door willemgrote201 Feb 5, 2012 om 13:05
Geldzaken & recht

Afkoop klein pensioen

Mijn dochter is fysiotherapeute en ze heeft 8 maanden in een particuliere praktijk gewerkt.
Zij moest zelf haar pensioen premie betalen Zij heeft ruim €1500 betaald. Nu werkt ze bij een instelling die onder het PGGM valt en daar bouwt ze nu haar pensioen op.
De aan de stichting pensioenfonds voor fysiotherapeuten betaalde premie wilde ze graag terug. Het voorstel van dit pensioenfonds valt ons erg tegen: ze stellen de afkoopwaarde op €696,94! Bruto welteverstaan!
Mijn reactie is er een van schrik: met zo'n rendement is er voor niemand een goed pensioen mogelijk. Alleen het pensioenfonds wordt er beter van! Van haar ingelegde geld blijft heel weinig voor haar over en blijft er veel aan de strijkstok van het pensioenfonds hangen.
Is dit redelijk?
Is dit een veelvoorkomend verschijnsel?

Met vriendelijke groeten,
Willem Grotenhuis ten Harkel

2857 7 Rapporteer

vladja
door vladja - Feb 5, 2012 om 13:15
8293 Antwoorden / 27 Vragen

En het pensioen overhevelen naar PGGM?

Wat staat er op haar pensioenoverzicht, op welk bedrag pensioen heeft ze recht per jaar?

Vladja

wi
door willemgrote201 - Feb 5, 2012 om 13:57
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ze kan er ook voor kiezen €696,94 te laten overhevelen naar het PGGM.
Blijven we nog steeds zitten met een groot verschil tussen wat er is ingelegd en wat er nu wordt uitgekeerd of doorgestuurd naar het andere pensioenfonds.
Dat geld is definitief weg en zit volgens ons in de overhead kosten van haar oude pensioenfonds, dat er bar weinig voor gedaan heeft.

poltol
door poltol - Feb 5, 2012 om 14:39
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Kan ik de waarde van mijn pensioen overdragen?

Ja, dat kan meestal als u een nieuwe werkgever krijgt of als de pensioenregeling van uw huidige werkgever verandert. Echter, als een pensioenfonds in een financieel moeilijke situatie zit dan mag die niet mee werken aan waardeoverdracht. In dat geval kunnen er bij een fonds geen waardeoverdrachten binnenkomen en ook geen waardeoverdrachten uit het fonds gaan. Zodra het fonds er financieel weer goed voorstaat, is waardeoverdracht weer mogelijk.

Nieuwe werkgever
Als u overstapt naar een nieuwe werkgever, komt u vaak bij een nieuwe pensioenuitvoerder terecht. De pensioenuitvoerder is een pensioenfonds of een verzekeraar. U kunt bij uw nieuwe pensioenuitvoerder verzoeken om waardeoverdracht van pensioenaanspraken die u bij uw vorige werkgever heeft opgebouwd. Dit verzoek moet u indienen binnen zes maanden na aanvang van uw deelname in de nieuwe pensioenregeling.

In deze situatie heeft u het recht op waardeoverdracht en zijn de oude en de nieuwe pensioenuitvoerder verplicht om hieraan mee te werken. Hierop zijn twee uitzonderingen:
uw oude dienstbetrekking is vóór 1994 beëindigd
u doet te laat (na een half jaar) uw verzoek tot waardeoverdracht.

In deze twee situaties is de pensioenuitvoerder niet verplicht om in te gaan op uw verzoek om waardeoverdracht. Wel kan de pensioenuitvoerder op vrijwillige basis meewerken.

Gewijzigde pensioenregeling
Als de pensioenregeling van uw werkgever wordt gewijzigd, is het vaak gewenst om waarde over te dragen van de oude naar de nieuwe pensioenregeling. Het gaat hierbij om een zogenoemde interne waardeoverdracht. Er is ook sprake van interne waardeoverdracht bij uitruil van pensioenaanspraken. Bijvoorbeeld: partnerpensioen inruilen tegen extra ouderdomspensioen.

zie site FAQ DNB

Vr.gr. poltol

ba
door bachanaal - Feb 7, 2012 om 22:27
248 Antwoorden / 7 Vragen

heb enige jaren geleden een klein pensioen afgekocht maar nu ik pensioengerechtigd ben heb ik er spijt van.door het gewijzigd financieel beleid zit ik met een veel kleiner inkomen dan ik op gerekend had en gemeentelijke kwijtscheldingen en ekstra's voor ouderen zijn afgeschaft. ook gaat bij afkoop meer dan een derde naar de belasting.

wi
door willemgrote201 - Feb 7, 2012 om 22:37
2 Antwoorden / 1 Vragen

Op de vraag van Vladja is het antwoord: ze heeft nog geen pensioen overzicht gehad.
Als ik de antwoorden van Bachanaal en Poltol samenvat, lijkt het het beste het geld te laten staan bij dit pensioenfonds en maar te hopen dat dit fonds de komende jaren een goed rendement haalt en over 40 jaar een klein pensioentje kan uitkeren.
Afkopen nu levert veel verlies op. Je kunt dat verlies nu toch nemen en via het nieuwe pensioenfonds in de komende 40 jaar (ze is 27 en zal moeten werken tot 67 volgens de plannen van het kabinet) een goed pensioen opbouwen. Daarmee vergeleken zal hetgeen via het eerste pensioenfonds wordt opgebouwd in het niet vallen, toch??

vladja
door vladja - Feb 8, 2012 om 11:26
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het pensioenfonds mag kleine pensioenen (pensioen-uitkering per jaar minder dan € 438,44 per jaar) afkopen zonder instemming van de pensioengerechtigde, maar moet dit dan wel doen op zijn vroegst twee jaar na het stoppen van de deelneming aan het pensioenfonds Eerder of later kan alleen met instemming van de pensioengerechtigde.

De afkoopsom is € 696,64 voor de gehele geschatte pensioenperiode. De afkoopberekening is een ingewikkelde rekensom, waarbij o.a. meetelt
- de administratiekosten (in het begin hoog, waardoor lage afkoop) en
- de verwachtte gemiddelde levensduur. Verwachting 78 jaar oud, pensioenleeftijd 67, uitkeringsjaren 11.

Dus de uitkering per jaar ligt beneden het maximum bedrag afkoopbedrag per jaar. De pensioenfondsen willen van die kleine pensioenen af vanwege de administratiekosten gedurende de vele jaren. Dus zal het pensioenfonds, zodra ze daartoe wettelijk over mogen gaan (na 2 jaar), alsnog zelfstandig het pensioen afkopen. Dat valt niet tegen te houden.

Wil je geen afkoop, dan zal je het pensioen over moeten hevelen naar het nieuwe pensioenfonds.

Vladja

vladja
door vladja - Feb 8, 2012 om 11:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Lees: hier... en hier....

Vladja