rcbakker
door rcbakker Feb 21, 2004 om 19:55
Geldzaken & recht

Afwijzing kwijtschelding gemeentelijke belastingen groningen?

Ik ben een student van 20 jaar in groningen. Ik heb de luxe om in de buitenwijk een goedkoop, met huursubsidie, flatje te kunnen huren. Met het huren van een flat komen alleen wel de belastingen erbij. Op zich geen probleem omdat je kwijtschelding kan aanvragen als je te weinig verdient. Mijn jaar inkomen is op jaarbasis, doordat ik een baantje heb, zo'n 6 à 7 duizend euro. Niet erg veel dus. Dit is ver beneden de norm.

Een ander criteria is de hoeveelheid spaargeld (vermogen) je over beschikt. Nu is het zo dat er op mijn 25ste een bedrag vrijkomt dat ik georven heb. Pas op de dag dat ik 25 jaar ben komt dit geld vrij, maar het staat nu al wel op mijn naam.

Probleem is dat de Gemeente Groningen dit bedrag meerekent onder beschikbaar vermogen, terwijl ik hier zeker weten niet de beschikking over heb tot mijn 25ste.

Kostenplaatje dat hieraan verbonden is komt neer op een kleine 400 euro per jaar aan afvalstoffen, waterschap en onroerend goed belastingen. Kan de gemeente dit doen of zitten zij hier fout?? Is er iemand die hier iets over kan zeggen. Ik heb het aangekaard bij de gemeente maar zij houden hun poot stijf en ik heb maar betaald omdat het bedrag steeds verder oploopt. Inmiddels is de aanslag voor 2004 ook binnen en het bijbaantje dat ik heb levert mij inmiddels een stuk minder uren per maand op.

Graag wil ik een reactie van iemand die hier meer over weet.

Alvast bedankt
robbert bakker

999 3 Rapporteer

eg
door eggie_1 - Apr 16, 2004 om 12:48
5 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas voor jou heeft in dit geval de gemeente gelijk. Het geld staat immers op jou naam, welliswaar op eengeblokkeerde rekening. Het is dus zo dat het vermogen voor je werkt denk aan rentes/dividenden etc. Indien het geld niet op je naam had gestaan maar bij een beheerder o.i.d. was de situatie anders geweest. Nu is het zeer duidelijk dat het op enig moment (je 25ste verjaardag) tot je beschikking komt.

rcbakker
door rcbakker - Apr 16, 2004 om 12:48
2 Antwoorden / 8 Vragen

het vruchtgebruik op het bedrag is voor mijn ouders. Dus rente en dividend en dergelijken krijg ik ook niet. Het bedrag blijft onveranderd. Ik weet niet of dat nog iets uitmaakt?

da
door daniell - Mar 13, 2009 om 23:48
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi, omdat je er niet bij kunt, en het vruchtgebruik van je ouders is, zou ik beroep aantekenen bij de gemeente.