in
door inxi Mar 7, 2013 om 23:27
Geldzaken & recht

Afhandeling beneficiaire aanvaarding

Hallo,

Graag ontvang ik jullie adviezen en opmerkingen t.a.v. van de volgende situatie:

Onze vader is overleden, hij had 5 kinderen.

Zijn erfenis is door alle 5 kinderen beneficiair aanvaard. Hiervan is akte opgemaakt bij de notaris. Besloten is mij te volmachtigen om de boel af te handelen. Hiertoe hebben mijn broers / zussen een volmacht ondertekend, wederom bij de notaris.

Nu is de vraag wat er op dit moment moet gebeuren. Ik weet dat er een stappenplan bestaat waarbij bijv. een boedelbeschrijving gemaakt moet worden. Maar zijn hier ergens voorbeelden van?

Bovendien las ik dat er ook sprake kan zijn van 'lichte vereffening' als de kantonrechter hiertoe besluit.

Onze vader heeft geen bezittingen aangezien hij het laatste gedeelte van zijn leven in een verzorgingstehuis woonde. De zaken met het verzorgingstehuis zijn afgehandeld. De crematie is ook afgehandeld en betaald, evenals rekeningen bij elektriciteitsbedrijven, waterbedrijven, telefonie enzovoorts.

Hij heeft voor zover wij weten verder geen schulden. Op dit moment is er een bedrag van ongeveer 14.000 dat hij op zijn rekening heeft staan.

Komen wij gezien het bovenstaande in aanmerking voor de lichte procedure, nu wij geen verdere schuldeisers verwachten en er nog een bedrag van 14.000 euro beschikbaar is. En hoe moeten wij dit verder aanpakken? Moet ik (als gevolmachtigde door de overige kinderen) een afspraak maken met de rechtbank waarin ik de situatie voorleg, of hoe gaat zoiets in zijn werk? Kan ik ook gewoon langsgaan?

En stel dat de kantonrechter beslist dat er inderdaad gebruik gemaakt kan worden van de procedure lichte vereffening, wat moet er dan nog gebeuren? Kunnen wij het bedrag dan -- na aftrek van de notariskosten -- verdelen onder ons 5 (uiteraard allen 1/5)?

Ik hoor het graag.

4881 2 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Mar 8, 2013 om 00:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien heb je iets aan de informatie op deze site: KLIK HIER(?).

vr.gr.

marcel75
door marcel75 - Mar 8, 2013 om 08:36
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De lichte vereffening kan worden toegepast als er of sprake is van een wettelijke verdeling of iemand tot executeur is benoemd,die vervolgens kan verklaren dat het saldo voldoende is om schulden te voldoen.

Van de wettelijke verdeling is sprake als één ouder is overleden en er minstens 1 kind is. Aangezien nu de langstlevende ouder overleden is, is hiervan dus geen sprake.

Een executeur zou bij testament benoemd moeten zijn. Aangezien er nu met volmachten gewerkt wordt, ga ik er van uit dat er geen testament en dus geen executeur is.

Je zit dus eigenlijk wel in de gewone vereffening. JE begint inderdaad met een boedelbeschrijving. Dat is een overzicht waarop staat welke baten/bezittingen er zijn en welke schulden. Inboedel kun je vaak op nihil waarderen, zeker als je vader in een verzorgingshuis zat. Let wel: je moet kijken wat vader had op het moment dat hij overleed.

Bij het indienen van de boedelbeschrijving bij de rechtbank, kun je ook meteen aangegeven dat er verder geen schulden meer te verwachten zijn. Stuur je ook meteen de stand van zaken mee zoals die nu is, dan kun je dat zien als rekening en verantwoording en verzoeken die goed te keuren. Na ontvangst van de goedkeuring kun je inderdaad ieder 1/5 uitkeren.