sp
door spika Jul 15, 2017 om 07:35
Geldzaken & recht

Afkopen levensverzekering/ spaarplan

Hallo

Een kennis van mij heeft via een bedrijf vanaf 2000 elk jaar rond de 650 euro gespaard , nu heeft zij bericht gekregen om dat bedrag  ( +/- 11.000) af te kopen .De vraag is hoeveel er van die 11.000 netto overblijf.

1331 6 Rapporteer

jo
door jorisw - Jul 15, 2017 om 08:02
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Is over die 650 euro per jaar al belasting betaald?

sp
door spika Jul 15, 2017 om 08:06
6 Antwoorden / 9 Vragen

Ik denk het niet, ga maar uit van de slechtste optie

r.kemperman
door r.kemperman - Jul 15, 2017 om 09:22
423 Antwoorden / 4 Vragen

De enige die daar een correct antwoord op kan geven is het bedrijf waar de rekening loopt
Zij kunnen vertellen welk bedrag er overblijft bij afkoop.
Daarnaast zult u dit moeten bedpreken met boekhouder of belastingdeskundige in verband met het afdragen van eventuele belastingen.
Wij kunnen niet zien wat u verdient

tijger1
door tijger1 - Jul 15, 2017 om 09:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik naar dat bedrag kijk dat ingelegd werd, dan vermoed ik haast dat het om een spaarloonregeling gaat. Maar dan is het geen kwestie van afkopen, maar alleen van uitbetalen. Belastingvrij. Maar dan kan er na 2012 niets meer ingelegd zijn.

Heeft uw kennis een lijfrenteconstructie gekozen, waarbij dat bedrag ook NOG een keer van het inkomen afgetrokken werd met de aangifte, is het zeer onverstandig dat bedrag af te kopen.

Niet alleen moet er dan belasting betaald worden volgens het tarief waarin zij valt, maar ook nog revisierente van 25%.

Het is dan verstandiger dat bedrag rechtstreeks in een bankspaarproduct te stoppen zodat daar tzt pensioenuitkeringen voor kunnen worden aangekocht.

sp
door spika Jul 15, 2017 om 11:57
6 Antwoorden / 9 Vragen

Het loopt al van 2000-nu , ik zelf heb een keer mijn levensverzekering afgekocht en toen ging er minder dan 2000 euro af

tijger1
door tijger1 - Jul 15, 2017 om 12:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De ene levensverzekering is de andere niet. Wat er bij uzelf ingehouden is, is geen vergelijk. Zij zal ook alleen maar een opgave hebben gekregen dat afkoop mogelijk is, niet dat het moet.

Maar omdat u schrijft "via een bedrijf", is/was dat haar werkgever?, moet het aan de ene kant haast wel spaarloon zijn, maar dan kan er na 2012 niet meer ingelegd zijn.

Maar één mailtje aan de verzekeraar en zij weet het.

sp
door spika Jul 16, 2017 om 12:39
6 Antwoorden / 9 Vragen

Ze krijgt bericht over 4-6 weken , ze gaan het berekenen maar ze het dus wel vanaf 2000 tot nu gespaard , dan moet dat toch na 15 jaar belastingvrij zijn , was bij mij ook alleen ik had maar 12 jaar en ging er een bedrag af van 1000 euro

tijger1
door tijger1 Jul 16, 2017 om 12:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zoals gezegd, de ene levensverzekering is de andere niet. Dus maar even geduld.

Po
door Pontiac - Jul 15, 2017 om 16:58
131 Antwoorden / 5 Vragen

niets afkopen maar zoals Tijger1 al aan u meld laten staan tot de pensioen gerechtigde leeftijd PLUS minimaal een (1) jaar en ook dan nog gaat er als er belasting wordt geheven nog een behoorlijk deel af ,u moet dan tellen , op dit moment uit eigen ervaring +/- 22 % en misschien nog een goede tip : ga eerst te rade bij diverse banken voor een periodieke uitkering daar elke bank zijn eigen rekenmethode heeft.
Ook het zogenaamde advies is hier dus Niet gratis  .
Mocht ik het over doen dan liep ik de RABO-Bank heel hard voorbij ! en ging naar de SNS-Bank of de ING-Bank , niet kijken naar de rente die u kunt ontvangen over het stilstaande bedrag maar naar wat u aan zogenaamde advieskosten kwijt bent ,is trouwens ook niet aftrekbaar bij de belasting.

ja
door janf43 - Jul 15, 2017 om 17:02
733 Antwoorden / 0 Vragen

U bent wel erg nieuwsgierig. Waarom wilt u weten wat een kennis aan inkomsten krijgt?

sp
door spika Jul 15, 2017 om 17:51
6 Antwoorden / 9 Vragen

Ik heb haar 1500 euro geleend en toen vertelde ze mij over dit en heb ik haar nog 500 geleend dus ik heb gezegd tegen haar dat ik even probeer uit te zoeken hoeveel ze over houdt van die 11.000 want ik wil graag mijn geld terug daarom hoop ik dat het minder dan 2000 euro kost dan doet ze het anders krijg ik 1.5 jaar lang 100 euro en dat duurt me eigenlijk iets te lang .