alfons
door alfons Feb 22, 2008 om 15:06
Geldzaken & recht

Aftrek ziektekosten

Zelf krijg ik van mijn ziektekostenverzekering over 2007 een bedrag van € 255,- terug wegens "no-claim". Voor mijn echtgenote krijg ik deze niet, omdat zij aanspraak heeft gemaakt op vergoedingen uit de verzekering. Mag ik deze dan opvoeren onder de aftrek ziektekosten? NB Zij doet zelf geen aangifte, daar zij geen inkomen heeft. BVD

473 8 Rapporteer

kr
door krieties - Feb 22, 2008 om 15:15
442 Antwoorden / 0 Vragen

Het is net even anders dan u denkt: de ontvangen no-claim ad E 255 van uzelf moet u -helaas- in mindering brengen op uw ziektekosten.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 22, 2008 om 15:17
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Alfons,

U doet een gezamenlijke aangifte.
De 255 euro welke u terug ontving dient u af te trekken van de totale kosten voor ziekte, inval. enz. bij de huidige aangifte.
De 255 euro van uw vrouw zitten al in de af te trekken zorgpremie van haar. U mag ze dus niet 2 x aftrekken.

Uw vraag is typisch: De wens is de vader van de gedachte. Ook wel wishful thinking genaamd...
Hardware ERror MAN.

jo
door jojanda - Feb 22, 2008 om 20:23
146 Antwoorden / 0 Vragen

Beide gegeven antwoorden zijn niet juist :

Uit de help van het aangifte programma'tje :

No-claimkorting

Een (nog te) ontvangen no-claimkorting over 2007 hoeft u niet van uw aftrekbare uitgaven af te trekken.

M.a.w. als je voor 1000 euro aan ziekte kosten hebt, en je hebt 200 euro no-claim korting terug gekregen, dan is de aftrekpost 1000 euro.

JOjanda

jo
door jojanda - Feb 22, 2008 om 20:25
146 Antwoorden / 0 Vragen

Aanvulling :

De ontvangen en betaalde zorgtoeslag moet wel verrekend worden. Als je 300 euro zorgtoeslag ontvangen hebt, en je moest er 100 terug betalen, dan verminderd dat het bedrag voor algemene uitgaven met 200 euro.

Maar ook het tegenover gestelde geld : Als je 300 euro aan zorgtoeslag ontvangen hebt, en je moest er 450 terug betalen, dan vul je -150 euro in, en dat verhoogt het bedrag aan algemene ziektekosten met 150 euro ( let op het "min" teken)

JOjanda

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 23, 2008 om 01:15
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ jojanda,

In het verleden heb ik je heel goede antwoorden zien geven op belasting gebied, maar van deze snap ik niets. Maar dat kan aan mij liggen.

Terug te ontvangen geld moet verrekend worden in de aangifte over het jaar waarin het ontvangen wordt. Het is dus niet te verrekenen in de aangifte over 2007, doch pas in 2008 bij dezelfde post waarbij het afgetrokken werd. Da's logisch.

En dat het verrekend moet worden ligt in het feit dat over 2007 de volledige zorgpremie afgetrokken mag worden, incl. het eigen risico. (ER). Dat is dus geld waar je geen belasting over betaald. Als je het terug ontvangen ER niet zou hoeven te verrekenen, liet de ficus je geld houden zonder daarover belasting te betalen en dat heb ik nog nooit van haar meegemaakt.

Of zie ik dat verkeerd?

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 23, 2008 om 01:32
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Jojanda:

Het onderwerp liet me niet los en heb toch verder gekeken dan mijn neus lang is.

In tegenstelling tot het fiscaal principe dat ik hiervoor aanhaalde, heeft de fiscus bepaald: bij no-claim teruggaaf tot 255,-- speelt deze fiscaal geen rol. Gemiddeld is al een bedrag aan no-claimteruggaaf verwerkt in de standaardpremie.

Sorry voor mijn voorheen foutieve antwoord en gebrek aan vertrouwen in je kennis. :-(

H.

jo
door jojanda - Feb 23, 2008 om 08:20
146 Antwoorden / 0 Vragen

@ hrdwerrorman :

D'r zijn ergere dingen hoor, als je een keer vergissen. Wat wel heel groot is, om te erkennen dat je je vergist hebt :-).

Prettige dag nog,

Jojanda

kr
door krieties - Feb 23, 2008 om 13:51
442 Antwoorden / 0 Vragen

jojanda en hrdwerrorman:

jullie hebben gelijk, ik zat dus FOUT. Bedankt.