sa
door sandyhmj Sep 28, 2017 om 13:10
Geldzaken & recht

Alimentatie hond

Toen mijn ex en ik nog bij elkaar waren, hebben we twee honden aangeschaft. Inmiddels zijn we uit elkaar en zorg ik voor beide honden, omdat hij bij zijn moeder zit en zij thuis een agressieve hond hebben die niet met andere honden kan. Weinig keus voor mij dus, want meneer weigert om iets voor zichzelf te zoeken. Ik kan de honden toch niet missen, dus prima.

Nu is mijn vraag: mag ik hem een maandelijkse vergoeding vragen (hoe veel dan?) voor de verzorging, medische zorg, voeding e.d. Soort van allimentatie dus. Zo ja, hoe lang kan ik hem vragen voor de honden te betalen? Tot ze er niet meer zijn of bijv symbolisch voor 5 jaar?

Het gaat om een chihuahua van 2 en een Lhasa apso van +- 1

16422 18 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Sep 28, 2017 om 13:19
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Lees eens op Google, er is wel degelijk een soort alimentatie regeling, meer een soort vergoeding.

ge
door george321 - Sep 28, 2017 om 13:20
390 Antwoorden / 1 Vragen

Alimentatie

Als je een omgangsregeling treft over de hond, is het ook redelijk om te kijken naar een vorm van alimentatie. Al zou je hier meer kunnen spreken over vergoeding. Je hebt immers kosten voor voeding, maar ook medische kosten moeten gedekt worden. Deze afspraken leg je samen met de omgangsregeling voor het dier vast in het echtscheidingsconvenant.

Gr
door Grunn1 - Sep 28, 2017 om 13:21
1427 Antwoorden / 18 Vragen
sjjoppy
door sjjoppy - Sep 28, 2017 om 13:21
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Er kan geen bezoekregeling plaats vinden dus ik ben van mening dat u er alleen voor komt te staan als u de hondjes wilt houden.
Maar vragen kan altijd.

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 28, 2017 om 13:28
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Als u geld wilt zien heeft hij recht op een omgangsregeling.
Als hij niets van de hondjes wilt weten en ze ook niet ziet dan denk ik dat geld vangen onmogelijk wordt. U wilt ze toch zelf houden?
Als ik hem was en dit verzoek kreeg had ik aangedrongen op verkoop van de 2.
Je gaat toch niet betalen voor iets wat je niet wilt. En u wilt ze wel dus uw probleem

Straks zegt hij we nemen er allebei één dan bent u er ziek van

sa
door sandyhmj Sep 28, 2017 om 13:32
Antwoorden / 1 Vragen

Het is niet dat hij ze niet wilt zien. Tijdens mijn werkmomenten komt hij in mijn huis zodat hij de honden kan zien. Hij kan op dit moment geen eigen huis betalen, daarom deze regeling op dit moment. Wil hier graag van af, omdat het mijn huis is

Face
door Face Sep 28, 2017 om 14:04
10 Antwoorden / Vragen

Als u niet meer met hem samen in 1 woning woont, dan kunt u toch de toegang tot de woning ontzeggen? Dat is geen probleem uiteraard. Misschien bent u bang voor de gevolgen die zich teweegbrengen, daarom is het misschien verstandig om dit goed uit te praten met elkaar in een rustige omgeving. Als er verder niks op papier staat over afspraken voor een omgangsregeling, heeft uw ex er ook niks mee te maken en te zoeken.

Face
door Face - Sep 28, 2017 om 13:28
10 Antwoorden / Vragen

Als de hond op uw naam staat, dan geldt ook de zorgplicht voor u. Als u getrouwd bent geweest en dit heeft in het huwelijk gestaan over alimentatie voor dieren, dan kan het dus anders zijn. Zoals het nu lijkt is uw omgeving de beste omgeving en draagt u zorg af voor uw honden. Daar heeft uw ex niks mee te maken als deze niet op zijn naam staan.

lo
door lovewinnie - Sep 28, 2017 om 15:01
1210 Antwoorden / 1 Vragen

honden zijn volgens de wet een artikel. Als hij ze niet wil en afstand doet hoeft hij niks te betalen. Is hij mede eigenaar inc omgangsregeling dan bent u samen verantwoordeljk voor verzorging en medische kosten. Staan de honden op u naam bent u verantwoordelijk

tenormin
door tenormin Sep 28, 2017 om 15:13
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@lovewinnie, de wet is wel enigszins gewijzegd per 1 Juli 2014.

Face
door Face Sep 28, 2017 om 15:22
10 Antwoorden / Vragen

Hallo Tenormin, zou u het wetsartikel kunnen plaatsen waarin deze wijziging staat?

sa
door sandyhmj Sep 28, 2017 om 16:52
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de korte duidelijke reactie. Hier kan ik wel wat mee.

tijger1
door tijger1 Sep 28, 2017 om 17:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen
tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2017 om 15:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Eerst schrijft u dat hij weigert iets voor zichzelf te zoeken en dan dat hij op dit moment geen eigen huis kan betalen. Wat is het nou?

Maar het is natuurlijk, in mijn ogen, compleet achterlijk dat hij in uw huis die hondjes komt bezoeken.

Laat hij maar na uw werk komen en dan met ze uitgaan.

En een vergoeding? Aan wie zijn die hondjes toegescheiden bij het uit elkaar gaan?

sa
door sandyhmj Sep 28, 2017 om 16:50
Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap de onduidelijkheid, maar waar hij wel of niet wil huizen is niet van essentieel belang lijkt me. Hij neemt geen genoegen met een appartement dus blijft bij zijn ouders want groter wonen kan hij niet betalen.

Ze zijn aan mij toegewezen of 'verplicht' omdat ze nergens anders heen kunnen.

tijger1
door tijger1 Sep 28, 2017 om 17:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hebt het zelf over zijn woonomstandigheden die blijkbaar wel zeer relevant zijn ivm de "toewijzing" van die dieren aan u.

redrose
door redrose Sep 30, 2017 om 11:19
64 Antwoorden / 12 Vragen

Ik zie nergens staan dat hij geen eigen huis kan betalen, wel dat hij weigert iets voor zichzelf te zoeken.

getty
door getty - Sep 28, 2017 om 16:17
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U mag van alles vragen, ex kan gewoon nee zeggen. U zal dan naar de rechter moeten om daar uw eis neer te leggen. De vraag is of een rechter zo gek is om daar in mee te gaan. Blijft een grote gok wat u mogelijk veel geld kost qua procedure. U kunt de vraag natuurlijk altijd eens voorleggen aan een advocaat.

pe
door pebk - Sep 29, 2017 om 13:34
581 Antwoorden / 0 Vragen

Maak er een pay-per-view van. Hij heeft volgens mij geen recht om in uw huis te komen en ook geen recht om uw honden te bewonderen of knuffelen.

Het zijn geen kinderen...

ma
door marleenvanh - Sep 29, 2017 om 14:29
452 Antwoorden / 1 Vragen

Vragen kan altijd en met twee van die kleine hondjes is 10,- per hond/per maand m.i. (ruim) voldoende. Ik ben echter bang dat wanneer u (wettelijk) 'eigenaar' bent van 'de goederen' (want zo zien onze fijne wetten levende dieren anno 2017 nog steeds....) U de plicht (!) hebt ze (want dan is het in ene 'levende have') te verzorgen. Anders 'doet u ze maar weg' (ja ech.... dat is dan weer gèèn probleem. Het is gvd -sorry- geen strijkplank of een broodrooster!) is dan de wettelijk aangedragen 'oplossing'. Zeker wanneer de ex-partner geen interesse (meer) lijkt te hebben voor de diertjes.... Het is uw 'eigendom' en dus aan u om alle kosten te dragen.

1paul
door 1paul - Sep 29, 2017 om 14:30
3156 Antwoorden / 0 Vragen

wettelijk gezien is er sprake van goederen die u onder u heeft, u heeft dan zowel de zorgplicht over deze goederen als de kosten...

Me
door Mevrouw Opdendijk - Sep 29, 2017 om 15:26
9 Antwoorden / Vragen

Beste Sandy , ik lees dat je werk hebt (werkmomenten noem je dat had ik nog niet eerder van gehoord maar dat ter zijde ) en daardoor genereer je een inkomen kan je echt niet van jou inkomen de twee hondjes onderhouden ga dan in gesprek met het asiel bij jou in de buurt wellicht hebben zij een oplossig voor je , oja ik zou ook aan de verhuurde vragen om andere sloten in jouw buitendeur(en) te plaatsen om dat jouw ex eigenlijk niets te zoeken heeft in jouw woonomgeving ,sterkte gewens door Mevrouw Opdendijk

tijger1
door tijger1 Sep 29, 2017 om 16:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die hondjes bezoeken in het huis van de Ts , is een afspraak tussen de Ts en de ex.
Huisbazen zetten geen nieuwe sloten in deuren.

Me
door Mevrouw Opdendijk Sep 29, 2017 om 18:59
9 Antwoorden / Vragen

beste Tijger , omdat ik het navolgende had gelezen reageerde ik zo :   Het is niet dat hij ze niet wilt zien. Tijdens mijn werkmomenten komt hij in mijn huis zodat hij de honden kan zien. Hij kan op dit moment geen eigen huis betalen, daarom deze regeling op dit moment. Wil hier graag van af, omdat het mijn huis is .
En wel de nadruk leggende op omdat het MIJN huis is ,maarja ik kan het verkeerd cq anders begrijpen , snap je .

tijger1
door tijger1 Sep 30, 2017 om 10:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er staat : "daarom deze regeling"  Een regeling is een afspraak tussen twee personen.

re
door red1 - Sep 29, 2017 om 15:50
329 Antwoorden / 1 Vragen

Zit de hond nog op school of werkt hij/zij ???

tijger1
door tijger1 Sep 29, 2017 om 16:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Alleen de chihuahua werkt als trekhond. :-))

aurora1
door aurora1 Sep 30, 2017 om 00:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Verdient dat een beetje?

sjjoppy
door sjjoppy Sep 30, 2017 om 10:40
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Is na die ene keer afgekeurd.

ge
door gewicht Sep 30, 2017 om 13:14
170 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien is hij wel geschikt als hash-speurhond.

ge
door gewicht - Sep 30, 2017 om 10:05
170 Antwoorden / 1 Vragen

Beide hondjes zijn vrij klein en vooral, de Apso erg aanhankelijk, die hoeven toch niet zo veel te kosten om daar problemen over te maken.
U kunt de hondjes niet missen, probeer het zo te laten lijkt mij beter voor iedereen.

mo
door mof - Sep 30, 2017 om 16:09
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Honden en huisdieren zijn producten. Bij de boedelscheiding worden die verdeeld zoals andere producten. Als u had gewild dat uw exman zou meebetalen dan had u dat vooraf aan de scheiding met hem moeten regleln.