genux
door genux Nov 27, 2006 om 00:43
Geldzaken & recht

Alementatie

Het volgende: Ik woon op het moment samen met een vrouw waarvan ik zielsveel hou.Zij neemt 2 kinderen mee uit haar vorige huwlijk

Echter:Haar ex betaald geen alimentie voor zijn 2 kinderen omdat hij geen draagkracht zou hebben ivm zijn ziekte.Hij speelt zijn "niet werken op een gesimuleerde ziekte"

Nu heeft hij als vrijwiliiger gewerkt op de Military. 3 dagen lang keihard werken, terwijl hij niet zou kunnen werken ivm zijn ziekte.

Onlangs heeft hij zich ingekocht bij een autobedrijf, waar hij 40 uur werkt. En zijn ziektepremie ontvangt hij nog steeds.

Hoe kan ik het regelen dat hij NU toch alimentatie gaat betalen voor zijn eigen 2 kinderen.....Please help me..dit onrecht uit de wereld te helpen

1318 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 27, 2006 om 08:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het probleem is dat als je iets doet, eerst de uitkering zal stoppen, dus de belastingdienst zal eens controleren of er wel betaald is voor de garage.... en als hij als vermoedelijk zwart werker, zowel de uitkering kwijt raakt als het salaris.. dan is er voor jou weinig te halen...

Maar een tip naar de belastingdienst, zij mogen tips natrekken, en kunnen zo dit onrecht recht zetten, dus vermoedelijk geen geld, maar wel een beter gevoel.

Als U werkelijk gaat samen wonen, dus voor langere tijd, word U als vader gezien, en mag U meebetalen... en dan zou de allimentatie kunnen vervallen omdat zij een nieuwe partner heeft gevonden...!

Dus ook uw situatie, nu nog goed, maar beslis niet te snel, want als je het eigen huis opzeg, en daar inwoon kun je niet meer terug, en helaas kregen vele verliefde mensen na enkele jaren spijt, en hadden grote problemen.

Deze Vrijwilliger/zwartwerker???? kan U als partner opvoeren, en hiermee de Allimentatie stoppen!

Dus wees voorzichtig, en wacht voor zekerheid nog even op meerdere antwoorden van collega Experts...

ve
door verwijderd - Nov 27, 2006 om 08:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het volgende: Ik woon op het moment samen met een vrouw waarvan ik zielsveel hou.Zij neemt 2 kinderen mee uit haar vorige huwlijk Echter:Haar ex betaald geen alimentie voor zijn 2 kinderen omdat hij geen draagkracht zou hebben ivm zijn ziekte.Hij speelt zijn "niet werken op een gesimuleerde ziekte"

Als haar ex geen alimentatie kan betalen, dan zal dat wel zo zijn. Alleereerst berekenen advocaten dit en als zij niet kunnen schikken tussen de partijen dan brengt men het voor de rechter. De uitspraak is binden en word al herzien als één van de partijen hier een verzoek voor indient.

De beoordeling of deze persoon al dan niet terecht arbeidsongeschikt zou zijn, is een beoordeling die door een arts van de arbodienst of een verzekeringarts gebeurd.

Nu heeft hij als vrijwiliiger gewerkt op de Military. 3 dagen lang keihard werken, terwijl hij niet zou kunnen werken ivm zijn ziekte.

Iemand die arbeidsongeschikt is mag vrijwilligerswerk verrichten zolang het zijn herstel niet benadeeld. Ook hier is het de arboarts of verzekeringsarts die bepaald of de persoon terecht een uitkering ontvangt.

Onlangs heeft hij zich ingekocht bij een autobedrijf, waar hij 40 uur werkt. En zijn ziektepremie ontvangt hij nog steeds.

Ja sinds wanneer is het verboden om beziot te hebben bij een uikering van de ziektewet of WIA ( voorheen de WAO)? Zo lang hij zijn inkomsten opgeeft aan de belastingdienst is er niks aan de hand. Wel worden de inkomsten uit arbeid verminderd van zijn uitkering. En mocht de persoon al inkomsten uit de garage ontvangen dan is het nog maar de vraag of er voldoende draagkracht is voor alimentatie.

Hoe kan ik het regelen dat hij NU toch alimentatie gaat betalen voor zijn eigen 2 kinderen.....Please help me..dit onrecht uit de wereld te helpen

Je kan een verzoek doen bij de rechtbank tot vastelling van de alimentatie. Daarvoor heb je een advocaat nodg. Je bent advocaatkosten en griffierechten kwijt. Bij onvoldoende draagkracht van jezelf, kan je toevoeging voor de kosten aanvragen.

ve
door verwijderd - Nov 27, 2006 om 08:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Askjeeves...

Even een vraagje,

Ik vermoed dat bij een nieuwe relatie de allimentatie kan stoppen.

Geld dit ook in Nederland?

Dus als hij gaat samen wonen, ik hoorde dat bij huwelijk het altijd stopte, maar deze grijze situatie?

Daarom twijfel ik of een actie die geld kost voor advokaat wel rendabel is.

ve
door verwijderd - Nov 27, 2006 om 08:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gozik,

Je zit er weer eens helemaal naast !!! Kinderalimentatie stopt niet bij samenwonen/huwelijk met een ander en die ander wordt niet als vader gezien bij samenwoning of zelfs huwelijk.

Hou toch eens op met overal verstand van te hebben en onzin/pertinente onjuistheden te verkopen.

Vladja

ve
door verwijderd - Nov 27, 2006 om 08:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het probleem is dat als je iets doet, eerst de uitkering zal stoppen, dus de belastingdienst zal eens controleren of er wel betaald is voor de garage.... en als hij als vermoedelijk zwart werker, zowel de uitkering kwijt raakt als het salaris.. dan is er voor jou weinig te halen...

Wat heeft de belastingdienst met een uitkering te meken?

Maar een tip naar de belastingdienst, zij mogen tips natrekken, en kunnen zo dit onrecht recht zetten, dus vermoedelijk geen geld, maar wel een beter gevoel.

Hoe kan je nu al oordelen dat er onrecht is Gozik?? Misschien heeft de persoon in kwestie wel keurig de belastindienst verwittigd dat hij inkomsten uit het garagebeddrijf heeft.

En Ja en beter gevoel krijg je er helemaal van........... nog meer ellende tussen ex-partners omdat ze elkaar dwars gaan zitten en elkaar het licht niet in de ogen gunnen. En wie zijn er de duppe???? Inderdaad.......DE KINDEREN.........ohw, ohw, wat moet je als ouders dan lekker kunnen genieten van het goede gevoel wat je hebt.

Probeer als ex-partners gewoon te communiceren en te zoeken naar een oplossing voor de alimentatie. Daar is iedereen bij gebaat. Maar zodra mensen gescheiden zijn, veranderen ze in montsers met een niet te stille honger naar wraak en machtsspelletjes.

Als U werkelijk gaat samen wonen, dus voor langere tijd, word U als vader gezien, en mag U meebetalen... en dan zou de allimentatie kunnen vervallen omdat zij een nieuwe partner heeft gevonden...!

De vragsteller schrijft toch dat hij momenteel samenwoont? En uit welke duim heb je het nu weer gezogen dat een nieuwe parter van één van de geschdeiden ouders na verloop van tijd als vader of moeder gezien word? En dan gaat heb je het hier over de alimentatie voor die kinderen, die maar op één manier kan komen te vervallen...........

dat is als de gezaghebbende ouder trouwt of een gerigistreerd partnerschap aangaat en de partner van de gezeghebbende ouder ook belast word met het ouderlijk gezag over de kinderen. Dan onstaat er pas een wettelijke zorgplicht. Dit word zelden toegekendzolang de  niet  gezag hebbende ouder nog in beeld is.

De enige alimentatie die zou kunnen komen te vervallen of waarop gekort zou kunnen worden is een WWB-suitkering en ex-partneralimentatie.

Dus ook uw situatie, nu nog goed, maar beslis niet te snel, want als je het eigen huis opzeg, en daar inwoon kun je niet meer terug, en helaas kregen vele verliefde mensen na enkele jaren spijt, en hadden grote problemen.

Snap niet wat dit te maken heeft met de vraag.

Deze Vrijwilliger/zwartwerker???? kan U als partner opvoeren, en hiermee de Allimentatie stoppen!

Al zou men de inkomsten van de vraagsteller en zijn nieuwe partner meenemen in de alimentatieberekening, dan word hiermee niet gestopt. Hoogstens kan de alimentatie verlaagd worden omdat er naar ratio van draagkracht de kosten voor het levensonderhoud gedeeld moeten worden. Hierbij word nog rekening gehouden met waar de kinderen wonen, reisafstanden voor omgangsregelelingen, frequetie van de omgang etc. De alimentatie voor kinderen stopt pas als de kinderen de leeftijd van 21 jaar hebben bereikt.

Dus wees voorzichtig, en wacht voor zekerheid nog even op meerdere antwoorden van collega Experts...

Dat is nu een verstanidg antwoord.........en neem nou eenseen keer aan dat je niet overal verstand van hebt, Gozik.

ve
door verwijderd - Nov 27, 2006 om 09:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Gozik

Ik vermoed dat bij een nieuwe relatie de allimentatie kan stoppen.

Geld dit ook in Nederland?

Ja bij ex-partneralimentatie als deze trouwen of een gerigistreerd partnerschap aangaan. Alls je langer dan 12 jaar getrouwd bent geweest dan is de maximale tijd voor alimentatieplicht ook 12 jaar. Ander si dit evenredig aan het aantal jaren dat men getrouwd is geweest. Of gerigistreerd partnerschap word hier ook aan gelijk gesteld.

Mocht je 15 jaar getrouwd zijn geweest dan heb je recht op maximaal 12 jaar alimentatie. Ga je na bv. 3 jaar trouwen, dan vervalt de alimantatie. Ga je vervolgens dan na 3 jaar weer scheiden, dan heeft de expartner uit het 2e huwelijk een alimentatieplicht van maximaal 3 jaar. En als klap op de vuurpijl komen ze na die 3 jaar weer bij partner nummer 1 terecht, want daar is nog 15-6 jaar = 9 jaar alimentatie te halen.

Dus als hij gaat samen wonen, ik hoorde dat bij huwelijk het altijd stopte, maar deze grijze situatie?

Samenwonen is toch niet hetzelfde als trouwen? Daarbij haal je verschillende soorten alimentatie door elkaar.

Daarom twijfel ik of een actie die geld kost voor advokaat wel rendabel is.

Rendabel?? Het is geen onderneming die winst moet behalen om te kunnen bestaan hoor! Het gaat +%$^&* over KINDEREN!

ve
door verwijderd - Nov 27, 2006 om 09:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt maar ik stelde het daarom ook als vraag.

Ik hoorde wel eens wat, en overal is de wet verschillend, en de Nederlandse wet is voor mij zeer lastig leesbaar, en ik vond iets, maar twijfelde, dus gelukkig, ik ben blij dat ik fout zat!

Het is hier dus beter geregeld dan elders, maar ik stelde deze vraag uit zekerheid.

Bedankt.

ve
door verwijderd - Nov 27, 2006 om 09:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gozik,

Eerst een "antwoord" geven, dan een vraag stellen omdat je het ook niet weet. Ik weet niet hoe het in Rusland gaat, maar hier is het gebruikelijk om - als je iets niet zeker weet - eerst de vraag te stellen i.p.v. een onjuist antwoord in elkaar te flansen en daarna een vraag te stellen.

Het is hier ook niet verplicht om op vrijwel alle vragen een "antwoord" te geven of een warrig verhaal te houden, dat niet inholudelijk ingaat op de gestelde vraag.

Vladja

ve
door verwijderd - Nov 27, 2006 om 10:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

Ik vind dit soort onderwerpen niet op deze site thuis horen.
meer voor rechtwinkel etc.
alementatie is zo een gevoelig onderwerp .
en een verhaal heeft altijd twee kanten,
de maatschappij kiest meestal partij voor een kant.
als er ergens veel bedrog voorkomt,is het wel in een echtscheidings zaak

groet

ve
door verwijderd - Nov 27, 2006 om 11:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

peer oo7 allereerst is dit wel degelijk een vraag die hier thuis hoort en er normaliter dan een verwijzing volgt naar een instantie die kan helpen.

Gozik@ was het weer een in de rondte fluiten uurtje?

De vraagsteller: Als er problemen zijn met betrekking tot het al of niet ontvangen van alimentatie voor kinderen (en naar ik aanneem dus ook problemen tussen de ex-echtelieden) dan is er maar één weg en dat is de weg naar de Raad voor de  Kinderbescherming van Justitie.

Laat uw vriendin daar duidelijk het probleem voorleggen, maar houd er rekening mee dat hieruit akties volgen ten opzichte van de ex. dat nog meer problemen kan opleveren. Houd het belang van de kinderen in de gaten of wel zorg er voor dat zij niet nog meer de dupe zijn.>

Van de zijde van de Raad voor de Kinderbes

ve
door verwijderd - Nov 27, 2006 om 11:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

en askjeeves@ uw verhaal slaat niet op kinderalimentatie. Daar gelden andere regels, een beetje pot verwijt de ketel dus.

ve
door verwijderd - Nov 27, 2006 om 12:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mij zeer bekend!

Ook ik heb eens in de door uw beschreven situatie gezeten.
Daarbij was het de Raad voor de Kinderbescherming  die zaken als kinderalimentatie regelde.   Bij die Raad (of de instantie waar deze de inning van alimentatie heeft ondergebracht) moet u zijn wat de kinderalimentatie betreft.

En dan?
Kijk ik was gelukkig niet hevig verliefd maar was het haar zoon die mij min of meer aan zijn moeder koppelde omdat hij graag mij als vader wilde.
De moeder is bij mij komen wonen.  Later, om die knul wat meer wettelijke zekerheden te geven ben ik ook met deze moeder getrouwd en was er ook een verhuizing.
Ondanks dat feit bleek later dat je als stiefvader vaak geen poot hebt om op te staan want hoewel de moeder met de Noorderzon vertrok en mij achterliet met mijn (stief)zoon en daar ook nooit meer een cent daaraan betaalde werd IK uit het huis gezet door de (vrouwelijke)rechter hoewel deze Raad voor de Kinderbescherming adviseerde om huis en kind bij mij te laten.
Kortom, een (lieve) zoon die ik niet verwekt had die net naar het middelbaar onderwijs zou gaan met alle kosten vandien, geen huis en een vrouw die schulden had gemaakt die op mijn nek terecht kwamen.

Moraal, hou in ieder geval uw eigen huis aan.
Neem geen en/of rekening bij de bank maar hou dit soort financiën strikt gescheiden.
Neem geen schulden op goederen, zelfs al zijn die nodig voor een gezamelijk huishouden.(geen Prime-line e.d.)

En neem, wat de kinderalimentatie betreft contact op met deze Raad vd Kinderbescherming waarbij de scheidingsakte (uitspraak van de rechtbank waarbij de hoogte van de alimentatie ook werd vastgesteld voor uw beiden het uitgangspunt moet zijn.

Overleg (indien nog mogelijk) ook met de advokaat die de echtscheiding heeft geregeld.

Maar............ zelfs na 8 jaar kan er nog van alles met u gebeuren waarvan u later veel spijt kunt krijgen.
Mij heeft het mijn bedrijf gekost en mijn leven goed op de kop gezet.

Één lichtpunt!  Hij, mijn zoon, heeft zelf uit eigen beweging op zijn 16-e naamsverandering aangevraagd wat hem op zijn 18-e üit naam der Koningin der Nederlanden" ook is verleent.

Hij was 5 jaar toen ik zijn vader werd.
12 jaar toen zijn moeder met de Noorderzon verdween en nu 33 jaar met bijna 24 jaar al (eerst stage/later vaste baan)een goede baan bij een bekend tuincentrum te Amsterdam Oost, rookt niet, gebruikt gelukkig geen drugs en heeft dat ook nooit gedaan, drinkt hoogst zelden een biertje en is zeer geliefd bij iedereen die hem kent.

Dat is het lichtpunt! Hoe somber ook het leven kan zijn (ook door eigen domheden veroorzaakt!)

Ik hoop werkelijk dat de kinderen ook net zoveel van u houden en u van hen zoals u ook houdt van uw nieuwe vriendin want ook dat is belangrijk!
Als de kinderen u zien als indringer dan zou ik nog voorzichtiger zijn want bedenk, ook die kinderen hebben recht op een liefhebbende (stief)vader!

U veel wijsheid en geluk wensend;

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Nov 27, 2006 om 12:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

een uitstekende meer uitgebreide toelichting, hier van grootvader, die ook het belang van de Raad van de Kinderbescherming aangeeft en ook hoe zo zuiver mogelijk te handelen qua eigen financiën.

ve
door verwijderd - Nov 27, 2006 om 19:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

De vraagsteller: Als er problemen zijn met betrekking tot het al of niet ontvangen van alimentatie voor kinderen (en naar ik aanneem dus ook problemen tussen de ex-echtelieden) dan is er maar één weg en dat is de weg naar de Raad voor de  Kinderbescherming van Justitie.

De RvK heeft inzake alimentatie helemaal geen recht van spreken, nog kan zij iets voor de bugunstigde van de alimentatie iets doen. De enige instelling die wettelijk bevoegd is om zaken voor alimentatie te innen is het LBIO (Landelijk Bureau Inning Ouderbijdragen) in Gouda. En dit is alleen voor kinderalimentatie. Voor ex-partner alimentatie kun je naar de deurwaarder gaan.

Laat uw vriendin daar duidelijk het probleem voorleggen, maar houd er rekening mee dat hieruit akties volgen ten opzichte van de ex. dat nog meer problemen kan opleveren. Houd het belang van de kinderen in de gaten of wel zorg er voor dat zij niet nog meer de dupe zijn.>

Een melding doen bij de RvK?? Waarvoor? De RvK heeft uitsluitend een adviserende taak en geen enkele gerechtelijke bevoegdheid. Dus snap ik niet wat de RvK zou moeten doen aan (vernoedelijk) niet betaalde alimentatie

ve
door verwijderd - Nov 27, 2006 om 21:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

@askjeeves,

off-topic

Dag collega,

Je schrijft: +%$^&*

Is dat

potverdorie

potverdikke

potverdikkeme

potverdikkie

potverdomme,potverdrie

of

potverdriedubbeltjes

of

nog iets anders?Wink

Collegiale groet, Read.