ti
door tijg10 Jul 3, 2009 om 01:04
Geldzaken & recht

Alimentatie+ erfenis

Ik ontvang partneralimentatie. Vervalt deze bij acceptatie van een bijbaantje? Mijn moeder is ernstig ziek, hoe zit dat als ze komt te overlijden? Hoe is dat geregeld ivm erfenis, mag mijn ex stoppen met het betalen van de alimentatie?

Alvast bedankt voor uw reacties.

Martine

3303 20 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Jul 3, 2009 om 08:51
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als u zelf inkomsten ontvangt, dan kan dat gevolgen hebben voor de partneralimentatie. Uw ex kan dan om herziening van de alimentatie verzoeken.

Als u een erfenis ontvangt, zal er in de regel niet veel veranderen, tenzij de erfenis dusdanig groot is dat u zonder de alimentatie ook goed in uw levensonderhoud kunt voorzien. Dat kan het geval zijn als uw moeder minstens een paar ton aan u nalaat.

toolboy
door toolboy - Jul 3, 2009 om 10:16
965 Antwoorden / 40 Vragen

Geachte bent u gehuwd geweest  met u ex   Groet T

vr1944
door vr1944 - Jul 3, 2009 om 18:02
1210 Antwoorden / 5 Vragen

He toolboxie heb je ook zo'n last van de warmte? Of is het normaal dat zulke er niet toe doende  vragen stelt.houd je boxie tool he .

ca
door captainlouis - Jul 4, 2009 om 08:53
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben hoe dan ook een felle tegenstander van ALIMEMTATIE. Je eigen broek ophouden is mijn devies en niet op de Alimentatie blijven rusten. Dus aanvaard het bijbaantje met alle bijkomende consequenties. Houd de eer aan je zelf dat zou je goed doen. Kun je niet rond komen nu dan is dat helaas jou eigen schuld .

ne
door nella29 - Jul 4, 2009 om 11:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het accepteren van een bijbaantje heeft geen invloeid voor de alimentatie. Je ex moet de alimentatie blijven betalen. Wil hij er van af komen dan moet hij zelf naar de rechtbank voor een verzoek voor herziening van de alimentatie plicht.

De rechter kijk dan of u nog steeds de partner alimentatie nodig heeft. Indien u ex dit doet neem zelf ook een advocaat. Voor de erfenis zou u even de echtscheidingsvonnis nagaan. Indien u bij de scheiding daar over niets heeft afgesproken dan heeft hij geen rechten.

stacey
door stacey - Jul 4, 2009 om 11:23
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Kun je niet rond komen nu dan is dat helaas jou eigen schuld .--

Dat is wel erg kort door de bocht als je niets weet van de situatie.

rb
door rb - Jul 4, 2009 om 11:38
65 Antwoorden / 0 Vragen

Normaal zal het betalen van alimentatie geen invloed hebben op een ander inkomen of verkrijging
Wel is het mogelijk dat er iets in het echtscheidingsconvenant is opgenomen. lees de voorwaarden erop na

edwardus
door edwardus - Jul 4, 2009 om 12:06
6844 Antwoorden / 14 Vragen

@nella29: Je bedoelt het goed, maar zoals het er staat klopt het niet helemaal.

Elke verdienste bovenop het inkomen zoals dat op het moment van de
alimentatieberekening gold, kán gevolgen hebben voor de alimentatie.
Als jouw ex weet dat je meer bent gaan verdienen kan deze om herziening
vragen. Het is dus niet zo dat het geen gevolgen heeft. Het heeft
gevolgen als de alimentatiebetaler het weet en vindt dat hij/zij hier
niet aan hoeft mee te betalen. Het is wel zo dat voor een
alimentatieberekening wel enige vastigheid wordt verlangd, dus als je
een tijdelijk bijbaantje accepteert voor een paar uur in de week bijvoorbeeld, zal het moeilijk zijn om op die
grond de alimentatie te laten verlagen.

er
door erky - Jul 5, 2009 om 11:42
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Tijg10 / Martine,

Je krijgt partneralimentatie. Voor jou is dit inkomen en voor jouw ex een mogelijkheid tot belastingaftrek, want het is een onderhoudsverplichting. Die is er voor kinderen eventueel ook. Je betaalt er ook belasting voor.

Als je een bijbaan neemt kan dat. Maar zoals hierboven al juist vermeld, pas nadat er vanuit jouw ex een verzoek tot herziening is gedaan bij de rechtbank komt er een nieuwe vaststelling van de te betalen alimentatie na de uitspraak.

Je zou je bijbaantje dus geheim kunnen proberen te houden.

Een erfenis heeft amper invloed op een alimentatie, vermogen wordt anders behandeld dan inkomen. Alimentatie is voor jou inkomen. Ook hier: voor jouw ex is het (als hij alles over je weet) de overweging of de kosten van een procedure bij de Rechtbank wel opwegen tegen een verlaging van de alimentatie. De kosten zijn zonder het briefje van onvermogen al snel meer dan 1000 euro voor een procedure.

Kijk ook eens rustig rond op Het Juridisch Loket: www.hetjl.nl!

Groet en succes!
Erky

edwardus
door edwardus - Jul 5, 2009 om 11:46
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Het lijkt me niet de bedoeling vraagstellers te adviseren om inkomsten te verzwijgen.

kenwel2
door kenwel2 - Jul 5, 2009 om 12:20
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@captainlouis: Ik ben hoe dan ook een felle tegenstander van ALIMEMTATIE.

Dan moet u hier duidelijk niet zijn dan....laat staan reageren! By the way: Situaties kunnen ook omgedraaid zijn, vrouw betaald alimentatie aan ex-man. Ook op tegen, captain?

kenwel2
door kenwel2 - Jul 5, 2009 om 12:23
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@erky, Quote: 'Je zou je bijbaantje dus geheim kunnen proberen te houden'

Ja, ja...eerlijk duurt het langst, en daar past welke vorm van frauderen niet bij in het rijtje..

kenwel2
door kenwel2 - Jul 5, 2009 om 12:28
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo Martine, Marcel75 heeft u het antwoord al duidelijk gegeven:

Als u zelf inkomsten ontvangt, dan kan dat gevolgen hebben voor de partneralimentatie. Uw ex kan dan om herziening van de alimentatie verzoeken.

Uw ex zal ongetwijfeld nog uw sofinummer in bezit hebben...daar kun je veel kanten mee op nog....

Gr. Henri

toolboy
door toolboy - Jul 5, 2009 om 12:50
965 Antwoorden / 40 Vragen

Natuurlijk heb ik last van de warmte... Maar Als de topicstarter gehuwd is geweest in gemmeschap van goederen met de ex dan heeft de ex partner mogelijk ook recht op de erfenis.maar een vraag die waarschijnlijk geen antwoord zal krijgen. Groetjes T

vladja
door vladja - Jul 5, 2009 om 13:10
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Welke kanten? Bij de belastingdienst inlichtingen vragen of zo? Geef eens een paar voorbeelden, kenwel.

Vladja

kenwel2
door kenwel2 - Jul 5, 2009 om 14:29
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@vladja, ja, inderdaad, de belastingdienst o.a, werkgever(s) ziekenfondsen, noem het maar op, als je belt, je hebt naw gegevens, alsook geb. datum en sofinr. , dan kun je veel info vergaren (als je dat per se wil dan) Ben zelf getrouwd, en vraag zo vaak gegevens op, omtrent mijn vrouw, ze vragen je de gegevens, en ze geven je alles gewoon door hoor! Het hoort weliswaar niet, maar de praktijk heeft het mij geleerd, nu is mijn vrouw gepensioneerd, maar als ik naar bijv. het pensioenfonds van haar bel, en ik vraag hoeveel dat ze per maand ontvangt, of wanneer en hoeveel geld er bijv. overgemaakt is, krijg ik dit direct telefonisch door....Hoop dat ik je nu voldoende ingelicht heb verder, betreffende mijn opmerking over sofinummer...?

Gr. Henri

vladja
door vladja - Jul 5, 2009 om 15:00
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik heb nog nooit (nu niet en vroeger niet) meegemaakt dat de belastingdienst info verstrekt aan de telefoon en ook niet aan het loket tenzij de persoon er zelf met legitimatie bij is. Ook het ABP geeft geen inlichtingen. Tegenwoordig wordt de privacywetgeving een heel stuk stricter nageleefd en terecht. Vroeger was men daar makkelijker in, maar nu niet meer. Ze zijn strafbaar en eventueel schadevergoeding plichtig. Dus kijken ze wel uit.

Vladja

kenwel2
door kenwel2 - Jul 5, 2009 om 15:18
1574 Antwoorden / 13 Vragen

vladja, hoe verklaar je dan, dat als ik bel naar het abp bijv. (heb dat in Januari nog gedaan) dat ze mij gewoon al de gegevens geven mbt. uitkering etc. van mijn vrouw, en ja, ook het ABP? Wel moest ik gegevens als naw geb. datum alsook sofinr. kunnen geven, meer niet hoor....de ts kan wel eventueel vragen aan instanties of event. werkgever, dat er bijv. een wachtwoord wordt ingesteld, als er iemand om je gegevens vraagt, dat heb ik namelijk zo gedaan met een provider, als iemand info wil, wordt er eerst om een afgesproken wachtwoord gevraagd: Het staat in het scherm namelijk aangegeven, om ernaar te vragen, dus als ik bel, wordt er standaard naar het wachtwoord gevraagd....Theorie is leuk, praktijk anders...er zit wat aan die telefoons hoor...echt waar!!

Het is maar een tip richting Martine...

Gr. Henri

edwardus
door edwardus - Jul 5, 2009 om 16:38
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Neem me niet kwalijk, ná het huwelijk heeft de voormalige partner natuurlijk géén recht op een deel van de toekomstige erfenis (tenzij uitdrukkelijk vastgelegd in een testament).

mc
door mcc - Jul 9, 2009 om 21:40
4 Antwoorden / 0 Vragen

Uw ex mag nooit zomaar stoppen met betalen.
Het is lastig erover mee te praten, want wat zijn de omstandigheden en de afspraken in het convenant.
In principe hoeft een bijbaan niet te leiden tot wijziging van de alimentatie. Dat zou nl. betekenen dat dan bij salarisverhoging van de ex-partner ook de partneralimentatie verhoogd zou worden.
De berekening van de alimentatie is gebaseerd op de situatie van voor de scheiding. En niet van de huidige situatie.
In mijn geval: ik deel niet mee in de toekomstige salarisverhogingen van ex. Dus als ik meer ga werken, heb ik meer inkomen.
Bij ingrijpende wijzigingen kan wel besloten worden om het convenant te wijzigen. Dit hoeft niet via de rechter. Mocht het niet lukken er samen uit te komen dan is het wel een must. Anders zijn twee handtekeningen onder een aanvulling op het convenant voldoende.