abraracourcix
door abraracourcix Aug 8, 2011 om 20:52
Geldzaken & recht

Afwikkeling vraag CAK

Sinds maart 2010 ben ik bezig geweest om het CAK aan zijn/haar verstand te peuteren dat ik per oktober 2010 de intramurale instelling waar ik toen verbleef zou verlaten en zou verhuizen naar een huurappartement. Ik zou het halfjaar voor de verhuizing recht hebben op betaling van de lage eigen bijdrage van 121,30 euro per maand.
Behalve dat het CAK hier niet adequaat op reageerde kreeg ik een aantal creditnota's met een totaalbedrag van 8500 euro. Ik heb hierover contact gehad met het CAK, maar er werd mij verteld dat ik het geld maar opzij moest zetten totdat het CAK een nieuwe beschikking zou sturen. Een en ander zou te maken hebben met het feit dat de zorginstelling onjuiste gegevens over 2009 had ingediend (?).
Dit heeft tot september geduurd, toen ik plotseling een factuur kreeg van ruim 9200 euro, welke ik binnen 14 dagen moest betalen. Dit heb ik uiteraard niet gedaan, omdat het hele zooitje inmiddels zo ondoorzichtig was geworden dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Ik heb het CAK toen verzocht om alles na te rekenen en bedragen van betalingen en openstaande posten te verrekenen, wat uiteindelijk resulteerde in een factuur van 7720 euro. Ht was toen inmiddels september 2010, een maand voor mijn verhuizing. Deze factuur heb ik per ommegaande betaald.
Na mijn verhuizing op 16 oktober 2010 bleef het CAK steevast beschikkingen en foutieve facturen sturen naar mjin oude adres, welke de woonvorm keurig naar mij heeft doorgestuurd. Dit alles ondanks het feit dat ik het CAK mijn nieuwe adres had doorgegeven. Het heeft geduurd tot juni 2011 voordat alle heisa was verwerkt en opgelost.

Behalve dat het mij veel stress gekost heeft en ik vanaf januari 2011 emotioneel een wrak was door alle commotie, heeft het me ook veel tijd, geld en energie gekost om het CAK dingen duidelijk te maken.
Het dossier over bovenstaande periode is zo'n 3 cm dik. Ik heb alles gedigitaliseerd omdat ik er nu echt helemaal mee klaar ben.
Op de website van Kassa heb ik gelezen dat burgers de Belastingdienst aansprakelijk kunnen stellen wanneer deze er te lang over doet om een beslissing te nemen. Verder is oook van toepassing het ABW wet van 28-08-2009, Stb. 2009, 383 van toepassing (http://www.st-ab.nl/1-09383.htm).
Ik heb het CAK al in gebreke gesteld, maar krijg geen enkele reactie terug. Ik ben voornemens om een schadevergoeding te eisen van maximaal 1260 euro.

Kan en mag ik dit doen, en wat zijn mijn rechten?

2458 4 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Aug 8, 2011 om 20:58
4744 Antwoorden / 9 Vragen

De Nationale Ombudsman inschakelen.

voorbeeld: klik

Site de Nationale Ombudsman: klik

sw
door swat1500 - Aug 9, 2011 om 00:48
3855 Antwoorden / 0 Vragen

Het CAK staat bekend om zijn missers en zijn onbegrijpelijke beschikkingen. Vaak rest niet anders dan veelvuldig klagen en geen bevredigend antwoord krijgen, naar de Ombudsman stappen en dan wordt het opeens wel goed geregeld.

ro
door robert f - Aug 13, 2011 om 18:44
1 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan het CAK alleen in gebreke stellen als zij nog geen besluit hebben genomen. Ik lees dat in juni 2011 alles is opgelost. Dan kun je ze niet meer in gebreke stellen.

De Nationale Ombudsman inschakelen is alleen nuttig als het probleem nog niet verholpen is. Ik lees dat in jouw geval alle heisa is verwerkt en opgelost. De Nationale Ombudsman zal dan niet veel kunnen doen.

Als je het interessant vindt hoe deze wet (dit is de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen) in elkaar zit:
Algemeen geldt dat de 1260 euro een dwangsom is die het bestuursorgaan (in stukjes) verschuldigd is als wordt voldaan aan alle onderstaande voorwaarden:
1. de burger heeft gevraagd om een besluit;
2. het bestuursorgaan heeft niet binnen de wettelijke termijn beslist op de aanvraag;
3. de burger heeft na het verstrijken van de wettelijke beslistermijn een ingebrekestelling gestuurd aan het bestuursorgaan;
4. het bestuursorgaan heeft twee weken nadat het de ingebrekestelling heeft ontvangen nog steeds niet beslist op de aanvraag.

abraracourcix
door abraracourcix - Aug 13, 2011 om 19:32
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=robert f schreef op zaterdag 13 aug 2011, 18:44]Je kan het CAK alleen in gebreke stellen als zij nog geen besluit hebben genomen. Ik lees dat in juni 2011 alles is opgelost. Dan kun je ze niet meer in gebreke stellen.

De Nationale Ombudsman inschakelen is alleen nuttig als het probleem nog niet verholpen is. Ik lees dat in jouw geval alle heisa is verwerkt en opgelost. De Nationale Ombudsman zal dan niet veel kunnen doen.

Als je het interessant vindt hoe deze wet (dit is de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen) in elkaar zit:
Algemeen geldt dat de 1260 euro een dwangsom is die het bestuursorgaan (in stukjes) verschuldigd is als wordt voldaan aan alle onderstaande voorwaarden:
1. de burger heeft gevraagd om een besluit;
2. het bestuursorgaan heeft niet binnen de wettelijke termijn beslist op de aanvraag;
3. de burger heeft na het verstrijken van de wettelijke beslistermijn een ingebrekestelling gestuurd aan het bestuursorgaan;
4. het bestuursorgaan heeft twee weken nadat het de ingebrekestelling heeft ontvangen nog steeds niet beslist op de aanvraag.

Hallo Robert,

Misschien heb ik het een beetje onduidelijk omschreven, maar het in gebreke stellen is vorig jaar al gebeurd. Alle vier de punten zijn zelfs valide, dus de 'Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen' is van toepassing. En dan niet in stukjes, maar in zijn geheel, omdat de hele casus ruim 15 maanden (!) heeft geduurd.
Echter, het CAK is een andere mening toegedaan, en heeft zelfs op mijn laatste schrijven (1 juli 2011) geen ontvangstbevestiging gestuurd.
Ik heb gisteren een brief plus CD-ROM (met daarop het gehele dossier in HTML en alle not's, beschikkingen en facturen in PDF formaat) naar de ombudsman gestuurd.

Ik zal in ieder geval laten weten hoe een en ander wordt afgewikkeld.