na
door nabuurs Apr 10, 2007 om 20:52
Geldzaken & recht

Afronden bij pinnen mag dat????

ik was laast bij ons bij de coop en toen wou ik betalen het was 13.38 ik ook niet gelijk bij nagedacht maar toen ik later buiten was drong het tot mij door dat ik 13.40 heb betaald bij het pinnen .

dit mag toch helemaal niet dan heb je toch het recht om 13.38 te betalen.

3668 37 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 10, 2007 om 20:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

inderdaad mag je bij pinnen niet afronden. zij hebben daar geen enkel recht toe.volgende keer in de gaten houden en dan terug laten storten. er is ook geen enkele reden om af te ronden. laat even weten hoe het gegaan is.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2007 om 21:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik was meteen weer naar binnen gestapt om die twee cent terug te vorderen.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2007 om 21:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo nabuurs,

Eerlijk gezegd vind ik al die 'afronddiscussie's' een zinloze discussie. Bovendien 'klagen' de mensen er alleen over wanneer ze 'toevallig' twee centen teveel moeten betalen en hoor je ze nooit wanneer ze twee centen minder hoeven te betalen.
Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen zich daar zo druk om maken, want óf je rond het bedrag niet af en dan betaal je dus altijd precies het juiste bedrag, óf je rond het wèl af en dan betaal je de ene keer wat méér en de andere keer wat minder. Gemiddeld genomen zal je net zo vaak teveel betalen als dat je te weinig betaald, dus wat is het probleem?

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Apr 10, 2007 om 21:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je helemaal gelijk in ;-)  Groetjes,

ve
door verwijderd - Apr 10, 2007 om 22:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat in deze discussie niet over de centen maar over het principe. Bij CONTANTE betalingen in afronden naar boven of beneden inmiddels goed ingeburgerd. De ene keer spaar je een paar cent, de andere keer betaal je een paar cent prima.

Maar bij pinnen is afronden helemaal geen issue en dus mag er NIET afgerond worden daar je immers al 'gepast' betaald.

Dus ongeacht het feit dat het om luttele centen gaat blijft het feit dat afronden bij pinnen NIET correct is.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2007 om 22:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik ben het helemaal eens met het feit dat dit een PRINCIPE kwestie is. Consumenten worden al genoeg en veel te vaak bedonderd! Zou dit niet zo zijn dan was er geen Kassa of Radar redactie nodig...

NEE, afronden als je pint mag niet.

Groetjes. ;-)

ve
door verwijderd - Apr 11, 2007 om 09:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik vind het helemaal geen zinloze discussie je betaald vaker dan dat je terugkrijgt ik ga ook liever bij de aldi winkelen daar ronden ze nog helemaal niet af en krijg je je centen nog gewoon terug

ve
door verwijderd - Apr 11, 2007 om 09:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik vindt het trouwens zowieso een vreemd verhaal, ik heb nog nooit meegemaakt dat door de kassiere het bedrag op de bon/pin zelf afgerond (handmatig) aanpast naar een rond getal, als je E 3,99 betalen moet staat dat altijd gewoon op de bon en het pinapparaat en wordt het bedrag daarop niet aangepast naar E 4,00. (Alleen met cash afrekenen zul je dan de cent niet terugkrijgen)

ve
door verwijderd - Apr 11, 2007 om 10:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat er in dit geval gewoon wat spraakverwarring is geweest.
De kassiere slaat niets aan, maar haalt alles over de scanner heen en de kassa geeft dus het exacte en onafgeronde bedrag aan.
Als er gepind wordt, dan wordt dit bedrag doorgezet ( via 1 knop ) naar het pinapparaat en dus ook daar komt het onafgeronde bedrag erop te staan.

Wel is het vaak zo dat de kassiere i.v.m. contante betalingen het AFGERONDE bedrag aan je mededeelt dat je moet betalen.

Dit is dus uiteindelijk niet het bedrag dat je met PIN betaalt, maar wel wat ze zegt.

Ik denk dus dat er via de PIN gewoon het goede bedrag is betaald, maar dat de TS in verwarring is gebracht door wat de cassiere wist te vertellen !

Gr. Phinder

ve
door verwijderd - Apr 11, 2007 om 11:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

sorry hoor maar bij de meeste supermarkten is dit wel zo ja maar hier niet net als in koleinere winkels moeten ze zelf het bedrag intoetsen op het automaatje dan komt er ook nog zon klein pinbonnetje uit die krijg je altijd mee appart met de grote bon

ve
door verwijderd - Apr 11, 2007 om 18:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

volgens mij staat de pin altijd gekoppeld aan de kassa`s/bedrag,

wat ze intoetsen is bij mijn weten de activeringscode om een pin betaling te kunnen afhandelen/het apparaat aan te zetten, bij mijn weten worden hierop niet zelf de bedragen ingetoest, ik krijg bij sommige zaken dan ook zo`n pinbonnetje maar wel altijd met het juiste bedrag.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2007 om 19:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

en welk bedrag stond er nu uiteindelijk op uw bonnetje (of op het afschrift van uw bank?

dáár ben ik nou eens beniuew naar, want net als staceyu heb ik nog nooit meegemaakt dat de pinautomaat niet gekoppeld was aan de kassa.

Dat ïntikken op het apparaatje" is inderdaad zaols stacey zegt, een aanmelding van het apparaat en wel bij de instatie die voor de pintransacties zorgt. Het aanmelden hoeft alleen maar als er sprake is van een pinautomaat dat via een telefoonlijn werkt.

Bij grotere bedrijven zult u dat niet meemaken omdat deze een eigen, supersnelle, lijnverbinding hebben, maar zo's systeem is duur, te duur voor kleinere bedrijven, vandaar dat deze kleinere bedrijven elke keer het apparaat moeten aanmelden, maar niet gekoppeld zijn aan het kassasysteem!?!?!?!?!

Linda

ve
door verwijderd - Apr 11, 2007 om 19:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

nou dan moeten jullie maar eens goed op gaan letten als jullie rgens iets kopen want het is toch wel zo bij ons bij de coop ,novalux ,plus markt, slager  ,slecker,appotheek, gordijnenwinkel en ze tikken geen kode in geef maar eens acht ze voeren het bedrag in een kode word smorgens ingegeven bij aanmelden.

ik werk zelf ook wel achter een kassa maar ik hoef hem niet in te voeren.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2007 om 20:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Van harte gefeliciteerd! U bent de 100.000e die een vraag heeft gesteld over afronden. En wat kunt u als gelukkige prijswinnaar verwachten.........?

En Pierrrrrrrrreeeeeeee! Wat staat er achter deur nummer 1?!?!?!?!

2 hele centen!!!!!

Naar eigen keuze en inzicht te besteden bij de Coop!

Van harte gefeliciteeeeeeeerd!

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Apr 11, 2007 om 20:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vraagsteller begint al te klagen voor dat er geklaagd kan worden of zijn afschriften zo snel tegenwoordig. Bij pinbetaling wordt afronden niet toegepast, enkel contant om de muntgeldstroom in te dammen. Begrijpelijk want de ondernemer moet voor het inwisselen van muntgeld betalen. Eerst wachten op het afschrift, is er toch twee cent te veel af geschreven dan terug naar de winkel beter noch de klacht schriftelijk op stellen en niet te vergeten aangetekend versturen. Komt het zeker aan. Want van die twee cent kun je een week van eten. Kom nu niet aan die twee cent levert op jaarbasis miljoenen op. Die vlieger gaat niet op. Ik wens u veel succes Dagobert Duck.

Ronny.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2007 om 21:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, afronden bij het pinnen mag niet! Sommige beantwoorders van deze vraag ,schijnen niet te begrijpen, dat het om het principe gaat en niet over die 2 eurocent.

gr. sigurda

ve
door verwijderd - Apr 11, 2007 om 21:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, afronden bij het pinnen mag niet! Sommige beantwoorders van deze vraag ,schijnen niet te begrijpen, dat het om het principe gaat en niet over die 2 eurocent.

gr. sigurda

ve
door verwijderd - Apr 11, 2007 om 21:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan wel om het principe gaan maar als ze het daar altijd afronden zal het ook in je voordeel gebeuren, alleen hoor je dan (hier) nooit praten over deze `principekwestie ............  ;-(

ve
door verwijderd - Apr 11, 2007 om 21:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goh, en als het dan om het principe gaat, waarom wordt die discussie dan altijd begonnen door iemand die 'toevallig' twee centen teveel moet betalen? Er is nog nooit iemand die discussie begonnen omdat hij/zij twee centen minder hoefde te betalen.
Verder beginnen er hier dan mensen te roepen 'dat ze al genoeg bedonderd worden' waardoor de vragensteller zich weer gesterkt voelt in zijn/haar standpunt over het 'afronden', terwijl er door het 'afronden' helemaal niemand 'bedonderd' wordt.
Statistisch gezien kun je héél eenvoudig aantonen dat je net zo vaak teveel betaald als dat je te weinig betaald, alleen de mensen onthouden wanneer ze teveel hebben betaald en vergeten al gauw wanneer ze te weinig betalen. En zo blijft het 'gevoel' dat we vaker teveel betalen.

Zoals ik dus in mijn eerste antwoord al aangaf, een zinloze discussie.

Freya

ve
door verwijderd - Apr 11, 2007 om 22:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Freya, ik ben het er mee eens discussie slaat nergens op, maar het feit dat vraagsteller eens op zijn neus gezet wordt tja. Teveel betalen huilen, te veel terug krijgen lachen en een feestje. Je moet dingen in perspectief zien, you win some you lose some. Is toch altijd zo. Dat maakt alles zo leuk en ach die twee cent daar valt de wereld ook niet van om. Als vraagstelller er dergelijke principe's op na houdt dan wens ik veel succes, Er was toch eens iemand die tegen molens vocht die vond het ook nog eens zijn doel. Is wel een beroemde film geworden.

Ronny.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2007 om 22:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ondanks dat het inderdaad formeel niet mag bij pinnen/chippen, sluit ik me volledig aan bij Freya.

Zodra men opeens twee cent te weinig betaalt, laat men opeens al zijn/haar principes door het afvoerputje glijden.

Wat nou, een principiele kwestie?

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Apr 11, 2007 om 23:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik was laatst in het café en wat denk je toch minder bier in mijn glas en de schuimkraag lag zeker drie milimeter lager. Wat een muggenziften is dit topic toch, maar ik heb me er wel mee vermaakt is me best die twee euro cent waard dus als vraagsteller zijn rekeningnummer even doorgeeft krijgt hij van mij twee euro's gestort is hij voor het hele jaar klaar.

Ronny.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2007 om 23:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

daar gaan we weer (zucht)

ve
door verwijderd - Apr 11, 2007 om 23:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ach ja Cannacampo het is een centen kwestie.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2007 om 14:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

vraag je volgende keer toch eens wat ze intoetsen?????????

ve
door verwijderd - Apr 12, 2007 om 14:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

ben blij dat iemand mij begrijpt.

als alle winkels zo deden wil ik u nog wel eens weer horen. maar goed het houd iedereen wel bezig want jullie blijven reageren

bedankt

ve
door verwijderd - Apr 12, 2007 om 16:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee, natuurlijk niet.Afgeronde bedragen betaal ik ook niet. Dan ga ik gewoon pinnen.Dan kost het de winkelier veel geld,n.l telefoonkosten.En dat zit.het is elke een of twee eurocent,maar dat is wel 2,2 of 4,4cent wat je weg geeft, ik ben geen sinterklaas.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2007 om 16:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

"ik ben geen sinterklaas"
Gelukkig niet, die is heel wat guller en zeurt niet over 2 cent.
Mvgr - B

ve
door verwijderd - Apr 12, 2007 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik was laast bij ons bij de coop en toen wou ik betalen het was
13.42 ik ook niet gelijk bij nagedacht maar toen ik later buiten was
drong het tot mij door dat ik 13.40 heb betaald bij het pinnen .

ik eistte dat ik die 2 cent extra bij wilde betalen, contant, maar ze accepteerden die losse centen niet.

dit mag toch helemaal niet dan heb je toch het recht om 13.42 te betalen.

het is een grof schandaal!

ve
door verwijderd - Apr 13, 2007 om 01:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mensen, dit topic heeft inminddels een hoog Tros Radar gehalte gekregen en dit terwijl vragensteller wel degelijk een serieuze vraag heeft. (ahum).

Kijk dat hele verhaal over dat wel of niet afronden hebbben we het inmiddels nou hopelijk wel eens gehad, maar het afronden bij een PIN-transactie valt daar m.i. een beetje buiten.

Voor Stacey en alle andere respondenten die in twijfel trokken of de kassamedewerker het bedrag moets ingeven bij het automaatje: Ja dat moeten zij. Bij winkels die nog met een externe router werken voor de pintransactie (een extra bonnetje), moet het te pinnen bedrag inderdaad handmatig worden ingegeven.

Waarschijnlijk heeft de cassière het onafgeronde bedrag voorgelezen en vervolgens ook ditzelfde bedrag ingetoetst op de automaat. Foutje van de caissère dus. Als u dit nou zo'n schandelijke fout vindt van haar kunt u natuurlijk terug gaan naar die super en die twee cent terugvragen (zullen ze ook niet moeilijk over doen waarschijnlijk), maar gezien de grote van de fout denk ik dat ie nog wel overkomelijk is.

Groet Richard

ve
door verwijderd - Apr 13, 2007 om 09:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

dagobert duck doet internetbankieren dus kan bij thuiiskomst gelijk zien dat het eraf was enne de kassa bon liegt toch ook niet

ve
door verwijderd - Apr 13, 2007 om 09:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

ben blij dat er toch mensen zijn die het apparaatje kennen waar je handmatig in moet voeren.

u word bedankt voor uw reactie

ve
door verwijderd - Apr 13, 2007 om 10:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

mijn beste vraagsteller, u heeft intussen nog altijd geen antwoord gegeven op mijn vraag;

Wat staat er op uw bankafschrift, 13,38 of 13,40.

U heeft over deze vraag van mij heengelezen óf u heeft geconstateerd dat er wel een juist bedrag in rekening is gebracht en wil dat hier niet zeggen.

Ik ben benieuwd!!!!!!!!!!!

Linda

ve
door verwijderd - Apr 13, 2007 om 10:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

sorry hoor 13.40 zoals ik al zei de kassa bon liegt ook niet

heb toch gezegt dat op het kleine bonnetje  stond 13.40 en op de kassabon 13.38

ve
door verwijderd - Feb 18, 2008 om 16:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap wel hoe dit komt, het is gewoon ondoordacht programmeren van het kassasysteem. Het kassasysteem moet zo geprogrammeerd worden dat alles wat contant aangeslagen moet worden gewoon wordt afgerond en alles wat per pin gaat niet afgerond wordt, klinkt misschien basaal simpel maar dat is het ook. Waarschijnlijk ondersteunt de kassa niet de functie om meerdere soorten betalingen wel of niet af te ronden en vergt dit dus om dit te bereiken een investering, iets wat hier voor niet speciaal gedaan zal worden verwacht ik. De druk om contant geld af te ronden is door die hele hype daar omheen groter dan pin bedragen niet afronden.

M. vr. gr. martijn van www.kassacentrum.nl

ve
door verwijderd - Feb 18, 2008 om 16:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Reaktie op een vraag van april 2007???????????????

ve
door verwijderd - Feb 18, 2008 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, als je reklame wilt maken voor je eigen toko maakt het toch
niet uit van wanneer die vraag is......?