kl
door klus Mar 10, 2009 om 22:22
Geldzaken & recht

Alimentatie

ik betaal altijd keurig 190,14 euro per maand alimentatie aan mij ex voor mijn kind. Zijn er mogelijkheden dit als aftrekpost op te geven. Aftrek kan dubbel worden afgetrokken dit jaar???

628 3 Rapporteer

ja
door janssensblok - Mar 11, 2009 om 08:38
17 Antwoorden / 27 Vragen

Wij zijn ook heel erg benieuwd naar het antwoord op deze vraag. Stel het kind is 9 jaar, we betalen elke maand € 150,50, wat mag je dan aftrekken het bedrag vanaf 2008 tot het kind 18 is? Mag je reiskosten daar ook bij optellen? Je kunt dan geen rekening houden met de indexering die elk jaar plaatsvind.

Kon dit de voorgaande jaren ook als dubbele post worden opgegeven of alleen dit jaar?

M.vr.gr.

marcel75
door marcel75 - Mar 11, 2009 om 09:09
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Kinderalimentatie is aftrekbaar zoals dat voorgaande jaren ook het geval was.

De Hoge Raad heeft vorige week een uitspraak gedaan waarbij een periodieke uitkering, in dit geval een schenking, ook in Box 3 opgevoerd mocht worden voor de komende jaren waardoor je minder belasting hoeft te betalen in Box 3. Volgens sommige "journalisten" zou dat automatisch betekenen dat ook toekomistge alimentatieverplichtingen in mindering gebracht mogen worden op het vermogen dat in Box 3 valt. Daar valt heel veel op te dingen. Het ministerie en nog een aantal experts kijkt daar op dit moment naar. Proberen kan je het, maar verwacht dan niet dat je aangifte snel afgewikkeld wordt. De Belastingdienst zal naar alle waarschijnlijkheid deze aangiftes parkeren totdat er meer duidelijkheid is.

Op het ministerie wordt ook al bekeken of de IB-2001 hierop aangepast moet worden.

Als het dus zou kunnen, dan is dat dit jaar ook voor het laatst.

ca
door carol3 - Mar 11, 2009 om 18:25
13 Antwoorden / 1 Vragen

Kinderalimentatie is niet aftrekbaar. U kunt het misschien wel opvoeren bij "kosten voor levensonderhoud voor kinderen jonger dan 30 jaar."Alimentatie voor levensonderhoud van een ex-echtgenoot is wel aftrekbaar.