to
door tooske53 Nov 8, 2019 om 23:47
Geldzaken & recht

Afkeuring via gemeente

ik kan niet werken met mijn versleten rug heb ook geen sollicitatie plicht en hoef geen vrijwilligers werk te doen maar zetten het wel niet zwart wit op papier kan diet zo maar.

1210 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 8, 2019 om 23:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom zouden ze, wie is ze, dat zwart op wit op papier moeten zetten?

justmeagain
door justmeagain - Nov 8, 2019 om 23:54
623 Antwoorden / 8 Vragen

Gemeente gaat hier toch niet over, is toch het UWV die iemand afkeurt. Normaal niet je je sollicitaties bij het UWV bijhouden in een online omgeving.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 9, 2019 om 09:00
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft uw vraag te maken met het ontvangen resp. aanvragen van een ondersteuning (bijstand) van uw Gemeente? Wordt daarvoor aan u gevraagd om vrijwilligerswek te doen?
Als dat inderdaad zo is is er bij uw Gemeente de mogelijkheid om bezwaar te maken.
Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bezwaar-en-beroep/vraag-en-antwoord/bezwaar-tegen-beslissing-overheid

panter22
door panter22 - Nov 9, 2019 om 09:14
6599 Antwoorden / Vragen

De ambtenaar is geen arts en kan dit niet beoordelen. En afgekeurd wordt je tegenwoordig niet meer. In het systeem van de gemeente komt te staan dat je niet meer uitgenodigd wordt voor een voorlichting over een baan of een mogelijke baan. Dit geldt ook voor vrijwilligerswerk. Omdat het zinloos is om je uit te nodigen. Maar officieel moet je beschikbaar zijn voor werk en vrijwilligerswerk.
Je krijgt hiervan geen bevestiging.

marita5
door marita5 Nov 9, 2019 om 10:09
11518 Antwoorden / 15 Vragen

@panter22 , dit is niet juist . Ik ben afgekeurd via UWV , Gemeente staat hier los van . Het kan zijn dat Ts via de gemeente een keuring heeft gehad van de GGD , als Ts dan op basis van dit rapport wordt afgekeurd en vrijstelling heeft van sollicitatieplicht en vrijwilligerswerk , krijg je zwart op wit op papier bericht van de soc dienst .

panter22
door panter22 Nov 9, 2019 om 10:33
6599 Antwoorden / Vragen

@Marita5, jouw situatie is anders.
Een aantal jaar geleden werd je (in een bepaalde gemeente) met een bijstandsuitkering inderdaad gekeurd door de GGD. Op basis van die keuring kreeg je een beschikking met daarin een vrijstelling van sollicitatieplicht voor een bepaald aantal jaar. Dat herhaalde zich, om de zoveel jaar.
De gemeente besteedde op een gegeven moment deze werkzaamheden aan een instantie uit.  De client werd door de mangel gehaald.Vrijstelling van sollicitatieplicht werd en niet meer gegeven en iedereen moest verplicht vrijwilligerswerk doen.
Deze  gemeente beoordeelt nu weer zelf, nu adhv het dossier de mogelijkheid om weer aan het werk te komen. Als die kans er gewoon niet is, dan volgt de gemeente deze procedure.

marita5
door marita5 Nov 9, 2019 om 10:48
11518 Antwoorden / 15 Vragen

Vorig jaar kreeg ik nog een oproep van de gemeente , ben geweest moest een vragenlijst invullen , toen werd ik gebeld door mijn nieuwe contactpersoon die niet verder keek dan haar neus lang was. Voor vrijwilligerswerk goed gekeurd maar voor een betaalde baan afgekeurd ,  terwijl de medische klachten hetzelfde zijn , hoe krom is dit . De contactpersoon gaf als antwoord UWV moest mij opnieuw keuren , terwijl ik in een groep val die door UWV niet meer worden herkeurd , ook dit had ik op papier . Waarop ik antwoordde , de gemeente heeft niks te maken met UWV . Deze contactpersoon had niet gekeken in mijn dossier , waarbij ik de gevraagde gevens heb opgestuurd n.l van 2007 , hierop kreeg ik zwart op wit , alles bleef hetzelfde geen sollicitatieplicht en vrijstelling vrijwilligerswerk . Dus Ts moet een brief ontvangen van de gemeente waar dit op staat .

panter22
door panter22 Nov 9, 2019 om 15:40
6599 Antwoorden / Vragen

Marira5, zo ging het  vroeger ook bij de gemeente waar ik het over heb. Tegenwoordig is dat niet meer zo, Iedereen wordt geacht om iets te doen voor zijn bijstandsuitkering,
Jouw situatie kan heel anders zijn omdat in jouw geval uit een keuring blijkt dat werken niet mogelijk is.
Dat geldt niet voor iedereen. Het kan ook een tijdelijke kwestie zijn,
En wil je regulier vrijwilligerswerk doen, dan moet je meestal minimaal een halve of hele dag werken per keer. Dat is vaakl te veel, want het  is gewoon werk, alleen het wordt niet betaald.
Maar trouwens, je doet nu toch vrijwilligerswerk?

marita5
door marita5 Nov 9, 2019 om 18:12
11518 Antwoorden / 15 Vragen

@Panter22 , een vriend van mij heeft alleen een bijstandsuitkering , niks van UWV . Moest bij de gemeente ook een vragenlijst invullen , kreeg hierop een keuring van GGD in 2018 . Deze arts had de medische gegevens opgevraagd bij zijn huisarts , maar had over het hoofd gezien dat hij al vrijwilligerswerk deed voor 20 uur per week . Gevolg alles bleef hetzelfde en kreeg dit op papier van de Soc dienst . Keuring bij de GGD weggegooid geld van de gemeente . Wat bedoeld u met ik doe nu toch vrijwilligerswerk ?

ro
door ron503 - Nov 9, 2019 om 10:54
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als u een bijstandsuitkering heeft dan heeft u wel degelijk sollicitatie plicht en als u wordt opgeroepen om vrijwilligerswerk te gaan doen dient u daar aan mee te werken. De gemeente kan van die plichten afwijken door u zeg maar onbemiddelbaar te verklaren en u met rust te laten en niet op te roepen voor evaluatie gesprekken. Op papier zetten kan de gemeente dat echter niet omdat een bijstandsuitkering een tijdelijk karakter heeft. Als de gemeente het wel op papier zou zetten dan komt het ook in uw dossier te staan en dan stopt Den Haag de bijdrage voor uw uitkering omdat de gemeente zich niet aan de plichten voor het verstrekken van een bijstandsuitkering houdt.

marita5
door marita5 Nov 9, 2019 om 11:20
11518 Antwoorden / 15 Vragen

@ron503 , Als de gemeente het wel op papier zou zetten dan komt het ook in uw dossier te staan en dan stopt Den Haag de bijdrage voor uw uitkering omdat de gemeente zich niet aan de plichten voor het verstrekken van een bijstandsuitkering houdt. Wat een onzin , bij mij staat het in mijn dossier en brief ontvangen . Waarschijnlijk woon ik dan in een speciale gemeente .

ro
door ron503 Nov 9, 2019 om 12:12
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het hangt van de kwalificatie af daarbij wordt rekening gehouden met leeftijd en zo meer en dat verschilt per gemeente.

marita5
door marita5 Nov 9, 2019 om 12:22
11518 Antwoorden / 15 Vragen

Dus u schiet eerst met losse flodders , en nu hangt het van kwalificatie / leeftijd en gemeente af .

panter22
door panter22 Nov 9, 2019 om 15:45
6599 Antwoorden / Vragen

Jouw situatie is duidelijk en bewezen. Als je een versleten rug hebt, dan is veel minder duidelijk wat je nog wel kunt.
Dan kun je je misschien om laten scholen voor een baan die minder belastend is,

tijger1
door tijger1 - Nov 9, 2019 om 13:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom wilt u dat zwart op wit hebben? U wordt nu toch niet ineens gekort of zo, omdat u niet aan niet-bestaande verplichtingen voldoet?