po
door posthuma Nov 11, 2019 om 21:33
Geldzaken & recht

Als er in een phishing mailtje een bankrekening wordt genoemd, kan de bank dit n

In vele phishimngmails wordt een bankrekeningnummer vermeld, van een Nederlandse of in Nederland gevestigde bank. Hebben deze banken niet een soort noodscenario klaarliggen om bij melding van phising deze bankrekening direcht te blokkeren?

4213 11 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

diumenge
door diumenge - Nov 11, 2019 om 21:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen
1

Nee. Dat zijn meestal nummers van katvangers.

ge
door gewicht Nov 13, 2019 om 18:51
170 Antwoorden / 1 Vragen

Nou en ?  Profiteren die dan niet van de oplichting ?

diumenge
door diumenge Nov 13, 2019 om 19:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@gewicht, waar zeg ik dat dan? Die nummers van katvangers lijken legitieme nummers en worden even misbruikt en zo weer ingewisseld voor een nummer van de volgende katvanger. Hopelijk begrijp je het nu wel...

ma
door marleenvanh Nov 13, 2019 om 19:51
452 Antwoorden / 1 Vragen

Dat zou niet uit moeten maken. Zonder katvangers geen (echte) oplichters. Dan letten domkoppen in het vervolg misschien beter op en laten ze zich niet voor het karretje van criminelen spannen voor een paar centen! 

ge
door gewicht Nov 14, 2019 om 17:43
170 Antwoorden / 1 Vragen

Diumenge, excuses voor die domkoppen zoeken is echt niet nodig.

diumenge
door diumenge Nov 14, 2019 om 18:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@gewicht, waar heb je het over? Als je niet begrijpt, dan kan je ook gewoon niet reageren. Ik zoek voor niemand excuses...

tenormin
door tenormin - Nov 11, 2019 om 21:51
16845 Antwoorden / 108 Vragen
1

Nee, de banken hebben geen noodscenario om nummers te blokkeren. U moet gewoon als er zo'n mail komt het direct naar de betreffende bank doorsturen en natuurlijk nooit op een link drukken. Is trouwens al heel lang gelden dat ik die troep heb ontvangen, zit kennelijk niet veel meer vangst in.

br
door brui0929 Nov 14, 2019 om 22:59
636 Antwoorden / 10 Vragen

Toch komt phishing e-mails nog voor heb er zelf ook last van gehad.

tenormin
door tenormin Nov 14, 2019 om 23:05
16845 Antwoorden / 108 Vragen

U schrijft zelf last van gehad. Dus over? @brui29?

aurora1
door aurora1 - Nov 12, 2019 om 02:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen
0

Hoe weet u dat in die mails banknummers genoemd worden? Heeft u al eens een dergelijk nummer gebruikt?

sw
door swat1500 - Nov 12, 2019 om 03:01
3794 Antwoorden / 0 Vragen
1

Zodra de banken bemerken dat een rekening dubieus wordt gebruikt dan wordt deze geblokkeerd. Vaak is er dan echter al het nodige geld binnen gekomen en doorgesluisd.
Banken mogen niet zomaar alle transacties gericht volgen.

marita5
door marita5 - Nov 12, 2019 om 08:18
11528 Antwoorden / 15 Vragen
2

Hallo Posthuma , 

 Hebben deze banken niet een soort noodscenario klaarliggen om bij melding van phising deze bankrekening direcht te blokkeren?

Lees hier wat de banken doen . 

https://www.veiligbankieren.nl/online-fraude/phishing/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 12, 2019 om 09:15
16883 Antwoorden / 202 Vragen
1

Neen, ook mijn reactie: banken kunnen dat niet. E-mail poviders en goede beveiliging zouden wel kunnen zorgen voor blokkade van het verzend adres maar ook dan is de ervaring dat er verschillende nummers worden benut.
Het is wel zinvol, als al gezegd, om de betrokken bank direct in kennis te stellen opdat men dan actie kan nemen. 
Verder is het, hoewel men daar op dit moment enigzins met handen en voeten is gebonden door AVG wetgeving een melding te dioen naar: valse-email@fraudehelpdesk.nl

jo
door jorisw Nov 13, 2019 om 12:46
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Met een te aggresieve filtering van email door de providers kan je ook weer negatieve effecten krijgen. Sommige filters grijpen als in als je 2 URLs in een mail hebt staan terwijl er genoeg situaties zijn waarin je dat gewoon als legitieme email wilt (en moet kunnen) versturen. 

Opletten en nadenken bij alles wat je doet is de enige echte oplossing.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 13, 2019 om 13:43
16883 Antwoorden / 202 Vragen

@JORISW, waarom reageert u op mijn reactie en niet op de vraag van Ts? Ik heb geen probleem met (herkennen) van phishing en spam en ik let dus op en denk na. (En zonodig informeer ik de fraudehelpdesk en de eventueel bij zoiets betrokken bank).

ma
door marnix1 - Nov 12, 2019 om 09:58
256 Antwoorden / 22 Vragen
0

Snel via een eenmalige machtiging geld naar een goed doel overmaken als u zo'n nummer tegenkomt.

mo
door mof - Nov 13, 2019 om 12:39
3619 Antwoorden / 3 Vragen
0

Mag ws niet zomaar alleen op grond van een phishing email. Ik neem aan dat de banken dit best wel willen doen als het kon want ze hebben zelf ook last van dit soort criminaliteit

reivi22
door reivi22 - Nov 13, 2019 om 13:18
66 Antwoorden / 0 Vragen
0

Er zou een wet moeten komen dat deze katvangers totaal leeggeplukt gaan worden als zij hun pasje uitlenen aan criminelen. 
Meestal zijn het tieners of of vage types die dat doen.
Maak een spotje op tv als deze katvangers gepakt worden dat hun alles maar dan ook alles ontnomen gaat worden om de slachtoffers schadeloos  te stellen.
Dan zal het snel over zijn met pasjes uitlenen.

carla van hoorn
door carla van hoorn Nov 13, 2019 om 14:54
5 Antwoorden / Vragen

Katvangers zijn vaak onwetende pubers die geen idee hebben dat er iets illegaals gebeurt. Als jij de vraag krijgt van een vriend, waarmee je al een half jaar om gaat en alleen kent via het uitgaan: "mijn pasje doet het niet, als ik geld overboek van mijn rekening naar jou, wil jij het dan voor me opnemen?" dan doe je dat toch gewoon? Zo doortrapt kunnen criminelen zijn. Ze winnen het vertrouwen van een ander en je stinkt er gewoon in.

tijger1
door tijger1 Nov 14, 2019 om 18:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja hoor, onwetende pubers die graag een zakcentje verdienen. 


Allemaal ziek, zielig en noodruftig. 

br
door brui0929 - Nov 14, 2019 om 22:41
636 Antwoorden / 10 Vragen
0

Dit soort e-mails direct verwijderen zonder openen. Koop een goede virusscanner bijvoorbeeld Eset en stalleer deze.

tijger1
door tijger1 Nov 15, 2019 om 00:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit heeft helemaal niets met een virus van doen.

br
door brui0929 Nov 15, 2019 om 15:47
636 Antwoorden / 10 Vragen

@tijger hierdoor kan een virus geïnstalleerd worden ook is malware te installeren.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

DS
DS1992 - May 12, 2024 om 00:34
Winkels & webshops

Mag albert heijn de prijs van een bestelling zomaar verhogen?

Onlangs heb ik iets besteld bij albert heijn. Het ging om een voorraad bier voor een festival. De totale prijs was €294,30. Dit bedrag heb ik geaccepteerd.  toen kwamen er nog bezorg kosten bij(logisch natuurlijk) deze bezorgkosten waren €5,70, wat het totaal bracht op €300,-

Na bevestiging stond er in de app dat het te betalen bedrag bij bezorging €300,- was. En dat bleef er ... Lees meer

Gr
Grekoki - May 3, 2024 om 09:47
Computers & telefonie

Welke smartfone maakt mooie foto's?

Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer

d_
d_dejong - May 10, 2024 om 14:38
Geldzaken & recht

Inning extra bedrag boven op contributie (voetbalvereniging)

Onlangs is er gemeld dat de energiekosten van onze club hoger zijn uitgevallen dan verwacht. Als gevolg hiervan is er naar alle leden een extra rekening gestuurd, bovenop de reguliere contributie, om deze kosten te dekken. Daarnaast is er gedreigd met een spelersblokkade indien deze extra kosten niet worden voldaan. Aan het begin van het seizoen ben ik akkoord gegaan met een verhoging van de cont ... Lees meer