Ru
door Rudi32 May 24, 2024 om 15:05
Geldzaken & recht

Airco geluidsoverlast

Goedendag, ik heb een vraag met betreking op een airco. Wij wonen in een appartementencomplex. Op het middenterrein staat een airco van een kantoorpand. Die maakt zo'n herrie en heel veel mensen hebben daar last van. Je moet je raam van je slaapkamer dichthouden anders wordt je s'morgens wakker gemaakt door de airco die aangaat en lijkt op het geluid van een schroothoop. Hoeveel db aan geluid mag een airco maken in de buurt van woningen? Ik kan wel vinden van 45 db op de dag en na 19.00 uur 40 db. Maar er wordt gezegd, omdat het om een kantoorruimte gaat mag het 85 db zijn. Maar de airco staat achter het kantoor en dat is op een parkeerplaats waar de appartementen in een u vorm omheen staan. In de opening van de u vorm staat het kantoorpand en een hek om de parkeerplaats en ondergrondse parkeerplaats in te komen. De opening van van het hek voor de toegang naar de parkeerplaats en ondergrondse garage is de enigste opening. Kantoorgebouw is bijna net zo hoog als het appartementencomplex en sluit daar op aan.  Dus het geluid kan geen kant op van de airco en daarom klinkt het hard. Weet iemand wat we daar aan zouden kunnen doen? Mag een airco van een kantoorpand meer herrie produceren aangezien het een bedrijf is? We hebben vorig jaar contact gehad met de eigenaar van het kantoorpand en die gaf aan dat er veel klachten zijn en ze zouden kijken of ze wat konden doen met vervanging van rubbers. En of dat is gebeurd betwijfelen we, aangezien de herrie hetzelfde blijft. Dus wie heeft voor ons een tip of idee hoe en wat we kunnen doen en wat de db is wat die airco aan geluid mag produceren? Alvast bedankt voor het lezen van mijn bericht en voor het e.v.t. reactie!

7408 12 Rapporteer
Ja
door JannyBoe - May 24, 2024 om 15:12
556 Antwoorden / Vragen

Hallo Rudi, we hebben daar ook ervaring mee gehad. Informeer eens bij uw gemeente of voldaan is aan een eventuele vergunningplicht. Die is er soms.
En of voldaan is aan de geluidseisen m.b.t. de airco.
Sterkte en succes!

Ru
door Rudi32 Jun 5, 2024 om 16:28
Antwoorden / 1 Vragen

Hallo, bedankt voor je reactie. We zijn bezig met handtekeningen en gaan inderdaad contact met de gemeente opnemen.

Ja
door JannyBoe Jun 6, 2024 om 10:43
556 Antwoorden / Vragen

Hallo Rudi, prima, daar moet u zijn voor controle, meting en eventueel handhaving.

Wat de monteur zegt kan niet waar zijn en/of is verkeerd begrepen: geluidsoverlast in de vorm van luchtgeluid - dus niet contactgeluid - kan altijd beperkt worden met een omkasting of andere maatregelen. Maar goed, dat is een zaak voor de eigenaar waar u op dit moment niets aan heeft.
Maar wat de gemeente wel af kan dwingen als er inderdaad meetbare geluidsoverlast is.

Sinds 1 april 2021 mag een airco volgens normen van de Rijksoverheid niet meer dan 40dB geluid produceren bij buren.
U schrijft 45dB en dat scheelt nogal wat want meten in dB's gaat met een logaritmische schaal.

mahadma
door mahadma - May 24, 2024 om 15:22
11652 Antwoorden / 51 Vragen

Wellicht de Rijdende Rechter contacten?

Ru
door Rudi32 Jun 5, 2024 om 16:28
Antwoorden / 1 Vragen

Daar hebben wij het ook al over gehad met elkaar. Dus misschien zie je het nog een keertje voorbijkomen. Bedankt voor je reactie!

sira
door sira - May 24, 2024 om 15:47
2454 Antwoorden / 24 Vragen

U heeft vorig jaar contact gehad met de eigenaar van het kantoorpand. Heeft u hem daarna niet meer om een update gevraagd?
Zou dat alsnog doen.
Werkt hij niet mee dan kunt u hem wel alvast zeggen dat de bewoners een andere weg zullen gaan bewandelen om van de herrie af te komen.

Ru
door Rudi32 Jun 5, 2024 om 16:33
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie! Ze zijn niet heel spraakzaambij de eigenaar. Maar blijven doorgaan. Maar na mijn laatste mail vorige maand, gaat de airco pas laat in de ochtend aan. Dus ze voelen wel dat er iets gaat gebeuren denk ik.

sira
door sira Jun 5, 2024 om 16:36
2454 Antwoorden / 24 Vragen

Alleen maar goed.

Dank voor het terugmelden.

rj
door rjw - May 24, 2024 om 16:12
3325 Antwoorden / 5 Vragen

Maakt het kantoor deel uit van hetzelfde complex en betreft het koopappartementen?

Ru
door Rudi32 Jun 5, 2024 om 16:34
Antwoorden / 1 Vragen

Nee, het kantoor is niet van het Complex en zijn geen koopwoningen. Bedankt voor je reactie!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 24, 2024 om 16:57
2177 Antwoorden / Vragen

Als ik dat zo lees lijkt die airco mij gewoon versleten en daarom maakt hij zo'n herrie. Ik zou bij de gemeente beginnen met de vraag of er toestemming nodig was voor installeren van die airco en wat dan de bijbehorende geluidseisen zijn, meten of ze voldoen aan de eisen en aangifte doen. Hadden ze geen toestemming nodig en zijn er wellicht nog steeds normen van toepassing en wellicht dat de gemeente die kan handhaven.

Ru
door Rudi32 Jun 5, 2024 om 16:36
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie! Gaan we zeker doen.

JMA2
door JMA2 - May 25, 2024 om 00:18
137 Antwoorden / 3 Vragen

Een ombouw met isolatie kan heel veel van de geluidsbelasting verlagen. Deze ombouw is goedkoop en makkelijk te plaatsen. Dit gaat echt een aantal decibel schelen.

Ru
door Rudi32 Jun 5, 2024 om 16:38
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie! Er was een keer een monteur bij de airco en ben toen naar hem toegegaan. En die zei dat er niets aan te doen is. Hij zou zelf hier neit willen wonen met zo'n airco in de buurt. Het schijnt een watersysteem te zijn en door het pompen schijnt die herrie te komen.

Ge
door Gert Moes - May 27, 2024 om 12:38
13 Antwoorden / 2 Vragen

als je 85 db produceert aan muziek in huis , heb je om de 15 minuten de politie voor geluidsoverlast

Ru
door Rudi32 Jun 5, 2024 om 16:39
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie!  En je hebt helemaal gelijk, dus snap niet dat dit zo is goedgevonden.

Me
door Meindo - May 27, 2024 om 14:54
66 Antwoorden / Vragen

Vanuit mijn werk vaak een omkasting gemaakt om rumoerige airco's. Dikke laag (min. 150 mm) steenwolplaten en buitenkant hard materiaal voor afwerking. En voldoende hoogte aanhouden. Wel opletten dat er genoeg ruimte is voor aan/afvoer van lucht.

Ru
door Rudi32 Jun 5, 2024 om 16:41
Antwoorden / 1 Vragen

Beddankt voor je reactie! Het schijnt een watersysteem te zijn en door het pompen schijnt die herrie te komen.En een omkasting maken schijnt niet te helpen zei een monteur een keer tegen me.

1paul
door 1paul - May 28, 2024 om 07:31
3260 Antwoorden / 0 Vragen

gemeente inschakelen en daar een handhavingsverzoek indienen mbt de geluidsnormen!

Ru
door Rudi32 Jun 5, 2024 om 16:41
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie! We gaan er zeker mee door.

@q
door @qwerty@ - May 28, 2024 om 17:31
80 Antwoorden / 1 Vragen

@RUDI32 Heb je geen <Enter> toets ? Tis gewoon niet leesbaar dus, ik lees niet.......

Ja
door JannyBoe May 28, 2024 om 17:48
556 Antwoorden / Vragen

Onbegrijpelijk.
Het is een prima leesbare tekst.

Ru
door Rudi32 Jun 5, 2024 om 16:42
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie!

e-
door e-genius - May 29, 2024 om 17:39
15 Antwoorden / 1 Vragen

Een woningcomplex mag geen last ondervinden van welke geluidsbron ook boven de norm. Het lijkt erop dat de plaats van de appartementen ook niet bevorderlijk is (om het ding heen). Dat dit een airco van een bedrijf is, is niet terzake. Het gaat om de geluidshinder bij de woningen, niet van het apparaat zelf.
Er zijn genoeg middelen om de geluidreductie te beperken, kasten, blijvend groene beplanting, schermen. De overlastgever zal dit moeten gaan doen aan zijn apparaten. U hoeft zich niet met de uitvoering te bemoeien, dat mag de overlastgever zelf doen. Het gesprek aangaan is natuurlijk altijd goed..

Ru
door Rudi32 Jun 5, 2024 om 16:46
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie! Het lijkt me ook inderdaad niet mogen dat de woningen er omheen zoveel last van hebben. Het schijnt een watersysteem te zijn en door het pompen schijnt die herrie te komen. En blijkt niet veel aan te veranderen zijn zei een monteur een keer tegen me die er bij bezig was. Hij zou zelf hier nooit willen wonen met die airco. Maar dat is niet ons probleem. Dan maar een ander soort airco. Ook al zal daar een aardige postenkost aan hangen. Wij willen ook een fijn woongenot.