bk
door bkkjourney May 24, 2012 om 13:02
Geldzaken & recht

Afschaffen van de onbelaste reiskostenvergoeding woon-werkverkeer

De kunduz coalitie heeft besloten de onbelaste reiskostenvergoeding woon-werkverkeer voor werknemers af te schaffen (zowel OV als km vergoeding auto). Kan €100 - €150 nettoloon schelen. Ik denk dat ik voortaan maar stop met werken. Het loont zich onderhand meer om in de bijstand te zitten.

1879 20 Rapporteer

tdehond
door tdehond - May 24, 2012 om 13:08
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Misschien is een verhuizing een idee. Al herinner ik mij dat de hoge heren en dames vonden dat de mensen te dicht bij tante Truus wilde wonen en men dus niet bereid was om verder te reizen naar het werk.

Alle plannen hebben m.i. maar 1 doel: bezuinigen. De bejaarde en chronisch zieken worden straks dusdanig afgeknepen dat er vanzelf doden vallen. Er is kennelijk ook nagedacht hoe de werkende medemens geplukt kan worden.

Houdt de partijen in gedachten als u gaat stemmen. En stem op wat anders.

tdehond
door tdehond - May 24, 2012 om 13:09
4744 Antwoorden / 9 Vragen

oops: "wilde" moet zijn "wilden".

donna
door donna - May 24, 2012 om 13:09
207 Antwoorden / 43 Vragen

Ik doe vrijwilligerswerk en maak reiskosten die vergoed worden volgens het tarief openbaar vervoer. Alleen wat ik uitgeef wordt betaald tegen overlegging van bonnetjes. Volgens D '66 valt dat ook onder deze regeling, ik moet dus gaan betalen om gratis te mogen werken.

D'66, dat is die partij die ervoor heeft gezorgd dat de BTW op kunst- en verzamelvoorwerpen wordt verlaagd. Want je zult maar een hoge BTW moeten betalen op de Picasso die je aan de muur wilt hangen. Of in de kluis, als belegging, zodat de belastingdienst niet aan je geld kan komen.

jo
door jorisw - May 24, 2012 om 13:14
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het is maar even de vraag hoeveel dit gaat kosten voor de werknemer. Een paar jaar terug is de regelgeving over reiskosten ook aangepast, en toen hebben veel werkgevers de boel zo veranderd dat het voor de werknemer netto hetzelfde bleef.

Je kunt je natuurlijk ook afvragen wat de logica is achter een belastingvrije vergoeding voor reiskosten. Een reiskostenvergoeding is m.i. iets tussen werkgever en werknemer, niet iets voor de overheid.

jo
door jorisw - May 24, 2012 om 13:16
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=bkkjourney schreef op donderdag 24 mei 2012, 13:02] Kan €100 - €150 nettoloon schelen. Ik denk dat ik voortaan maar stop met werken. Het loont zich onderhand meer om in de bijstand te zitten.

Als jij auto kunt rijden is jouw maandinkomen ongetwijfeld meer dan bijstand plus een paar euro reiskostenvergoeding (die 100...150 euro die wordt genoemd is gemiddeld en op jaarbasis), dus in de bijstand gaan zitten lijkt me geen slimme oplossing.

naitsoezn
door naitsoezn - May 24, 2012 om 13:50
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jorisw schreef op donderdag 24 mei 2012, 13:16][quote=bkkjourney schreef op donderdag 24 mei 2012, 13:02] Kan €100 - €150 nettoloon schelen. Ik denk dat ik voortaan maar stop met werken. Het loont zich onderhand meer om in de bijstand te zitten.

Als jij auto kunt rijden is jouw maandinkomen ongetwijfeld meer dan bijstand plus een paar euro reiskostenvergoeding (die 100...150 euro die wordt genoemd is gemiddeld en op jaarbasis), dus in de bijstand gaan zitten lijkt me geen slimme oplossing.
Neehoor, persoonlijk ga ik er doordat de 19ct/km belast gaat worden zo'n 150 euro per maand op achteruit.. Nu zal ik wel op een iets bovengemiddelde afstand van m'n werk wonen (maak 100 km / dag woon-werk-verkeer), maar 80 - 100 euro per maand zit je al snel aan. Maar mij hoor je niet klagen over deze maatregel.... De opmerking over de bijstand vind ik dan ook getuigen van weinig inschattingsvermogen...

donna
door donna - May 24, 2012 om 14:10
207 Antwoorden / 43 Vragen

Het probleem is ook meer wat je overhoudt dan wat je inlevert. Heb je netto € 1400 en gaat daar plotseling € 150 vanaf, dan is dat moeilijker dan wanneer je € 4400 hebt en er gaat 150 vanaf.

bk
door bkkjourney - May 24, 2012 om 19:10
44 Antwoorden / 9 Vragen

Het is idd €100 - €150 per maand dat men met deze nieuwe regel er op achteruit zal gaan indien gebruik wordt gemaakt van OV of eigen vervoer. Op jaarbasis is dat voor velen een heel maandloon. Dat is toch van de zotte! In Nederland wordt je zo langzamerhand gestraft indien je werkt.

squarepants
door squarepants - May 24, 2012 om 22:00
7 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals tdehond al schreef,

Iedereen mag binnenkort weer stemmen, schijnbaar is Griekenland, ontwikkelingshulp enz. belangrijker dan onze eigen hulpbehoevenden en hardwerkenden.
Ik zie wel wat er gestemd wordt :-{

valerius-2
door valerius-2 - May 25, 2012 om 00:35
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja inleveren is op het ogenblik in de een met en de andere met. Sommege met dit en dat. Maar wat denk u over de meer kosten van de btw bv gas en licht,diverse abonnementen zoals internet telefoon tv enz, dat komt dus ook in october. Dan de huurverhogint 1 juli plus de inflatie.

harrie
door harrie - May 25, 2012 om 08:52
765 Antwoorden / 36 Vragen

@ naitsoezndonderdag 24 mei 2012, 13:50
ik wel op een iets bovengemiddelde afstand van m'n werk wonen (maak 100 km / dag woon-werk-verkeer), maar 80 - 100 euro per maand zit je al snel aan. Maar mij hoor je niet klagen over deze maatregel....

Ook niet als je bijv. in Zeeuws-Vlaanderen zou wonen en er per dag ook nog eens € 8,00 tolgeld van de Westerscheldetunnel bij zou komen?

In mijn Haagsche tijd heb ik jarenlang gewerkt in o.a Haarlem, Amsterdam, Leiden, Rotterdam, Brussel en Antwerpen. Zou destijds de reiskostenvergoeding (OV. 2e klasse) belastbaar zijn geweest dan had ik mij veel minder flexibel opgesteld.

Ex-Haagsche Harrie

naitsoezn
door naitsoezn - May 25, 2012 om 11:08
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=harrie schreef op vrijdag 25 mei 2012, 08:52]@ naitsoezndonderdag 24 mei 2012, 13:50
ik wel op een iets bovengemiddelde afstand van m'n werk wonen (maak 100 km / dag woon-werk-verkeer), maar 80 - 100 euro per maand zit je al snel aan. Maar mij hoor je niet klagen over deze maatregel....

Ook niet als je bijv. in Zeeuws-Vlaanderen zou wonen en er per dag ook nog eens € 8,00 tolgeld van de Westerscheldetunnel bij zou komen?

In mijn Haagsche tijd heb ik jarenlang gewerkt in o.a Haarlem, Amsterdam, Leiden, Rotterdam, Brussel en Antwerpen. Zou destijds de reiskostenvergoeding (OV. 2e klasse) belastbaar zijn geweest dan had ik mij veel minder flexibel opgesteld.

Ex-Haagsche Harrie

Ieder z'n eigen toch? Wordt gevraagd naar meningen, en mijn mening is dat ik er geen probleem in zie :-).

sa
door saunafreakje - May 25, 2012 om 23:58
14 Antwoorden / 2 Vragen

Gewoon dicht bij je werk gaan wonen, zelf hoef ik maar 600 meter te fietsen, dus dat kost me niks.
Worden alle files ook nog eens opgelost. Win-win situatie.

valerius-2
door valerius-2 - May 26, 2012 om 00:33
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=bkkjourney schreef op donderdag 24 mei 2012, 13:02]De kunduz coalitie heeft besloten de onbelaste reiskostenvergoeding woon-werkverkeer voor werknemers af te schaffen (zowel OV als km vergoeding auto). Kan €100 - €150 nettoloon schelen. Ik denk dat ik voortaan maar stop met werken. Het loont zich onderhand meer om in de bijstand te zitten.
Als u dus op zo'n manier kan leven afwachten wat u krijgt, is ook niet leuk u wordt er alleen maar slechter van. Maar als u het leuk vind om steed maar u hand op te houden en dan ziet dat u er slechter op geworden bent is ook niet leuk.

fe
door festinger - May 26, 2012 om 02:59
410 Antwoorden / 18 Vragen

@bkkjourney Als dat je instelling is prima. Zorg voor ontslag en ga thuiszitten met je uitkering. Haat deze algehele retorieken. Alsof werkloos thuiszitten met een uitkering een luizenbestaan is. Doe wat je zegt er zijn duizenden mensen die je baan met belasting van kilometers willen overnemen. Het egoisme viert hoogtij. Vind alles goed behalve als het mezelf treft.

Echte keuzes maken durft niemand. Ons speeltje het koningshuis kan per jaar 1 miljard opleveren zonder dat de functie en status wordt aangetast. Gewoon interen. En weet iemand hier hoeveel belastinggeld er per inwoner naar defensie gaat? Ook een speeltje .We zijn een minuscuul landje maar geven miljarden uit aan vriendjespolitiek door mee te doen aan militaire missies die achteraf nooit deugen. Deze arrogantie is de voornaamste reden dat jij geen kilometervergoeding krijgt.

Ga daar eens op in en zeur niet in eigen straatje of hokje.

bk
door bkkjourney - May 26, 2012 om 08:27
44 Antwoorden / 9 Vragen

Bijstandsniveau is natuurlijk geen luizenbestaan. Dat beweer ik ook niet. Bovendien geeft werk ook een zekere voldoening. Ik begin alleen steeds meer de afweging te maken of werken in Nederland überhaubt nog loont. Ik pas er voor om op te draaien voor fouten die door anderen zijn begaan. Banken, pensioenfondsen, hedgefondsen, en de overheid spelen met mijn zuur verdiende geld. Hun onverantwoorde beleggingsgedrag en onkunde wordt afgewenteld op de belastingbetaler, zonder dat de verantwoordelijken er voor opdraaien. Er komt een moment dat het klootjesvolk het niet meer pikt. En dat punt is dichterbij dan menigeen denkt.

zoekster
door zoekster - May 26, 2012 om 08:46
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=saunafreakje schreef op vrijdag 25 mei 2012, 23:58]Gewoon dicht bij je werk gaan wonen, zelf hoef ik maar 600 meter te fietsen, dus dat kost me niks.
Worden alle files ook nog eens opgelost. Win-win situatie.

Gewoon dicht bij je werk gaan wonen is voor velen geen optie. Dan moet je bijv eerst je huis verkopen, in deze tijd bijna ondoenlijk. Tweeverdieners werken vaak in verschillende plaatsen, moet de ene persoon in de ene plaats wonen, de andere in de andere? Baan opgeven om dichtbij je woonplaats werk te zoeken? Ik zou het niet doen, je moet blij zijn dat je werk hebt. Nee, veel mensen zijn gewoon 'het haasje', voor hun wordt het leven een stuk duurder.

Lekker in de bijstand hangen is ook geen optie. Geen werk hebben is voor de meeste mensen niet leuk, mocht je zelf enig eigen vermogen hebben, dan moet je dat eerst opmaken, anders kom je er helemaal niet in. En ook daar is het bepaald geen vetpot!

tot15karakters
door tot15karakters - May 26, 2012 om 09:26
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als werkgever kom je straks ook dit probleem tegen.
Want in Almere word er nog veel gebouwd maar wonen zeer weinig bouwvakkers...

Hoogovens IJmuiden hetzelfde.

KLM op Schiphol hetzelfde, je moet dus voor vooral grotere bedrijven wel mensen uit de ruimere regio halen en als we gaan weigeren loopt Nederland vast.

Als dit werkelijk doorgaat krijg je werklozen die thuis blijven en elders geen personeel te vinden.

Net als Asperge stekers, in Groningen werklozen maar geen werk en die zie ik nog niet naar Limburg gaan!
Gezien het relatief lage loon zal geen enkele Groninger meer werk buiten de provincie zoeken, dus een bodemloze put.

Verder is het nu al rendabel om te carpoolen, met 4 personen in 1 auto is het goedkoper als nu belastingvrije trein en dat zal alleen maar erger worden.
En eenmaal in de auto, nooit meer fiets gestolen bij station en meestal 2 fietsen omdat je zowel thuis als op werkplek er een nodig hebt dus ook de fietsenmaker zal niets meer omzetten.

Hoe maak je een systeem kapot van slaapsteden en treinen die met moeite is opgebouwd weer stuk.

tdehond
door tdehond - May 26, 2012 om 09:34
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Alle leden van het koningshuis belasting laten betalen zou u een leuke bron van inkomsten zijn voor de belastingdienst.

Het declaratiegedrag van alle parlementsleden van zowel Nederland als Europa zou m.i. ook eens kritisch bekeken en bij gsteld kunnen worden.

=festinger schreef op zaterdag 26 mei 2012, 02:59: @bkkjourney Als dat je instelling is prima. Zorg voor ontslag en ga thuiszitten met je uitkering. Haat deze algehele retorieken. Alsof werkloos thuiszitten met een uitkering een luizenbestaan is. Doe wat je zegt er zijn duizenden mensen die je baan met belasting van kilometers willen overnemen. Het egoisme viert hoogtij. Vind alles goed behalve als het mezelf treft.

Echte keuzes maken durft niemand. Ons speeltje het koningshuis kan per jaar 1 miljard opleveren zonder dat de functie en status wordt aangetast. Gewoon interen. En weet iemand hier hoeveel belastinggeld er per inwoner naar defensie gaat? Ook een speeltje .We zijn een minuscuul landje maar geven miljarden uit aan vriendjespolitiek door mee te doen aan militaire missies die achteraf nooit deugen. Deze arrogantie is de voornaamste reden dat jij geen kilometervergoeding krijgt.

Ga daar eens op in en zeur niet in eigen straatje of hokje.

donna
door donna - May 26, 2012 om 09:54
207 Antwoorden / 43 Vragen

Als je ziet welke paleizen het koningshuis ter beschikking heeft, dan is het in deze tijd van inleveren en bezuinigen en voedselbanken e.d. wel enigszins onbegrijpelijk dat de kroonprins miljoenen uitgeeft aan een vakantievilla, waarvoor wij moeten opdraaien voor de beveiliging en wie weet voor wat nog meer. Er naar toe vliegen gebeurt met het regeringsvliegtuig, dwz. op onze kosten.
Hoe erg is het om je vakantie door te brengen in een van hun paleizen? Ze reizen al het hele jaar, waarom niet een keertje de vakantie thuis doorbrengen, dan zijn ze nog veel beter af dan heel veel landgenoten, die het vakantiegeld nodig hebben om schulden te betalen of als reserve voor nog slechtere tijden.

En dan wordt door Rutte gezegd: het koningshuis heeft vorig jaar al ingeleverd, dus blijft dit jaar buiten schot. Waarom? Wij leveren al jaren in, waarom wordt het geld niet gehaald bij degenen die het niet missen?