la
door ladylaaf Dec 13, 2006 om 19:38
Geldzaken & recht

Afrekening opzegging van ouderlijk huis

wie kan mij hier een beetje mee helpen

mijn verstandelijk gehandicapte broer heeft tot nu toe in het ouderlijk huis gewoond , twee jaar geleden is onze moeder overleden toen moest hij eingelijk uit het huis ,hij mocht in het huis blijfen wonen tot er  nieuwe vooruitzichten kwamen ,dus mijn broer moest toen twee jaar geleden tekenen voor het oude huis dat al 30 jaar uod was

nu gaat hij  begleid wonen  wel zelfstandig ,we hebben alles in het oude huis correct afgehandeld

krijgen we een rekening van de wooncosulente  over de badkamer

1250 euro  of hij die maar wildde betalen kan dit zomaar

hij heeft toen moeten tekenen anders had hij geen woonruimte

maar kunnen ze dit zomaar doen

ik ben zo boos  mensen kunnen hun eigen niet weren

wat zijn onze rechten en plichten

heb al gebeld naar de woningbouw en heeft me verteld dat ik in hogerberoep kon gaan

advies welkom

marloes

469 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 13, 2006 om 20:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ze dit doen omdat er dingen kapot waren, maar na 30 jaar is dit gewoon versleten, vervuiling en kapot geslagen ramen mogen ze wel in rekening brengen, maar was er dan niemand die kwam kontorleren bij oplevering?

Hij moet het in oude staat achterlaten, en dat is na zoveel jaren moeilijk bewijsbaar, dus wederzijds...

Tevens moet de begelijder van deze woonvorm alles regelen, en je mag daarbij wel helpen, maar als je nu alles gaat regelen, weten zij het ook niet meer.

Je schreef helaas niet waarvoor deze €1250,- waren, want dan kunnen we beoordelen of het mag, zomaar een bedrag mag niet, er moet een specificatie bij, wat ze voor dat geld deden!

Dus een duidelijke rekening, en was het verouderd of werkelijk kapot toen hij weg ging!

ve
door verwijderd - Dec 13, 2006 om 20:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

de begleider die toen de belangen van mijn broer behartigd verteldde me dat hij de rekening moest betalen

en nu hij in een andere woonvorm is gaan wonen konden hun hem niet meer helpen ivm subsidie

overigens was er niets kapot en vuil  maar zoals ik al aangaf is alles verouderd  nooit gerenoveerd

er is wel een 1e inspectie geweest

hartelijk dank voor de antwoorden

ve
door verwijderd - Dec 13, 2006 om 20:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik was  vergeten u vroeg  waar die 1250 euro voor waren

dit was voor renovatie van badkamer  tegels zijn niet kapot en vies

maar  waren wel naar zoveel jaren aan vervanging toe  en sanitair ook

groetjes marloes

ve
door verwijderd - Dec 13, 2006 om 20:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mijn weten moet er een vooropname (kijken wat er door de huurder aan de oude woning moet gebeuren) gedaan worden. Deze wordt door huurder en verhuurder getekent. Dan heb je als huurder nog de kans om dingen zelf te doen of laten doen. Dan komt er een eindopname, dit is het moment waarop verhuurder kijkt of alles uit de vooropname is gedaan. En wat er niet is gedaan, mag de huurder alsnog doen als de huurtijd dit toelaat en zoniet dan doet de verhuurder dat en dit kost geld.

Als er geen eindopname is gedaan, hoef je olgens mij niets te betalen.

Als je broer na 1-8-2003 het huurcontract heeft getekent, valt hij onder de nieuwe huurwet, deze regelt dat de verhuurder moet bewijzen dat de woning in een andere staat was als dat hij nu is opgeleverd. Is het huurcontract van voor die datum dan ligt de bewijslast bij de huurder. Tevens regelt deze nieuwe huurwet zaken zoals zelf aangebrachte voorzieningen.

Alleen in geval van gevaarlijke zelf aangebrachte voorzienigen ( gas, electra, enz..) moet het bij aanpassing worden goedgekeurdt door de verhuurder. Is dit niet het geval dan kan besloten worden dat als er gevaar dreigt de verhuurder zegt dat het in de oude staat moet worden terug gebracht.

Dan nog iets, was je broer gerechtigt iets te tekenen op het moment dat hij het contract tekende. Of had hij een voogd en zo ja heeft die meegetekend. Ga eens via google opzoek naar de regels m.b.t. nieuwe huurrecht als hij contract heeft getekend na 1-8-2003.

Veel sterkte, probeer wel bij de woningbouw een uitstel van betaling te krijgen of anders een betalingsregeling, zodat je straks niet met nog meer kosten komt te zitten.

ve
door verwijderd - Dec 13, 2006 om 21:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

als er niets echt stuk was door schuld van uw broer, slaat deze vordering nergens op.

Sanitair en dergelijke mag, ook na een hele lange bewoning, "normale slijtage" vertonen. als de woningbouwvereniging zo nodig wil renoveren voordat ze er een nieuwe bewoner inlaten, is hun probleem.

als ik u was schakelde ik een advocaat of rechtsbijstandverzekering in, want ik ben ervan overtuigd dat deze vordering onterecht is.

(zoals al gezegd, mits er inderdaad sprake is van slijtage, en niet van beschadigingen of gebreken veroorzaakt door ruw gebruik etc)

die gebreken hadden overigens ook gemeld moeten worden bij de eerste opname. is dat niet gebeurd dan is dat heel jammer voor de woningbouw.

succes, en laat even weten hoe het zit, en wat er verder gebeurt?

groetend,

Richard Faas

(die ervan overtuigd is dat de woningbouw misbruik probeert te maken van de handicap van uw broer)

ve
door verwijderd - Dec 13, 2006 om 21:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

iedereen heel hartelijk dank voor jullie reacties

ga  zaterdag met de hulpverleners die mijn broer nu heeft rond de tafel

ga zeker in hoger beroep  en zonodig  jurist inschakelen

ja  die inzicht had ik ook al gekregen dat de woningbouw

ivm mijn broers handicap van hem beter wilt worden

jullie  horen nog van ons

prettige feestdagen en alvast gelukkig nieuwjaar

ve
door verwijderd - Dec 15, 2006 om 09:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ze geld willen moeten ze bewijzen, en via rechtszaak door hun aan te spannen, als ze geen duidelijke gebreken hebben gevonden, en alleen verouderd, en normale slijtage, verliezen ze een rechtszaak.

Gezien zijn vermoedelijke inkomen zal hij ook nog voor gratis  rechtshulp in aanmerking komen!

ve
door verwijderd - Jan 2, 2007 om 12:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo allemaal

allemaal de beste wensen

ik wil jullie even vertellen dat ik de zaak tegen de woningbouw heb gewonnen

mijn broer hoeft niets te betalen

wij staan in ons recht

bedankt voor jullie hulp en wijsheid

marloes en een hele dankbaare broer