an
door andevoogd Jan 5, 2020 om 17:27
Geldzaken & recht
Afronden bij pinbetaling

Sinds enige tijd merk ik dat bij de slager, poelier en groentenman ook de pinbetalingen worden afgerond. De website van de rijksoverheid zegt het volgende hierover: 'Afronden mag alleen wanneer u met contant geld betaalt. Met betaalmiddelen zoals een pinpas of een creditcard betaalt u het exacte bedrag.' Ik heb dit verschillende malen tegen de winkelier gezegd, maar ze kijken me aan of ik gek ben en ontkennen zelfs dat ze afronden. Dat komt volgens mij omdat veel kassa's automatisch de bedragen afronden. Wat is hieraan te doen?

9876 19 Rapporteer

bussy02
door bussy02 - Jan 5, 2020 om 17:33
145 Antwoorden / 37 Vragen

Niet echt veel. De ondernemer doet er niets aan, dus ergens anders uw boodschappen doen.

Ka
door Kassagebruiker - Jan 5, 2020 om 17:57
683 Antwoorden / 5 Vragen

Volgens uw eigen foto betaalt u ipv 3,97 euro 3,95 euro. Een dikke winst van 0,02 euro. En nog is het niet goed?

ma
door marnix1 Jan 5, 2020 om 18:01
256 Antwoorden / 22 Vragen

Ontzettend zinvol antwoord!

getty
door getty Jan 5, 2020 om 18:10
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Heel scherp!!

ge
door gewicht Jan 6, 2020 om 19:20
170 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat niet om die paar centen.
Het gaat er om dat de winkelier op eigen houtje bepaalt dat hij pinbetalingen afrond terwijl dat volgens de Overheid niet is toegestaan.
Zoals anderen al schrijven laat die winkels links liggen of betaal met veel kleingeld. Misschien dat ze dan wakker worden.

Ka
door Kassagebruiker Jan 6, 2020 om 20:15
683 Antwoorden / 5 Vragen

Grand total kom je met "afronden" met alle 'winsten' van 1 of 2 eurocenten tegenover de 1 of 2 eurocenten méér praktisch gezien op € 0,00 kosten uit. Leuk voornemen voor dit jaar, schrijf eens 3 maanden lang de verschillen plus en min op en kijk!

ma
door malty - Jan 5, 2020 om 18:12
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Niets aan te doen, zoek een winkel die niet afrond bij pinnen.
Er zijn ergere dingen om u druk over te maken.

@H
door @HENK@ - Jan 5, 2020 om 18:14
159 Antwoorden / 1 Vragen

tsja, ik persoonlijk zou me drukker maken over de gehaktprijs van 11,90 de kilo, daar lijkt me meer te verdienen dan met de afrondings centen :-)

holstein
door holstein Jan 5, 2020 om 18:37
922 Antwoorden / 16 Vragen

Ja dat ook, maar het gaat er om wat recht is en wat krom is en het klopt gewoonweg niet, zo kun je alles wel laten gaan.

@H
door @HENK@ Jan 5, 2020 om 19:45
159 Antwoorden / 1 Vragen

@ Holstein

in principe heb je wel gelijk maar heb je er ook wel eens aan gerekend?

Op termijn speel je gewoon quitte of gaat het over centenwerk....   er zijn denk ik best grotere problemen op te lossen

holstein
door holstein Jan 5, 2020 om 20:29
922 Antwoorden / 16 Vragen

Natuurlijk zijn er grotere problemen, zijn er altijd, maar het mag niet bij pinbetaling, daar betaal je het exacte bedrag, daar gaat het om.

Pin of contant

marijke77
door marijke77 Jan 6, 2020 om 12:10
158 Antwoorden / 3 Vragen

Het gaat er hierom of het mag of niet, en het mag dus niet.

@H
door @HENK@ Jan 6, 2020 om 12:56
159 Antwoorden / 1 Vragen

@ Marijke

ik zei toch al dat Holstein (en dus ook de topic starter) wel gelijk heeft, ik ben er alleen van overtuigd dat er veeeeeel belangrijker zaken op te lossen zijn.

verder vraag ik me af of de topic starter ook werkelijk op zijn bank afschriften gekeken heeft

tijger1
door tijger1 - Jan 5, 2020 om 18:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Betaal in het vervolg contant, of ga naar andere winkels.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 5, 2020 om 20:34
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Allereerst valt het mij op dat u € 3,95 heeft betaald terwijl het artikel dat u kocht kennelijk € 3.97 kost. Hoewel dat dus 2ct in uw voordeel is,  is het zoals u zelf stelt niet correct en ik adviseer u om hiervan melding te doen aan de ACM www.consuwijzer.nl.   Het komt ook voor dat men aan de kassa wel afgeronde bedragen laat zien maar de uiteindelijke pin afrekening wel correct is. Bij u is dat overduidelijk niet het geval.

aurora1
door aurora1 - Jan 5, 2020 om 22:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Weet u zeker dat u zelf wel goed rekent?
Op uw bon krijgt u een afronding naar beneden, dus daarover klopt uw bewering alvast niet. Bovendien lijkt het mij sterk dat al die winkeliers doen waarvan u ze beschuldigt.

Anders dan maar naar andere winkels gaan?

diumenge
door diumenge Jan 6, 2020 om 12:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat klopt er er niet? Er wordt afgerond, TS schrijft niet dat er naar boven wordt afgerond.

aurora1
door aurora1 Jan 6, 2020 om 17:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan maar contant betalen of elders inkopen doen?

he
door hennie heijnen - Jan 6, 2020 om 12:14
8 Antwoorden / 4 Vragen

Kijkt u uw bonnetje nog maar eens goed na, uw verhaal klopt niet!

diumenge
door diumenge Jan 6, 2020 om 12:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat klopt er niet aan, ben benieuwd? Er wordt afgerond. Weliswaar naar beneden en dus in het voordeel van TS in dit geval, maar één cent meer en er zou naar boven afgerond worden. Alleen contante betalingen mogen worden afgerond, maakt niet uit of dat naar boven of naar beneden is.

ge
door gewicht Jan 6, 2020 om 19:26
170 Antwoorden / 1 Vragen

Precies , en daar gaat het om.  Hennie H beter kijken.

diumenge
door diumenge Jan 7, 2020 om 14:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Van Hennie horen we niets meer hoor...

rebek
door rebek - Jan 6, 2020 om 12:18
228 Antwoorden / 97 Vragen

Kijk of ze dat bij pas scannen alleen of ook bij pincode doen en pak je winst zoals "kassagebruiker" ook zegt

mo
door mof - Jan 6, 2020 om 12:18
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Een kassa kan iha niet automatisch afronden. Kassa s worden regelmatig gecontroleerd door het NMi, het voormalig ijkwezen.
Een kassa geeft het onafgeronde bedrag weer.

u hoeft bij pin niet afgerond te accepteren. U kunt ook gewoon niet betalen en zeggen dat u het niet accepteert dat wordt afgerond.
dat het wettelijk niet mag.

de slager heeft dan de worst al gesneden etc en zal uiteindelijk toch eieren voor zijn geld moeten kiezen.

verder kunt u bij de financiele autoriteit een klacht tegen het bedrijf indienen, dan kimt er na een tijdje vanzelf iemand langs, kan even duren afh van het aantal mensen dat klaagt.

reivi22
door reivi22 - Jan 6, 2020 om 12:20
66 Antwoorden / 0 Vragen

Indedaad viel het mij ook op bij een Turkse groentenman .
Ik kocht 8 kleine avocado voor 0.49 cent per stuk,8 x0.49 is 3,92.
Thuisgekomen op mijn afschrift stond totaal 4 euro afgeschreven.
Mensen kunnen hier wel zeggen maak je niet druk ga naar een andere winkel,etc..,
Als zo winkel dat met tientallen  zoniet honderd klanten per dag doet kan de jaarwinst op dit fenomeen  aardig oplopen.
Het klopt niet en het mag niet gebeuren met pinnen.
Contante betalingen ligt natuurlijk  weer heel anders anders krijg je dat gedoe met die centen.

diumenge
door diumenge Jan 6, 2020 om 12:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan ronden ze dus al op de artikelprijs af, dat mag natuurlijk helemaal niet.

@H
door @HENK@ Jan 7, 2020 om 14:25
159 Antwoorden / 1 Vragen

dit is natuurlijk helemaal te gek, contant zou het dan 3,90 moeten zijn maar wat betreft de 4 euro, wat stond er dan op het schermpje waar je pinde? op dat moment ben je toch eigenlijk akkoord gegaan?

rebek
door rebek - Jan 6, 2020 om 12:21
228 Antwoorden / 97 Vragen

Kruidvat rond t ook automatisch af op de kassa maar niet op de pintransactie. Goed opletten bij de eerste aanslag op de kassa. Dan zie je het niet afgeronde bedrag

diumenge
door diumenge Jan 6, 2020 om 12:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Inderdaad, en dat is de enige juiste werkwijze.

nu
door nuisje - Jan 6, 2020 om 12:51
6 Antwoorden / 2 Vragen

Waar halen ze het lef vandaan nog even en bepaald de kassa wat je moet betalen voor het product wat u koopt inplaats van wat er op het prijskaartje staat gewoon op de cent nauwkeurig anders houden ze hun splullen maar ga ik het wel elders kopen eerst geen centen meer straks geen 5 eurocenten meer waar houd het op in dit land.

ansvanz
door ansvanz - Jan 6, 2020 om 13:24
12 Antwoorden / 0 Vragen

Ja die groot winkel die bedrijven die zo goed zijn ja dat zeggen ze maar ze stelen let maar eens goed op in plaats van de goede begrijp baren175 gram prijzen die als je het om reken dat het een duurdere prijs wat normaal voor ronde bedragen aan biedingen vergeet het maar kaas 140gr of 175 gram maar van die 140 gr liggen er het meeste van en dan die die procen verhoging op voedsel dat is meschien nu wel tien % allemaal mooie praatjes
R.van Zwieten

diumenge
door diumenge Jan 6, 2020 om 13:37
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Over begrijpbaar gesproken... kan het ook in begrijpelijk Nederlands?

tijger1
door tijger1 Jan 6, 2020 om 19:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Graag een vertaling, want hier snap ik niets van.

ansvanz
door ansvanz - Jan 6, 2020 om 13:25
12 Antwoorden / 0 Vragen

Ja die groot winkel die bedrijven die zo goed zijn ja dat zeggen ze maar ze stelen let maar eens goed op in plaats van de goede begrijp baren175 gram prijzen die als je het om reken dat het een duurdere prijs wat normaal voor ronde bedragen aan biedingen vergeet het maar kaas 140gr of 175 gram maar van die 140 gr liggen er het meeste van en dan die die procen verhoging op voedsel dat is meschien nu wel tien % allemaal mooie praatjes
R.van Zwieten

ma
door marleenvanh - Jan 6, 2020 om 13:40
451 Antwoorden / 1 Vragen

Niks, dat mag. Maar wanneer je met pin betaalt, dan doen de grote supermarkten het niet. De kleine zelfstandigen 'denken' waarschijnlijk anders, maar....  ik zie op uw bonnetje dat u 2 cent minder betaalt. Het kan dus ook in uw voordeel uitpakken. Moeilijk doen om die paar cent..... Wie heeft hier nu de echte 'kruideniers-mentaliteit'? (of wel: ZEUR NIET ZO!)

diumenge
door diumenge Jan 6, 2020 om 13:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Doe eens een link waar staat dat dat mag.

diumenge
door diumenge Jan 7, 2020 om 14:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Kom er eens in Marleen.

Ar
door AriEllis - Jan 6, 2020 om 17:39
57 Antwoorden / Vragen

Hoe reageerde de slager er op toen u haar hier op aansprak ?Het kan in dit geval namelijk ook gewoon om een menselijke fout gaan.

Zo te zien is er met een mobiel pinapparaat betaald. Deze is niet gekoppeld aan het kassasysteem. De kassa/het kassasysteem rondt af zoals bij een contante betaling. Daarna voert de medewerker het bedrag in op de mobiele pin en dat bedrag betaalt u. In dit geval heeft de medewerker (abusievelijk?) het afgeronde bedrag ingevoerd.