordt je afgescheept met een cadeaubon en je geld ben je gewoon kwijt!!!"
Ja de klant is koning MITS hij/zij zich daartoe gedraagt.
U heeft zich middels uw starre houding niet als een klant gedragen dus bent u ook geen koning.

Ik ben het daar in dit geval niet mee eens.

De TS heeft voor de koop heel duidelijk aangegeven dat er vier accu's tegelijk opgeladen dienen te worden, en de lader die de verkoper adviseerde kon dat ook.

Na de koop bleek dat helaas niet het geval te zijn.
De verkopende partij diende toen de drie ontbrekende kabeltjes kosteloos te leveren.

Er wordt even vergeten wat de koopovereenkomst precies is.

De koper heeft voor de koop al zijn wensen en eisen aan de verkopende partij medegedeeld en de verkopende partij heeft dat geaccepteerd, waarna een bijpassend product erbij gezocht werd.

Hoe je het ook wendt of keert, het product is niet volgens de koopovereenkomst geleverd en biedt al helemaal niet de eigenschappen welke de TS op grond van die overeenkomst had mogen verwachten.

Komt hier op neer dat de TS de ontbrekende drie kabels kan opeisen, gaat de verkopende partij daar niet meer akkoord, kan de TS het volledige aankoopbedrag terug eisen. Tegoedbonnen hoeft hij in dit geval niet te accepteren.
Hier is geen spraken van KOOP=KOOP en al helemaal niet dat het product teruggebracht wordt.
Hier is spraken van non-conformiteit:"De zaak beantwoord niet aan de overeenkomst", en daardoor heeft de TS wel degelijk rechten. Dit wordt ook wel "wettelijke garantie" genoemd, omdat wettelijk bepaald is dat de zaak aan de overeenkomst dient te beantwoorden.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 15:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beetje jammer dat het in dit geval het woord van de een, tegen de ander is.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

janjannes schreef op dinsdag 4 sep 2012, 14:03: Volgens mij kan Oester ook nog wel een cursus lezen volgen, de kern waar het om gaat is dat door een fout van de verkoper door een Acculader te adviseren die niet kan wat de klant vraagt, en dat je dan bij het retourneren van het artikel geen geld terug krijgt maar een cadeaubon die 2 jaar geldig is!

Hij kan wel wat jij vraagt. Je moet er alleen nog een paar kabeltjes bij kopen. Geld terug bij retour is geen recht, dus ook daar doet die winkel niets verkeerd. Jouw pogingen die winkel in diskrediet te brengen werken alleen maar averechts. Wat nu naar voren komt is jouw starre houding terwijl je helemaal geen gelijk hebt. Hoe langer jij doorgaat hoe beter die winkel ervanaf komt. Als ze je geen stuiver korting willen geven op die snoertjes hebben ze wat mij betreft volkomen gelijk. Prima winkel. Vervelende klant.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus als ik een nieuwe tv koop met alle opties erbij moet de leverancier ook maar de smartcard en/of de decoder, en alle kabels er standaard bij leveren. Voor nop wel te verstaan. De tv kan het dus moet de verkoper alle benodigdheden er gratis bij leveren. Sorry maar zo werkt het dus even niet.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 15:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op dinsdag 4 sep 2012, 15:15:
janjannes schreef op dinsdag 4 sep 2012, 14:03: Volgens mij kan Oester ook nog wel een cursus lezen volgen, de kern waar het om gaat is dat door een fout van de verkoper door een Acculader te adviseren die niet kan wat de klant vraagt, en dat je dan bij het retourneren van het artikel geen geld terug krijgt maar een cadeaubon die 2 jaar geldig is!

Hij kan wel wat jij vraagt. Je moet er alleen nog een paar kabeltjes bij kopen. Geld terug bij retour is geen recht, dus ook daar doet die winkel niets verkeerd. Jouw pogingen die winkel in diskrediet te brengen werken alleen maar averechts. Wat nu naar voren komt is jouw starre houding terwijl je helemaal geen gelijk hebt. Hoe langer jij doorgaat hoe beter die winkel ervanaf komt. Als ze je geen stuiver korting willen geven op die snoertjes hebben ze wat mij betreft volkomen gelijk. Prima winkel. Vervelende klant.

Helaas heb jij ongelijk.

Als de TS zonder mededeling dat die lader vier accu's tegelijk moet kunnen laden, dan had jij gelijk.
Echter heeft de TS voor de koop duidelijk aangegeven dat hij vier accu's tegelijk moet laden, dan mag hij ook van het product verwachten dat het kan en dat er voldoende kabels erbij zitten.

Bij de mededeling van de TS dat die vier accu's tegelijk moet laden, had de verkoper kunnen weten dat de TS met één kabel niet datgene kan doen wat hij ermee wilt doen. Dan had de verkoper aan de TS moeten mededelen dat er bij de lader maar één kabel zit en dat de TS vervolgens drie kabels extra dient aan te schaffen.
Dan was het ook geen probleem geweest.

In de koopovereenkomst staat vier kabels (via de mededeling van de TS voor de koop) en er zit maar één kabel bij de lader.
In dat geval dient de verkopende partij kosteloos ervoor te zorgen dat de lader alsnog volgens de koopovereenkomst komt.

We hebben hier te maken met een dwingend recht (de conformiteit, ook wel "wettelijke garantie" genaamd).

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 15:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even een voorbeeld dan:

Je koopt een printer, die kan printen vanaf je PC, laptop etc etc. ( Ja, meneer/mevrouw dat KAN EN DOET deze printer echt ).

Nu kom je thuis en O NEE! geen printer USB kabel ( A>B ). En dan zou je de koop ook mogen ontbinden???? NIET DUS, die kabel wordt er al langer niet bijgeleverd, de stroom kabel wel, want die hoort bij het product, maar die USB kabel moet je zelf kopen, en zo dus ook die extra lader kabels, van de lader kan er 4, maar om de aanschaf kosten te drukken doen ze er maar één kabel bij.

Dus kabels zijn dus accessoires om het product optimaal te kunnen gebruiken, Als ze zouden door rekenen voor 4 kabels, dan benadelen ze de koper die al extra kabels hebben.

In deze geef ik de winkel 100% gelijk.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hk_mr308:
Toch klopt het niet helemaal.

Als de koper voor de koop niets aangeeft, heb je gelijk.
Dan dient de koper de USB kabel apart erbij te kopen (waarom dat die kabel er niet bij zit, is mij een raadsel, omdat bij alle andere USB apparaten de kabels wel meegeleverd worden).

Echter als de koper aangeeft dat die de printer gelijk wilt gebruiken en eventuele extra kabels nodig heeft en de verkopende partij onderneemt daarop geen actie, mag de koper er vanuit gaan dat de betreffende kabels bij het product inbegrepen zitten.
Als die koper vervolgens thuis komt en er ontbreekt een USB kabel, kan de koper wel degelijk kosteloos een nieuwe USB kabel eisen.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 15:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er staat helemaal niets in de koopovereenkomst dat er vier kabels in de verpakking zouden zijn. Vraagsteller heeft een lader gekocht die geschikt is om 4 accu's te kunnen laden, die lader kan het ook maar niet alle vier de kabels zitten in de doos. Er wordt 1 kabel standaard meegeleverd en als je meer accu's wil laden moet je ook de bij passende kabels kopen.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iedereen vergeet wel dat de informatie die de koper voor de koop aan de verkopende partij mede heeft gedeeld, onderdeel uitmaakt van de koopovereenkomst en dat de koper daar wel degelijk rechten aan kan ontlenen.

Lees de openingsposting van de TS nog maar eens zeer goed door.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 15:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oke, volgens de wet staat TS hier in zijn gelijk, maar hoe wou je dit in hemelsnaam praktisch gaan toepassen, aangezien er op een factuur geen eisen staan en deze ook ( nooit ) niet worden vastgesteld op papier.

Ik ben van mening dat een verkoper alles moet melden wat deze weet, maar mensen maken ook fouten. Nu is het probleem dat het product het wel kan, niks mee, maar dat de hele "overeenkomst" ( de wens van TS ) het niet kan waarmaken.

Waar kunnen we de grens trekken tussen overeenkomst en daadwerkelijk product, en hoe krijg je hierin in hemelsnaam gelijk?
Is precies het zelfde als het topic over phonehouse in makro, verkoper zegt dit, maar in werkelijkheid is het niet zo als verteld, en toch zit je met de gebakken peren.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 15:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op dinsdag 4 sep 2012, 15:39: Er staat helemaal niets in de koopovereenkomst dat er vier kabels in de verpakking zouden zijn. Vraagsteller heeft een lader gekocht die geschikt is om 4 accu's te kunnen laden, die lader kan het ook maar niet alle vier de kabels zitten in de doos. Er wordt 1 kabel standaard meegeleverd en als je meer accu's wil laden moet je ook de bij passende kabels kopen.

Lees eens goed wat je schrijft.

Als je als koper naar een winkel gaat om een lader te kopen die tegelijkertijd vier accu's moet kunnen laden, kun je op je klompen aanvoelen dat je dan ook vier kabels nodig heeft.
Als de verkoper aangeeft dat die lader dat kan, mag je vanuit gaan dat er ook vier kabels erbij zitten. Als er standaard maar één kabel bij de lader zit, had de verkoper moeten aangeven dat er drie kabels apart bijgekocht diende te worden.

De eis van de TS was: een lader die vier accu's tegelijk moet laden.

Als vervolgens de koop gesloten is, mag de TS er vanuit gaan dat er bij de lader ook vier kabels zitten om de accu's aan te sluiten.

Zo simpel is het.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 15:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

hk_mr308 schreef op dinsdag 4 sep 2012, 15:44: Oke, volgens de wet staat TS hier in zijn gelijk, maar hoe wou je dit in hemelsnaam praktisch gaan toepassen, aangezien er op een factuur geen eisen staan en deze ook ( nooit ) niet worden vastgesteld op papier.

Mondelinge toezeggingen e.d. zijn ook rechtsgeldig.

hk_mr308 schreef op dinsdag 4 sep 2012, 15:44:
Ik ben van mening dat een verkoper alles moet melden wat deze weet, maar mensen maken ook fouten.

Klopt, en daarom dient hij zijn verantwoordelijkheid te nemen en de betreffende kabels kosteloos te leveren.

hk_mr308 schreef op dinsdag 4 sep 2012, 15:44:
Nu is het probleem dat het product het wel kan, niks mee, maar dat de hele "overeenkomst" ( de wens van TS ) het niet kan waarmaken.

De verkopende partij kan ook niet bewijzen dat de TS die informatie niet heeft gegeven.

hk_mr308 schreef op dinsdag 4 sep 2012, 15:44:
Waar kunnen we de grens trekken tussen overeenkomst en daadwerkelijk product,

Kan niet. Simpel omdat het product een onderdeel uitmaakt van de overeenkomst en niet de overeenkomst zelf is.

hk_mr308 schreef op dinsdag 4 sep 2012, 15:44: en hoe krijg je hierin in hemelsnaam gelijk?

Door de verkopende partij schriftelijk dat mede te delen en mede te delen dat het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is.

De TS heeft voor de koop aan de verkopende partij medegedeeld dat hij vier accu's tegelijk moet laden en een lader zocht die dat kan.

Het verschil zit 'm hier in, dat de koper aangeeft dat er vier accu's tegelijk geladen dienen te worden, in plaats van een lader die de mogelijkheid heeft om vier accu's tegelijk te kunnen laden.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 15:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb al meerdere malen aangegeven om een middenweg te zoeken, alhoewel ik het met de eisen/verwachtingen van vraagsteller niet eens ben.
Deze discussie over consumentenrecht gaat me boven mijn pet. In alle redelijkheid gaat vraagsteller met zijn starre houding terecht verliezen van de verkoper. En dat hoop ik van harte.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 16:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op dinsdag 4 sep 2012, 15:53: Ik heb al meerdere malen aangegeven om een middenweg te zoeken, alhoewel ik het met de eisen/verwachtingen van vraagsteller niet eens ben.
Deze discussie over consumentenrecht gaat me boven mijn pet. In alle redelijkheid gaat vraagsteller met zijn starre houding terecht verliezen van de verkoper. En dat hoop ik van harte.

Ik ben het niet met jouw eens.

Immers als de TS van te voren wist wat alles bij elkaar zou kosten, (dus ook die extra kabels) had de TS van de koop afgezien.

En de starre houding: de TS staat volledig in zijn recht.

Nogmaals:
De TS gaat naar de verkoper toe met een bepaalde eis.
De verkoper zegt dat een lader precies aan de verwachting en de eis van de TS voldoet.
De TS gaat naar huis met een product waarvan hij verwacht dat die datgene kan wat hij heeft aangegeven.
Thuis gekomen blijkt er nog het één en ander te ontbreken.
De TS gaat terug naar de winkel en die verkoper zegt: "Ja, maar dan komen er nog dit en dat bij, en dat is dan een x bedrag extra."
Dan kan ik van de TS heel goed begrijpen dat die dan boos is. Zou ik ook wezen.

Helaas wordt er weer vergeten dat de TS voor de koop aan de verkoper al zijn wensen en eisen heeft medegedeeld.
Het gaat niet alleen om wat het product kan, maar ook wat de koper voor de koop aan de verkoper heeft medegedeeld.

Voldoet de lader aan de koopovereenkomst?
Nee, omdat die maar één accu tegelijk kan laden, met de mogelijkheid met een uitbreiding om totaal vier accu's tegelijk te laden.
De eis van de koper was: een lader die tegelijk vier accu's kan laden.

Als ik naar de winkel zou gaan om een lader te kopen met de mededeling dat ik vier accu's tegelijk moet laden en de verkoper verkoopt mij een lader, waarvan ik later erachter kom dat ik maar één accu kan laden. Dan heeft de verkoper twee opties: of hij levert mij kosteloos die resterende kabels of ik eis mijn geld terug.

Volgens de overeenkomst dien ik een lader gekregen te hebben die vier accu's tegelijk kan laden en ik heb niet om een lader gevraagd die maar één accu tegelijk kan laden, met de mogelijkheid om een uitbreiding om totaal vier accu's te kunnen laden.

Daar zit het verschil in.

Iedereen is zo gefixeerd op dat die lader maar één accu kan laden (omdat er maar één kabel meegeleverd is, met de mogelijkheid om vier accu's tegelijk te laden.

Begrijp je het verschil?

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 17:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik schreef op dinsdag 4 sep 2012, 15:44:
Als je als koper naar een winkel gaat om een lader te kopen die tegelijkertijd vier accu's moet kunnen laden, kun je op je klompen aanvoelen dat je dan ook vier kabels nodig heeft.
Als de verkoper aangeeft dat die lader dat kan, mag je vanuit gaan dat er ook vier kabels erbij zitten. Als er standaard maar één kabel bij de lader zit, had de verkoper moeten aangeven dat er drie kabels apart bijgekocht diende te worden.

Er zitten ook meerdere kabels bij. De lader kan meerdere soorten accu's opladen en voor iedere soort worden er kabels meegeleverd. Het is een multifunctionele lader. Als jij denkt dat een multifunctionele komt met 4 kabels voor 1 accutype dan ben jij net zo'n de"dinges" als jij anderen graag mag noemen.
Volgens jouw redenering kan TS dus als hij meerdere soorten accu's heeft ik weet niet hoeveel kabeltjes gaan eisen. Gewoon een kwestie van je vraag slim stellen en daarna proberen die winkelier op e lichten op basis van non-conformiteit.
Hij kan eisen wat hij wil. Makkelijk te geven advies ook. Ik hoop dat die winkelier hem vierkant in zijn gezicht uitlacht. Laat hij maar met zijn eis naar de rechter stappen. Ik zou daar wel vertrouwen in hebben.
Dan kan hij gelijk uitleggen waarom hij wel de moeite neemt om met helikopter en accu naar die winkel te stappen, maar dan niet voor aankoop de doos met lader controleert. Beetje raar lijkt mij.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 17:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Ikbenik

Leer jij maar eens lezen.
Er word nl niet gevraagd om 4 accu's tegelijk op te laden, dat kan het apparaat wel met extra kabels maar lees het dikke deel maar eens.

hij moest via alle 4 de uitgangen 4 dezelfde accu's kunnen opladen, thuisgekomen bleek dat de lader die 4 uitgangen heeft om 4 accu’s te gelijk te laden dit niet kon, voor de € 255,= die deze lader kost kreeg ik er een kabeltje bij die mijn accu’s kan laden, dus de overige 3 aansluitingen kan ik niet gebruiken,

Nergens staat bij dat ie dat gevraagd heeft dat ze alle 4 tegelijk moeten kunnen dat staat eronder.
Er staat duidelijk via de 4 uitgangen 4 dezelfde accu's laden en ja dat kan ie ook.

Bij dit soort producten zit er voor elke soort 1 kabel bij dus als TS ipv zijn grote mond eerst eens onderzoek had gedaan was ie niet komen blaaten hier.

Hoe je het keert of draait als ts 3 kabels erbij had gewild was ie alsnog 300 euro kwijt geweest simpel zat.

Ik blijf erbij dat TS zelf niet wist wat ie wilde kopen en nu over de 255 euro begint te zeuren waarschijnlijk thuis ruzie gehad dat ie het niet had mogen kopen en er nu zo vanaf probeert te komen

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 19:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals, en dan ben ik er klaar mee,
Ik kom in de winkel en leg de accu waar het om gaat op de toonbank, en vraag de verkoper of ze een accu lader hebben die meerdere van deze accu’s ( zoals het voorbeeld dus) tegelijk kan opladen, een accu om mee te vliegen duurt ongeveer 2 uur om op te laden, en die vlieg je in een minuut of 10 leeg!
Nu had hij er een die zelfs 4 aansluitingen heeft om als je wil zelfs 4 verschillende accu type’s kan laden, maar in mijn geval zou hij geschikt zijn om 4 dezelfde accu’s zoals ik liet zien kunnen laden, waarop ik vroeg wat dit mij ging kosten, voor € 255,= was ik klaar niet goedkoop maar dan verwacht je voor jaren klaar te zijn, thuis gekomen bleek dus dat er nogal wat ontbrak om aan mijn wens te voldoen.
Als leek op het gebied van dit soort laders mag ik toch in alle redelijkheid op de deskundigheid van de verkoper af gaan, hij heeft een fout gemaakt dus verwacht je dat dit op een eerlijke manier opgelost wordt, en een cadeaubon is niet iets waar de klant op zit te wachten, als je ziet wat er bij de Media Mart terug gebracht wordt, en je zou deze mensen afschepen met een cadeaubon zou je binnen de kortste keren oorlog in de tent hebben.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 20:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met excuus u bent geen leek op het gebied van modelbouw en weet donders goed hoe e.e.a. werkt. De koop ongedaan maken, als dat al lukt maakt dat u de grootste dombo in de modelbouw wereld.
Met deze uitspraak zal ik wel tegen het zere been aan schoppen, het zij zo.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 20:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron 530,

Even goed lezen Dombo!

Als leek op het gebied van dit soort laders mag ik toch in alle redelijkheid op de deskundigheid van de verkoper af gaan,

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 21:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even iets anders:

Als je bijvoorbeeld een KVM switch wilt gaan kopen en je deelt aan de verkopende partij mede dat je vier computers via die KVM switch wilt aansluiten op één toetsenbord, muis en monitor (KVM staat voor Keyboard, Video, Mouse).

Dan weet de verkoper dat als de koper met dat apparaat thuis komt, dat die dan gelijk die vier computers gaat aansluiten.

De koper komt thuis, en bij die KVM switch zit dan standaard één set kabels om de monitor, toetsenbord en muis op die KVM-switch aan te sluiten en één set kabels om één computer met die KVM switch te verbinden.

Nu geven velen van jullie aan dat er op die doos zou staan dat er maar één set kabels meegeleverd zou worden.

Echter heeft die koper aan de verkoper heel duidelijk aangegeven dat hij vier computers via die KVM switch wilt aansluiten. De koper mist dus drie setjes kabels.

De koper gaat terug naar de winkel en de verkoper geeft doodleuk aan dat die koper dan nog drie setjes moet kopen en dat er nog een flink bedrag erbij komt.

"Hoho", zegt die koper dan, "Dat had je mij ten eerst voor de koop mogen vertellen, omdat nu het hele gedoe buiten mijn budget valt."
"Ten tweede, heb ik voor de koop duidelijk aangegeven dat ik vier computers op die KVM switch moet aansluiten, dan verwacht ik bij het totaal pakket ook vier setjes kabels!"

Volgens de wetgeving is het volgende:
- de koper heeft voor de koop heel duidelijk zijn wensen en eisen aan de verkoper medegedeeld: een KVM switch waarop gelijk vier computers aangesloten moeten worden (en natuurlijk bijbehorende kabels).
- de koper heeft vervolgens een KVM switch meegekregen met één set kabels om de computers aan de KVM switch aan te sluiten.

- Aangezien de zaak niet aan de overeenkomst beantwoord: KVM switch met setjes kabels om de computers aan te sluiten) kan de koper kosteloos (artikel 7:21 lid 2 BW) het ontbrekende eisen (artikel 7:21 lid 1 sublid a BW) en als dat niet mogelijk is, kan de koper eisen dat de koop ongedaan wordt gemaakt (artikel 7:22 BW).

Daarom is het ook zo belangrijk dat de verkoper productkennis heeft en ook doorvraagt bij onduidelijkheden.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 21:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

janjannes schreef op dinsdag 4 sep 2012, 20:16: ron 530,

Even goed lezen Dombo!

Als leek op het gebied van dit soort laders mag ik toch in alle redelijkheid op de deskundigheid van de verkoper af gaan,

Ah, schelden. Gebeurt meestal als je zelf begint door te krijgen dat je er naast zit dus dan probeer je de ander te overdonderen met verbaal geweld.

Als leek op het gebied van dit soort laders ben je dus geen leek op het gebied van laders. Had je dus gewoon even de doos moeten lezen. Doe ik ook altijd om te weten wat er in zit. Gewoon voor de zekerheid.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 21:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Ten tweede, heb ik voor de koop duidelijk aangegeven dat ik vier computers op die KVM switch moet aansluiten, dan verwacht ik bij het totaal pakket ook vier setjes kabels!"

Zie je het verschil met vragen ik moet 4 pc's aansluiten.

of

hij moest via alle 4 de uitgangen 4 dezelfde accu's kunnen opladen

TS zit nu in een lastig parket en begint zijn vraag nu al bij te stellen.
Dus het is giswerk wat ie gevraagd heeft.

Als ie hier zijn verhaal al 3x verdraaid zal het in de winkel niet anders zijn gegaan.

Daarom is het ook zo belangrijk dat de verkoper productkennis heeft en ook doorvraagt bij onduidelijkheden

Dit telt ook voor de consument vriend.
Als er iets niet duidelijk is vraag je het, tevens zal die verkoper de lader ook hebben laten zien zonder doos dus dan kan de klant ook vragen.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ ikbenik

Ik weet ook nog zo'n mooi verhaaltje. Iemand wil een auto kopen bij een garage. Hij ziet precies de auto die hij graag wil dus gaat een gesprek met de verkoper aan. Ze besluiten tot het maken van een proefrit en als die tot tevredenheid verloopt dan wil de potentiele koper de auto met een fikse korting per direct contant betalen en meenemen. Tijdens de proefrit zegt de verkoper tegen hem: "Ik wil wel eerlijk tegen u zijn, dus ik vertel u alvast dat de achteruit kapot is".
Koper had al gezien tijdens de inspectie dat de achterruit een barst vertoonde, dus zegt: "Geen probleem. Die fix ik zelf wel even". Proefrit verloopt naar wens, dus aangekomen bij de garage parkeren ze de auto en gaan naar binnen voor de afhandeling. Na aankoop loopt de koper naar buiten en wil met zijn net aangeschafte auto achteruit weg rijden. Er gebeurt echter niets. De achteruit is kapot.
Non-conformiteit zeker?

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 22:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op dinsdag 4 sep 2012, 20:06:
De koop ongedaan maken, als dat al lukt maakt dat u de grootste dombo in de modelbouw wereld.

janjannes schreef op dinsdag 4 sep 2012, 20:16: ron 530,

Even goed lezen Dombo!

winterman schreef op dinsdag 4 sep 2012, 21:42:

Ah, schelden. Gebeurt meestal als je zelf begint door te krijgen dat je er naast zit dus dan probeer je de ander te overdonderen met verbaal geweld.

Dus je verdenkt zowel Ron530 als Janjannes ervan dat ze alletwee door hebben dat ze fout zitten?

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 22:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je doet je naam eer aan.

Reageer gewoon anders houd je mond met dit soort onzin

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 22:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

janjannes schreef op zaterdag 1 sep 2012, 20:46: door mij gestelde eisen zou voldoen, hij moest via alle 4 de uitgangen 4 dezelfde accu's kunnen opladen

ik heb geen verstand van modelbouwladers maar klinkt mij in de oren als `Ik wil een video recorder die aansluitingen heeft om koptelefoon op aan te sluiten en nog een en ander op aan te kunnen sluiten...`
Alle aansluitingen zitten erop maar zit geen koptelefoon en geen hdmi kabel ed bij............
Kan me niet voorstellen dat ze dat speciaal gaan vermelden,de info op doos zal ook niet zeggen dat het erin zit en ik kan zelf ook lezen dus dan lijkt me duidelijk dat je apparaat koopt die de Mogelijkheid Wel Heeft maar niet inclusief eventueel benodigde aansluitingen ed om die mogelijkheden ook direct (vanuit gekochte doos) te benutten........
Als ik er niet de ballen verstand van zou hebben zou ik zelf nog wel even vragen 9of doos bekijken) of die kabel en koptelefoon ed er dan bij zitten of ik die zelf dan nog moet regelen.
Lijkt mij niets te maken te hebben van Non-conformiteit, apparaat KAN tenslotte wat ik heb gevraagd.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 22:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op dinsdag 4 sep 2012, 22:31:
Dus je verdenkt zowel Ron530 als Janjannes ervan dat ze alletwee door hebben dat ze fout zitten?

Nee, dat doe jij als je beide uitspraken gelijkwaardig vindt.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 23:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alle argumenten ten spijt zoals dat zo mooi heet is vraagsteller overtuigd van zijn/haar gelijk. Doet niemand wat aan. Mooie discussie maar deze kent geen winnaar enkel een verliezer en laat dat nu net de vraagsteller zijn.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2012 om 23:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey schreef op dinsdag 4 sep 2012, 22:45: Lijkt mij niets te maken te hebben van Non-conformiteit, apparaat KAN tenslotte wat ik heb gevraagd.

Ik begrijp dat je dat zo zegt, maar mijn punt is net even iets anders.
Zie het voorbeeld van die KVM switch.

Maar het punt is juist, en daar wordt steeds aan voorbij gegaan, dat het niet alleen om het product gaat, maar ook wat de koper voor de koop aan de verkopende partij heeft medegedeeld.

Als die koper van die KVM switch aangeeft dat die vier computers wilt aansluiten, zegt hij niet: "Die KVM swich moet de mogelijkheid hebben om vier computers aan te sluiten."

Als de koper namelijk met het gekochte product naar huis gaat, moet het helemaal compleet zijn en ook helemaal volgens de wensen en eisen van de koper. Dat is meegenomen in de overeenkomst.
De Europese richtlijn gaat daar veel dieper op in dan de Nederlandse wetgeving, maar dat terzijde.

stacey schreef op dinsdag 4 sep 2012, 22:45:
Kan me niet voorstellen dat ze dat speciaal gaan vermelden,de info op doos zal ook niet zeggen dat het erin zit en ik kan zelf ook lezen dus dan lijkt me duidelijk dat je apparaat koopt die de Mogelijkheid Wel Heeft maar niet inclusief eventueel benodigde aansluitingen ed om die mogelijkheden ook direct (vanuit gekochte doos) te benutten........

Niet altijd is op de doos vermeldt wat er precies inzit. Heel vaak wel in de handleiding.
Dan nog behoort de verkoper de koper te attenderen dat er maar één aansluitkabel in zit, in plaats van vier.
Komt ook nog bij dat een goede verkoper het product uitpakt en dat aan de koper laat zien, dan kan een eventueel tekort onderdeel erbij gezocht worden.

stacey schreef op dinsdag 4 sep 2012, 22:45: Als ik er niet de ballen verstand van zou hebben zou ik zelf nog wel even vragen 9of doos bekijken) of die kabel en koptelefoon ed er dan bij zitten of ik die zelf dan nog moet regelen.

Als je met een product naar huis gaat, mag je op z'n minst verwachten dat alles compleet is, helemaal zoals je aan de verkoper hebt medegedeeld en niet dat je thuisgekomen bent, weer terug moet naar de winkel omdat kabeltje zus, een kabeltje zo, niet in de doos zit en dat die apart aangeschaft dient te worden.

Nogmaals:
Een goede verkoper pakt het product uit en laat het aan de klant zien en op die manier kijken of het product datgene kan wat de klant ermee wilt doen en dat alles compleet is.

ve
door verwijderd - Sep 5, 2012 om 00:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik schreef op dinsdag 4 sep 2012, 23:56:
Dan nog behoort de verkoper de koper te attenderen dat er maar één aansluitkabel in zit, in plaats van vier.

Er zit niet "maar één aansluitkabel in".

Jij leest alleen maar wat je wil lezen en reageert alsof je het hele gesprek gevolgd hebt.

Die KVM switch is een krom voorbeeld. Die doet 1 ding. Deze lader kan meerdere soorten accu's opladen en komt met de daarvoor bijgeleverde aansluitkabels. Je vergelijkt appels met peren.

Jij weet niet wat die koper gezegd of gedaan heeft. De informatie waar jij op af gaat is eenzijdig en gekleurd, maar dat komt jou wel goed uit want je kan weer preken en je litanie tot in den treure herhalen.

ve
door verwijderd - Sep 5, 2012 om 01:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op woensdag 5 sep 2012, 00:26:
ikbenik schreef op dinsdag 4 sep 2012, 23:56:
Dan nog behoort de verkoper de koper te attenderen dat er maar één aansluitkabel in zit, in plaats van vier.

Er zit niet "maar één aansluitkabel in".

Jij leest alleen maar wat je wil lezen en reageert alsof je het hele gesprek gevolgd hebt.

Helaas heb je het mis.

winterman schreef op woensdag 5 sep 2012, 00:26:
Die KVM switch is een krom voorbeeld.

Dat is geen krom voorbeeld.
En als jij dat wel vindt, heb jij totaal niets begrepen met wat ik geschreven heb.

winterman schreef op woensdag 5 sep 2012, 00:26:
Die doet 1 ding. Deze lader kan meerdere soorten accu's opladen en komt met de daarvoor bijgeleverde aansluitkabels. Je vergelijkt appels met peren.

Als jij goed gelezen had, had je die opmerking niet gemaakt.

winterman schreef op woensdag 5 sep 2012, 00:26:
Jij weet niet wat die koper gezegd of gedaan heeft.

En waarom negeer jij dat dan compleet?

winterman schreef op woensdag 5 sep 2012, 00:26:
De informatie waar jij op af gaat is eenzijdig en gekleurd, maar dat komt jou wel goed uit want je kan weer preken en je litanie tot in den treure herhalen.

Bij jou lees ik voornamelijk niet toedoende bla, bla.
Jij gaat de essentie totaal voorbij.

Ik lees voornamelijk: die lader kan dit, die lader kan dat, bij die lader zitten meerdere kabels voor meerdere soorten accu's.
Dat zal mij de reet roesten (om het even grof te schrijven). Boeit totaal NIET!!!

De essentie is:
De koper geeft aan dat die lader vier dezelfde accu's tegelijk moet laden. Niet kunnen laden, maar echt tegelijk laden. Dat er meerdere verschillende kabels erbij zitten, doet er totaal niet toe.
En ja, dat had ik ook wel gelezen dat er verschillende kabels erbij zaten.

ve
door verwijderd - Sep 5, 2012 om 01:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

En waarom wordt dan steeds de wensen en eisen die de koper aan de verkoper heeft medegedeeld compleet genegeerd?

Daar draait het namelijk om: de wensen en de eisen die de koper voor de koop aan de verkoper heeft medegedeeld.

En daarom geef ik die voorbeeld van die KVM switch steeds aan, omdat die precies weergeeft waar de meeste van jullie totaal aan voorbij gaan.
Je moet niet alleen op die doos naar dat product kijken. Dat is het domste wat je kunt doen.

De belangrijkste in dit: de informatie die de koper voor de koop aan de verkopende partij heeft medegedeeld.
Punt.
De verkopende partij heeft die geaccepteerd. Dus op zich is er dan al een overeenkomst gesloten en is de eigenschappen van het product bepaald, met alles wat daar aan extra materialen voor nodig is.

Ik heb zelf zo vaak met dit soort situaties te maken gehad, dat ik heel goed weet waar ik het over heb.

ve
door verwijderd - Sep 5, 2012 om 09:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

@janjannes, mijn advies, bel die manager van die winkel op en vraag een gesprek aan. Ik denk nl dat het mis is gegaan, dat jij terug bent gegaan met die lader toen die verkoper niet aanwezig was. Die manager wist niets van dat gesprek met de verkoper en had er ook geen oren naar. Daar is wel in te komen. Als hij het zelf was geweest die je had verteld dat die lader met bijpassende stekkers voldoende zou zijn geweest was het vast anders gelopen. Probeer er dan een vriendelijk gesprek van te maken en niet met de koppen tegen elkaar.

Mochten jullie niet tot een oplossing komen, dan zou ik toch maar die tegoedbon verzilveren voor die lader. Of je nu in je recht staat of niet, mondelinge toezeggingen daar kom je niet ver mee, zou je er een juridische strijd van willen maken. Beter een lader met 1 bijpassende stekker, dan niets.
Moet je ook nog in je achterhoofd houden dat per 1 oktober de btw omhoog gaat en alles weer duurder wordt, dus dan wordt die tegoedbon minder waard. Als je er niet over peinst om daar de bijpassende stekkers te kopen, dan kun je die vast wel ergens anders op de kop tikken, misschien is er nog iemand op Marktplaats die toevallig wat heeft liggen. Of een andere speciaalzaak.
Soms moet je de emoties laten voor wat ze zijn en gewoon voor de beste optie gaan die het minste geld kost.

Met een tegoedbon van 255 € blijven zitten, die je niet gaat verzilveren, is de slechtste optie.

ve
door verwijderd - Sep 5, 2012 om 09:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik schreef op woensdag 5 sep 2012, 01:50: En waarom wordt dan steeds de wensen en eisen die de koper aan de verkoper heeft medegedeeld compleet genegeerd?

Daar draait het namelijk om: de wensen en de eisen die de koper voor de koop aan de verkoper heeft medegedeeld.

En daarom geef ik die voorbeeld van die KVM switch steeds aan, omdat die precies weergeeft waar de meeste van jullie totaal aan voorbij gaan.
Je moet niet alleen op die doos naar dat product kijken. Dat is het domste wat je kunt doen.

De belangrijkste in dit: de informatie die de koper voor de koop aan de verkopende partij heeft medegedeeld.
Punt.
De verkopende partij heeft die geaccepteerd. Dus op zich is er dan al een overeenkomst gesloten en is de eigenschappen van het product bepaald, met alles wat daar aan extra materialen voor nodig is.

Ik heb zelf zo vaak met dit soort situaties te maken gehad, dat ik heel goed weet waar ik het over heb.

Communicatie tussen mensen is 1 van de moeilijkste dingen die er bestaat. Als TS iets heeft gevraagd aan de verkoper en die heeft het vervolgens niet goed geinterpreteerd en TS heeft het antwoord van de verkoper weer verkeerd geinterpreteerd (en beide partijen DENKEN dat ze elkaar hebben begrepen) dan zit je al in een situatie als dit.