jet54
door jet54 Sep 1, 2008 om 11:31
Geldzaken & recht

Akte van verdeling oodzakelijk??

Is het echt noodzakelijk een akte van verdeling bij een notaris te laten maken, als er na het uit elkaar gaan van een stel één van de twee in gebreke blijft zijn deel van de hypotheek te voldoen? De niet betalende ex woont niet in het huis en de ander wil het huis op haar naam nemen, waarmee de bank akkoord is gegaan. Is die akte alleen nodig om bij het kadaster een doorhaling te verkrijgen, en zo ja waarom is dat dan zoooo onmogelijk duur?

7462 3 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Sep 1, 2008 om 13:10
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als je beiden voor de helft eigenaar bent van de woning, moet je inderdaad langs de notaris om je een deel van de woning overdraagt. Zonder akte van verdeling gaat die eigendom niet over en blijf je gezamenlijk eigenaar.

Naast het op 1 naam zetten van de woning, moet ook de hypotheek op 1 naam komen te staan. De bank zal dus zogenaamd ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid voor je ex moeten verlenen, maar ik begrijp dat dat waarschijnlijk geen probleem is.

Ik weet overigens niet wat je "zooooo onmogelijk duur" vind. Je hebt als het goed is een vrijstelling voor de overdrachtsbelasting, dat scheelt dus al 6% over de helft van de waarde van het huis. Verder zal de notaris toch minimaal dezelfde werkzaamheden moeten verrichten als bij de overdracht van een woning (vaak zelfs nog meer). Reken dus inderdaad maar op zo'n € 800,-- (incl BTW), maar maak eens een belrondje langs verschillende notariskantoren. De tarieven verschillen nogal eens.

na
door namliam - Sep 1, 2008 om 13:18
99 Antwoorden / 7 Vragen

800 euro vind ik best wel onmogelijk duur, voor  het doorhalen van een naam op een stukje papier.

Als een notaris hier een hele dag mee bezig is (wat ik betwijfel) is dat een uurloon van 100 euro per uur...

marcel75
door marcel75 - Sep 1, 2008 om 20:06
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@namliam
Even terugrekenen:
€ 800,-- -/- € 91,-- (inschrijvingskosten kadaster) = € 709,--. Ex btw is dat dan € 595,80. Hiervan moeten nog de onderzoekskosten voor het kadaster, de basisadministratie e.d. af, circa € 50,--, blijft dus over € 545,80.
Voor dat geld wordt niet even een naam op een stuk papier doorgehaald, maar wordt een akte van verdeling opgesteld:
- waarin alle afspraken tussen u en uw ex worden vastgelegd,
- wordt u enig eigenaar,
- is geregeld of en hoeveel geld u moet betalen aan uw ex (of andersom) en
- hebt u meteen een akte die dezelfde rechtskracht heeft als een vonnis. Oftewel als iemand zich niet aan de vastgelegde afspraken houdt, kunt u meteen beslag leggen.

Over het algemeen is een (kandidaat-)notaris of klerk hier toch wel snel opgeteld (dus niet achter elkaar) een uurtje of 5 mee bezig. Een normaal commercieel uurloon voor een jurist is toch al snel € 100,-- ex. btw (kijk maar eens wat een advocaat of accountant, maar tegenwoordig een beetje timmerman schrijft per uur) en dan valt het volgens mij nog wel mee.

Het is dus iets meer dan even een potje tippex pakken, oude akte aanpassen (wat overigens zeker niet is toegestaan) en deze snel weer inschrijven bij het kadaster.

Maar uiteraard kunt u er ook voor kiezen om de woning niet te verdelen, maar dan zult u uw ex ter zijner tijd moeten uitkopen (bijvoorbeeld op het moment van verkoop) en dan zult u meer geld kwijt zijn.