is
door ischja01 Oct 15, 2007 om 11:19
Geldzaken & recht

Afstandsverklaring

Vorig jaar zijn ik en mijn ex uitelkaar gegaan. Samen hebben we een hypotheek op een appartement wat nu te koop staat. Ik en mijn ex kunnen niet normaal meer met elkaar praten. Hij wil de prijs van het appartement niet verlagen ondanks dat de makelaar zegt dat het appartement te duur te koop staat. Hij belt niet terug als de makelaar zijn voicemail inspreekt. Ik betaal geen hypotheek(wat eigenlijk wel moet) omdat hij zonder toestemming ons gezamelijke rekeningnummer heeft opgezegt. Hij vind dat ik de hypotheek maar naar zijn rekeningnummer moet overmaken. Dat doe ik niet omdat ik niet weet wat hij met het geld doet. Volgens hem betaald hij geen hypotheek omdat hij het niet kan betalen. Ik denk dat hij wel gewoon betaald anders was de bank al komen vragen om het geld. Ik mag van hem niet in appartement komen, er zit ook een ander slot op de deur. Het is mogelijk dat hij er gewoon woont. Is het mogelijk omdat hij de koop belemmerd een afstandsverklaring te tekenen zodat ik niks meer met de hypotheek te maken heb? Of weten jullie een andere oplossing om van het appartement af te komen?

Alvast bedankt.

3754 4 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Oct 15, 2007 om 14:11
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Het lijkt mij in dit geval praktisch niet mogelijk om een akte van verdeling te tekenen. Uw ex werkt nu al niet mee, aan een verdeling dan al helemaal niet. Even voor de duidelijkheid: met een akte van verdelnig zou het appartement geheel op uw naam komen te staan en zou er met de bank afgesproken kunnen worden dat hij niet langer aansprakelijk is voor de terugbetaling van de hypotheek. OVerigens vraag ik mij af of de bank daar op dit moment nog wel toe bereid is aangezien er waarschijnlijk een aantal keren niet betaald is.

U bent hoe dan ook verplicht nog wel te betalen voor de hypotheek en de servicekosten van het appartement omdat u beiden schuldenaar bent.

Praktisch lijkt het mij dus niet mogelijk dat uw ex meewerkt aan de akte van verdeling en u zult het appartement gezamenlijk moeten verkopen en leveren.

Overigens is het wel zo dat als hij weigerachtig blijft u zich kunt wenden tot de kantonrechter en een vervangende machtiging kunt vragen. In dat geval mag u op basis van dat vonnis zelfstandig het appartement verkopen en leven.

Succes!

poltol
door poltol - Oct 15, 2007 om 14:29
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Ga eens bij een advocaat langs voor advies. Als u niet goed oplet heeft u straks te maken met een onverkoopbaar appartement, een schuld bij de bank, een notitie bij de BKR enz. enz. Neem nu actie voor het echt te laat is. Laat het niet sloffen. Er moet letterlijk afgerekend worden hoe vervelend dat ook klinkt. Laat uw toekomst niet in de war sturen door nu niets te doen. Dus, aan de gang en snel.

succes, Poltol

marcel75
door marcel75 - Oct 15, 2007 om 19:58
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nog wel even een praktische tip: u kunt bij de bank de incasssomachtiging ook laten aanpassen, zodat zij de helft van de verschuldigde rente van uw rekening incasseren en de andere helft van de rekening van uw ex. Naar de bank toe ontslaat u dat niet van de verplichting om ook eventuele achterstanden te betalen, maar tussen u en uw ex creeert u op deze manier wel een manier om die achterstanden op hem te verhalen.

az
door aztecnl - Oct 23, 2007 om 11:11
16 Antwoorden / 0 Vragen

Een advocaat is de aangewezen persoon die u hierbij kan helpen.

Met betrekking tot het niet betalen van de hypotheek. Het niet nakomen van de verplichtingen zal leiden tot BKR coderingen en uiteindelijk executieveiling.

Met een codering op uw oude hypotheek zal u de komende 5 jaar zeker niet in aanmerking kunnen komen voor een nieuwe hypotheek, zelfs niet via de gevreesde BKR hypotheken. Wellicht dat hierin een zeer goede reden zit om snel met een raadsman contact op te nemen.