ma
door marijbruens Dec 30, 2007 om 10:38
Geldzaken & recht

Aftrek noariskosten hypotheekverhoging??

Mag ik de notariskosten en de afsluitprovisie bij een hypotheekverhoging van 40000 euro aftrekken bij mijn belastingaangifte....ik gebruik maar 2500euro voor renovatie woning en de rest voor aanschaf auto.

793 7 Rapporteer

door 4711 - Dec 30, 2007 om 11:35
885 Antwoorden / 2 Vragen

In principe is de notaris kosten en 2e hypotheek aftrekbaar, mits het voor de woning gebruikt werd!

Als je 37500 voor een auto gebruik blijft er weinig over, dus is de lening niet aftrekbaar, ook de rente niet!

Dus Notaris, Afsluitprovisie en Rente zijn in uw geval niet aftrekbaar, maar fraude door een offerte voor luxe keuken of badkamer die nooit word uitgevoerd is vaker misbruikt als bewijs....

Dus soms accepteren ze een offerte als rekening, omdat het woord vrijblijvende offerte soms erg moeilijk vindbaar is!  Wat U wilt is officieel fraude en mag niet.

Vroeger was dit wel mogelijk, maar nu is zelfs een persoonlijke lening of doorlopend krediet aftrekbaar indien het voor het huis gebruikt word....  en dan heb je de notaris en afsluitprovisie niet eens..

De controle op aanschaf auto's en boten is strenger geworden en via het kenteken is zichtbaar dat U een gelijk bedrag heeft gekregen voor hypotheek, dus afhankelijk van deskundigheid belastingdienst word het soms niet ontdekt!

Wel kregen deze ambtenaren een bijscholings cursus waar veel gebruikte truckjes zoals deze worden behandeld, dus vermoedelijk is slechts €2500,- aftrekbaar mits je bewijzen kunt tonen!

ma
door marijbruens - Dec 30, 2007 om 11:39
3 Antwoorden / 1 Vragen

bedankt voor uw reactie...Ik ben nog vergeten te vermelden dat er nog 15000euro gerserveerd staat,voor eventuele renovatie keuken...er is 19000euro besteed aan de auto....kunnen de notariskosten en afsluitprovisie dan wel opgevoerd worden??

door 4711 - Dec 30, 2007 om 12:43
885 Antwoorden / 2 Vragen

Als je kunt bewijzen welk deel voor jou huis gebruikt is, dus niet gereserveerd dan is dat gedeelte aftrekbaar, meestal kun je de aankoop auto wel vermelden en dan is het duidelijker dat je maar de helft van de aftrek zult gebruiken!

Een offerte die tijdig gebruikt dient te worden dus binnen jaar moet de keuken opgeleverd zijn!

Liefst in 1 belasting jaar, omdat over 2 jaren het lastiger word!  Het kan dus wel, maar 50% in dit geval dus!

marcel75
door marcel75 - Dec 30, 2007 om 12:44
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@4711,
De rente was altijd al aftrekbaar, ongeacht of er een hypotheekrecht voor verleend werd of niet.

In dit geval zijn de notariskosten pro rato aftrekbaar. Schiet niet echt op, maar een deel is dus wel aftrekbaar. Je zou dan dus 2500/40000 * notariskosten moeten uitrekenen.

marcel75
door marcel75 - Dec 30, 2007 om 12:46
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ik  zie nu dat er ook iets "gereserveerd" staat. Hoe bedoelt u dat? Is er sprake van een bouwdepot of hebt voor een verhoogde inschrijving gekozen. Oftewel: is het bedrag dat in de hypotheekakte staat, hoger dan de genomen lening?

Als er nog wat in depot staat, moet u dat bedrag in box 3 opgeven totdat de keuken klaar is en kunt u de rente over dat deel in aftrek brengen.

Is het een verhoogde inschrijving, dan kunt er nog niets mee.

ma
door marijbruens - Dec 30, 2007 om 12:58
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie...het is duidelijk!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 30, 2007 om 13:30
16883 Antwoorden / 202 Vragen

en helaas is dit antwoord dus niet goed! Zie Marcel75@