me
door meidam Mar 2, 2016 om 22:52
Geldzaken & recht

Aftrekbare zorgkosten 2015

Beste medewerkers,

Mag je eigen kosten voor een prothese (kunstgebit aftrekken ?
Dank voor een reactie,
met vriendelijke groet

2089 8 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Mar 3, 2016 om 04:48
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Als non-connaisseur (geen verwijslink om naar te verwijzen) lijkt het me, een maal per zoveel jaar, wel aftrekbaar. Een ander kan er niets mee, lijkt me "onverkoopbaar". Doel op iets als een rollator etc., die zou men, volgens de Belastingdienst dan, wel kunnen verkopen. Kijkt u even op Google wat de aftrekbare zorgkosten zijn en meer nog, wat niet meer in aanmerking komt. Valt een prothese niet onder tandarts verzekering, als U dit misschien nog heeft? Net als bril: eens in de zoveel jaar?

Cookies
door Cookies - Mar 3, 2016 om 06:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De eigen bijdrage is aftrekbaar als je dit niet vergoed krijgt vanuit een aanvullende verzekering.

Overigens zijn we GEEN medewerkers van Kassa, maar vrijwilligers.

tijger1
door tijger1 - Mar 3, 2016 om 10:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die kosten kunt u opvoeren onder : Hulpmiddelen.

me
door meidam - Mar 3, 2016 om 10:51
150 Antwoorden / 120 Vragen

Goedemorgen,
Inmiddels een aantal reacties ontvangen, waarvoor hartelijk dank.
 Ik ben er nu tenminste zeker van, dat ik het door mij betaalde bedrag onder "hulpmiddelen"af mag trekken van de belasting.
Met vriendelijke groet

gerbera
door gerbera - Mar 3, 2016 om 23:02
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens mij valt een volledig gebit 1x per x jaren, kunnen er 4 of 5 zijn, onder vergoeding door de verzekering. Deelprothese, dus onvolledig gebit, worden niet vergoed en de kosten hiervan kan voor aftrek in aanmerking komen.

fi
door fisbel - Mar 4, 2016 om 02:58
851 Antwoorden / 3 Vragen

@Tenormin:
Alle uitspraken in uw reactie behoren tot de categorie 'mist' Niet meer doen dus.
En dat in principe alle antwoorden te vinden zijn door te googelen, tja, dat wisten we al.

De vraag naar de aftrekbaarheid van het gebit is niet heel eenvoudig. Een prothese wordt 1 keer per jaar voor 75% vergoed vanuit de basisverzekering. Maar als het eigen risico nog niet 'vol' is wordt de vergoeding verrekend met het eigen risico. En krijg je de rekening van de zorgverzekeraar gepresenteerd. Dit eigen risico is zoals bekend niet aftrekbaar.

De Eigen Bijdrage is wel aftrekbaar. Tot voor kort stond het kunstgebit als aftrekbare post genoemd bij; aftrekbare hulpmiddelen op de belastingsite. Een heel rijtje van aftrekbare hulpmiddelen is nog steeds vermeld, maar de prothese is eruit gehaald.
Hierbij kan een rol spelen dat de eigen bijdrage van 25% niet meer aftrekbaar is bij het gehoorapparaat - informatie die expliciet vermeld is op de belastingsite. De reden van de niet aftrekbaarheid van de eigen bijdrage gehoorapparaat is dat bij wet is aangenomen dat de zorgverzekeraar slechts 75% van het gehoorapparaat (evenals het kunstgebit) mag vergoeden vanuit de basisverzekering. Wat er vanuit een eventuele aanvullende verzekering vergoed wordt wordt bepaald door de zorgverzekeraar.

fi
door fisbel - Mar 4, 2016 om 03:06
851 Antwoorden / 3 Vragen

Vervolg op min vorig antwoord:

Over de vraag of de eigen bijdrage van 25% van het kunstgebit aftrekbaar is is in de Elsevier of in de consumentengids niets te lezen.
In het algemeen kan echter worden gesteld dat een kunstgebit een noodzakelijk hulpmiddel is zonder welke het proces van kauwen / eten niet of nauwelijks mogelijk is. Een hulpmiddel dat slechts voor de persoon in kwestie waarde heeft. Zolang er nog niet zwart op wit is beschreven of in de wet opgenomen dat deze eigen bijdrage niet aftrekbaar is, is er het voordeel van de twijfel. Aftrekbaar dus. Maar jurisprudentie op dit punt is er bij mijn weten niet. Bij de voorlichtingsbijeenkomsten van de ouderenbonden wordt het kunstgebit (i.c. hier de eigen bijdrage) dus gewoon meegenomen in het lijstje van aftrekbare hulpmiddelen